Visa fullständig version : "Islam will take over the world in 50 years"
Kan dessa siffror stämma?
Är något felaktigt i videon?
Innan nån börjar fråga om min hidden agenda så är jag emot religion och obviously är jag nojjig över islam. Därav tråden. Diskussion om invandrare undanbedes starkt. Håll er borta från det ämnet i denna tråd.
0HTSwUig2-0
Rikard Jansson
2012-09-11, 21:10
Det vore ett jävla steg bakåt isåfall, man får väl ändå hoppas att organiserad religion blir mindre och mindre.
Denna diskussion dök upp mellan mig och en rysk jude som trodde på vit makt. Jag ställde honom denna fråga:
Hur många av dessa muslimer tror du kommer vara hängivna sin tro? Hur många tror du kommer vara sekulariserade till den punkt att dom anser sig vara medborgare av respektive land dom bor i? Kan det inte vara så att människor dras mot en mer agnostisk samhällsstandard i länder som Sverige?
Oj ett nytt ämne, vad spännande..
I teorin kan det säkert stämma.
Men det är sällan saker långt fram i tiden blir som i teorin. Finns alla möjliga uträkningar om hur världen skulle gått under för längesen pga naturen, överbefolkad, alla dött av bomber osvosv när folk har bara tagit ett x antal faktorer och satt sig och räknat och antagit att det ska utvecklas EXAKT likadant framöver.
Det missas alltid nått och sedan så händer inte det som man räknat fram ska hända.
Chill.
Tänk doomsday prophecy, dvs bullshit.
Kan säkert mycket väl stämma. Tråkigt bara att det räcker med så lite som att vara emot sharia-lagar för att stämplas som rasistnazist iaf i Sverige. Allt är bara svart eller vitt. Breivik vs "kärlekens" och "toleransens" hjälte. Som kristen själv så säger jag att jag gillar inte det som Islam resulterar i, ju mer av det desto bättre och mer kärlek va? Detta är iaf den politiskt korrekta sanningen. Jag drivs inte av något hat mot muslimer men jag vill säga nej till t.ex sharia men allt är ju bara myter och det finns inga krafter som vill verka för det..? Det är iaf den politiskt korrekta sanningen.
Jag själv tror på Jesus Kristus och Uppenbarelsebokens profetior lovar verkligen inte några trevligheter och önskedrömmar i stort för de som tror på Jesus. Dock så tror jag att det kan bli någon sorts världsreligion av ett nytt slag i slutet av tiden men många av mina trosbröder och systrar blir dagligen dödade och torterade av Islam dvs Koranens bud. Som av påven och hans falska kyrka förr i tiden.
"Sedan uppmanade draken vilddjuret att uttala hädelser mot Herren, och han fick makt att behärska jorden under fyrtiotvå månader.
6 Under denna tid hädade han Guds namn och hans tempel och alla som bor i himlen.
7 Draken gav honom också makt att strida mot Guds folk och att vinna över dem och makt att regera över alla länder och folk i hela världen.
8 Och alla människor, vars namn inte fanns inskrivna i det slaktade Lammets livsbok från världens början, tillbad vilddjuret.
9 Var och en som kan höra, lyssna nu noga:
10 Den som är bestämd till att bli tillfångatagen ska fängslas och föras bort, och den som är bestämd till att dödas med svärd kommer att dödas med svärd. Här gäller det att Guds folk visar uthållighet och tro."
Dom följer inte ens innehållet i deras älskade koran...
"
Alltså Prost... Jag vet inte vad jag ska säga. Vad i hela friden är det för tomterier du citerar.
Nordström
2012-09-11, 21:39
Det finns knappast 23 miljoner muslimer i Ryssland, senast jag kollade var det runt 8. Sedan är de flesta muslimer tatarer som har funnits i Ryssland en längre tid och är väl integrerade.
Kan säkert mycket väl stämma. Tråkigt bara att det räcker med så lite som att vara emot sharia-lagar för att stämplas som rasistnazist iaf i Sverige. Allt är bara svart eller vitt. Breivik vs "kärlekens" och "toleransens" hjälte. Som kristen själv så säger jag att jag gillar inte det som Islam resulterar i, ju mer av det desto bättre och mer kärlek va? Detta är iaf den politiskt korrekta sanningen. Jag drivs inte av något hat mot muslimer men jag vill säga nej till t.ex sharia men allt är ju bara myter och det finns inga krafter som vill verka för det..? Det är iaf den politiskt korrekta sanningen.
Jag själv tror på Jesus Kristus och Uppenbarelsebokens profetior lovar verkligen inte några trevligheter och önskedrömmar i stort för de som tror på Jesus. Dock så tror jag att det kan bli någon sorts världsreligion av ett nytt slag i slutet av tiden men många av mina trosbröder och systrar blir dagligen dödade och torterade av Islam dvs Koranens bud. Som av påven och hans falska kyrka förr i tiden.
"Sedan uppmanade draken vilddjuret att uttala hädelser mot Herren, och han fick makt att behärska jorden under fyrtiotvå månader.
6 Under denna tid hädade han Guds namn och hans tempel och alla som bor i himlen.
7 Draken gav honom också makt att strida mot Guds folk och att vinna över dem och makt att regera över alla länder och folk i hela världen.
8 Och alla människor, vars namn inte fanns inskrivna i det slaktade Lammets livsbok från världens början, tillbad vilddjuret.
10 Den som är bestämd till att bli tillfångatagen ska fängslas och föras bort, och den som är bestämd till att dödas med svärd kommer att dödas med svärd. Här gäller det att Guds folk visar uthållighet och tro."
http://media.tumblr.com/tumblr_m3on6qPmzB1rn6ys0.gif
what the..
BelowAverage
2012-09-11, 21:39
Islam är inte värre än Kristendom.
Däremot verkar det som fler av dess utövare tolkar koranen mer bokstavligt än de flesta kristna tolkar bibeln (med undantag på bägge sidor).
Jag kan föreställa mig en större sekularisering av Islam 50 år fram i tiden.
Sekulariserad islam ~ sekulariserad kristendom imo.
Röstade Fordon på SD?
Spartansk
2012-09-11, 21:41
Alltså Prost... Jag vet inte vad jag ska säga. Vad i hela friden är det för tomterier du citerar.
Jag tror draken är Satan och vilddjuret islam, och att 42 månader är en metafor för "en viss tid".
Jag tror draken är Satan och vilddjuret islam, och att 42 månader är en metafor för "en viss tid".
Ok tack, jag har inte läst den fantasy-serien.
Varför diskuterar vi det här på kolozzeum för?
Kan säkert mycket väl stämma. Tråkigt bara att det räcker med så lite som att vara emot sharia-lagar för att stämplas som rasistnazist iaf i Sverige.
Detta är en myt som bara propageras av wannabe martyr-rasister.
Spartansk
2012-09-11, 21:45
Varför diskuterar vi det här på kolozzeum för?
Vi kommer behöva inrikta oss mer på funktionell styrka om det blir krig.
midwinterholes
2012-09-11, 21:48
Jag avskyr islam och islamisering och mångkultur, men denna video luktar bullshit långa vägar.
spoonchest
2012-09-11, 21:48
Denna diskussion dök upp mellan mig och en rysk jude som trodde på vit makt. Jag ställde honom denna fråga:
Hur många av dessa muslimer tror du kommer vara hängivna sin tro? Hur många tror du kommer vara sekulariserade till den punkt att dom anser sig vara medborgare av respektive land dom bor i? Kan det inte vara så att människor dras mot en mer agnostisk samhällsstandard i länder som Sverige?
Min tankegång på pricken. På samma sätt som många i detta land är kristna utan att kristendomen tagit över.
Vi firar jul, påsk, sjunger psalmer i kyrkan om vi mot förmodan skulle ta oss dit när släktingarna döper sina barn.
Muslimer tror jag kommer följa EXAKT samma mönster i större utsträckning än idag. Det finns ingen som helst rim och reson i argumenten om sharia-sverige.
Ah, den här gamla videon. En favorit, har jag märkt, bland annat hos den sortens Amerikan som bygger skyddsrum i källaren för att det sitter en kommunist i vita huset.
Men, ja, finns inget i videon som ger den tillräckligt med grund för att överhuvudtaget vara värd att diskutera.
http://www.amazon.co.uk/Fighting-Fit-Complete-Training-Handbook/dp/0752805894
Nej, jag tror inte Islam kommer att ta över. De flesta som har islam som tro bor i Indonesien.
Spartansk
2012-09-11, 21:59
Min tankegång på pricken. På samma sätt som många i detta land är kristna utan att kristendomen tagit över.
Vi firar jul, påsk, sjunger psalmer i kyrkan om vi mot förmodan skulle ta oss dit när släktingarna döper sina barn.
Muslimer tror jag kommer följa EXAKT samma mönster i större utsträckning än idag. Det finns ingen som helst rim och reson i argumenten om sharia-sverige.
Vadå? Menar du att du inte är redo att spränga en moské så fort K.G. Hammar ger dig ordern? :smash:
Thelvino
2012-09-11, 22:12
Nej, siffrorna verkar inte stämma. Gjorde en snabb koll på dem.
Ryssland som exempel, där stämmer inte siffrorna alls.
Över 23 miljoner muslimer i Ryssland, 2010 bodde det 141 miljoner. Det kan alltså inte vara 1 av 5. Den som har gjort videon kan inte ens räkna, hur trovärdig kan den vara då?
Det verkar vara mellan 5-6% som bekänner sig som muslimer. En annan siffra som stod på wikipedia var 2,8 miljoner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Russia
Vill man lära sig om befolkningsutveckling så kan man lära sig lite genom att kolla på den här länken.
Hans Rosling: Global population growth, box by box
http://www.ted.com/talks/lang/en/hans_rosling_on_global_population_growth.html
Ganymedes
2012-09-11, 22:15
Jag är mer orolig för att idioti rent generellt vinner i längden, oavsett om den förpackas som islam, kreationism, new age eller annat.
Torsk_ole
2012-09-11, 22:24
Thelvino hann före :)
Lyssna på Hans Rosling, han är kung:d
supercharge
2012-09-11, 22:49
Det här är naturligtvis propaganda, och ganska dålig sådan dessutom. Men inte desto mindre så finns det en poäng.
Det är otvivelaktigt så att vi står inför ett av de största demografiska skiftena på flera tusen år. Och lika otvivelaktigt har förstås USA stått modell för den här mångkultursidén. Problemet är bara att USA är byggt av Européer. Européer ihop med en klick svarta slavättlingar utspritt i Afrika, en del asiater och på senare tid latinos från Mexiko som trots allt är grannland.
Man kan tycka vad man vill om det, men slavarnas språk och kultur försvann snabbt eftersom den inte var enhetlig. De blev amerikaniserade, om än underklass -med alla problem som följer med det. Men det är det USA har lyckats ganska bra med, att skapa tillhörighet i USA. Och det beror i hög grad på vilka man tagit dit och på vilket sätt.
Europas mångkulturförsök, vilket är en konstgjord idé - snarare än ett absolut behov - för länder som Sverige, och som kommit till först de senste decennierna, är däremot helt annorlunda. Europas länder importerar i princip en religiös och kulturell, relativt enhetlig minoritet från tredje världen. Och när denna minoritet växer, istället för att vara en utspridd färgpalett av många minoriteter, så kommer den också i allt högre utsträckning att ställa krav. Det blir två stora grupper istället för en.
Därmed inte sagt att alla muslimer vill ha något muslimskt kalifat eller andra konspirationsidéer, men det räcker att åter titta på USA och den kristna högern för att se ungefär hur en inflytelserik och röststark grupp kan påverka samhället. Och är det uppriktigt sagt någon som tycker att det vore positivt? Är det verkligen positivt att människor från tredje världen som trots allt ligger långt efter oss både vad gäller demokrati, upplysningsideal o.s.v. ska börja påverka samhället i riktning mot tredjevärlden-ideal? Där starka värderingar ofta snarare är klantänk, religon o.s.v.
Jag tror verkligen inte att den här utvecklingen är positiv för Sverige eller Europa. Ökat inflytande för religion inom politiken ( vilket kommer bli följden av alltsammans tillslut) hör till 1600-talet och har inte i ett modernt samhälle att göra.
Thelvino hann före :)
Lyssna på Hans Rosling, han är kung:d
Sicken härlig dialekt han har :D. Längesen jag hörde en riktigt kraftig 'svengelska'. Hans vokabulär är bra, men tonfallen är så otroligt svenska.
Mysfaktor!
mangemani
2012-09-11, 22:52
intressant film.
nu är jag ej så insatt, men stämmer siffrorna som nämns i filmen, ja då lär det nog bli ett islamiskt europa i framtiden.
Herr Oberst
2012-09-11, 22:59
All religion är lika vidrig. Men det finns en viktig skillnad mellan islam och kristendomen, nämligen dom heliga skrifterna.
