handdator

Visa fullständig version : HJÄLP LCHF / GI eller annan kost

Blaspis
2012-09-12, 00:46
Hej!

Jag vill ändra mina matvanor då jag har ett litet sockerberoende och extremt onyttiga matvanor (big mac, pizza, pasta och sånt är standarden).

Jag är nöjd med hur min kropp ser ut och jag är nöjd med min vikt, men jag är inte nöjd med mina matvanor och min energi. Fortsätter jag äta såhär lär jag ju få förkortad livslängd eller bli sjuk. Jag har även IBS alltså irriterad mage när jag äter för mycket carbs och annat.

Jag har nu testat LCHF i några dar som redan hjälper mot min IBS.

Om jag äter LCHF resten av livet eller på långsiktig plan - är det lika nyttigt som om jag hade ätit efter någon annan diet tror ni? Är GI bättre? Är LCHF något som man inte ska följa om man inte har diabetes eller är överviktig? Jag bantar ju inte och behöver inte banta heller.

Är LCHF bra för mig eller finns det något annat som är nyttigare i längden när man är nöjd med vikten och tränar 2 dagar i veckan?

Om det inte finns något självklart svar på vad som är bäst, kan ni gärna tipsa om olika böcker som har olika syner på allt vad mat heter.. Så får man ta beslutet efter man läst på lite..

Tack snälla på förhand!

användaren
2012-09-12, 01:46
nyttigast är väl om du kan komma på exakt vilka livsmedel som ger dig problem och sedan utesluta dom. känns ju onödigt att "köpa ett helt paket" som man gör med en diet när det bara är någon eller några livsmedel som är boven i dramat.

Blaspis
2012-09-12, 04:17
nyttigast är väl om du kan komma på exakt vilka livsmedel som ger dig problem och sedan utesluta dom. känns ju onödigt att "köpa ett helt paket" som man gör med en diet när det bara är någon eller några livsmedel som är boven i dramat.

Bra sagt. Jag behöver dock veta vilka livsmedel jag ska äta snarare än inte äta. Mitt gamla sätt att laga mat och inhandla mat är det enda jag kan och nu ska jag inte göra det längre. Kan du tipsa om någon bok eller så så man fundamentalt börjar leva nyttigt!? LCHF eller ej måste inta en nytt sätt å göra det här

Scratch89
2012-09-12, 06:30
Bra sagt. Jag behöver dock veta vilka livsmedel jag ska äta snarare än inte äta. Mitt gamla sätt att laga mat och inhandla mat är det enda jag kan och nu ska jag inte göra det längre. Kan du tipsa om någon bok eller så så man fundamentalt börjar leva nyttigt!? LCHF eller ej måste inta en nytt sätt å göra det här

Nyttigt och nyttigt, det är väl bara att äta normal mat?

Diverse kött-, fågel- och fiskprodukter (färs, kyckling- och fläskfilé, kotletter och karré, ägg, lax och torsk, rostbiff, entrecote och ryggbiff)
Någon form av stapelvara (potatis, ris, pasta, bulgur, quinoa)
Grönsaker (broccoli, vitkål, majs och ärtor, avocado och tusen andra saker)

Ät med en normal frekvens, frukost, lunch och middag, med någon slags kvällsmat och mellanmål runt träningen.

jipon
2012-09-12, 18:37
googla vilken mat som kan tänkas orsaka din ibs (för mycket fett, syra -bas, kaffe mm) och sen kolla vilken mat som är nyttig vs onyttig. kolla iform och såna lite mer allmäna sajter :-)

Littlefinger
2012-09-12, 21:15
Problemet med IBS är ju att det är en paraplydiagnos för en massa olika slags besvär, vilket gör det väldigt svårt att ge några generella kostråd. Min egen erfarenhet är att det är "trial and error"-metoden som gäller.

Rabiat
2012-09-12, 21:22
Hej!

Jag vill ändra mina matvanor då jag har ett litet sockerberoende och extremt onyttiga matvanor (big mac, pizza, pasta och sånt är standarden).

Jag är nöjd med hur min kropp ser ut och jag är nöjd med min vikt, men jag är inte nöjd med mina matvanor och min energi. Fortsätter jag äta såhär lär jag ju få förkortad livslängd eller bli sjuk. Jag har även IBS alltså irriterad mage när jag äter för mycket carbs och annat.

Jag har nu testat LCHF i några dar som redan hjälper mot min IBS.

Om jag äter LCHF resten av livet eller på långsiktig plan - är det lika nyttigt som om jag hade ätit efter någon annan diet tror ni? Är GI bättre? Är LCHF något som man inte ska följa om man inte har diabetes eller är överviktig? Jag bantar ju inte och behöver inte banta heller.

Är LCHF bra för mig eller finns det något annat som är nyttigare i längden när man är nöjd med vikten och tränar 2 dagar i veckan?

Om det inte finns något självklart svar på vad som är bäst, kan ni gärna tipsa om olika böcker som har olika syner på allt vad mat heter.. Så får man ta beslutet efter man läst på lite..

Tack snälla på förhand!

Jag tycker LCHF är galet helt enkelt för att man utesluter ett näringsämne som kroppen jobbar förbaskat effektivt med, men det är min personliga åsikt.

Folk kommer säkert peka på mig och skratta nu, men... South beach diet? Hjälpt mig lägga om kosten rätt markant... Det är ingen quick fix som LCHF utan att sätt att ändra kosten for life, men jag mår otroligt mycket bättre nu.

Sniggel
2012-09-12, 21:28
Om en speciell diet med strikta riktlinjer funkar bra ihop med dina problem ser jag inget fel i att följa en sådan om det hjälper dig att ändra dina vanor till det bättre.
Efter ett tag kanske du själv börjar experimentera och lägger till vissa livsmedel som inte "är ok" enligt lchf och avgör då själv vad som funkar för dig.