Visa fullständig version : Fett i kosten vid inaktivitet
Vet inte om jag är helt bakom flötet, men av vad jag läst på de allra flesta ställen så rekommenderas nästan alltid fett före kolhydrater för personer som inte lever ett speciellt "rörligt" liv eller har ett krävande arbete etc.
Ändå så läser man att fett gärna sätter sig som just fett på kroppen medans det är mycket svårare för kroppen att lagra kolhydrater som fett.
Då borde det väl i teorin vara bättre att äta mer kolhydrater och ett lägre fettintag istället för tvärtom?
Samma sak vad gäller vilodagar/träningsdagar, jag förstår att man gärna äter mer kolhydrater efter träning för att fylla på lagrena. Och att om man t.ex. kör enligt leangains får i sig fett på sina underskottsdagar för att då kommer det ändå inte lagras som fett och man får i sig det man behöver från fett, men om man lever ett normalt liv så borde väl kolhydrater vara det man ska prioritera ändå?
Sheogorath
2012-09-11, 20:14
Vet inte om jag är helt bakom flötet, men av vad jag läst på de allra flesta ställen så rekommenderas nästan alltid fett före kolhydrater för personer som inte lever ett speciellt "rörligt" liv eller har ett krävande arbete etc.
Ändå så läser man att fett gärna sätter sig som just fett på kroppen medans det är mycket svårare för kroppen att lagra kolhydrater som fett.
Då borde det väl i teorin vara bättre att äta mer kolhydrater och ett lägre fettintag istället för tvärtom?
Samma sak vad gäller vilodagar/träningsdagar, jag förstår att man gärna äter mer kolhydrater efter träning för att fylla på lagrena. Och att om man t.ex. kör enligt leangains får i sig fett på sina underskottsdagar för att då kommer det ändå inte lagras som fett och man får i sig det man behöver från fett, men om man lever ett normalt liv så borde väl kolhydrater vara det man ska prioritera ändå?
Det handlar om energi och essentiella näringsämnen. Fett behöver du. Kolhydrater behöver du inte. Med tanke på att exempelvis en tjej med mycket muskler (som tränar flera dagar i veckan) i regel inte har råd med särskilt mycket kolhydrater om hon ska hålla god form, så faller det sig naturligt att kolhydrater för någon som inte tränar egentligen borde ses som en lyx.
Lite hårdraget sådär.
vicarious
2012-09-11, 20:43
Det där stämmer men det är taget ur sitt sammanhang. Man måste se the whole picture. Fett från kosten lagras väldigt enkelt in som kroppsfett, det går utan ansträngning i stort sett. Kolhydrat däremot lagras väldigt sällan som fett. De påverkar däremot fettbalansen indirekt genom att stänga av fettförbränningen. Så just kolhydraterna i sig lagras inte in som fett, men de förhindrar kroppen att förbränna fett från annat håll.
Min luddiga poäng/kontentan av det hela är att den avgörande faktorn för vad som sker är kaloribalansen.
Så det menar alltså egentligen på att en högfettkost är det absolut bästa alternativet för att hålla sig i form?
Tycker det är lite knepigt det här med fett/kolhydrater, skulle nog faktiskt behöva höja på båda i min kost men man blir ju helt snurrig av allt man läser och tyvärr tar till sig så man blir väl "rädd" för båda.
Jag äter helt klart mer kolhydrater än fett iallafall, då jag tränar nästintill varje dag så blir det väl iallafall oftast runt 200-300 gram, ungefär lika mycket protein. Vilket jag vet är överdrivet mycket men det är svårt att sänka känns det som.
Fett kanske jag har fått i mig i snitt runt 40 gram per dag de senaste månaderna, förutom när man tryckt i sig godis eller nåt annat gott. Och det är ju bara sånt fett som tillkommer utan problem, kör nästan allting av lättvarianter.
Kommer det här bli skadligt i längden och borde jag isåfall försöka öka upp fettet på något sätt? Känns som att jag blir mer sugen på onyttigheter när jag äter fett förövrigt.
vicarious
2012-09-12, 09:55
Så det menar alltså egentligen på att en högfettkost är det absolut bästa alternativet för att hålla sig i form?
Nej, nu missförstod du. Det bästa för att hålla sig i form är att hålla koll på kalorierna. Kaloribalansen är den avgörande faktorn.
Det bästa för att hålla sig i form borde vara att vara aktiv och röra på sig. Att vara inaktiv kan bara bli en negativ spiral med förlorad muskelmassa och ännu sämre konditon. Urlakning av kalk från skelettet ser jag framför mig också.