Bibeln är skriven av människor och är därför öppen för tolkningar och reformationer. Koranen däremot är "Guds ord" och kan därmed inte ifrågasättas. Är man muslim och troende så tror man på koranen
Det här är naturligtvis propaganda, och ganska dålig sådan dessutom. Men inte desto mindre så finns det en poäng.
Det är otvivelaktigt så att vi står inför ett av de största demografiska skiftena på flera tusen år. Och lika otvivelaktigt har förstås USA stått modell för den här mångkultursidén. Problemet är bara att USA är byggt av Européer. Européer ihop med en klick svarta slavättlingar utspritt i Afrika, en del asiater och på senare tid latinos från Mexiko som trots allt är grannland.
Man kan tycka vad man vill om det, men slavarnas språk och kultur försvann snabbt eftersom den inte var enhetlig. De blev amerikaniserade, om än underklass -med alla problem som följer med det. Men det är det USA har lyckats ganska bra med, att skapa tillhörighet i USA. Och det beror i hög grad på vilka man tagit dit och på vilket sätt.
Europas mångkulturförsök, vilket är en konstgjord idé - snarare än ett absolut behov - för länder som Sverige, och som kommit till först de senste decennierna, är däremot helt annorlunda. Europas länder importerar i princip en religiös och kulturell, relativt enhetlig minoritet från tredje världen. Och när denna minoritet växer, istället för att vara en utspridd färgpalett av många minoriteter, så kommer den också i allt högre utsträckning att ställa krav. Det blir två stora grupper istället för en.
Därmed inte sagt att alla muslimer vill ha något muslimskt kalifat eller andra konspirationsidéer, men det räcker att åter titta på USA och den kristna högern för att se ungefär hur en inflytelserik och röststark grupp kan påverka samhället. Och är det uppriktigt sagt någon som tycker att det vore positivt? Är det verkligen positivt att människor från tredje världen som trots allt ligger långt efter oss både vad gäller demokrati, upplysningsideal o.s.v. ska börja påverka samhället i riktning mot tredjevärlden-ideal? Där starka värderingar ofta snarare är klantänk, religon o.s.v.
Jag tror verkligen inte att den här utvecklingen är positiv för Sverige eller Europa. Ökat inflytande för religion inom politiken ( vilket kommer bli följden av alltsammans tillslut) hör till 1600-talet och har inte i ett modernt samhälle att göra.
Men det finns ju inget som tyder på det du säger. 5% av sveriges befolkning är muslimer, har de ens något parti? Hur många röster fick det? Skulle sveriges muslimer lyckas enas i ett parti som ens en femtedel av dem röstade på så skulle jag bli mäkta imponerad. Dessa tankar faller alltid på att man överskattar hur homogen gruppen man talar om är. Jag tror det är mer sannolikt att extrema kristna och extrema muslimer samlas i någon form av konservativt moralismparti än att någon stor del av muslimerna gör det.
Videon är förstås fullständigt trams. Mycket av den "fakta" som radas upp stämmer inte och man kan inte anta att allt som har varit kommer fortsätta i samma takt och extrapolera data linjärt efter det.
Islam är ju ingen helt enhetlig religon (sunni, shia plus lite annat) och långt ifrån alla muslimer är så direkt bokstavstroende. Få muslimska länder är dessutom så extrema i sin tolkning (Saudi är väl det enda som är helt islamiserat) så att nu muslimer ska invadera Europa och USA och skapa islamistiska stater är ganska orimligt.
Däremot kommer islam få ett större inflytande i många länder, vilket mest kan ses som negativt om man är emot religon då islam är en ganska extrem sådan på många sätt. Inte för att de är terrorister allihopa men för att det påverkar det vardagliga livet på många sätt (mat, be, Ramadan, böneutrop etc).
Seriöst, hur många av dessa muslimer tror ni är hårt trogna? Det är som att säga att hela Sverige är extrema kristna för svenskar kallas kristna... Inte direkt känslan jag får när jag går ut i stockholm och träffar variösa medborgare.
Om nu alla Somalier är analfabeter hur läser dom då koranen?
http://www.blogcdn.com/www.urlesque.com/media/2011/02/oreillycantexplain1.jpg
Jag är mer orolig för att idioti rent generellt vinner i längden, oavsett om den förpackas som islam, kreationism, new age eller annat.
+1
Jag tror inte religionen är något hot utan hur (mycket av) den (som) tolkas (som bokstavligt). Här är det andra faktorer som påverkar än vilken religion man råkar säga sig tillhöra.
Även om Islam kommer att dominera om 50 år så tror jag ändå att det är en värld som är mer agnostisk än den vi har idag och därmed även mindre fundamentalistisk.
Om nu inte utvecklingen skulle börja gå bakåt vilket man förstås kan argumentera för.
Om man får lov att använda egna erfarenheter tycker jag att de muslimer man träffar har en väldigt varierande religiös övertygelse, precis som kristna. Trenden jag ser är att unga muslimer är mindre religiösa än deras föräldrar och förmodligen kommer nästföljande generation i sin tur vara än mindre religiös. Ungefär samma trend som hos kristna här i Sverige, fast mycket mer dramatisk.
Jag personligen hade hellre bott i en värld med fler muslimer, om det innebär att den religiösa övertygelsen överlag är lindrigare än en kristen sådan med större religiös övertygelse. Helt enkelt en mindre religiös värld där man tillåts ifrågasätta saker utan att få hela sin community emot sig.
Men det finns ju inget som tyder på det du säger. 5% av sveriges befolkning är muslimer, har de ens något parti? Hur många röster fick det? Skulle sveriges muslimer lyckas enas i ett parti som ens en femtedel av dem röstade på så skulle jag bli mäkta imponerad. Dessa tankar faller alltid på att man överskattar hur homogen gruppen man talar om är. Jag tror det är mer sannolikt att extrema kristna och extrema muslimer samlas i någon form av konservativt moralismparti än att någon stor del av muslimerna gör det.
Hur många av dessa extrema muslimer har rösträtt i Sverige?
Ta över världen? Knappast. Dra ner vissa delar ned i dyn, möjligtvis.
För övrigt så anser jag att Fredrik Reinfeldt är ond.
BelowAverage
2012-09-12, 05:59
:d
För övrigt så anser jag att Karthago bör förstöras.
Sheogorath
2012-09-12, 06:07
Jag tror att diskriminering från den sekulära, vita majoriteten (eller minoriteten om det vill sig) kommer hålla radikal islam utanför maktens borg och därför kommer den inte få fotfäste i Sverige.
Så du anser att muslimer från Somalia, Balkan och Afghanistan är relativt enhetliga?
Du skriver många ord men det håller inte riktigt ihop.
Hur många av dessa extrema muslimer har rösträtt i Sverige?
Det enda som krävs är ju medborgarskap och det enda skälet till att inte ha svenskt medborgarskap är ju att man inte är intresserad av att rösta. Så alla som är intresserade av demokratisk förändring har eller kommer mycket snart ha svenskt medborgarskap. Vilken andel det är vet jag inte, men jag tror den är låg. Vad är det du tänker på?
tjabolabo
2012-09-12, 08:11
I riksdagsvalet 2010 hade partiet Moderaterna placerat den extrema islamisten Abdirisak Waberi på femte(!) plats på sin riksdagslista, varpå han sedermera självklart fick en plats i riksdagen.
Abdirisak, som även är ordförande i Svenska Islamiska Förbundet, propagerar bl.a. aktivt för att kvinnor inte ska ta män i hand, för att alla kvinnor ska ha slöja på sig, för att muslimer enbart ska äta halal-kött (och dessutom "ha rätt till" att få det serverat överallt), för att män och kvinnor inte ska få befinna sig i enrum med varandra, och för att man inte ska få lyssna på "musik som man kan dansa till". Dessutom arbetar han aktivt för att alla muslimer i Sverige ska följa denna "enda korrekta tolkning av islam", som han kallar den.
Låter det för galet för att vara sant att detta skulle vara en beskrivning av en av Moderaternas riksdagsmän i Sverige 2010? Se filmen och bedöm själva, detta är INTE en bluff!
Denna film sammanfattar på tio effektivt klippta minuter denna mans chockerande åsikter och agenda, och är ett MÅSTE för alla som tror att Svenska muslimer, och framför allt deras företrädare i politik och media, i många fall är något annat än extrema.
Hur har det egentligen kunnat hända att vi har en man som detta i Sveriges riksdag år 2010, och varför gör ingen något för att ytterligare uppmärksamma detta faktum och konfrontera Moderaterna som parti med detta?!http://
www.youtube.com/watch?v=wNDeeoUNvAk
Nytillträdd riksdagsledamot blev Waberi suppleant i försvarsutskottet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Abdirizak_Waberi
Thelvino
2012-09-12, 08:28
Tjabolabo: Bra att du så tydligt visar hur ni Sverigedemokrater selektivt redovisar fakta för att försöka spridda era myter och förvirring.
Nu försökte du få det som att moderaterna ser Waberi som deras femte viktigaste person i hela landet. Vilket förstås är helt fel.
Moderaterna har två listor (ibland fler) som man kan rösta på, en där partitoppen är med och sedan en där de "lokala" kandidaterna står på listan.
På moderaternas riksdagslista så står Per Westerberg, talman, Södermanlands län som nummer fem.
I Göteborgs kommun står Waberi på plats fem.
http://www.val.se/val/val2010/valsedlar/R/rvalkrets/16/valsedlar.html#id0001
OBS! Försvarar varken Waberi eller Moderaterna men ditt inlägg visar så tydligt hur ni försöker förmedla en bild som inte är korrekt.
tjabolabo
2012-09-12, 08:31
Om 11 år kommer norska skolbarn vara i minoritet i norska skolor om dagens utveckling forsätter, erfar norska statstelevisionen NRK.
http://www.friatider.se/norska-skolbarn-i-minoritet-ar-2021
Etniska norrmän kommer att vara i minoritet i sin egen huvudstad år 2040, visar nya siffror från norska SCB som Dagbladet publicerar.
http://www.friatider.se/oslo-norrmannen-i-minoritet-2040
http://www.osloby.no/nyheter/.T1-dW4EaOxX
Så här hade kanske ett övertagande sett ut den dagen vi inte vågar säga emot längre.
http://www.youtube.com/watch?v=THrltK9cGo8&list=FL_y3DvbNN03k-rh0zqX4LaQ&index=74&feature=plpp_video
EUROPE vs ISLAM : Decide NOW before it is too late!
http://www.youtube.com/watch?v=h6xdYDbxZnI&feature=related
Syrien har varit ett helt kristet land och nu är det 90-95% Muslimer.
Någon som är insatt huruvida det är sant att saudiaraberna är ansvarig för att "extremisera" många annars fredliga muslimska länder? Typ malaysia m.m.
Imamerna i madresa schools dikterar den för dem, dock är det sant att en stor del av världens muslimer aldrig ens läst koranen, förövrigt är den "rätta" varianten av koranen på arabiska, ett språk endast ca 20-25% av alla världns muslimer behärskar, en form av rasism från araberna för att bibehålla sin status över muslimerna
Någon som är insatt huruvida det är sant att saudiaraberna är ansvarig för att "extremisera" många annars fredliga muslimska länder? Typ malaysia m.m.
Irshad Manji beskriver en hel del om det i sina böcker, speciellt i den nya bestsellern "Allah liberty love"
Däremot verkar det som fler av dess utövare tolkar koranen mer bokstavligt än de flesta kristna tolkar bibeln (med undantag på bägge sidor).
Jag kan föreställa mig en större sekularisering av Islam 50 år fram i tiden.
Sekulariserad islam ~ sekulariserad kristendom imo.
Röstade Fordon på SD?
På vilket sätt är kristendomen likvärdig islam? Det räcker med att säga Muhammed för att det skall ta hus i helvete. Att säga att kristendomen med sina korståg för 1000 år sen var likadana är inget positivt för islam. Jag upplever det som att kristendomen drar sig mer och mer tillbaka medans islam breder ut sig mer och mer.
Exakt vad har sista meningen för betydelse? Såna kommenterar leder bara till att folk inte vill yttra sig i längden för att de kanske är rädda för att bli sammankopplade med ett visst parti/grupp/etc.
Ah, den här gamla videon. En favorit, har jag märkt, bland annat hos den sortens Amerikan som bygger skyddsrum i källaren för att det sitter en kommunist i vita huset.
Men, ja, finns inget i videon som ger den tillräckligt med grund för att överhuvudtaget vara värd att diskutera.
Kom gärna med nån grund som stöttar det du säger :)
Nej, siffrorna verkar inte stämma. Gjorde en snabb koll på dem.
Ryssland som exempel, där stämmer inte siffrorna alls.
