Logga in

Visa fullständig version : hjelp me fette mitt

johannana
2012-09-11, 22:28
Hejsan, jag vill gå ner i vikt, hehe. Jag är tjej, 19år, väger 56 och är typ 171 cm lång. JA jag har läst deffguiden.

Enligt Harrys ekvation är mitt bmr 1418,134 och enligt Mifflins är det 1372,75. Så 1700-1600 kcal per dag för att behålla min vikt. Och så -500kcal på det blir ju 1200-1100. Sitter vid datorn hela dagarna, kontorsarbete, går sen och tränar runt 1 tim. Springer ibland. Siktar på att träna 5 dagar i veckan. Mer om jag får lust. Har haft ett uppehåll på ca 4 veckor pga sjukdom och 1 veckas lathet.

Lite history, jag började styrketräna förra året, såg resultat några månader efter det, blev glad, tyckte fortfarande jag var fet. Det är inte mycket fett som är borta. Knappt något. Men då fattade jag inte så mycket om det här med kalorier. Är en riktig godisgriiis hiihihi. Men det gör jag nu.. lite mer i alla fall.

Bor hemma och käkar det som finns där, har inte råd att köpa egen mat. Brukar köpa kvarg och annan bra skit ibland. Tänkte köpa lite whey när jag har råd. Men annars måste jag äta det som finns hemma. Prövade på IF för ett tag sedan och ska börja med det igen, tyckte det fungerade bra, blev knappt hungrig.

Har shapelink, genomsnittet för 2012 för mig är
Protein 56.0 g, Fett 39.6 g, Kolhydrater 82.2 g, Kalorier 956.4 kcal

Ser skitdåligt ut, jag vet. Jag brukar vissa dagar ligga ganska mycket under 1000kcal då jag känner mig tjock och sådär och det är väl inte så hälsosamt så det vill jag sluta med.

Så är 1100kcal för mig bra? Vill bort med myche fetta till nyår. Är det ett rimligt mål? Hur mycket bör jag träna? Med tanke på att jag sitter vid datorn rätt så mycket kanske jag ska öka lite.. vet inte

*flex*

Maine_Cat
2012-09-12, 05:37
Hejsan, jag vill gå ner i vikt, hehe. Jag är tjej, 19år, väger 56 och är typ 171 cm lång. JA jag har läst deffguiden.

Enligt Harrys ekvation är mitt bmr 1418,134 och enligt Mifflins är det 1372,75. Så 1700-1600 kcal per dag för att behålla min vikt. Och så -500kcal på det blir ju 1200-1100. Sitter vid datorn hela dagarna, kontorsarbete, går sen och tränar runt 1 tim. Springer ibland. Siktar på att träna 5 dagar i veckan. Mer om jag får lust. Har haft ett uppehåll på ca 4 veckor pga sjukdom och 1 veckas lathet.

Lite history, jag började styrketräna förra året, såg resultat några månader efter det, blev glad, tyckte fortfarande jag var fet. Det är inte mycket fett som är borta. Knappt något. Men då fattade jag inte så mycket om det här med kalorier. Är en riktig godisgriiis hiihihi. Men det gör jag nu.. lite mer i alla fall.

Bor hemma och käkar det som finns där, har inte råd att köpa egen mat. Brukar köpa kvarg och annan bra skit ibland. Tänkte köpa lite whey när jag har råd. Men annars måste jag äta det som finns hemma. Prövade på IF för ett tag sedan och ska börja med det igen, tyckte det fungerade bra, blev knappt hungrig.

Ser skitdåligt ut, jag vet. Jag brukar vissa dagar ligga ganska mycket under 1000kcal då jag känner mig tjock och sådär och det är väl inte så hälsosamt så det vill jag sluta med.

Så är 1100kcal för mig bra? Vill bort med myche fetta till nyår. Är det ett rimligt mål? Hur mycket bör jag träna? Med tanke på att jag sitter vid datorn rätt så mycket kanske jag ska öka lite.. vet inte

*flex*
56 kg och 171 cm
1 Du är inte fet du är för liten och underviktig
2 Du har troligen en dålig kroppsuppfattning
3 Du ska äta mer mat kyckling, fisk, nöt mycket grönsaker som wokgrönsaker
4 Bra fetter som pumpafrön, avokado, fet fisk
5 Potatis, ris, pasta , havregryn

Varför, för att inte skada kroppen orka träna och fungera, kan mellan tummen och pekfingret tro att du kan för att må bra lägga dig på 2000kcal om dagen. Ta hand om dig.