Sheogorath
2012-09-12, 17:10
Tycker det är lite knepigt det här med fett/kolhydrater, skulle nog faktiskt behöva höja på båda i min kost men man blir ju helt snurrig av allt man läser och tyvärr tar till sig så man blir väl "rädd" för båda.
Jag äter helt klart mer kolhydrater än fett iallafall, då jag tränar nästintill varje dag så blir det väl iallafall oftast runt 200-300 gram, ungefär lika mycket protein. Vilket jag vet är överdrivet mycket men det är svårt att sänka känns det som.
Fett kanske jag har fått i mig i snitt runt 40 gram per dag de senaste månaderna, förutom när man tryckt i sig godis eller nåt annat gott. Och det är ju bara sånt fett som tillkommer utan problem, kör nästan allting av lättvarianter.
Kommer det här bli skadligt i längden och borde jag isåfall försöka öka upp fettet på något sätt? Känns som att jag blir mer sugen på onyttigheter när jag äter fett förövrigt.
På mina mest högintensiva dagar äter jag över 600 g kolhydrat så dina mängder är på inget sätt extrema. En normaldag (arbetsdag/vilodag eller arbets/styrkedag) äter jag runt 350 g (på energibalans eller faktiskt strax under). Om dina 40 g fett kommer innebära problem eller ej får nog handla om sammansättningen. Är det delvis från vegetabiliska källor samt fisk så lär det inte vara några problem, är varenda gram från mjölk och köttfett så kan det kanske vara det, över en längre tid.
Det Vic och jag säger är att det är energin i maten som är avgörande för hur vikten förändras. Makronutrientfördelningen (och kvalitén hos makronutrienterna) är intressant för hälsa och prestation. Livsmedelsverkets rekommendationer är skapliga för oss människor så som vi är tänkt att leva: i rörelse. För någon som sitter på sitt arsle hela dagarna så finns det inte mycket kaloriutrymme över när man tillgodosett behovet av protein och fett.
Det jag menade var att jag åt uppemot 250-300 gram protein om dagen, vilket känns som ett rent slöseri egentligen då rekommendationerna verkar vara högst 2-3 g*kv och då jag endast väger någonstans runt 70-72 kg så blir det väl en hel del. Men samtidigt så är jag även väldigt lång, 190+.
Känns på något sätt som att vad man än äter så får man i sig mycket protein, om man nu inte lever på halvfabrikat och färdigrätter typ. Men bra kolhydrat och fettkällor känns däremot svårare. Bara för att komma upp i 300 g kolhydrater så krävs det ju ungefär 400 gram pasta om dagen, vilket blir en aning svårt att trycka i sig i 2-3 måltider.
Att det är kaloribalansen som avgör förstår jag också, funderar mest bara på hur fördelningen bör se ut för att kunna prestera och må bra.
vicarious
2012-09-12, 20:19
Att det är kaloribalansen som avgör förstår jag också, funderar mest bara på hur fördelningen bör se ut för att kunna prestera och må bra.
Testa sig fram brukar faktiskt vara det bästa sättet. Dra ner på proteinet och öka på kolhydraterna ett tag och se om du märker någon skillnad. En fördel med att äta mindre protein och mer kolhydrat är att det troligtvis blir billigare.
exevision
2012-09-12, 20:22
Om dina 40 g fett kommer innebära problem eller ej får nog handla om sammansättningen. Är det delvis från vegetabiliska källor samt fisk så lär det inte vara några problem, är varenda gram från mjölk och köttfett så kan det kanske vara det, över en längre tid.
Menar du verkligen att ynka 40 gram fett skulle kunna vara ett problem även för en aktiv person?
Sheogorath
2012-09-12, 21:30
Menar du verkligen att ynka 40 gram fett skulle kunna vara ett problem även för en aktiv person?
Han var orolig för att det var FÖR LITE som jag förstod det och ju mindre fett man äter desto större risk att det händer, som jag ser det. Äter man bara 40 g kan det ju finnas en risk för att det blir lite för lite av det essentiella fettet.
Själv äter jag gärna mycket fett. Det mår jag bra av. High fat, high carb, high five. ;)
Haha :)
Jo det var det att det var för lite jag var lite orolig för, känns på nåt sätt som att hormonerna i kroppen är lite rubbade efter så lågt fettintag, men vet inte om det beror på det iförsig. Finns det något enkelt sätt att få i sig alla essentiella fetter varje dag?
Och när på dagen tycker du man bör lägga det isåfall? innan/efter träning?