Över 23 miljoner muslimer i Ryssland, 2010 bodde det 141 miljoner. Det kan alltså inte vara 1 av 5. Den som har gjort videon kan inte ens räkna, hur trovärdig kan den vara då?
Det verkar vara mellan 5-6% som bekänner sig som muslimer. En annan siffra som stod på wikipedia var 2,8 miljoner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Russia
Vill man lära sig om befolkningsutveckling så kan man lära sig lite genom att kolla på den här länken.
Hans Rosling: Global population growth, box by box
http://www.ted.com/talks/lang/en/hans_rosling_on_global_population_growth.html
Tack, ska kolla länkarna!
Jag tycker att det vore ett rent helvete om de skulle komma in i riksdagen. Då kanske det går utför rätt snabbt. Vi är ju såå nära att få slippa KD som ända mer eller mindre religiösa partiet. Att släppa in ett annat mer religiöst parti vore riktigt dåligt. Det räcker med EN bra talare för att kunna ena folk. Och att ena troende kring deras koranen är nog lättare än att försöka få folk att byta sida från vänster till höger eller tvärtom.
Videon är förstås fullständigt trams. Mycket av den "fakta" som radas upp stämmer inte och man kan inte anta att allt som har varit kommer fortsätta i samma takt och extrapolera data linjärt efter det.
Islam är ju ingen helt enhetlig religon (sunni, shia plus lite annat) och långt ifrån alla muslimer är så direkt bokstavstroende. Få muslimska länder är dessutom så extrema i sin tolkning (Saudi är väl det enda som är helt islamiserat) så att nu muslimer ska invadera Europa och USA och skapa islamistiska stater är ganska orimligt.
Däremot kommer islam få ett större inflytande i många länder, vilket mest kan ses som negativt om man är emot religon då islam är en ganska extrem sådan på många sätt. Inte för att de är terrorister allihopa men för att det påverkar det vardagliga livet på många sätt (mat, be, Ramadan, böneutrop etc).
Det handlade ju inte om att invadera men är det tillräckligt många troende i ett land, så kommer ju ett parti dyka upp som vill styra och ställa. Och kommer de till makten och får majoritet, ja då är det inte långt kvar till att det blir ett muslimskt land ju. Om nu allting bara fortsätter dvs.
Det handlar inte om att invadera. Det handlar om att de kommer bli en majoritet och befolkningen kommer vara i minoritet.
Att de ens ska få ett större inflytade är bara käpprätt åt helvete. Ni är säkert många som inte håller med men jag anser att religion bör hållas på en hobbyverksamhet.
+1
Jag tror inte religionen är något hot utan hur (mycket av) den (som) tolkas (som bokstavligt). Här är det andra faktorer som påverkar än vilken religion man råkar säga sig tillhöra.
Även om Islam kommer att dominera om 50 år så tror jag ändå att det är en värld som är mer agnostisk än den vi har idag och därmed även mindre fundamentalistisk.
Om nu inte utvecklingen skulle börja gå bakåt vilket man förstås kan argumentera för.
Om man får lov att använda egna erfarenheter tycker jag att de muslimer man träffar har en väldigt varierande religiös övertygelse, precis som kristna. Trenden jag ser är att unga muslimer är mindre religiösa än deras föräldrar och förmodligen kommer nästföljande generation i sin tur vara än mindre religiös. Ungefär samma trend som hos kristna här i Sverige, fast mycket mer dramatisk.
Jag personligen hade hellre bott i en värld med fler muslimer, om det innebär att den religiösa övertygelsen överlag är lindrigare än en kristen sådan med större religiös övertygelse. Helt enkelt en mindre religiös värld där man tillåts ifrågasätta saker utan att få hela sin community emot sig.
Religion är ett hot mot alla som inte delar den religionen. (shia vs shunni, islam vs kristendomen you name it. Katoliker vs protestanter).
Och vi som inte är religiösa ser nog helst att det förblir religionsfritt.
Jag tror att om muslimerna kommer styra och ställa om 50 år så kommer det bli betydligt värre för oss här. Vi komer ha det mer och mer som mellanöstern.
Enligt mig så är det att det går bakåt i utvecklingen. Ju mer en religion breder ut sig, desto sämre blir det. Men förvisso bara om man inte gillar den religionen som tar mer och mer mark.
Kul för dig, men de muslimer jag känner och har träffat till och från (bekanta/bekantas bekanta osv) är betydligt mer aggressiva och väldigt känsliga om man nämner deras religion.
Det där sista köper jag ändå inte. Islam är värre än kristendomen. Att det skulle vara tvärtom finns inte på kartan. Det är knappast så att du skulle kunna få mer yttrandefrihet och frihet att kritisera islam ju större makt de får. Ju mer de breder ut sig, desto mer blir världen religiös.
Ta över världen? Knappast. Dra ner vissa delar ned i dyn, möjligtvis.
För övrigt så anser jag att Fredrik Reinfeldt är ond.
Varför skulle de eventuellt inte kunna göra det? Religionen förespråkar starkt att omnvända alla icke-troende. Med eller utan våld. Och att "bara dra ner vissa delar i dyn" är tillräckligt illa för att man inte ska acceptera det.
mINChFxRXQs
Intressant video :) Kändes dock lite som att deras svar inte heller va huggna i sten hela tiden.
Doctor Snuggles
2012-09-12, 10:11
Religion är ett hot mot alla som inte delar den religionen. (shia vs shunni, islam vs kristendomen you name it. Katoliker vs protestanter).
Ja, jävla buddhister som kommer till Sverige och tycker alla ska leva en gyllene medelväg.
Ja, jävla buddhister som kommer till Sverige och tycker alla ska leva en gyllene medelväg.
Du behöver ju inte låtsas vara dum.
Doctor Snuggles
2012-09-12, 10:33
Du behöver ju inte låtsas vara dum.
Jag låtsades vara rolig.
Du kanske däremot ska vara försiktigare med att generalisera. Jag är ingen proponent för religion i någon form, men det finns ganska stora gradskillnader mellan olika religioner, och först och främst dess utövare.
Man ser också ganska mycket sekularisering som är på gång i arabiska länder och där i närheten.
filmjölk
2012-09-12, 10:37
OT: När man ser på sådana där exempel där muslimska förespråkare säger att kvinnor måste bära slöja, mannen har rätt att slå sin fru när hon är oregerlig etc etc. Och sedan lyssnar på radikalfeminister - hur kan de utpeka vita västerländska män som världens avskum och patriarkala förtryckare? De (radikalfeministerna) hetsar väldigt lite mot Islam kan jag tycka, trots att religionsutövarna är väldigt patriarkala.
(jaja jag förstår varför, feminism är tillräckligt stigmatiserat och klarar sig bättre utan en rasiststämpel, men iaf, lite underligt är det.)
En ytterligare intressant aspekt hos politiskt korrekta är att de hyllar hån av kristendomen (ecce homo) men fördömer hån mot Islam (Vilks). Det går inte ihop i mitt huvud alls.
filmjölk
2012-09-12, 10:40
Man ser också ganska mycket sekularisering som är på gång i arabiska länder och där i närheten.
Om du med sekularisering menar ersätta korrupta sekulariserade statsapparater med fundamentalistiskt styre (Egypten) så är en "sekularisering" på gång. :/
Jag låtsades vara rolig.
Du kanske däremot ska vara försiktigare med att generalisera. Jag är ingen proponent för religion i någon form, men det finns ganska stora gradskillnader mellan olika religioner, och först och främst dess utövare.
Ja det har du förvisso helt rätt i. Det är som natt och dag mellan olika religioner. Nu var jag ju rätt otydlig i vilka jag främst syftade på.
Om du med sekularisering menar ersätta korrupta sekulariserade statsapparater med fundamentalistiskt styre (Egypten) så är en "sekularisering" på gång. :/
Jag låtsades vara rolig.
Ni båda tar i för hårt.
Det finns naturligtvis sekulariseringvågor i hela mellanöstern och nordafrika paralellt som det finns de som blir mer fundamentalistiska.
För att göra en enkel paralell. Om en fotbollsklubbs supporterförening går ut med en "älska alla" kampanj kommer den stora massan bli glad. Men en marginaliserad supporter som sympatiserar med huliganer kan ta det som skäl att kliva ut och agera.
Lite så ser jag utvecklingen i arabvärlden.
Hela grejjen med islam är klart överdriven. Anledningen till att vi blir rädda är för att vi inte vet vad islam är, eller hur det påverkar oss. Och först nu börjar vi verkligen se islam på nära håll. Med allt gott det för med sig, men självklart även baksidorna.
Sen är en muslim lika lik sin muslimska broder som en kristen pingstkyrkodeltagare som en average medlem i Svenska kyrkan - d.v.s inte alls. Det som förenar dem är att de är födda in i en religion som de kanske eller inte alls -tror på.
Generellt sett över hela världen minskar inflytandet av religion.
Sparven från Minsk
2012-09-12, 10:54
Jag låtsades vara rolig.
Du var rolig :D
Sen är det inte religionen i sig utan fanatiker bakom den som tolkar den efter sitt eget huvud som är farliga.
Religion har aldrig dödat eller uppmanat att döda någon. Det är människor som förvränger och flippar ur som dödar.
Doctor Snuggles
2012-09-12, 11:00
Man måste börja någonstans. Tror du att pyramiderna byggdes på en helg, eller?
Sen är det inte religionen i sig utan fanatiker bakom den som tolkar den efter sitt eget huvud som är farliga.
Religion har aldrig dödat eller uppmanat att döda någon. Det är människor som förvränger och flippar ur som dödar.
Surah 9:5
Doctor Snuggles
2012-09-12, 11:03
Religioner (eller för den delen ideologier) kan dock skapa en miljö där gränserna blir suddiga. Packmentalitet och all sådan frireligiös jazz.
filmjölk
2012-09-12, 11:08
Man måste börja någonstans. Tror du att pyramiderna byggdes på en helg, eller?
Jag vet inte om en bra början är ett hyfsat modernt land med goda relationer till väst som sedan islamiseras. Det är att gå tillbaks längre än till början.
Doctor Snuggles
2012-09-12, 11:11
Jag vet inte om en bra början är ett hyfsat modernt land med goda relationer till väst som sedan islamiseras. Det är att gå tillbaks längre än till början.
Växtvärk. Barn snubblar ibland. De nya generationerna verkar vara lite vettigare, mycket tack vare internet. Nu talar jag inte specifikt om egypten.
Men sedan så är jag också optimist och tror på att människan utvecklas, i stort.
filmjölk
2012-09-12, 11:36
Växtvärk. Barn snubblar ibland. De nya generationerna verkar vara lite vettigare, mycket tack vare internet. Nu talar jag inte specifikt om egypten.
Men sedan så är jag också optimist och tror på att människan utvecklas, i stort.
Ja absolut. Jag är iofs pessimist och tror att en fundamentalistisk islamiseringsvåg kommer sprida sig i hela arabvärlden. Jag hoppas du har rätt, att ha fel isf. bjuder jag på, utan knussel:)
Thelvino
2012-09-12, 11:48
3 Moseboken. 20:13
Dock får man ju tolka texterna ur vilken kontext de skrevs. Mycket av det med homosexuella som skrivs i bibeln, står där pga att man från "överheten" ville få befolkningstillväxt och då kunde man inte tillåta att män ligger med män utan de måste göra kvinnorna gravida så att de blir fler (och kan kriga etc etc). Man ansåg väl att de var tvungna att skriva ner det eftersom de visste hur det såg ut i Rom och Grekland (massa gaysex ^^).
Men Sparven har ändå rätt, texterna ska läsas utifrån hur samhället såg ut då och tolkas efter hur samhällena ser ut idag.
//Ateist
När man ser reaktionerna över Sam Bacils film funderar jag på om det faktiskt inte är positivt att "provokatörer" som lars vilks, gert vilders och nu sam bacil träder in på scenen.
Den stora massan av muslimer är trötta på den lilla grupp galningar som vill sätta världen i brand pga stormaktsvansinne och dylika peniskomplex. Trötta på att hela islam målas ut som en hatisk/intolerant och våldsbejakande ideologi för de som inte vill tillhöra den kollektiva skaran. Provokatörerna från väst behövs verkligen för att belysa galningarna och få muslimerna i det egna ledet att stå upp mot sina förtryckare
Dock får man ju tolka texterna ur vilken kontext de skrevs. Mycket av det med homosexuella som skrivs i bibeln, står där pga att man från "överheten" ville få befolkningstillväxt och då kunde man inte tillåta att män ligger med män utan de måste göra kvinnorna gravida så att de blir fler (och kan kriga etc etc). Man ansåg väl att de var tvungna att skriva ner det eftersom de visste hur det såg ut i Rom och Grekland (massa gaysex ^^).
Men Sparven har ändå rätt, texterna ska läsas utifrån hur samhället såg ut då och tolkas efter hur samhällena ser ut idag.