Deadandlivin
2012-09-12, 14:31
1100 kcal om dagen wow. Det är nästan VLCD ur manliga perspektiv.

171 cm och under 60 kg.. Överviktig? Du ser nog fullkomligt frisk ut, men om målet är att se ut som en sån där fitnesskvinna på 12% kroppsfett eller hur lågt kvinnor nu kan gå så är det inget att rekomendera. Tror inte kroppen kan hantera sådär låga fettdepoer bra under en längre tid.

Träna hela kroppen 3 gånger i veckan kanske? Personligen tycker jag kvinnor kan skippa koncentrerad traps och lats träning. Svårt att utesluta helt men stora traps o lats på tjejer brukar inte se särskilt bra ut enligt min åsikt, kanske inte blir så där himla stora utan AAS dock. Övre kroppen 2 gånger i veckan, benen 1-2 gånger i veckan. Kan köra kondition andra dagar eller efter träningspassen. Kör bara inga överdrivna 2 timmars joggingrundor. Svårt och kanske rentav farligt under deff, dessutom ser marathonkroppen inte vidare snygg ut.

1100 kcal om dagen låter alldeles för lite. Min gissning är att med all träning inkluderad så bör du ligga på minst 1500-1600 kcal om dagen. 1200 kcal om dagen om du vill gå ner i vikt som komapatient kan stämma...

Ät mycket protein, mättar bäst, smakar väldigt gott och har högst TEF. x2 kroppsvikt i gram brukar väl vara en vanlig mängd att gå efter. Ät fett för 0.5-1g din kropps vikt per kilo. Fyll resten med kolhydrater. På så sätt tappar du i princip enbart fett och detta bör väl anses vara den mest hälsosamma typ av deff du kan genomföra skulle jag anta.

Rabiat
2012-09-12, 20:25

*flex*

Som så många unga tjejer har du troligtvis fel bild av 1: hur du ser ut och 2: vad som är snyggt smalt. Jag tror att skulle du posta en bild här skulle ingen annan än du tycka du var ett dugg överviktig, och då menar jag inte att folk skulle säga att du inte var det för att vara snälla, folk här är rätt ärliga vad gäller utseende.

Sitter du framför datorn hela dagarna kan du kanske ordna en del saker med hållningen som kommer få dig att tycka du ser smalare ut, men att gå ner i vikt mer än nog inget du ska hålla på med... Kanske dubbla ditt proteinintag och ditt fettintag och gå loss på lite basövningar på gymmet istället? :)

LarsLasr
2012-09-12, 20:38
Ät ordentligt och träna mycket så att du kan bygga muskler, då du ligger på så litet kaloriintag och väger så lite så har du antagligen lite muskler som ger struktur åt kroppen och det enda du känner när du tar på kroppen är lös hud och ett lager fett under. Lösningen är inte att gå ner mer i vikt utan att gå upp i vikt och fylla ut med muskler under fettet som ger kroppen form och fasthet.

Rabiat
2012-09-12, 20:41
ät ordentligt och träna mycket så att du kan bygga muskler, då du ligger på så litet kaloriintag och väger så lite så har du antagligen lite muskler som ger struktur åt kroppen och det enda du känner när du tar på kroppen är lös hud och ett lager fett under. Lösningen är inte att gå ner mer i vikt utan att gå upp i vikt och fylla ut med muskler under fettet som ger kroppen form och fasthet.

+1

monteramita
2012-09-13, 00:33
+2

Fru_Flisa
2012-09-13, 07:59
Otroligt hur åsikterna haglar om vad som är snyggt och inte.

När alla dessa personliga åsikter blandas med konkreta, oftast vettiga råd, är det mest troligt att håller man inte med om det ena tror man inte på det andra så det är nog bättre att vara lite mer objektiv i sin framföring.

Rabiat
2012-09-13, 08:07
Otroligt hur åsikterna haglar om vad som är snyggt och inte.

När alla dessa personliga åsikter blandas med konkreta, oftast vettiga råd, är det mest troligt att håller man inte med om det ena tror man inte på det andra så det är nog bättre att vara lite mer objektiv i sin framföring.

