handdator

Visa fullständig version : Hur detaljerat ska ett Kostprogram från PT vara?

Destiny81
2012-09-12, 09:24
Fick en rätt stor besvikelse häromdagen.:cryout:
Jag har kontakt med en P.T på mitt gym, och har frågat honom om hjälp med kosten, särskilt före/efter träning, med eventuella tillskott osv för att få lite mer "fart" på det hela så att säga.(kosttillskott är en djungel, åtminstone för mig....) Tränar mellan 5-8 timmar (effektivt)/vecka...
Kan nämnas att jag med hjälp av "egna kunskaper" tränat och ätit mig ner ca 30 kg, men de sista 5-6 kilona vill verkligen inte loss, så jag tänkte "jag unnar mig själv att köpa ett bra kostprogram att följa". (ingen paniik med viktras, men kände att jag ville lägga om och lära mig att "göra rätt" med mattider mm, så att det ger sig av sig självt (brukar göra det...).
Sagt och gjort, jag fick uppmaning att skriva ner hur mina dagar ser ut, hur och vad jag äter, tränar, jobbar, osv,osv, och sen skulle jag mot 600 kr (som jag såklart betalade innan) få ett skräddarsytt kostprogram, anpassat för just mig och mina förutsättningar.

Efter några dagar fick jag det här:

Mål 1
50 g vassleprotein + 60 g naturella nötter + 2 st omega3 á 1000 mg

Mål 2
50 g ris + 1 laxfilé + 75 g räkor + 2 omega3 á 1000 mg

Mål 3
200 g potatis + 200 g kyckling + 125 g keso + 2 omega3 á 1000 mg

Mål 4
250 g lätt kvarg + 200 g bär + 1 st äpple + 2 omega3 á 1000 mg

Valfri mängd sallad/grönsak.
Du väljer själv hur du lägger upp måltiderna under en dag.

Innan träning: ta gärna en kopp kaffe med en banan eller nån riskaka.
Efter träning: en burk mini keso/0,3 l lättmjölk med en banan.

Nu väljer du själv hur strikt du vill äta MEN jag råder dig att köra strikt i 6 veckor iaf.
"

*gah!*

Höll fan på att ramla av stolen, och ifrågasatte ganska kraftigt om det här verkligen var ALLT???????? Inga tips om tillskott / pwo/ mattider (för det är ju dom sakerna jag efterfrågat).

Killen hävdar däremot att han jobbat över 20 timmar med detta program, och att inga kostprogram man köper av en P.T är längre eller mer detaljerade än såhär.

Hur är det egentligen? Jag tycker det känns otroligt tunt och väldigt icke individuellt anpassat, men jag kanske har fel???
Hjälp mig här, ni som vet, snälla!?

King Grub
2012-09-12, 09:26
Killen hävdar däremot att han jobbat över 20 timmar med detta program

Minuter, kanske.

Om själva upplägget är dåligt eller bra för dig är svårt att säga, men det skulle inte förvåna om det är ett och samma som han ger till alla andra utan att tänka mer på den saken.

mattilainen
2012-09-12, 09:27
Det är väl bättre du äter det du brukar äta fast mindre? Varför ska en du inte känner få välja vad som passar dig bäst? Bara att räkna kalorier på någon hemsida, t.ex. shapeupclub för att se hur mycket du får i dig?

Piranha
2012-09-12, 09:27
Programmet i sig tycker jag låter detaljerat nog gällande mäng etc, tider... hur svårt kan det vara?

20 timmar är kraftigt å ta i, 1 timme känns närmare sanningen.

Pepz
2012-09-12, 09:34
vilken tråkmåns.
enformig mat, tråkig frukost. och om du inte fått det du efterfrågat så skulle jag begära pengarna tillbaka.

jag gör ett liknande schema på en tjugo minuter, max en timme om jag ska göra kostanalys innan.

Men oavsett, mattider är inget att haka upp sig på då det ska passa just dig och det är svårt som PT att veta.

Destiny81
2012-09-12, 09:35
Jo, visst kändes minuter närmare sanningen.. ;)
Säkert inget fel på upplägget i allmänhet, men som sagt, kändes otroligt..allmänt.. det som gör mig förbannad är att killen hävdar att han lagt 20 timmar på att räkna ut detta och klår mig på pengar för ingenting (eller åtminstone nåt som jag redan räknat ut själv, på 5 minuter, utan någon som helst talang....)
Vad jag ville ha var bra tips på "finslipning", vilka tillskott som kan vara bra (om det ska vara några, dvs), och vad som är "best of the best" att käka före/efter träning.... mycket för att jag blir så j-a snurrig efter träningen att jag har svårt att köra bilen hem, eller ens hitta bilen... =)

Fast om nån av er har nån bra idé vad jag kan peta i mig (helst dricka) för att säkerställa mina medtrafikanters säkerhet så välkomnas tips tacksamt... =)

Pepz
2012-09-12, 09:39
efter träning.
30g vassleprotein och en banan (eller varför inte 50g godis/maltodextrin;) )
Tror att det kan vara smart att lägga lite kolhydrater före träning också. typ en grov smörgås eller så. Innan träning kan du ta BCAA eller EAA om du vill optimer mera. men om det ger så mycket vet jag inte.