//Ateist
Du tycker det. Du anser att man ska tolka den så. Andra anser att man ska tolka den på annat sätt. Vem bestämmer vems tolkning som är den riktiga? Båda sidor tycker att ens egna tolkning ger företräde. Slutsatsen är att det är religionen det är fel på. Det är religionen som uppmanar att döda. Och religionen, såväl som personerna, har skuld till att folk har dött. Ser fortfarande inte hur man kan försvara det när det faktiskt står att man ska döda andra.
*edit* och 3 Moseboken. 20:13 är uppenbarligen ännu ett utmärkt påpekande...
Sparven från Minsk
2012-09-12, 11:57
Religioner (eller för den delen ideologier) kan dock skapa en miljö där gränserna blir suddiga. Packmentalitet och all sådan frireligiös jazz.
Visst är det så, men tillbaka så är det inte ideologins eller religionens syfte, eller ens fel. Att människor beter sig dumt är deras eget fel.
Visst är det så, men tillbaka så är det inte ideologins eller religionens syfte, eller ens fel. Att människor beter sig dumt är deras eget fel.
Det är en del av religionens syfte och det är religionens fel. Hur kan du inte ge religionen en del av skulden när det är vi människor som har skrivit dessa?
Sparven från Minsk
2012-09-12, 11:59
Du tycker det. Du anser att man ska tolka den så. Andra anser att man ska tolka den på annat sätt. Vem bestämmer vems tolkning som är den riktiga? Båda sidor tycker att ens egna tolkning ger företräde. Slutsatsen är att det är religionen det är fel på. Det är religionen som uppmanar att döda. Och religionen, såväl som personerna, har skuld till att folk har dött. Ser fortfarande inte hur man kan försvara det när det faktiskt står att man ska döda andra.
Jag kan inget om Islam men om kristendom. Det citat du tog upp är ur gamla testamentet och har du lite koll så kanske du vet att det kom ett nytt testamente.
Dvs, behandla andra som du själv vill bli behandlad. Än har jag inte stött på en person som vill bli dödad. Med andra ord, du ska inte döda. Se annars 10 budorden.
Människor dödar människor, inte böcker eller religion.
Sparven från Minsk
2012-09-12, 12:01
Det är en del av religionens syfte och det är religionens fel. Hur kan du inte ge religionen en del av skulden när det är vi människor som har skrivit dessa?
Så om du sitter och tittar på massor av reklam för vapen och läser annonser om jakt och våld, då ska du skylla på det sen när du skjuter någon?
Nej du gubben. Skyll inte på något du läst i en bok, speciellt när boken i fråga tydligt hävdar att döda är fel.
Jag kan inget om Islam men om kristendom. Det citat du tog upp är ur gamla testamentet och har du lite koll så kanske du vet att det kom ett nytt testamente.
Dvs, behandla andra som du själv vill bli behandlad. Än har jag inte stött på en person som vill bli dödad. Med andra ord, du ska inte döda. Se annars 10 budorden.
Människor dödar människor, inte böcker eller religion.
Så Surah 9:5 då som jag tog upp? G.T vidarebefodrade jag. Läs, det står ju.
och G.T är likförbannat religion.
Du skrev tydligt att det religion inte uppmanar till att döda. Menar du att det är kristendomen som inte uppmanar till att döda då? För Islam gör det uppenbarligen.
Jag tycker att det vore ett rent helvete om de skulle komma in i riksdagen. Då kanske det går utför rätt snabbt. Vi är ju såå nära att få slippa KD som ända mer eller mindre religiösa partiet. Att släppa in ett annat mer religiöst parti vore riktigt dåligt. Det räcker med EN bra talare för att kunna ena folk. Och att ena troende kring deras koranen är nog lättare än att försöka få folk att byta sida från vänster till höger eller tvärtom.
Men det finns ju fortfarande absolut inget som tyder på att det skulle hända. Det är ju ett erkänt samhällsprobem att invandrare generellt är betydligt mer ointresserade av politik än svenskar, och du hävdar att det finns en risk att det slår över och de plötsligt blir mer intresserade? Hur skulle man få fram EN bra talare när man ännu inte fått fram EN röstare?
Scenariot är lika sannolikt som att invandringen till sverige upphör på grund av en skicklig talare. alla, inklusive svenskar, börjar utvandra till Saudi och några år senare är sverige helt folktomt. Det kan går utför snabbt! :P
Doctor Snuggles
2012-09-12, 12:03
Nu blir det kanske semantik, men det är lite som att säga att narkomaner har bara sig själva att skylla. Visst är det ens eget ansvar om man injicerar heroin, men det finns en massa faktorer som påverkar, inte allra minst drogen i sig.
Man kan alltid välja att simma motströms, men nog är det ordentligt mycket svårare än att simma medströms, och alla orkar inte. Religiösa idéer kan få ett eget liv, på samma sätt som memes.
I grund och botten är det förstås människor som skapat religioner till att börja med, så återigen beror det på vad man menar med "fel".
G.T. är inte religion. Det är en bok.
G.T. är inte religion. Det är en bok.
Åh nej, jag uttryckte mig lite klumpigt.
Sparven från Minsk
2012-09-12, 12:08
Nu blir det kanske semantik, men det är lite som att säga att narkomaner har bara sig själva att skylla. Visst är det ens eget ansvar om man injicerar heroin, men det finns en massa faktorer som påverkar, inte allra minst drogen i sig.
Man kan alltid välja att simma motströms, men nog är det ordentligt mycket svårare än att simma medströms, och alla orkar inte. Religiösa idéer kan få ett eget liv, på samma sätt som memes.
I grund och botten är det förstås människor som skapat religioner till att börja med, så återigen beror det på vad man menar med "fel".
Jag förstår vad du menar, men att dra det så långt och säga att religion är inspiration till att döda är absurt.
Ingen vettig människa kan väll ändå hävda att bibeln skulle ge inspiration på något sätt till att döda. Fråga vilken präst/kristen som helst om bibeln menar så och om det är okej. 100 % nej där.
Det är återigen människor som tolkar saker galet och flippar ur.
Sparven från Minsk
2012-09-12, 12:10
Så Surah 9:5 då som jag tog upp? G.T vidarebefodrade jag. Läs, det står ju.
och G.T är likförbannat religion.
Du skrev tydligt att det religion inte uppmanar till att döda. Menar du att det är kristendomen som inte uppmanar till att döda då? För Islam gör det uppenbarligen.
Kan ej Islam som sagt.
Och G.T byttes mot N.T. Är ungefär som att säga att windows XP är detsamma som windows 8 bara för att de bägge heter windows.
Kan ej Islam som sagt.
Och G.T byttes mot N.T. Är ungefär som att säga att windows XP är detsamma som windows 8 bara för att de bägge heter windows.
Men googla Surah 9.5 och säg sen att religion inte uppmanar till att döda då?
Du skrev tydligt att det religion inte uppmanar till att döda. Menar du att det är kristendomen som inte uppmanar till att döda då? För Islam gör det uppenbarligen.'
Nå?
Doctor Snuggles
2012-09-12, 12:14
Jag förstår vad du menar, men att dra det så långt och säga att religion är inspiration till att döda är absurt.
Ingen vettig människa kan väll ändå hävda att bibeln skulle ge inspiration på något sätt till att döda. Fråga vilken präst/kristen som helst om bibeln menar så och om det är okej. 100 % nej där.
Det är återigen människor som tolkar saker galet och flippar ur.
Flertalet experiment har visat att människor kan göra saker som de aldrig skulle göra under normala omständigheter, om de hamnar i ett slags totalitärt grupptryck. Visst är förmågan att göra ont inneboende i de personerna, men det visar sig att blott ett fåtal har styrkan att stå emot, även om de inombords vet att vad de gör är fel.
Det är så de flesta fall av självmordsbombningar osv sker. Det är en slags kollektiv hjärntvätt som aldrig skulle ha hänt om det inte fanns en religion eller ideologi (regler för gruppbeteende) i grunden.
ptja det finns väl en anledning till att judarna bygger murar runt sig
AcwSvNyJmEc
4W_502tNwpI
Sparven från Minsk
2012-09-12, 12:23
Flertalet experiment har visat att människor kan göra saker som de aldrig skulle göra under normala omständigheter, om de hamnar i ett slags totalitärt grupptryck. Visst är förmågan att göra ont inneboende i de personerna, men det visar sig att blott ett fåtal har styrkan att stå emot, även om de inombords vet att vad de gör är fel.
Det är så de flesta fall av självmordsbombningar osv sker. Det är en slags kollektiv hjärntvätt som aldrig skulle ha hänt om det inte fanns en religion eller ideologi (regler för gruppbeteende) i grunden.
Om man ska resonera så är ju även alla politiska grupperingar potentiellt farliga, samt föreningar och klubbar.
Om man ska resonera så är ju även alla politiska grupperingar potentiellt farliga, samt föreningar och klubbar.
Men det är ju vetenskapligt bevisat. Ta bort skygglapparna? Men religion är femteioelva steg över förenings-skalan.
Och för övrigt ja, det finns diktaturer har förbjudit grupperingar, partier, föreningar och klubbar just för att dessa har setts som potentiella hot för de/de som styr.
Sparven från Minsk
2012-09-12, 12:37
Men det är ju vetenskapligt bevisat. Ta bort skygglapparna? Men religion är femteioelva steg över förenings-skalan.
Och för övrigt ja, det finns diktaturer har förbjudit grupperingar, partier, föreningar och klubbar just för att dessa har setts som potentiella hot för de/de som styr.
Så om jag går med i en syförening tror du jag kan påverkas så av grupptrycket där att jag sen går och köper ett automatvapen och skjuter hejvilt på stan?
Eller kanske om jag börjar spela golf och går med i en golfklubb, att jag blir en självmordsbombare?
Lika troligt är det som att jag blir en mördare för att jag går i kyrkan varje söndag och om och om igen får höra att det är fel att döda....
Du kan vara en skygglapp gubben
Så om jag går med i en syförening tror du jag kan påverkas så av grupptrycket där att jag sen går och köper ett automatvapen och skjuter hejvilt på stan?
Eller kanske om jag börjar spela golf och går med i en golfklubb, att jag blir en självmordsbombare?
Lika troligt är det som att jag blir en mördare för att jag går i kyrkan varje söndag och om och om igen får höra att det är fel att döda....
Du kan vara en skygglapp gubben
Du menar alltså att experimentet de gjorde i usa är felaktigt? Vart nånstans faller det? Varför kan inte du acceptera att det ligger till så?
Doctor Snuggles
2012-09-12, 12:42
Det beror förstås på om de har regler som potentiellt är farliga. Många har haft det. Många religioner har det. I grund och botten är allt där irrationellt tänkande premieras potentiellt farligt. Dylika grupperingar har dock ofta många positiva värden också, men det är värt att vara medveten om båda sidor av myntet.
Apropå det sistnämnda:
2Oe6HUgrRlQ
Sparven från Minsk
2012-09-12, 12:43
Du menar alltså att experimentet de gjorde i usa är felaktigt? Vart nånstans faller det? Varför kan inte du acceptera att det ligger till så?
Studerade de exemplen som jag angav? Och än har jag inte sett någon syjuntatant eller golfgubbe utföra sådana dåd.
Studerade de exemplen som jag angav? Och än har jag inte sett någon syjuntatant eller golfgubbe utföra sådana dåd.
Du ifrågasatte Doctor Snuggles påstående och vägrar ta det som fakta.
Här kan du läsa om Milgrams experiment. (http://en.wikipedia.org/wiki/Milgram_experiment) till exempel. Förstår inte varför du vägrar inse fakta.
*edit* Här är den svenska texten (http://sv.wikipedia.org/wiki/Milgrams_lydnadsexperiment)
Herr Oberst
2012-09-12, 14:43
Hela grejjen med islam är klart överdriven. Anledningen till att vi blir rädda är för att vi inte vet vad islam är, eller hur det påverkar oss. Och först nu börjar vi verkligen se islam på nära håll. Med allt gott det för med sig
http://2.bp.blogspot.com/_Bopl9F3NAcM/TI94KI9QGzI/AAAAAAAABws/2fX6YTjlAOs/s1600/baby_laughing.jpg
Det finns ju dom som ser alla muslimer som potentiella självmordsbombare, då är det dags att låsa in sig hemma och skaffa foliehatt.
Det finns ju dom som ser alla muslimer som potentiella självmordsbombare, då är det dags att låsa in sig hemma och skaffa foliehatt.
Det finns dem som ser saker i allt, your point is?
Varför skulle de eventuellt inte kunna göra det? Religionen förespråkar starkt att omnvända alla icke-troende. Med eller utan våld. Och att "bara dra ner vissa delar i dyn" är tillräckligt illa för att man inte ska acceptera det.