Det handlar väl mer om vad som är tjockt eller inte? Jag tror inte att någon här är intresserad av att ge ohälsosamma råd till någon man redan anser ha ohälsosamma vanor och en osund kroppssyn.

ElitMannen
2012-09-13, 08:37
Hon är inte fet överhuvudtaget, hon är väldigt smal, jag känner henne nämligen.Så ge henne inga idèer så hon kan banta ännu mer...hon behöver gå upp några kg!

Rabiat
2012-09-13, 10:22
Hon är inte fet överhuvudtaget, hon är väldigt smal, jag känner henne nämligen.Så ge henne inga idèer så hon kan banta ännu mer...hon behöver gå upp några kg!

Det är det vi försöker få henne att förstå :) Att gå upp några kg vore nog väldigt bra, och består uppgången mest av muskler kommer hon nog ändå känna sig smalare.

Fru_Flisa
2012-09-13, 11:44
Det handlar väl mer om vad som är tjockt eller inte? Jag tror inte att någon här är intresserad av att ge ohälsosamma råd till någon man redan anser ha ohälsosamma vanor och en osund kroppssyn.

Det finns bestämda definitioner fastställda för vad som "är tjockt eller inte" så varför jag skulle syfta på det har jag svårt att förstå hur du kan få det till.
Hur som helst, det jag menade är att om du skriver "Som så många unga tjejer har du troligtvis fel bild av 1: hur du ser ut och 2: vad som är snyggt smalt." så fokuserar du på vad du anser är snyggt eller inte. Är det inte bättre att lägga det utanför? Det är endå som jag menar roten till det hela snedvridna idealet som ts kanske har (enligt några svar här), hurvida nåt anses "snyggt" eller inte. En omöjlig spiral, moment 22, alla anser olika så lämna det utanför.
Likaså totalt onödiga kommentarer som att marathonkropp är inte vidare snygg samt traps och lats på tjejer är inte fint enligt nåns personliga åsikt.

Rabiat
2012-09-13, 12:33
Det finns bestämda definitioner fastställda för vad som "är tjockt eller inte" så varför jag skulle syfta på det har jag svårt att förstå hur du kan få det till.
Hur som helst, det jag menade är att om du skriver "Som så många unga tjejer har du troligtvis fel bild av 1: hur du ser ut och 2: vad som är snyggt smalt." så fokuserar du på vad du anser är snyggt eller inte. Är det inte bättre att lägga det utanför? Det är endå som jag menar roten till det hela snedvridna idealet som ts kanske har (enligt några svar här), hurvida nåt anses "snyggt" eller inte. En omöjlig spiral, moment 22, alla anser olika så lämna det utanför.
Likaså totalt onödiga kommentarer som att marathonkropp är inte vidare snygg samt traps och lats på tjejer är inte fint enligt nåns personliga åsikt.

Jag kanske utryckte mig lite otydligt. Vad jag menade var att anser man att smalt som någon med ätstörningar är snyggt så har man fel bild av vad snyggt smalt är. Inte bara enligt mig, utan enligt alla sunda människor. Därför används utrycket "sjukligt smalt" om den typen.

johannana
2012-09-22, 00:38
Okej mitt inlägg blev lite väl konstigt, fjantigt.
Nej jag tycker inte att jag är överviktig.
Och nej ni kan inte veta hur min kropp ser ut bara på måtten jag skrivit ut.

Rabiat, jag tycker absolut inte att "sjukligt smalt" är snyggt.

Och så nej, jag har inga ätstörningar. Men jag kände att det kunde börja gå åt det hållet pga min okunnighet osv.

..och så vet jag inte hur man citerar flera inlägg i ett svar.

Men ja. Min mage står ut väldigt mycket när jag slappnar av med den helt, ser ut som om jag är gravid. Det är sant.
Som sagt, fett på midjan och magen som jag vill ha bort. Vill ha en någorlunda platt mage och smal midja bara. Tycker inte jag har särskilt dålig självbild bara för det. När jag drar in magen litegrann ser de helt okej ut.

johannana
2012-09-22, 00:38
Kan posta nån bild om det skulle hjälpa

Pretorian
2012-09-22, 21:36
Bygg muskler så får du säkert en bättre hållning. Jag kan nog slappna av en del och tom min mage kan "puta". Sträck på dig!