PWO tar man för att orka träna om man är sliten/ orka träna hårdare.
där finns det en djungel alltifrån snälla som koffeintabletter till galna som Craze

AronP
2012-09-12, 09:39
Tyvärr får man ofta inte mkt mer detaljerat schema än sådär, så jag skulle inte kalla det under branschstandard för dom pengarna men tyvärr är branschstandard för låg.

King Grub
2012-09-12, 09:44
Jag tycker det dåliga i sammanhanget är att påstå att det tagit 20 timmar att konstruera upplägget, när det uppenbarligen inte är rimligt. På 20 timmar hade man hunnit konstruera ett betydligt roligare schema, med ett antal olika likvärdiga alternativ för varje måltid, t ex.

Destiny81
2012-09-12, 09:45
Tyvärr får man ofta inte mkt mer detaljerat schema än sådär, så jag skulle inte kalla det under branschstandard för dom pengarna men tyvärr är branschstandard för låg.

Mest skitsnack (för det var en jäääävla massa snack innan om att det minsann skulle ge mig lots and lots mer träningseffekt och energi, och precis anpassat efter vilka pass jag körde...) och rätt lite verkstad med andra ord....
Jaja, man ska nog hålla sig här på forumet och "smygläsa" så att man får veta det man behöver. gratis. =)

Rikard Jansson
2012-09-12, 09:47
20 minuter nog också en ganska ordentlig överdrift, kanske första gången det skrevs men resterande gånger det sålts så; ctrl-c+ctrl-v

King Grub
2012-09-12, 09:48
20 minuter nog också en ganska ordentlig överdrift

15 minuters fikapaus.

Destiny81
2012-09-12, 09:48
Jag tycker det dåliga i sammanhanget är att påstå att det tagit 20 timmar att konstruera upplägget, där det uppenbarligen inte är rimligt. På 20 timmar hade man hunnit konstruera ett betydligt roligare schema, med ett antal olika likvärdiga alternativ för varje måltid, t ex.

*amen*
Jag bad att få se /höra om de uträkningar han gjort som hade tagit den tiden, och lite om vad som skilde det från "alla andra" scheman han gjort, men då tyckte han att det var bäst att vi "avbröt vårt samarbete". Finito.

Makkie
2012-09-12, 10:02
Jag skulle personligen inte betala för att få ett kostschema utformat av en person som inte känner mig personligen och känner till mina kost/träningsvanor. Det känns som att det finns för stora felkällor i mitt eget beteende som inte går att kompensera för med överlägset vetande. Även om jag får ett schema som teoretiskt ska fungera för mig känns det som att risken är stor att jag gör något som sabbar upplägget i praktiken. Det som fungerat för mig är att testa mig fram.

Är du rädd för att du saknar något i kosten finns det säkert gott om folk här som kan tala om för dig om du ligger i riskzonen. Btw, följer du detta schema kommer du inte lida någon brist på Omega-3 iaf :lol:

OT: Hur stor är "1 laxfilé"? :P

Birkharju
2012-09-12, 10:15
Jag skulle personligen inte betala för att få ett kostschema utformat av en person som inte känner mig personligen och känner till mina kost/träningsvanor. Det känns som att det finns för stora felkällor i mitt eget beteende som inte går att kompensera för med överlägset vetande. Även om jag får ett schema som teoretiskt ska fungera för mig känns det som att risken är stor att jag gör något som sabbar upplägget i praktiken. Det som fungerat för mig är att testa mig fram.

Är du rädd för att du saknar något i kosten finns det säkert gott om folk här som kan tala om för dig om du ligger i riskzonen. Btw, följer du detta schema kommer du inte lida någon brist på Omega-3 iaf :lol:

OT: Hur stor är "1 laxfilé"? :P

brukar vara 125 gram

Destiny81
2012-09-12, 10:19
Näe, jag hade nog lite otur när jag tänkte där... :p

Men det är väl bra att inte ha brist på omega3? (sen att man mist förståndet när man ätit strikt enligt detta, och att det växt ut gröna fjäll på ryggen är väl kanske en liten bieffekt man får ta....) ;)

Teddy9
2012-09-12, 10:29
Jag förstår din irritation och besvikelse men vad kan man förvänta sig för 600 kr? Bort med moms etc på det och det är inte många kronor han fick betalt för det.

Kommer att tänka på ett gammalt citat från en föreläsare beträffande fel enligt köplagens regler "betalar man för skit så får man skit"... ;)

Lychgate
2012-09-12, 10:55
Härligt Broscience schema med. 8g Omega-3 tillskott ihop med ett intag av fet fisk? Vassle på morgonen istället för efter träning? Beroende på när träningen utförs(antar att mål 2 är lunch) ligger även större delen av intaget före träning.

Tyvärr får man vänta sig liknande scheman när man släpper tyglarna helt till någon annan. Själv gör jag alltid upp kostscheman ihop med personen så slipper man missförstånd och klienten får ställa frågor och ändra som den vill.

Till sist: 20 timmar? Hah!

Pretorian
2012-09-12, 11:12
Jag kan förstå timmarna om det var med olika RECEPT på varje rätt fast det låter ändå mycket.

Men heyyy... nu har du kommit till Kollo och det är här drömmar slår in... helt gratis.