Islam är för bakåtsträvande och om de blir progressiva så innebär det ju att de blivit sekulariserade och inte är muslimer riktigt längre. Att andra maktfaktorer över hela världen skulle vika sig för bakåtsträveri är skrattretande.
Fast ja, Europa skulle ju kunna ta en dy-vändning och ja, det vore ju olyckligt.
20:13 är uppenbarligen ännu ett utmärkt påpekande...
Du förstår nog inte vad du läser. GT förbjuder dråp, manar oss att älska vår nästa, manar oss att ta väl hand om främlingar som kommer till vårt land, manar oss att skydda änkor och barn, manar oss att inte hämnas, att inte bära hat i hjärtat, samt en massa regler för israeliternas samliv, offerriter, utseeende, matvanor etc. Sedan har GT straff för dem som inte följer reglerna, och ett av straffen är dödsstraff, som i alla andra kulturer. Sedan kan det också nämnas att dödsstraff inom judendomen avskaffades för 2000 år sedan. De olika straffen betraktas alltså som symboler för hur grav förbrytelsen är.
Doctor Snuggles
2012-09-12, 15:50
Du förstår nog inte vad du läser. GT förbjuder dråp, manar oss att älska vår nästa, manar oss att ta väl hand om främlingar som kommer till vårt land, manar oss att skydda änkor och barn, manar oss att inte hämnas, att inte bära hat i hjärtat, samt en massa regler för israeliternas samliv, offerriter, utseeende, matvanor etc. Sedan har GT straff för dem som inte följer reglerna, och ett av straffen är dödsstraff, som i alla andra kulturer. Sedan kan det också nämnas att dödsstraff inom judendomen avskaffades för 2000 år sedan. De olika straffen betraktas alltså som symboler för hur grav förbrytelsen är.
Säger du att judendomen är bättre än kristendomen alltså?
Thelvino
2012-09-12, 15:59
Islam är för bakåtsträvande och om de blir progressiva så innebär det ju att de blivit sekulariserade och inte är muslimer riktigt längre. Att andra maktfaktorer över hela världen skulle vika sig för bakåtsträveri är skrattretande.
Fast ja, Europa skulle ju kunna ta en dy-vändning och ja, det vore ju olyckligt.
Man kan vara progressiv men ändå religiös. Jag gillar inte heller religioner men som ateist man måste väl har någon flexibilitet och låta folk definiera sånt här själva. Och inte attackera religiösa och påstå att de måste följa böckerna bokstavligen för att få kalla sig för kristen eller muslim.
Den kristna högern är ju oxå bakåtsträvande men det är ju få som påstår att de som röstar på demokraterna i USA inte är kristna (ja förutom den kristna högern då ^^).
Att vi skulle "vika oss" för islam tycker jag med är skrattretande, skulle vi vika oss för någon religion är det ju kristendomen som tillhör normen i det västerländska samhället och därför ser folk inte det som ett lika stort hot (folk gnäller om att få ha skolavslutningar i kyrkor etc). Och det är ju bla SD och andra galningar vill, att vi ska bli kristna igen. Bakåtsträvare.
proteinsynthesis
2012-09-12, 16:16
I riksdagsvalet 2010 hade partiet Moderaterna placerat den extrema islamisten Abdirisak Waberi på femte(!) plats på sin riksdagslista, varpå han sedermera självklart fick en plats i riksdagen.
Abdirisak, som även är ordförande i Svenska Islamiska Förbundet, propagerar bl.a. aktivt för att kvinnor inte ska ta män i hand, för att alla kvinnor ska ha slöja på sig, för att muslimer enbart ska äta halal-kött (och dessutom "ha rätt till" att få det serverat överallt), för att män och kvinnor inte ska få befinna sig i enrum med varandra, och för att man inte ska få lyssna på "musik som man kan dansa till". Dessutom arbetar han aktivt för att alla muslimer i Sverige ska följa denna "enda korrekta tolkning av islam", som han kallar den.
Låter det för galet för att vara sant att detta skulle vara en beskrivning av en av Moderaternas riksdagsmän i Sverige 2010? Se filmen och bedöm själva, detta är INTE en bluff!
Denna film sammanfattar på tio effektivt klippta minuter denna mans chockerande åsikter och agenda, och är ett MÅSTE för alla som tror att Svenska muslimer, och framför allt deras företrädare i politik och media, i många fall är något annat än extrema.
Hur har det egentligen kunnat hända att vi har en man som detta i Sveriges riksdag år 2010, och varför gör ingen något för att ytterligare uppmärksamma detta faktum och konfrontera Moderaterna som parti med detta?!http://
www.youtube.com/watch?v=wNDeeoUNvAk
Nytillträdd riksdagsledamot blev Waberi suppleant i försvarsutskottet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Abdirizak_Waberi
+1! Var kommer detta sluta?
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
BelowAverage
2012-09-12, 16:23
På vilket sätt är kristendomen likvärdig islam?
På vilket sätt är de inte lika?
Det räcker med att säga Muhammed för att det skall ta hus i helvete.
Jag som fått för mig att det enligt vissa muslimer är avbildning som inte är ok. Ffa att det var karikatyrerna som provocerade.
Jag tror inte att en vacker fresk i en dansk moské som avbildade muhammed hade provocerat på samma vis.
Att säga att kristendomen med sina korståg för 1000 år sen var likadana är inget positivt för islam.
Vem har sagt det?
Jag upplever det som att kristendomen drar sig mer och mer tillbaka medans islam breder ut sig mer och mer.
Det har jag också hört från flera håll.
Om så är fallet, vad är problemet?
Exakt vad har sista meningen för betydelse? Såna kommenterar leder bara till att folk inte vill yttra sig i längden för att de kanske är rädda för att bli sammankopplade med ett visst parti/grupp/etc.
Jag var nyfiken och frågade. Om du vill sticka under stol med det så får du väldigt gärna PM:a.
Spinner vidare på det där du sade om kristna korståg. Religionerna i sig tycker jag är av samma skrot och korn i stort, skillnaden är att det inte finns lika många hårt troende kristna längre.
På den tiden (korstågen) så tror jag att kristna och muslimer var mer jämna i sin fanatism. Men sekulariseringen i väst började tidigt, varför vet jag inte men det vore kul om någon bildad på brädan kundre bidra. Kanske påverkar det att kristendomen är drygt ett halvt årtusende äldre?
I dagsläget tror jag det sker en ökad sekularisering av muslimska länder. Men jag har inga siffor på det, hur man nu ska få fram sådan data. Inte för att du verkar ha mycket belägg för dina domedagsprofetior om global sharialag heller.
Tror det hänt/händer mycket runt balkan. Och demokrati verkar ligga på tapeten i många länder i mellanöstern just nu. Ifall du inte märkt det så har det förekommit demonstrationer, uppror och inbördeskrig i mellanöstern de senaste åren.
Och det är inte sharialagar de slåss för utan demokrati.
Man kan vara progressiv men ändå religiös. Jag gillar inte heller religioner men som ateist man måste väl har någon flexibilitet och låta folk definiera sånt här själva. Och inte attackera religiösa och påstå att de måste följa böckerna bokstavligen för att få kalla sig för kristen eller muslim.
När samtliga imamer är progressiva så har Islam slutat vara ett samhällsproblem någonstans på det här klotet. Det är ju de lärde som lär ut hur man skall tolka koranen, hur man skall leva som muslim. Är de någonstans i närheten av att tolka koranen bokstavligt så...
Kan nog stämma. Jag konverterade till den sanna läran för ett par veckor sedan och jag börjar redan känna mig lite ondskefull i lillfingret.
Nu ska jag bara smida på planerna om världsherravälde genom barnafödande, brb.
Nu ska jag bara smida på planerna om världsherravälde genom barnafödande, brb.
Jag planerar att omvända dina ungar. Slipper till och med byta blöjor.:cool:
Jag gillar inte heller religioner men som ateist man måste väl har någon flexibilitet och låta folk definiera sånt här själva. Och inte attackera religiösa och påstå att de måste följa böckerna bokstavligen för att få kalla sig för kristen eller muslim.
Kände för att komma tillbaka till ditt inlägg, då jag inte riktigt svarade uttömmande på det.
Nu finns det dock troende i Sverige som kallar sig kristna men som inte egentligen tror på sådana fundamentala saker inom kristen tro som Jesus Kristus död och pånyttfödelse. Så onekligen driver det en till att försöka nå lite mer objektiva mått än vad de själva ser sig som.
Tråkigt bara att det räcker med så lite som att vara emot sharia-lagar för att stämplas som rasistnazist iaf i Sverige.Nu är du bra löjlig.
Jag planerar att omvända dina ungar. Slipper till och med byta blöjor.:cool:Det ser ut som jag får hjärntvätta mer än planerat.
Jag tror att om muslimerna kommer styra och ställa om 50 år så kommer det bli betydligt värre för oss här. Vi komer ha det mer och mer som mellanöstern.
Enligt mig så är det att det går bakåt i utvecklingen. Ju mer en religion breder ut sig, desto sämre blir det. Men förvisso bara om man inte gillar den religionen som tar mer och mer mark.
Kul för dig, men de muslimer jag känner och har träffat till och från (bekanta/bekantas bekanta osv) är betydligt mer aggressiva och väldigt känsliga om man nämner deras religion.
Det där sista köper jag ändå inte. Islam är värre än kristendomen. Att det skulle vara tvärtom finns inte på kartan. Det är knappast så att du skulle kunna få mer yttrandefrihet och frihet att kritisera islam ju större makt de får. Ju mer de breder ut sig, desto mer blir världen religiös.
Jag menade inte att bara för att islam eventuellt skulle kunna dominera (bland religionerna) att det skulle vara religion som styr samhället. Jag tror snarare att religion kommer att influera världen mindre om 50 år.
Sen håller jag med om att de muslimer jag mött är överlag "mer troende" än de kristna jag mött (här i Sverige då).
Men trenden jag ser är att de inte är i närheten så troende som sina föräldrar. De påverkas av samhället omkring dem och det kommer nästa generation göra också. Dessa kommer dock inte alls ha lika religiösa föräldrar.
Islam är kanske värre för att det finns mer fundamentalism inom den religionen just nu. Men om man skulle vara fanatisk så spelar det nog ingen roll om man är kristen eller religiös. Läs några utav lagarna i bibeln och föreställ dig att någon försöker efterfölja dessa.
Men varför finns det mer fundamentalism inom islam? Jag skulle säga brist på utbildning och influens från omvärlden.
Så länge inte islamister isolerar sig från omvärlden kommer de att påverkas av den. Det kommer att leda till att man ser världen med andra ögon och det kommer att få effekt på varje generation.
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade i takt med att kommunikation blir lättare. Internet är en stor faktor i detta. En stor gröt av kulturer som mixar ihop sig och börjar röra sig i samma riktning. Jag tror inte en fanatisk läggning kommer att överleva i längden.
Syrien har varit ett helt kristet land och nu är det 90-95% Muslimer.Sverige har varit ett helt hedniskt land och nu är det 90-95% Kristna. Vakna innan det är försent!
På vilket sätt är de inte lika?
Tja, Islam uppmanar till att döda. Fegt att inte svara på min fråga.
Jag som fått för mig att det enligt vissa muslimer är avbildning som inte är ok. Ffa att det var karikatyrerna som provocerade.
Jag tror inte att en vacker fresk i en dansk moské som avbildade muhammed hade provocerat på samma vis.
Finns väl knappt nån muslim som accepterar provocerande karikatyrer. Men många av de som jag har träffat anser att man ska "vara försiktig med vad man säger" när de tkommer till Muhammed.
Vem har sagt det?
Det har jag snappat upp från diverse diskussioner över nätet och irl.
Det har jag också hört från flera håll.
Om så är fallet, vad är problemet?
Problemet är att religion och främst islam breder ut sig. Jag tycker att det är ett problem. Men är man inte emot religion/islam så förstår man väl inte varför jag tycker det.
Jag var nyfiken och frågade. Om du vill sticka under stol med det så får du väldigt gärna PM:a.
Om du hade varit nyfiken hade du pm.at mig istället för att skriva det offentligt. Om du tycker att jag bör rösta på SD så får det stå för dig, men denna tråd handlar inte om mig eller mina åsikter. Men det är komiskt att man får en SD-stämpel såfort man yttrar sig. Exakt vart har jag någonsin förespråkat Sverigedemokraterna?
Spinner vidare på det där du sade om kristna korståg. Religionerna i sig tycker jag är av samma skrot och korn i stort, skillnaden är att det inte finns lika många hårt troende kristna längre.
På den tiden (korstågen) så tror jag att kristna och muslimer var mer jämna i sin fanatism. Men sekulariseringen i väst började tidigt, varför vet jag inte men det vore kul om någon bildad på brädan kundre bidra. Kanske påverkar det att kristendomen är drygt ett halvt årtusende äldre?