Käkar iaf ett gäng omega3 tabletter om dagen så borde ju inte vara någon brist där iaf :)
Pretorian
2012-09-13, 09:05
Testa sig fram brukar faktiskt vara det bästa sättet. Dra ner på proteinet och öka på kolhydraterna ett tag och se om du märker någon skillnad. En fördel med att äta mindre protein och mer kolhydrat är att det troligtvis blir billigare.
... och ger troligtvis mer energi till träningen.
exevision
2012-09-13, 09:22
Han var orolig för att det var FÖR LITE som jag förstod det och ju mindre fett man äter desto större risk att det händer, som jag ser det. Äter man bara 40 g kan det ju finnas en risk för att det blir lite för lite av det essentiella fettet.
Själv äter jag gärna mycket fett. Det mår jag bra av. High fat, high carb, high five. ;)
Ah, då förstår jag. Läste lite snabbt och fick det till att du tyckte det kunde vara för mycket.. ;)
Variation förnöjer.
Dagar du inte tränar så kan du ju helt enkelt äta lite mindre kolhydrater och mer fett. Det finns ingen anledning att räkna på gram eller noja sig. Bara höfta.
Jo jag har tänkt det också, men mitt problem är att jag har verkligen ingenting hemma som det är fett i. Det enda med fett i är i stort sett rapsoljan som jag steker i, och om jag kanske har någon laxbit i frysen. Kanske någon avokado också, men som sagt det är inte mycket.
Och även fast jag älskar lax och avokado så känns det som det blir lite dyrt i längden att ha det som dom enda fettkällorna i kosten.
Pretorian
2012-09-13, 11:58
men mitt problem är att jag har verkligen ingenting hemma som det är fett i.
Köp det isåfall. Och fryst lax brukar man väl kunna få till ett ganska bra pris?
Jo ibland brukar man kunna få tag i en hel laxsida för runt 70 kr/kg, det är väl det billigaste jag hittat. Några mer förslag på goda fettkällor att köpa hem? och vill inte dricka olivolja eller grädde eller nåt sånt, det kommer jag bara må illa av
Turkisk yoghurt, 10% fett, är ju ganska ok om man blandar det med nåt, typ nötter och/eller honung eller liknande.
Pretorian
2012-09-13, 13:10
Några mer förslag på goda fettkällor att köpa hem?
Smör
Avokado
Oliver
Nötter
Mandlar
Frön
Mjölk
Hela ägg
Fet fisk
Smör
Avokado
Oliver
Nötter
Mandlar
Frön
Mjölk
Hela ägg
Fet fisk
Fet köttfärs eller annat kött med hög fetthalt.
Grädde
Smör
osv
och jag som hatar smör :P
Tack för alla tips iaf, blir att försöka slänga in lite mer fett i kosten då.
nu har själva tanken med det här inlägget egentligen gått från en simpel undran till något helt annat. Jag skulle nog inte kalla mig själv inaktiv direkt utan tränar och rör ju på mig dagligen.
Så då kan man ju lika gärna passa på att fråga hur mycket kolhydrater man kan tänkas behöva?
Tränar styrketräning ca 5 dagar i veckan, oftast någon dag konditionsträning, samt tar promenader på ca 5-10 km då och då.
Glöm inte smör, det är gott och bra.
vicarious
2012-09-13, 22:52
Så då kan man ju lika gärna passa på att fråga hur mycket kolhydrater man kan tänkas behöva?
Tränar styrketräning ca 5 dagar i veckan, oftast någon dag konditionsträning, samt tar promenader på ca 5-10 km då och då.
Svår fråga att svara på. Rent krasst, inga alls då kolhydrater inte är essentiella. MEN som jag skrev tidigare tycker jag du ska testa dig fram till en nivå som gör att du orkar prestera så bra som möjligt på träningen och leva ett aktivt liv. 3g x KV eller mer är min åsikt.
Varför känns det som om dina hormoner har blivit rubbade? Är det för att du läst att dem kan bli det eller för att du faktiskt har några symtom?
40g fett behöver inte vara för lite, om du mår bra och sammansättningen är ok.
Ang rekommendationen att en inaktiv bör äta mer av fett har väl folk försökt förklara men jag skulle också vilja ge min förklaring.
Man har vissa grundbehov av näring när det gäller fett och protein. Men inget grundbehov av kolhydrat.
Är man inaktiv har man en låg kaloriförbrukning. Det innebär att kraven på protein och fett kommer ta upp en mycket större andel av det totala kaloriintaget och då kanske man inte kan äta så mycket kolhydrater.