Destiny81
2012-09-12, 11:12
Härligt Broscience schema med. 8g Omega-3 tillskott ihop med ett intag av fet fisk? Vassle på morgonen istället för efter träning? Beroende på när träningen utförs(antar att mål 2 är lunch) ligger även större delen av intaget före träning.

Träningen utförs när frukosten är bortglömd sen länge... typ vid 17-tiden. =)

tjing
2012-09-12, 11:16
Visst kan man optimera saker och pilla med detaljer in absurdum om någon vill ha det så.

Men enkelhet är ofta en dygd, när målet är att gå ner i vikt huvudsakligen.

Destiny81
2012-09-12, 11:32
Visst kan man optimera saker och pilla med detaljer in absurdum om någon vill ha det så.

Men enkelhet är ofta en dygd, när målet är att gå ner i vikt huvudsakligen.

Målet var mer att käka så att man orkar träna så jävla mycket att fettet springer och gömmer sig självmant. ;) *hoppet är det sista som överger människan*

LkpgOL
2012-09-12, 11:48
Ja om han hävdar att han har utbildning så ska det var mer detaljerat än så i alla fall.

En i köket normalbegåvad person kan få ut mer information ur en kokbok på 5 minuter.

Om målet är att du ska orka träna så jävla mycket att fettet springer och gömmer sig självmant, är mitt tipps vanlig husmanskost och variera portionsstorlekarna beroende på om du känner dig orkeslös eller ej.

Man får ju ha med i beräkningen att det inte bara är träningen energin ska räcka till.

Silencer
2012-09-12, 11:57
Riktigt unket av honom. Tyvärr är det så där många pt:s jobbar. men det där är bara stapelvara, något han ger ut till alla som vill gå ner i vikt.

Finns bra coacher som Berkhan och Blade men de är mycket dyrare. Berkhan tror jag inte ens tar nya klienter.

http://borgefagerli.no/coaching/

Rikard Jansson
2012-09-12, 12:03
nu får ni väl lugna ner er lite, det är ju inte precis kasst till den grad att man bör förkasta det och bara "äta mindre husmansportioner" :)

Morty
2012-09-12, 12:16
En gång lade jag 10h på ett kostschema. Då med en veckas mat, kaloriberäknade allt, räknade makros, räknade micros, skrev hur man kunde mixa och tweaka det och dessutom var det på 1000 kalorier per dag.

Hur fan kan det ta 20 timmar att åstakomma det där?

FredO
2012-09-12, 12:21
killen hävdar att han lagt 20 timmar på att räkna ut detta och klår mig på pengar för ingenting

Han måste ju verkligen leva gott på sitt jobb. 600 kr för en halv veckas jobb blir man inte fet på direkt.

Reaper123
2012-09-12, 12:47
Nu hade jag aldrig fått för mig att anlita en PT för ett kostschema, men om jag nu hade gjort det skulle jag kräva betydligt mer än denna detaljrikedom för 600kr.

Pengarna tillbaka om du inte är nöjd finns ej?

Destiny81
2012-09-12, 13:56
Nu hade jag aldrig fått för mig att anlita en PT för ett kostschema, men om jag nu hade gjort det skulle jag kräva betydligt mer än denna detaljrikedom för 600kr.

Pengarna tillbaka om du inte är nöjd finns ej?

hehe, ärligt talat råkade jag lacka ur "en aning" och sa att om han jobbade 20 timmar för 600 spänn, så betyder det att han tjänar 4800 i månaden, och då kunde han fan behöva dom där pengarna bättre än mig..... :em:

uppsi....

Morty
2012-09-12, 14:30
Haha. Det är helt ok att vara hård, man måste få något bättre än det där för 600;-. Är det ens kalori- & makroberäknat?

blondyz
2012-09-12, 14:34
Lite jobbigt om det tar 20 timmar att räkna ut en dags matschema.. Vill ju till att man inte är något fan av variation iaf, ska man variera sig och lägga 20 timmar om dagen på matschema blir det lätt störande :D

Hade jag lagt 600:- hade jag förväntat mig iaf 5-7 olika varianter att variera mellan

HerrM
2012-09-12, 15:15
Oj, inte mycket till schema det där.
Har inte pratat kost med min pt ännu (tränat i en månad nu) men hoppas jag får mer än så där när vi kommer till den punkten.

Bjern
2012-09-12, 15:25
Jag brukar hjälpa lite kompisar och bekanta med kostscheman. Jag tar 100kr för ett mer detaljerat program än det du påvisade, tyvärr. Men sen har jag ju inget flashigt ''PT-certifikat'' heller, det väger ju tydligen riktigt tungt. Tyvärr skriver jag för att om det ser ut såhär är det inte konstigt att personliga tränare får dåligt rykte.

tjing
2012-09-12, 17:13
Målet var mer att käka så att man orkar träna så jävla mycket att fettet springer och gömmer sig självmant. ;) *hoppet är det sista som överger människan*

Ja, det är väl alltid målet om man vill tappa fettvikt :)

Viktnedgång ska inte vara någon matematisk fluke som råkar hända lyckliga människor utan ett någorlunda enkelt projekt som inte stör vardagen för mycket.

cero
2012-09-12, 17:59
Höll fan på att ramla av stolen, och ifrågasatte ganska kraftigt om det här verkligen var ALLT???????? Inga tips om tillskott / pwo/ mattider (för det är ju dom sakerna jag efterfrågat).