Där har vi ju något. Kristendomen förut var ju extrem. Under en tid i sverige så var det förbjudet att vara katolik, trots att katolismen rådde i Sverige tidigare. Men då belades det med bannlysning och/eller dödsstraff om jag inte minns fel. Men nu har vi som tur är inte sånt längre. Däremot finns det betydligt mer muslimer som är starkt troende. Det är ett problem anser jag.
Det känns som att folk gömmer de muslimska religionsproblemen i kristendomens f.d vilda västern.
I dagsläget tror jag det sker en ökad sekularisering av muslimska länder. Men jag har inga siffor på det, hur man nu ska få fram sådan data. Inte för att du verkar ha mycket belägg för dina domedagsprofetior om global sharialag heller.
Tror det hänt/händer mycket runt balkan. Och demokrati verkar ligga på tapeten i många länder i mellanöstern just nu. Ifall du inte märkt det så har det förekommit demonstrationer, uppror och inbördeskrig i mellanöstern de senaste åren.
Och det är inte sharialagar de slåss för utan demokrati.
Äh men sluta. Jag är orolig för att islam breder ut sig. Jag håller inte på med domedagsprofetior. Jag måste väl kunna få ta upp det och prata om det? Jag hoppas absolut att demokrati kommer ta över i mellanöstern. Samtidigt så höjs rösterna alltmer för att västvärlden inte ska hjälpa till med trupper som slåss för demokrati. Jag tror ändå inte att vi på något sätt skulle på må bra av att få mer inflytande från islam och deras religiösa kultur.
Sverige har varit ett helt hedniskt land och nu är det 90-95% Kristna. Vakna innan det är försent!
ja och du såg väl hur fan det gick. De som inte var protestanter under en viss tid blev bannlysta och/eller dödade. Men du tycker kanske att det är okej eftersom det var vår religion och därmed är det positivt bara därför att?
Jag menade inte att bara för att islam eventuellt skulle kunna dominera (bland religionerna) att det skulle vara religion som styr samhället. Jag tror snarare att religion kommer att influera världen mindre om 50 år.
Sen håller jag med om att de muslimer jag mött är överlag "mer troende" än de kristna jag mött (här i Sverige då).
Men trenden jag ser är att de inte är i närheten så troende som sina föräldrar. De påverkas av samhället omkring dem och det kommer nästa generation göra också. Dessa kommer dock inte alls ha lika religiösa föräldrar.
Islam är kanske värre för att det finns mer fundamentalism inom den religionen just nu. Men om man skulle vara fanatisk så spelar det nog ingen roll om man är kristen eller religiös. Läs några utav lagarna i bibeln och föreställ dig att någon försöker efterfölja dessa.
Men varför finns det mer fundamentalism inom islam? Jag skulle säga brist på utbildning och influens från omvärlden.
Så länge inte islamister isolerar sig från omvärlden kommer de att påverkas av den. Det kommer att leda till att man ser världen med andra ögon och det kommer att få effekt på varje generation.
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade i takt med att kommunikation blir lättare. Internet är en stor faktor i detta. En stor gröt av kulturer som mixar ihop sig och börjar röra sig i samma riktning. Jag tror inte en fanatisk läggning kommer att överleva i längden.
Om islam skulle få lika lite inflytande som kristendomen och muslimer skulle bry sig lika lite som kristendomen gör om sin lära, så hade det varit ett mindre problem. Jag är dock orolig att så inte kommer att vara fallet. Jag hoppas givetvis att det du skriver är utgången. Men som det är nu så är islam inte en bra religion för oss. Tycker jag.
För att komma någon vart utan att space:a ut i verklighetsfrånvända youtubeklipp.
Värden från wikipedia, graf i excel och användande av röven ger:
http://i46.tinypic.com/15qsqkl.png
Världsbefolkningen ökar, antalet muslimer ökar. Men "grafiskt" ser inte ökningen stor ut. Kvoten av oss verkar dock ha fördubblats.
En ytterligare intressant aspekt hos politiskt korrekta är att de hyllar hån av kristendomen (ecce homo) men fördömer hån mot Islam (Vilks). Det går inte ihop i mitt huvud alls.Nej, det gör det verkligen inte, och de som resonerar på det sättet förlorar så klart alla trovärdighet på studs. Det är bara att avpolletera dessa personer från debatten med en gång.
Jag förstår din oro. Jag tror inte att religion är bra för oss heller. Ateism verkar vara korrelerat med välstånd och mänskliga rättigheter. Så ju mindre religion desto bättre, överlag.
Det finns säkert de som gynnas av att vara/bli religiösa under vissa omständigheter. Men om man ser på populationsbasis tror jag det blir bättre ju fler som blir ateister och ju fler religiösa som inte blir så religiösa.
Andra generationens invandrare är ju typ alltid sekulariserade och har anpassat sig väldigt bra till västerländsk kultur.
Eftersom filmen både har överdrivit siffror och antar att muslimer som får växa upp i västerländska samhällen inte anpassar sig till västerländsk kultur så är filmen helt åt helvete fel.
ja och du såg väl hur fan det gick. De som inte var protestanter under en viss tid blev bannlysta och/eller dödade. Men du tycker kanske att det är okej eftersom det var vår religion och därmed är det positivt bara därför att?Jag tror du missar min poäng.
Att Syrien var ett kristet "land" och sedan blev islamiserat var för att islam grundades efter kristendomen, varefter muslimerna erövrade närliggande regioner. På samma sätt som Sverige en gång var hedniskt och sedan konverterade till den yngre religionen kristendom.
Syrien har varit islamiserat ganska så länge nu och det säger inte så mycket om vår nutidshistoria, varför poängen att nämna det blir löjlig.
För övrigt så gick vi inte från hednisk religion till protestantism, först var vi helt enkelt kristna.
mINChFxRXQs
Andra generationens invandrare är ju typ alltid sekulariserade och har anpassat sig väldigt bra till västerländsk kultur.
Eftersom filmen både har överdrivit siffror och antar att muslimer som får växa upp i västerländska samhällen inte anpassar sig till västerländsk kultur så är filmen helt åt helvete fel.
MtotheM länkade ett bra klipp :)
Jag tror du missar min poäng.
Att Syrien var ett kristet "land" och sedan blev islamiserat var för att islam grundades efter kristendomen, varefter muslimerna erövrade närliggande regioner. På samma sätt som Sverige en gång var hedniskt och sedan konverterade till den yngre religionen kristendom.
Syrien har varit islamiserat ganska så länge nu och det säger inte så mycket om vår nutidshistoria, varför poängen att nämna det blir löjlig.
För övrigt så gick vi inte från hednisk religion till protestantism, först var vi helt enkelt kristna.
Jag vet hur vi gick från asatron till kristendomen. (Infon man får av Sveriges Historia av herman lindqvist) Innan protestantism var vi katoliker. Jag missade nog din poäng men jag ser inte varför du "förespråkar" kristendomen när det har skett så mycket fel i den också.
Citerar mig själv för att förtydliga att bibeln pekar mot någon sorts världsreligion eller dylikt, behöver ej vara Islam dock utan tror mer på något nytt New Age-aktigt med en falsk Kristus dvs Antikrist.. Dock väntar muslimerna på sin tolfte imam (Mahdi) och "deras" Jesus(Isa) som ej är Jesus Kristus utan endast en profet enligt Koranen. Så visst är något på gång iaf.. Irans president bland annat väntar på deras Mahdi och säger öppet att judar och Israel ska förintas. Att hota judar och Israel med förintelse är inte nazism dock har jag lärt mig i politiskt korrekta sammanhang. Däremot att varna för dem är extrem nazismrasism och intolerans.
Och vilddjuret symboliserar riket för att återgå till saken.
Här hittade jag snabbt ett par sidor där redan inträffade saker har radats upp, fyra vilddjur(riken) som redan funnits.
http://www.tribulation.com/metalman.htm
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/romodjur.htm
Läs gärna själv om profetiorna och titta själv vad som står i Uppenbarelseboken. Skratta om ni vill men läs och kolla hur galna vi är då isåfall. :-)
Kanske undgår man Guds dom dock om man är tillräckligt cool och hånar de kristna, gärna samtidigt när man lyssnar på hårdrock och gör ett häftigt tecken med fingrarna eller något sådant.
Nordström
2012-09-12, 18:52
Nej, det finns gott om andragenerationsinvandrare som känner sig vilsna i dagens samhälle och drar sig till religiös extremism eller matchokultur.
Det är ju inte meningen att de ska anpassa sig, de särbehandlas ju. För det andra finns det snart ingen västerländsk kultur kvar att anpassa sig till, i många förorter finns det ingen svensk eller västerländsk kultur kvar längre.
BelowAverage
2012-09-12, 18:58
Tja, Islam uppmanar till att döda. Fegt att inte svara på min fråga.
Bibeln uppmanar folk att ha ihjäl falska profeter, folk som slår sina föräldrar, homosexuella m.fl.
Men det kanske är en annan sak när det uppmuntras i koranen?
Blev jag modig nu?
Finns väl knappt nån muslim som accepterar provocerande karikatyrer. Men många av de som jag har träffat anser att man ska "vara försiktig med vad man säger" när de tkommer till Muhammed.
Konstigt, jag har hört samma sak mängder av gånger från infödda svenskar som också tycker att man ska tassa kring religion.
De säger dessutom samma sak om jesus. How weird is that?
Problemet är att religion och främst islam breder ut sig. Jag tycker att det är ett problem. Men är man inte emot religion/islam så förstår man väl inte varför jag tycker det.
Jag hade lätt föredragit en ateistisk värld. Och jag tycker också att ffa islam praktiseras för fanatiskt. Tror däremot det beror på andra saker än att det skulle vara större fel på islam än kristendom. Det är liksom att välja den enklaste förklaringen. Occam's Razor iofs :d
Ett tips är att formulera dig så man förstår att det är religion du har något emot och inte islam specifikt.
Det blir lite konstigt att spy galla över hur koranen förespråkar mord och annan djävulskap när bibeln gör samma sak.
Om du hade varit nyfiken hade du pm.at mig istället för att skriva det offentligt. Om du tycker att jag bör rösta på SD så får det stå för dig, men denna tråd handlar inte om mig eller mina åsikter. Men det är komiskt att man får en SD-stämpel såfort man yttrar sig. Exakt vart har jag någonsin förespråkat Sverigedemokraterna?
PM it is. Jag sade aldrig att du var SD, jag frågade. Däremot lämpar du ur dig rätt många ogenomtänkta, snäva inlägg som jag lätt tolkar som främlingsfientliga. Du kan ju läsa genom dina inlägg själv i de senaste trådarna om invandring (som inte blivit låsta) så kanske du får lite perspektiv.
Där har vi ju något. Kristendomen förut var ju extrem. Under en tid i sverige så var det förbjudet att vara katolik, trots att katolismen rådde i Sverige tidigare. Men då belades det med bannlysning och/eller dödsstraff om jag inte minns fel. Men nu har vi som tur är inte sånt längre. Däremot finns det betydligt mer muslimer som är starkt troende. Det är ett problem anser jag.
Det känns som att folk gömmer de muslimska religionsproblemen i kristendomens f.d vilda västern.
Ja, Islam ligger efter kristendomen (enligt oss atheister). Enligt dem ligger förmodligen vi efter ;)
Tror som sagt de rör sig mot mindre fanatism. Och de som flyttar till väst gör det säkerligen utom undantagsfall. Du får inte glömma att det går nästan två generationer på de här hypotetiska 50 åren det nu tar för islam att nå "världsherravälde".
Äh men sluta. Jag är orolig för att islam breder ut sig. Jag håller inte på med domedagsprofetior. Jag måste väl kunna få ta upp det och prata om det?
Klart du får prata om vad du vill. Men vill du tas på allvar och bemötas bättre så skulle jag råda dig att välja annat diskussionsunderlag än random skitfilm på youtube, och även om du startat denna tråd "clean slate" så kommer iallafall jag att ta hänsyn till dina tidigare inlägg i trådar två dagar tidigare. Och skriva därefter. Jag måste väl få ta upp och prata om det?
Jag hoppas absolut att demokrati kommer ta över i mellanöstern. Samtidigt så höjs rösterna alltmer för att västvärlden inte ska hjälpa till med trupper som slåss för demokrati. Jag tror ändå inte att vi på något sätt skulle på må bra av att få mer inflytande från islam och deras religiösa kultur.
Demokrati = religionsfrihet?
Jag tror inte heller att vi svenskar skulle må bra av att tvingas på en ny kultur och religion. Det tror jag däremot inte kommer hända, men visst "what if" är ju alltid spännande.
Men mer inflytande? Det behöver knappast vara dåligt.
Säger du att judendomen är bättre än kristendomen alltså?
Jesus var lärare i judendom och hans bibel, som han antagligen kunde rätt väl, var vårt GT. Han moralläror är alltså judiska, som han sedan utlade enligt sin egen tolkning - precis som andra judiska läror och skolbildningar gjorde under den tiden (och idag).
Doctor Snuggles
2012-09-12, 19:06
Jesus var lärare i judendom och hans bibel, som han antagligen kunde rätt väl, var vårt GT. Han moralläror är alltså judiska, som han sedan utlade enligt sin egen tolkning - precis som andra judiska läror och skolbildningar gjorde under den tiden (och idag).
Var någonstans i denna text kan jag hitta svaret på min fråga?
Bibeln uppmanar folk att ha ihjäl falska profeter, folk som slår sina föräldrar, homosexuella m.fl.
Men det kanske är en annan sak när det uppmuntras i koranen?
Blev jag modig nu?
Konstigt, jag har hört samma sak mängder av gånger från infödda svenskar som också tycker att man ska tassa kring religion.
De säger dessutom samma sak om jesus. How weird is that?
Jag hade lätt föredragit en ateistisk värld. Och jag tycker också att ffa islam praktiseras för fanatiskt. Tror däremot det beror på andra saker än att det skulle vara större fel på islam än kristendom. Det är liksom att välja den enklaste förklaringen. Occam's Razor iofs :d
Ett tips är att formulera dig så man förstår att det är religion du har något emot och inte islam specifikt.
Det blir lite konstigt att spy galla över hur koranen förespråkar mord och annan djävulskap när bibeln gör samma sak.
PM it is. Jag sade aldrig att du var SD, jag frågade. Däremot lämpar du ur dig rätt många ogenomtänkta, snäva inlägg som jag lätt tolkar som främlingsfientliga. Du kan ju läsa genom dina inlägg själv i de senaste trådarna om invandring (som inte blivit låsta) så kanske du får lite perspektiv.
Ja, Islam ligger efter kristendomen (enligt oss atheister). Enligt dem ligger förmodligen vi efter ;)
Tror som sagt de rör sig mot mindre fanatism. Och de som flyttar till väst gör det säkerligen utom undantagsfall. Du får inte glömma att det går nästan två generationer på de här hypotetiska 50 åren det nu tar för islam att nå "världsherravälde".
Klart du får prata om vad du vill. Men vill du tas på allvar och bemötas bättre så skulle jag råda dig att välja annat diskussionsunderlag än random skitfilm på youtube, och även om du startat denna tråd "clean slate" så kommer iallafall jag att ta hänsyn till dina tidigare inlägg i trådar två dagar tidigare. Och skriva därefter. Jag måste väl få ta upp och prata om det?
Demokrati = religionsfrihet?
Jag tror inte heller att vi svenskar skulle må bra av att tvingas på en ny kultur och religion. Det tror jag däremot inte kommer hända, men visst "what if" är ju alltid spännande.
Men mer inflytande? Det behöver knappast vara dåligt.
Men för tusan. Varför tror du att jag håller kristendomen nära hjärtat? Jag vidarebefordade 3 Moseboken. 20:13. Blev dock tillrättavisad att det tillhör G.T och det förgångna.
Det är inte alls konstigt att klaga på islam. Det är definitivt ingen nödvändighet att i samma text anklaga kristendomen bara för att man klagar på islam. Av någon anledningen så måste man tydligen göra det. Jag ser heller inga problem med att anklaga kristendomen utan att samtidigt klanka ned på islam. Jag är emot Islam. Även fast jag är emot kristendomen också så har jag inget ansvar att yttra den åsikten i denna tråd.
Jag är inte främlingsfientlig. Jag är dock kritisk till invandringspolitiken och jag ser ingen nödvändighet att ta in en annan kultur bara för att. Men jag är definitivt inte fientligt inställd till människor som kommer utanför sveriges gränser.
Att jag tog upp filmen var ju för att jag tyckte det va skrämmande om det stämde. Jag ställde frågor om det var så. MtotheM länkade en film som sa emot den filmande och denna har jag i sin tur länkat vidare två gånger i tråden.
BelowAverage
2012-09-12, 19:25
Men för tusan. Varför tror du att jag håller kristendomen nära hjärtat? Jag vidarebefordade 3 Moseboken. 20:13. Blev dock tillrättavisad att det tillhör G.T och det förgångna.
Det är inte alls konstigt att klaga på islam. Det är definitivt ingen nödvändighet att i samma text anklaga kristendomen bara för att man klagar på islam. Av någon anledningen så måste man tydligen göra det. Jag ser heller inga problem med att anklaga kristendomen utan att samtidigt klanka ned på islam. Jag är emot Islam. Även fast jag är emot kristendomen också så har jag inget ansvar att yttra den åsikten i denna tråd.
Jag är inte främlingsfientlig. Jag är dock kritisk till invandringspolitiken och jag ser ingen nödvändighet att ta in en annan kultur bara för att. Men jag är definitivt inte fientligt inställd till människor som kommer utanför sveriges gränser.
Att jag tog upp filmen var ju för att jag tyckte det va skrämmande om det stämde. Jag ställde frågor om det var så. MtotheM länkade en film som sa emot den filmande och denna har jag i sin tur länkat vidare två gånger i tråden.
Detta kan jag uppskatta.
Förlåt att jag trodde du var partisk mot kristendom!
Var någonstans i denna text kan jag hitta svaret på min fråga?
Svaret är att grundprinciperna är de samma. Jesus förtydligar GT enligt egen uppfattning. Vilken religion som för dig bättre till himlen kan jag inte svara på. Personligen tycker jag att den kristna idén att GT ersätts av NT är konstig. Som jude skulle jag bli irriterad.
Herr Oberst
2012-09-12, 22:02
Fel!
Nej, det finns gott om andragenerationsinvandrare som känner sig vilsna i dagens samhälle och drar sig till religiös extremism eller matchokultur.
Rätt!
För den som vill kan läsa bland annat detta
"Multikulturalism bidrar till radikal islamism
I och med att de inte känner någon djupare lojalitet med familjens rötter i den muslimska världen men samtidigt har svårt att identifiera sig med Europas sekulära och i deras syn dekadenta livsstil, befinner sig många unga muslimer i väst i ett ingenmansland. En utväg kan vara att söka efter mer universella former av islam; de är alltså – i motsats till den populistiska retoriken – inte motståndare till modernitet och globalisering utan snarare en del av modernitetens frammarsch. De som ansluter till global islam använder sig mer än gärna av den moderna teknikens möjligheter samtidigt som de skapar en självbild som ”renare” muslimer i förhållande till föräldrarna, som gärna accepterar en förbestämd, lokalt förankrad religiös auktoritet.
Resultatet blir att unga muslimer i väst som vänder sig till fundamentalistiska grupper ytterst sällan söker sig till familjens rötter, utan istället väljer att delta i jihad på vitt skilda platser som Tjetjenien, Kashmir, Balkan och Afghanistan."
http://www.newsmill.se/artikel/2012/07/09/multikulturalism-bidrar-till-radikal-islamism
tjabolabo
2012-09-12, 23:08
Mullorna i Iran stal människors hopp och genomförde ett av världshistoriens grövsta svek mot kvinnorna, enligt regimkritikern Haideh Daragahi. ”Men nu visar kvinnorna och ungdomarna som demonstrerar på Teherans gator att hoppet fortfarande lever!”
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/vi-litade-pa-mullornas-loften
ISLAM willing to dominate the world
http://www.youtube.com/watch?v=K4_qn6KFp40&feature=share
Jag kommer inte chansa.
supercharge
2012-09-12, 23:42
Hur är det när det är 20% muslimer? Eller 30%. Det är trots allt bara en tidsfråga. En minoritet kommer att göra sin röst hörd, om man inte förstår det så är man nästan brutalt naiv. USA är det tydligaste exemplet - vilka haft mångkultur betydligt längre än oss. På många ställen är det t.ex. oerhört viktigt att vinna afroamerikanska röster för att nå politisk framgång. På senare tid också latinos. Det finns olika intressegrupper och föreningar som bland dessa som har stort inflytande åtminstone på många håll lokalt. USA har vidare en mycket stark judisk lobbygrupp. Kristna högern har stort politisk inflytande o.s.v.
Påverkan behöver således inte nödvändigtvis innebära ett politiskt parti, även om det är sannolikt ju större gruppen blir. I synnerhet i Sverige som har tradition av småpartier med oproportionerligt stort inflytande.
Så du anser att muslimer från Somalia, Balkan och Afghanistan är relativt enhetliga?
Du skriver många ord men det håller inte riktigt ihop.
Ja. De är en betydligt mer enhetlig grupp än t.ex. afrikanska slavättlingar och asiater i USA, eller exilkubaner och araber.
Muslimer från tredje världen delar samma grundläggande idétradition, oavsett vilken falang de tillhör. Även om vissa personer av politiska skäl försöker belysa skillnaderna så mycket så att man skulle kunna tro att den ena falangen i själva verket är från månen.
Det här är ingenting nytt och har naturligtvis undersökts ganska mycket. Fråga till exempel tusen människor med muslimsk bakgrund om en konstnär ska kunna smäda profeten Muhammed, och se vad du får för svar. Sedan kan vi göra samma experiment med etniska svenskar.
Det finns tusentals sådana små kulturella och traditionsbundna skillnader mellan en grupp som är präglad av upplysningsidéal och demokrati i ett modernt land och en annan av relgion, krig, klankultur och diktatur i tredje världen (om än i olika länder). Och det vore knappast ett steg framåt om Sverige skulle börja påverkas av de senare.
Jag vet hur vi gick från asatron till kristendomen. (Infon man får av Sveriges Historia av herman lindqvist) Innan protestantism var vi katoliker. Jag missade nog din poäng men jag ser inte varför du "förespråkar" kristendomen när det har skett så mycket fel i den också.Förespråkar jag kristendom? Det har jag nog aldrig blivit beskylld för förrän nu :D
filmjölk
2012-09-13, 08:36
Stevebc: eeeeeh förstår jag dig rätt? Har du tagit din fetisch för mörka kvinnor så långt att du konverterat till Islam?
Förespråkar jag kristendom? Det har jag nog aldrig blivit beskylld för förrän nu :D
Nån gång ska väl bli den första :) Det var lite långsökt, därav citationstecken runt ordet. Jag tolkade ditt inlägg som att du la fram religionen som oskyldig.
Sverige har varit ett helt hedniskt land och nu är det 90-95% Kristna. Vakna innan det är försent!
Som att det skulle ha varit helt problemfritt för människor att det har funnits kristendom i sverige.
För den som vill kan läsa bland annat detta
"Multikulturalism bidrar till radikal islamism
I och med att de inte känner någon djupare lojalitet med familjens rötter i den muslimska världen men samtidigt har svårt att identifiera sig med Europas sekulära och i deras syn dekadenta livsstil, befinner sig många unga muslimer i väst i ett ingenmansland. En utväg kan vara att söka efter mer universella former av islam; de är alltså – i motsats till den populistiska retoriken – inte motståndare till modernitet och globalisering utan snarare en del av modernitetens frammarsch. De som ansluter till global islam använder sig mer än gärna av den moderna teknikens möjligheter samtidigt som de skapar en självbild som ”renare” muslimer i förhållande till föräldrarna, som gärna accepterar en förbestämd, lokalt förankrad religiös auktoritet.
Resultatet blir att unga muslimer i väst som vänder sig till fundamentalistiska grupper ytterst sällan söker sig till familjens rötter, utan istället väljer att delta i jihad på vitt skilda platser som Tjetjenien, Kashmir, Balkan och Afghanistan."
http://www.newsmill.se/artikel/2012/07/09/multikulturalism-bidrar-till-radikal-islamism
Ja, det är helt sant. Islamismen eftersträvar ett maximalt rent muslimskt globalt styre under Allah, och den moderna vetenskapen/teknologin får utan tvivel användas för att uppnå detta. När islam dominerar världen upphör också alla gränser mellan människor och länder att existera, och fred råder. För att nå detta samhälle skall ett islamistiskt avantgard komma till makten (t.ex. genom demokratiska val) i de länder där det är möjligt och successivt fasa bort personer, institutioner och lagar som står ivägen för Allah-samhället - och sedan skall systemet sprida sig.
Det är alltså frågan om en "progressiv" globalistisk totalitär ideologi, vilket förklarar varför kommunister har så lätt för att omfatta den. Det kulturrelativistiska "anti-rasistiska" paradigmet används sedan som skyddsmur för angrepp på denna lära, vilken är en politisk ideologi snarare än en religion.
Observera att detta inte är vad muslimer vill, utan vad islamister a la(h) Muslimska brödraskapet vill. Det är i hög grad intressant att följa med utvecklingen i Egypten och se hur de går tillväga.
islam är skitbra. I irak så hjälper regeringen till med att identifiera homosexuella så de kan avrättas.