Väldigt mycket klagomål på schemat, men det första jag reagerade på var detta. PWO och tillskott? Låter verkligen som att du börjar i fel ände.

Ät mindre och träna mer. Svårare än så är det faktist inte. Titta på innehållsförteckningar så ser du vad olika produkter innehåller.

Förstår inte hur ett "skräddarsytt" kostschema ska hjälpa? Denna personen vet ju inte hur mycket du förbrukar endå, så exakta mängder är ju helt värdelöst.

Finns knappt några kosttillskott som gör skillnad. Det finns PWO som ger lite energi, proteinpulver som är mat i pulverform, och kreatin som ger ett par extra reps. Det var allt i princip.

Lychgate
2012-09-12, 18:05
Väldigt mycket klagomål på schemat, men det första jag reagerade på var detta. PWO, mattider, tillskott? Låter verkligen som att du börjar i fel ände.

Ät mindre och träna mer. Svårare än så är det faktist inte. Titta på innehållsförteckningar så ser du vad olika produkter innehåller.

Förstår inte hur ett "skräddarsytt" kostschema ska hjälpa? Denna personen vet ju inte hur mycket du förbrukar endå, så exakta mängder är ju helt värdelöst.

Målet med det personliga schemat var att optimera kosten ihop med tillskott för att få maximalt resultat. Med detta i tanken är schemat dåligt då det är väldigt basic och kan lika gärna vara copy-pasta från random tidning med "Gå ner 4kg på en vecka! Följ detta schema!".

Visst för att man kan generalisera och det fungerar iallafall. Poengen är att hon inte fick vad hon förväntade sig för 600kr när hon lika gärna kunde köpt ovannämnda tidning för 15 spänn.

cero
2012-09-12, 18:12
Hur "optimerar" man kosten ihop med tillskott för att få maximala resultat?

Husmanskost + proteindrink efter träning?

EDIT: Men visst. Det var inte mycket valuta för pengarna.

Otur
2012-09-12, 20:07
Skulle inte förvåna mig om det är ett schema som bara delas ut till alla klienter. Med någon modifikation på mängden på vissa varor.

Har själv fått hjälp med kost av en PT för något år sen. Jag var nöjd då. Fick skrivet vad jag skulle äta. Med lite olika alternativ per måltid. Men väldigt enkelt.

Sniggel
2012-09-12, 21:34
Killen hävdar däremot att han jobbat över 20 timmar med detta program, och att inga kostprogram man köper av en P.T är längre eller mer detaljerade än såhär.

Det fetstilta är ett tydligt tecken på att han inte tänker själv. Han rättfärdigar sina riktlinjer till dig med att säga "andra i min bransch gör så här". Vill han ha nöjda kunder får han se till dina behov och vara beredd på att vara flexibel, även om råden så skulle vara perfekta för dina mål. Det är inte speciellt "personligt" att säga åt sin klient att denne inte får ifrågasätta ens arbetsmetoder. För det ska man kunna göra och då ska man åtminstone kunna förklara varför man gett de råd man gett. Då kan klienten känna sig bekväm och motiverad att följa råden.
Det tycker iaf jag.

Om han jobbat 20 timmar med det där så får han lära sig att jobba effektivt. Han kanske menar att han har gjort om programmet flera gånger i andra sammanhang, men att det inte är unikt skrivet för dig utan att han tagit fram en mall som tog 20 timmar att göra.
Men även det känns i överkant.

MVP
2012-09-12, 21:48
Man blir ganska fort psykiskt instabil på att hålla på med sånt där. Har testat själv och jag vart knäckt och skulle säkert utveckla någon lättare ätstörning om jag fortsatte.

1. Du kanske inte ens gillar maten, varför pinas att äta saker man ej gillar?
2. Inse och lär kcal in/ut principen och ät det du tycker är gott sålänge du håller dig inom ramarna

Rabiat
2012-09-12, 21:50
Om jag betalade 600 spänn och fick det där skulle jag reklamera skiten. Jag skulle gå till KO om jag inte fick pengarna tillbaka direkt, och sen jävlar domstol.

Destiny81
2012-09-13, 10:29
Tack för svar och åsikter. =)
Jag tänkte att jag chansar och skriver ner lite (okej, mycket) om mig, och ser om någon kan se något "generalfel" jag gör, eller vara rar och ge mig något bra och användbart tips?
Försöker hålla kortfattat, så gott det går... ;)

5 år sedan nu jag upptäckte "träningens förlovade land" , då var jag 180 cm lång, och vägde (håll i er nu för i helvete) 116 kg...
Sedan dess (eller snarare första 1,5 åren) har jag ätit strikt och tränat mig ner till ganska precis 80 jämnt. (fick t.o.m operera bort en massa överskottshud). Och jag kan lova att det inte var nån lätt resa för en människa som tillbringat 25 år av sitt liv med att sitta och glo med en påse smågodis i handen.. hehe.