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-19525137
Samt detta i malaysia
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/377639_10152109599490352_293094298_n.jpg
Rikard Jansson
2012-09-13, 11:41
Förstår inte hur man kan bli klassad som intelligensreserven om man vill ha bort Islam. Samtidigt håller samma personer som klassar detta på och muckar med alla kristna om hur de är dumma i huvudet... smh :) inte pk att vara emot våld tydligen
prOtotype
2012-09-13, 17:38
Födelsetalen sjunker oftast i samband med att utbildningsnivåerna ökar så det löser förhoppningsvis sig självt.
Tittar man framåt så hoppas jag att antalet som ingår i organiserad religion ska minska och att man längre fram i historien tittar bakåt och undrar vad fan mänskligheten höll på med.
proteinsynthesis
2013-02-03, 18:48
Kan dessa siffror stämma?
Är något felaktigt i videon?
Innan nån börjar fråga om min hidden agenda så är jag emot religion och obviously är jag nojjig över islam. Därav tråden. Diskussion om invandrare undanbedes starkt. Håll er borta från det ämnet i denna tråd.
0HTSwUig2-0
Man kan ju titta rent demografiskt, nattivitet etc och extrapolera dessa data. Så ser man vart det bär om inget förändras.
Sedan kan man beakta att extremisterna, fanatikerna, ökar muslimska länder. Där går man allt mer mot sharia laga, vilket är väldigt sorgligt.
Observera att detta inte är vad muslimer vill, utan vad islamister a la(h) Muslimska brödraskapet vill. Det är i hög grad intressant att följa med utvecklingen i Egypten och se hur de går tillväga.
Bra Bärs. Det är viktigt att göra den distinktionen.
Herr Oberst
2013-02-03, 22:24
Absolut en viktig skillnad. Att sen andelen islamister har mångdubblats sen bara några decennier är en annan sak att poängtera. Sen är det verkligen intressant att se vad som händer i Egypten. Saker och ting har knappast förändrats till det bättre om man säger som så.
Pervez Hoodbhoy, muslimsk kärnfysiker som undervisat i Islamabad sen 70-talet säger såhär till en tysk tidning:
Wir erleben gerade eine große kulturelle Revolution in der islamischen Welt. Nicht nur Pakistan ist betroffen, sondern mehr oder weniger jedes muslimische Land. Pakistan verändert sich, Afghanistan hat sich radikalisiert, Iran, der Irak, viele Länder in Afrika und in der arabischen Welt, Ägypten, Algerien, jetzt Mali. Früher oder später wird man auch in Syrien nur noch verhüllte Frauen sehen. Aber schauen wir uns die islamischen Gemeinden in Europa und in den USA an - die sind von dem gleichen Erreger infiziert.
Vidare rantar han loss om att inte någon av världens 1,5 miljard muslimer lyckats med något större utav värde inom politik, naturvetenskap, litteratur eller annat ämne. Enda passionen är att be och fasta. Allt annat är bara "inshallah"
Vet inte om jag vågar länka men, för dom som vill läsa vidare så...
http://www.spiegel.de/politik/ausland/interview-mit-dem-pakistanischen-atomphysiker-pervez-hoodbhoy-a-879319.html
Om 50år? Nä fan jag tror nog Kineserna hinner föra. Dom har ju ett visst ekonomiskt punggrepp på västvärlden. Det finns alltså lika många kineser som muslimer, vilka tror ni hinner först?
Om 50år? Nä fan jag tror nog Kineserna hinner föra. Dom har ju ett visst ekonomiskt punggrepp på västvärlden. Det finns alltså lika många kineser som muslimer, vilka tror ni hinner först?
Vilken tro är det kineserna sprider? :D
Håller dom sig inte rätt fast i Kina, har dom samma spridning? I rly dont know tbh!
Vilken tro är det kineserna sprider? :D
Håller dom sig inte rätt fast i Kina, har dom samma spridning? I rly dont know tbh!
Iphoneism? Junkprylism? Över halva sveriges befolkning spenderar hela dagarna bredvid någon kinesisk produkt, det måste vara något andligt i det.
We are the Chinese, you are about to be assimilated, resistance is futile. we will add your technology to our own... oops.
gratefuldead
2013-02-04, 00:39
Iphoneism? Junkprylism? Över halva sveriges befolkning spenderar hela dagarna bredvid någon kinesisk produkt, det måste vara något andligt i det.
We are the Chinese, you are about to be assimilated, resistance is futile. we will add your technology to our own... oops.
Då har dom ju redan lyckats jävligt bra? Vi verkar ju inte direkt lida av de kinesiska produkterna.
I will comply!
Nu är jag också beredd på att konvertera till islam ifall detta slår igenom!!
http://www.metro.se/nyheter/muslimer-kan-inte-aga-sitt-boende/EVHmcd!goM0JZVKHYhOw/
Haha jag ställer mig i kö. Det är ju en rättighet med räntefria lån.... Jag har skapat en religion där staten måste ge mig 100 000 i månaden, annars råder inte religionsfrihet.
Det är så jävla dumt att man spyr.
WHITEFOLKS
2013-03-05, 18:18
Jag kan ge dig ett räntefritt lån om du är intresserad?
Jag kan ge dig ett räntefritt lån om du är intresserad?
Ja tack.
Ja, gärna. 1 100 000 hade jag behövt ungefär.
Nordström
2013-03-05, 18:20
Nu är jag också beredd på att konvertera till islam ifall detta slår igenom!!
http://www.metro.se/nyheter/muslimer-kan-inte-aga-sitt-boende/EVHmcd!goM0JZVKHYhOw/
herregud......*facepalm*
WHITEFOLKS
2013-03-05, 18:22
Ok för varje krona ni vill låna så betalar ni 2kr i lånekostnad i förskott. Ni får låna hur mycket ni vill och vi kan säga att lånet ska betalas tillbaka om 20 år.
Ni kanske ska läsa på om hur lån görs under islam innan ni "facepalmar".
Jag vill också låna. Minst 50 miljoner, men givetvis så mycket det bara går. Skicka PM så kan vi fortsätta där.
EDIT: Du menar alltså att hans förslag är att dessa familjer som inte har X pengar, har 2X pengar som de kan betala till ett muslimskt låneinstitut för att få låna X pengar? Makes sense.
Ok för varje krona ni vill låna så betalar ni 2kr i lånekostnad i förskott. Ni får låna hur mycket ni vill och vi kan säga att lånet ska betalas tillbaka om 20 år.
"Därefter har flera svenska storbanker också undersökt möjligheterna att erbjuda tjänster som uppfyller kraven för islamisk bankverksamhet. Men ingen har hittills lyckats utforma något tillfredsställande system. "
Men du tycks ju ha en lösning så kanske du ska ta kontakt med storbankerna?
WHITEFOLKS
2013-03-05, 18:25
"Därefter har flera svenska storbanker också undersökt möjligheterna att erbjuda tjänster som uppfyller kraven för islamisk bankverksamhet. Men ingen har hittills lyckats utforma något tillfredsställande system. "
Men du tycks ju ha en lösning så kanske du ska ta kontakt med storbankerna?
http://islamicbanking.info/islamic-mortgage-loans/
Andy.da.wohoo
2013-03-05, 18:26
Upplys oss gärna. Hur blir man inte skuldsatt på dina lånevillkor?
"Somm att befatta sig med ränta. Nu kräver nätverket "Svenska muslimer i samarbete" – en sammanslutning av en majoritet av svenska muslimska föreningar – att regeringen antar en handlingsplan för att öppna bostadsmarknaden även för denna grupp. "
Vad sägs om att inte kräva saker utan starta lånverksamhet som funkar för dom istället... Istället för att anpassa samhället kan man som minoritet anpassa sig själv.
WHITEFOLKS
2013-03-05, 18:29
Jag vill också låna. Minst 50 miljoner, men givetvis så mycket det bara går. Skicka PM så kan vi fortsätta där.
EDIT: Du menar alltså att hans förslag är att dessa familjer som inte har X pengar, har 2X pengar som de kan betala till ett muslimskt låneinstitut för att få låna X pengar? Makes sense.
Nej men det var ett exempel på ett räntefritt lån. Jag gav sedan en länk som beskriver olika sätt som de löser det på under islam.
WHITEFOLKS
2013-03-05, 18:30
"Somm att befatta sig med ränta. Nu kräver nätverket "Svenska muslimer i samarbete" – en sammanslutning av en majoritet av svenska muslimska föreningar – att regeringen antar en handlingsplan för att öppna bostadsmarknaden även för denna grupp. "
Vad sägs om att inte kräva saker utan starta lånverksamhet som funkar för dom istället... Istället för att anpassa samhället kan man som minoritet anpassa sig själv.
Den delen är ingenting jag har kommenterat på.
Det jag kommenterade på var det folk tyckte var så idiotiskt med räntefria lån.
WHITEFOLKS
2013-03-05, 18:30
Upplys oss gärna. Hur blir man inte skuldsatt på dina lånevillkor?
Skuldsatt blir du, jag har aldrig hävdat någonting annat.
Nej men det var ett exempel på ett räntefritt lån. Jag gav sedan en länk som beskriver olika sätt som de löser det på under islam.
Ja men tydligen inte på ett tillfredsställande sätt enl bankerna i Sverige.
WHITEFOLKS
2013-03-05, 18:33
Ja men tydligen inte på ett tillfredsställande sätt enl bankerna i Sverige.
Jag vet inte vad anledningen är till att de inte erbjuder räntefria lån. Kan bero på att marknaden är/skulle vara för liten eller att de helt enkelt inte inte tagit sig an frågan.
Det idiotiska ligger ju i att kalla det ett räntefritt lån, när "affären" mellan muslimen i fråga och banken ändå kommer innebära att muslimen betalar något som motsvarar räntekostnader. Förmodligen mer än vad motsvarande räntekostnader hade varit vid ett vanligt hus/lägenhets-lån eftersom banken rimligen tar en större risk.
Man uppfyller alltså sina egna hittepå-lagar genom att göra det dyrare för sig själv och gömma sig i teknikaliteter. Låter ju jättebra.. Bara Allah inte genomskådar dem.
http://islamicbanking.info/islamic-mortgage-loans/
Hur får du ihop artiklarna menar du?
Ett system som tar hänsyn till islamiska principer, såsom förbudet mot ränta och mot att bankerna äger fastigheter."
Murabaha Islamic Home Loans
A common type of Islamic home loan is the Murabaha transaction. Actually I’m calling it a loan for the sake of convenience, but in reality it is not a loan or even a mortgage, but a straight business transaction.
In a typical Murabaha Islamic mortgage transaction the bank does not loan money to the buyer to purchase the home or other property. Rather, the bank buys the home itself (at a price that is disclosed to the end buyer), then re-sells it to the buyer at a profit. The buyer typically pays a fairly large downpayment (anywhere from 10% to 30%) or provides strict collateral. The buyer takes up residence of the home right away and the property is registered in the buyer’s name. The buyer makes payments to the bank (without interest).
Islamic Home Purchases – Ijara or “Decreasing Rent” Scheme
The Ijara or “decreasing rent” Islamic home purchase scheme is common among Islamic banking institutions in the West. In this scheme, the bank once again purchases the home and re-sells it to the buyer. However, unlike the murabaha plan, in the case of Ijara the home remains in the bank’s name until the total price is paid off.
Det är naturligtvis fortfarande ränta på lånen.
WHITEFOLKS
2013-03-05, 18:39
Japp det är ju rätt larvigt om man inte har den religiösa övertygelsen. Å andra sidan har vi många andra liknande affärsföreteelser där "mobiltelefonen kostar 0kr+förhöjd månadsavgift".
Självaste fenomenet i sig är jag inget jättefan av även om det till viss del löser vissa överbelåningsproblem (då bankerna måste vara mer noggranna i sina utlåningar) det var vara det ignoranta i "omgz muslimer vill ha pengar gratis omgz lol lol"
Andy.da.wohoo
2013-03-05, 18:40
Skuldsatt blir du, jag har aldrig hävdat någonting annat.
Ah, det är själva tanken med ränta som muslimer inte får befatta sig med? Så de får vara skuldsatta men inte betala ränta.. Ptja, jag tror inte det lönar sig att vilja ha det på detta viset. Som någon säger, det lär bli dyrare med räntefria lån än de med ränta. Men funkar det så, ja, varför inte?
Andy.da.wohoo
2013-03-05, 18:41
Självaste fenomenet i sig är jag inget jättefan av även om det till viss del löser vissa överbelåningsproblem (då bankerna måste vara mer noggranna i sina utlåningar) det var vara det ignoranta i "omgz muslimer vill ha pengar gratis omgz lol lol"
Stor plusetta på den, det framgick som att vad de krävde var att ett lån på 1 miljon betalas tillbaka med bara 1 miljon, inget mer. Bra att du fick det att klarna :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.