Hur som helst och nog om det.
Så nu har jag en "ny" startpunkt, där jag stått och stampat viktmässigt i ca 2 år, kan iofs "späka" ner mig några kilon, men med den största effekten att jag blir så trött att jag "ankrar" kl 8 på kvällen och börjar gråta för vad som helst (vilket inte direkt var tanken va? Med två barn, ett heltidsjobb med en massa ansvar, kvällsjobb , villa och hund osv, så är det ju trevligt att känna sig lite piggare än så.... )

Fastnade för ett år sen för "riktiga gymet", tunga vikter och få reps (Loving it!!!), upptäckte dessutom att jag har ganska lätt att bygga på mig muskelr och bli stark! KUL!

Såhär ser en träningsvecka ut ("gruppträningspassen" är konstanta, i gymet kan jag däremot växla dagar lite fram och tillbaka, men typ såhär):
ps: kör oftast 3 set med 5-7 reps, så tungt jag bara pallar utan att kräkas, mer eller mindre.., plus 20 lätta.

Måndag: Har ofta gott om tid, brukar köra ben/rumpa/mage i gymet.
Tisdag: Armar , spinning om jag hinner.
Onsdag: 1 h bodypump (kör järnet)
Torsdag: Jobbar hela dagen/kvällen, men ut o jogga med hunden på kvällen iaf, dessutom brukar jag vid det här laget ha en sån förbannad träningsvärk att jag mest går runt och piper..
Fredag: Rygg/ axlar.
Lördag: Beroende på jobbet (jobbar ofta kväll), varannan vecka iaf (minst) så blir det mer mage, samt kör igenom "mitt eget" pump-pass.
Söndag: Står som instruktör i bodypump, maxar iofs inte, men bra svettig ändå.

Förutom detta är jag såklart ute och går raska promenader med hunden, och rör mig en hel del på jobbet, samt rider några dagar i veckan.
Så nog fan rör jag mig ordentligt. Skulle gärna ha 5 timmar till/vecka i gymet, men det finns ingen tid till det.. =(

Och maten då:
Jag önskar jag kunde säga att jag är jätteduktig, men ärligt talat så äter jag mest "i farten", dock hyffsat bra grejjer.
Ungefär såhär:

Frukost: Bråttom = proteindrink (ca 30 gr protein, 180 kcal, 2 g kolisar) i bilen mellan barnens skola och jobbet, har jag 5 minter extra blir det ett kokt äggeller två och/eller en halv burk keso också. har jag lyxdag blir det gärna havregrynsgröt (gottigotti).

Därefter massa kaffe vid skrivbordet

Lunch brukar vara taco-sallad, dvs grönsaker, tacofärs (mitt jobb gör att det finns i princip obegränsat med taco-grejjer), salsa och creme fraiche. Finns det mot förmodan ingen taco brukar det bli nån annan slags sallad från pizzahaket i närheten.

På eftermiddagen blir det massa kaffe, och gärna keso eller nåt annat som verkar "bra", har jag en stressig dag kan det säkerligen slinka ner en kaka med. ;) (ingen är perfekt..)
Kommer hem vid 16.30, brukar nypa åt mig nåt i kylen, t.ex ägg eller en macka (grov) med kalkon, eller varför inte lite keso (haha, jag inser att jag äter jävligt mycket keso.... (mini)). Sen iväg o träna.
Hemma vid 18-18.30, lagar mat åt barnen, pillrar i mig nåt själv, antingen en prottedrink, eller egentligen vad fan som helst, eftersom jag är HUNGRIG! (inte godis, men en macka eller en näve nötter, en banan eller det som ligger närmast). Sen.. ja ni vet, läxor, nattning, hemmafix. Hundpromenad.... och laga ihop middag till mig o sambo.
Ofta fisk (vi fiskar), eller kycklinggryta. Mycket grönsaker
Ingen pasta, inget ris, ingen potatis (sambo får men inte jag) men kanske en liten brödbit (älskar bröd!!!) till maten, och ett (ett!) glas vin om det finns. Och en liten bit mörk choklad om det bjuds. ;)
Är inte "fett-skrämd" heller, tar gärna olivolja på sallad osv...
Enda tillskottet förutom vasslet är omega 3 (normal dos)
Räknar att jag ligger runt 2200-2500 kcal/dag (grovt uppskattat), och då rör sig inte vågen en milliteter.

Försökt dra ner mängden mat, men slutar bara med att jag sitter och fryser och mår illa / gråter av utmattning (i shit you not, det händer!), så jag tror inte riktigt att det är lösningen på att bli av med mina "lovehandles". (jävla korkat ord). Jag tror jag behöver göra nåt/ändra nåt, så jag orkar köra ännu hårdare, så att jag får mer muskler, så att jag får högre förbränning (och dessutom älskar jag muskler, vill ha MER!).

Så.. nån som orkat läsa igenom och ser något "generalfel" här?

MYCKET tacksam för tips o råd!

tjing
2012-09-13, 10:51
Din grova uppskattning av ditt kaloriintag är nog tyvärr fel, Destiny81.

Vad du kanske borde göra är att strukturera upp maten mer; d v s äta riktiga måtider och inte "nypa åt dig" en macka i kylen eller proteindrinkar här och där. Småätande av den sorten har en tendens att orsaka mer matsug hos många.

Dessutom hade jag lagt kolhydraterna kring träningen och inte undvikit dem på kvällen, snarare tvärtom. Något jag ser att din PT gjort annorlunda, enligt gängse "undvik kolhydrater på kvällen"-modell.

Rabiat
2012-09-13, 10:54
Börja med att föra kostdagbok och lägg upp ALLT du äter där PRECIS när du äter det. Inte i efterhand, inte i förväg. Jag använder myfitnesspal själv.

Destiny81
2012-09-13, 11:06
Din grova uppskattning av ditt kaloriintag är nog tyvärr fel, Destiny81.

Kanske, men tror inte det, räknade på en kcal-räknare på nätet EFTER att i två veckor skrivit upp och vägt allt jag åt, jag hamnade varje dag på den summan.

Sen ang "småätande"... njae, jag äter ju egentligen någonting ungefär var 3:e timme (inte massa plock och snask däremellan), däremot är säkert en macka inte optimalt, men har man "bråttom såinihelvete" så är det lätt att rycka en sådan innan träningen.... :em:

Destiny81
2012-09-13, 11:07
Börja med att föra kostdagbok och lägg upp ALLT du äter där PRECIS när du äter det. Inte i efterhand, inte i förväg. Jag använder myfitnesspal själv.

Är det en app? Vore ju onekligen praktiskt.. =)

Destiny81
2012-09-13, 11:17
Dessutom hade jag lagt kolhydraterna kring träningen och inte undvikit dem på kvällen, snarare tvärtom. Något jag ser att din PT gjort annorlunda, enligt gängse "undvik kolhydrater på kvällen"-modell.

Kolhydrater på kvällen? har jag alltid betraktat som ett "BIG no-no"?
Det "underliga" är att dessa matvanor funkat så förbaskat bra tidigare, men nu funkar det inte alls.. går iofs inte upp heller... alltid nåt. ;)
Såklart nån slags +/- noll situation kalorimässigt....

ps: "min PT" är inte min P.T, jag har så att säga gett honom kicken.. ;)

Lychgate
2012-09-13, 11:22
Det "underliga" är att dessa matvanor funkat så förbaskat bra tidigare, men nu funkar det inte alls.. går iofs inte upp heller... alltid nåt. ;)
Såklart nån slags +/- noll situation kalorimässigt....

ps: "min PT" är inte min P.T, jag har så att säga gett honom kicken.. ;)

Kolhydratsintaget bör placeras efter att glykogen har förbrukats för att maximera återinlagringen i muskulaturen. Naturligt händer detta under träning och man bör därför äta dem efteråt. Tränar du på kvällen så ät kolhydrater på kvällen.

King Grub
2012-09-13, 11:37

Nja, man har sett större viktnedgång när man äter större delen av kolhydraterna på kvällen.

http://www.nature.com/oby/journal/v19/n10/full/oby201148a.html

tjing
2012-09-13, 11:50
Kanske, men tror inte det, räknade på en kcal-räknare på nätet EFTER att i två veckor skrivit upp och vägt allt jag åt, jag hamnade varje dag på den summan.

Ja, då borde du definitivt välja mer mättande mat-alternativ och sänka ditt intag en aning för att se vad som händer med vikten.

Destiny81
2012-09-13, 12:03
Ja, då borde du definitivt välja mer mättande mat-alternativ och sänka ditt intag en aning för att se vad som händer med vikten.

Jopp. Nu känner jag mig ruggigt motiverad att räkna ut det här SJÄLV!
Ska grotta ner mig i hur det här med muskelnedbrytning/uppbyggning fungerar, forumen här ter sig som en liten skattkammare... (har liksom inte tagit tag i att lära mig nåt, har bara kört järnet i gymet och gjort ungefär som jag trott varit bra), skaffa en bra app till telefonen (nån som vet nån bra?), och ladda på utav helvete med träningen! =)

En liten fråga till eller snarare två... (om jag får? =) ):
Om man utgår från att jag har en förbränning som täcker ca 2400-2600 kcal rakt av med träning och allt (vågen tyder på det), visst borde väl det vara rimligt att då försöka ligga strax under 2000? Vilket jag absolut kan göra.

Oroar mig dock för att "frysa ihjäl inifrån" på kuppen, eller bli alldeles för trött, precis som jag blivit tidigare när jag legat på den nivån.

Finns det nån som har råkat på det? Och har nåt bra tips om hur man undviker det?
*sambo råkar nämligen tycka att det är ganska trevligt om jag är vaken längre än nio på kvällen, av "randiga skäl och rutiga orsaker" så att säga..... :naughty: *

speedy83
2012-09-13, 12:20
Att du skulle må så dåligt av att ligga strax under 2000 kcal tycker jag låter konstigt. Jag själv har försökt ligga runt 1500 kcal och jag åt tidigare väldigt mycket mat men har inga jätteproblem med detta.

Vet inte om jag tolkar dig rätt när jag förstår det som att du vill träna hårdare och mer? Det känns i såfall ganska konstigt då det ser ut som att du tränar i stort sett varje dag. vill du få mer muskler ska du kanske också fokusera mer på tung stryketräning och mindre på bodypump och dyl.

Morty
2012-09-13, 12:56
Jopp. Nu känner jag mig ruggigt motiverad att räkna ut det här SJÄLV!
Ska grotta ner mig i hur det här med muskelnedbrytning/uppbyggning fungerar, forumen här ter sig som en liten skattkammare... (har liksom inte tagit tag i att lära mig nåt, har bara kört järnet i gymet och gjort ungefär som jag trott varit bra), skaffa en bra app till telefonen (nån som vet nån bra?), och ladda på utav helvete med träningen! =)

En liten fråga till eller snarare två... (om jag får? =) ):
Om man utgår från att jag har en förbränning som täcker ca 2400-2600 kcal rakt av med träning och allt (vågen tyder på det), visst borde väl det vara rimligt att då försöka ligga strax under 2000? Vilket jag absolut kan göra.

Oroar mig dock för att "frysa ihjäl inifrån" på kuppen, eller bli alldeles för trött, precis som jag blivit tidigare när jag legat på den nivån.

Finns det nån som har råkat på det? Och har nåt bra tips om hur man undviker det?
*sambo råkar nämligen tycka att det är ganska trevligt om jag är vaken längre än nio på kvällen, av "randiga skäl och rutiga orsaker" så att säga..... :naughty: *

Läs deffguiden! Och lägg dig på ett underskott som du kan må bra med, -400 i 60 dagar ger ett större underskott än -1000 10 dagar.

Rabiat
2012-09-13, 13:00

Sen ang "småätande"... njae, jag äter ju egentligen någonting ungefär var 3:e timme (inte massa plock och snask däremellan), däremot är säkert en macka inte optimalt, men har man "bråttom såinihelvete" så är det lätt att rycka en sådan innan träningen.... :em:

Då är det ditt kaloribehov som inte riktigt stämmer :)

Rabiat
2012-09-13, 13:03
Är det en app? Vore ju onekligen praktiskt.. =)

Ja, det är en app. Du kan föra in allt du äter och mängden på det så räknar den ut energiinnehåll och makron. Du kan också lägga in din aktivitetsnivå utan träning (alltså, den du har om du räknar bort träning) som för många är typ Sedentary, och sen logga passen för sig för att få nettointag. OCH du kan ange vilken viktnedgång du vill ha per vecka så kommer den räkna ut rätt nettointag åt dig och ungefärliga makro-förhållanden för att du ska må bra.

Destiny81
2012-09-13, 13:07
Att du skulle må så dåligt av att ligga strax under 2000 kcal tycker jag låter konstigt. Jag själv har försökt ligga runt 1500 kcal och jag åt tidigare väldigt mycket mat men har inga jätteproblem med detta.

Vet inte om jag tolkar dig rätt när jag förstår det som att du vill träna hårdare och mer? Det känns i såfall ganska konstigt då det ser ut som att du tränar i stort sett varje dag. vill du få mer muskler ska du kanske också fokusera mer på tung stryketräning och mindre på bodypump och dyl.

Ja, jag tycker också att det är skitkonstigt, borde inte vara så, men ligger jag på ca 1500 så ligger jag och kurar under min elektriska värmefilt och fryser som en hund.... *men så är man ju en unik liten blomma också, tydligen*.. :-/

Jag vill träna hårdare, ta mer vikter, orka några reps till. I kombo med det loosa ca 7 kilo (ingen "panik", sakta men säkert är helt ok för mig.) Mer i tid önskar jag att jag kunde lägga, men det här är ungefär den tid jag har att förfoga över, när jag prioriterat bort i princip allt tv-tittande förutom nyheterna och förlagt hela mitt sociala liv till gymet (bästa stället, bästa folket!). =)

Rabiat
2012-09-13, 13:23
Ja, jag tycker också att det är skitkonstigt, borde inte vara så, men ligger jag på ca 1500 så ligger jag och kurar under min elektriska värmefilt och fryser som en hund.... *men så är man ju en unik liten blomma också, tydligen*.. :-/

Jag vill träna hårdare, ta mer vikter, orka några reps till. I kombo med det loosa ca 7 kilo (ingen "panik", sakta men säkert är helt ok för mig.) Mer i tid önskar jag att jag kunde lägga, men det här är ungefär den tid jag har att förfoga över, när jag prioriterat bort i princip allt tv-tittande förutom nyheterna och förlagt hela mitt sociala liv till gymet (bästa stället, bästa folket!). =)

Kan det inte vara så att du får i dig alldeles för lite av fett eller kolhydrater, att det är någon form av sned fördelning där?

Destiny81
2012-09-13, 13:25
Kan det inte vara så att du får i dig alldeles för lite av fett eller kolhydrater, att det är någon form av sned fördelning där?

Troligtvis! Ska sätta mig o räkna riktigt på det där.... =)

Pepz
2012-09-13, 13:46
ett litet tips.
Haka inte upp dig på de där sju kilona.
tränar du och lägger på dig muskler så finns risken att du blir besviken på vågen trots att du ser kanonbra ut i spegeln.

Destiny81
2012-09-13, 15:50
ett litet tips.
Haka inte upp dig på de där sju kilona.
tränar du och lägger på dig muskler så finns risken att du blir besviken på vågen trots att du ser kanonbra ut i spegeln.

hehe. spegeln säger oxå 7 kilo väck!! =) (även om man inte direkt får folk att gallskrikande springa åt andra hållet)....
Måttbandet säger midjemått på 80 cm, känns lite i överkant.. men tack. ;)

itwillbe
2012-09-14, 08:49
Var detta på sportlife? fick liknande schema för ett par år sedan

tjing
2012-09-14, 09:46
Destiny81, ett tips är att äta protein och grönsaker under dagen (kolhydrater före/efter träning) och resten av dagens matintag på kvällen.

Det ger mättnad, en "belöning" att se fram emot och att man kan lägga sig mätt. Vid sidan om att man har sett en större viktnedgång hos folk som äter mer kolhydrater på kvällen.

Destiny81
2012-09-14, 12:20
Var detta på sportlife? fick liknande schema för ett par år sedan

Näe, det var Deep Bodywork .
Verkar vara rätt random oengagerat överlag såna här program. Jag ser det som att jag lärt mig min läxa...

Destiny81
2012-09-14, 12:21
Destiny81, ett tips är att äta protein och grönsaker under dagen (kolhydrater före/efter träning) och resten av dagens matintag på kvällen.

Det ger mättnad, en "belöning" att se fram emot och att man kan lägga sig mätt. Vid sidan om att man har sett en större viktnedgång hos folk som äter mer kolhydrater på kvällen.

Aha, jag jag läste om det på en länk här, intressant!
Tackar o bockar! =)

älskarcola
2012-09-14, 13:14
han ba: ungaaar det kommer ta lite tid för mig att komma på vad det ska bli för middag men kan ni vänta 6 timmar?

Rabiat
2012-09-14, 14:00
han ba: ungaaar det kommer ta lite tid för mig att komma på vad det ska bli för middag men kan ni vänta 6 timmar?

Haha!

LillisJ
2012-09-14, 14:09
Säljer han Omega3 också? :D

Destiny81
2012-09-14, 16:13
Säljer han Omega3 också? :D

*asgarv* har väl provision från de där jävla säljarna från "östervåla naturprodukter" som ringer o tjatar på mig hela tiden...

Destiny81
2012-09-14, 16:16
Haha!

*fniss*

Destiny81
2012-09-14, 16:51
Har under dagen roat mig med att räkna kcal /fett/protein/kolisar på ALLT i matdagboken, samt lusläst deffguiden, räknat ut basal förbränning, mm,mm. (Miniräknaren är överhettad sen länge... :) )

Mitt normala fettintag har legat på mellan 25-33 gram/dag.

Jag tror så att säga att jag är något på spåren här.... *host,host* ;)

tjing
2012-09-14, 17:54
Aha, jag jag läste om det på en länk här, intressant!
Tackar o bockar! =)

Vadå för länk menar du?

Det är inte "carb-backloading" jag pratar om. Men det är ju smart att "patentera" rätt vanliga kosthållningar.

Kanske ska kalla det för något tufft att äta tre måltider om dagen. Power-meal-backloading.

cero
2012-09-14, 18:01
Jag tror så att säga att jag är något på spåren här.... *host,host*

Vadå för något?

Känns som att du överanalyserar lite. Visst, tycker man att det är roligt att räkna kalorier och hur många mikrogram natriumsulfat man får i sig varje dag så kan man ju göra det, men annars är det egentligen bara att minska portionerna (beståendes av vettig mat) tills dess att man når önskad vikt. Rör man på sig mer går det snabbare.

Destiny81
2012-09-14, 18:47
Vadå för något?

Känns som att du överanalyserar lite. Visst, tycker man att det är roligt att räkna kalorier och hur många mikrogram natriumsulfat man får i sig varje dag så kan man ju göra det, men annars är det egentligen bara att minska portionerna (beståendes av vettig mat) tills dess att man når önskad vikt. Rör man på sig mer går det snabbare.

Faktiskt ganska skoj! :)
Men mest att jag kanske tänkt helt fel, borde nog inte vara så "fettskrämd" helt enkelt.
Natriumsulfatet skippar jag att räkna, nöjer mig med att försöka hitta en bra balans på fett/protein/kolhydrater o kalorierna så klart.
Men återigen, jag är inte desperat på att banta ner mig (isåfall hade jag följt min sk.pts kostschema) ;)

Destiny81
2012-09-14, 18:49
Vadå för länk menar du?

.

Kommer icke ihåg vart den låg, men den visade på att man sett mer nedgång på de som åt kolhydrater på kvällen. Hittar jag igen den lägger jag länken här. (kan eventuellt ha förläst mig en aning här idag....)

tjing
2012-09-15, 15:15
Aha, okej. Ja den postades nog i tråden.

FredO
2012-09-15, 18:53
Kommer icke ihåg vart den låg, men den visade på att man sett mer nedgång på de som åt kolhydrater på kvällen. Hittar jag igen den lägger jag länken här. (kan eventuellt ha förläst mig en aning här idag....)

http://myrevolution.no/s/biorytme-dietten/

Fagerli skriver om det i länke ovan Där har du för övrigt det catchiga namnet på din diet tjing :)

tjing
2012-09-16, 11:11
http://myrevolution.no/s/biorytme-dietten/

Fagerli skriver om det i länke ovan Där har du för övrigt det catchiga namnet på din diet tjing :)

Du ser. Många personer som pratar om samma sak i stort sett.

Biorhythm, carb-backawesomesuperloading. Same shit, different names. Och inget nytt under solen eftersom Arnold och grabbarna experimenterade med samma sak redan på 70-talet.