En högenergiförbrukare kan vara mycket mer flexibel och äta både högkolhydratdiet (som ändå innehåller 100-150g fett) eller en högfettdiet (som ändå innehåller 200-300g kolhydrat).
Som Sverker säger dock så är det aldrig en bra idé att eftersträva att vara inaktiv.
Jag tycker också du ska testa dig fram med hur du vill ha din kost. Eftersom du tränar har du en del flexibilitet med hur du kan äta. En moderat mängd kolhydrat kan säkert vara smart att äta eftersom styrketräning förbrukar uteslutande kolhydrat (eventuellt räcker det med enbart ATP vid vissa typer av lågvolymsupplägg). Men det är ofta inga stora mängder som behövs. 200g kolhydrat om dagen låter som ett bra utgångsläge ifall man vill testa att äta lite mer fett. Men hur man mår och presterar på sådant här är väldigt individuellt.
Jag själv trivs med att äta en hel del fett, tycker jag mår bra av att ligga på minst ca 80g om dagen. Vid förhöjd aktivitet brukar fettmängden vara den som klättrar upp mest eftersom jag inte mår bra av att öka kolhydratsmängden allt för mycket. Det mesta jag ätit regelbundet (fett) har varit 260g om dagen, vilket vid de tillfällena har stått för 45% av det totala energiintaget.
vicarious
2012-09-13, 23:17
Sjukt off-topic nu men ligger du ofta så lågt i energi Sniggel? 45E% på 260g kolhydrat blir totalt <2500 kcal per dag.
exevision
2012-09-14, 06:19
Sjukt off-topic nu men ligger du ofta så lågt i energi Sniggel? 45E% på 260g kolhydrat blir totalt <2500 kcal per dag.
Det var fett, inte kolhydrater som var 45E% vid 260g.
Du missade nog min edit, såg att det kunde misstänkas vara kolhydrat så jag förtydligade :P
Nu vet jag inte om det enbart beror på kosten eller mitt liv i övrigt, men jag kan ofta känna mig nedstämd och trött. Och ja vad ska man säga, sexlusten är ju inte direkt som den har vart om man säger så, inga problem när det väl gäller men är i stort sett aldrig riktigt "sugen".
Förmodligen så är det nog "dålig" kost, dvs i stort sett enbart lättkvarg, kyckling, keso, tonfisk, ris, pasta, grönsaker + såser och lite sånt m.m. eftersom man blivit lite skadad av att läsa alldeles för mycket om hur man "ska" äta. Har försökt sänka proteinintaget en aning men hur jag än gör så känns det som man ändå kommer upp i minst 250 gram om dagen, vilket är ungefär 3,5*kv för mig.
Skulle gladeligen ligga högre på både fett och kolhydrater om jag då skulle bli piggare, har bara svårt att få in den kosten och vanan i vardagen.
Vet inte när jag ska äta vad heller, kolhydrat innan/efter träning? Nojar alldeles för mycket för mitt eget bästa och försöker komma över det här och äta normalt och träna hårt bara, men det sitter ju i huvudet.
vicarious
2012-09-14, 12:12
Det var fett, inte kolhydrater som var 45E% vid 260g.
Du missade nog min edit, såg att det kunde misstänkas vara kolhydrat så jag förtydligade :P
Aha, that makes more sense :)
Västkustarn
2012-09-14, 12:31
Nu vet jag inte om det enbart beror på kosten eller mitt liv i övrigt, men jag kan ofta känna mig nedstämd och trött. Och ja vad ska man säga, sexlusten är ju inte direkt som den har vart om man säger så, inga problem när det väl gäller men är i stort sett aldrig riktigt "sugen".
Förmodligen så är det nog "dålig" kost, dvs i stort sett enbart lättkvarg, kyckling, keso, tonfisk, ris, pasta, grönsaker + såser och lite sånt m.m. eftersom man blivit lite skadad av att läsa alldeles för mycket om hur man "ska" äta. Har försökt sänka proteinintaget en aning men hur jag än gör så känns det som man ändå kommer upp i minst 250 gram om dagen, vilket är ungefär 3,5*kv för mig.
Skulle gladeligen ligga högre på både fett och kolhydrater om jag då skulle bli piggare, har bara svårt att få in den kosten och vanan i vardagen.
Vet inte när jag ska äta vad heller, kolhydrat innan/efter träning? Nojar alldeles för mycket för mitt eget bästa och försöker komma över det här och äta normalt och träna hårt bara, men det sitter ju i huvudet.
känner igen mig själv i det här inlägget.
vore intressant med reflektioner på detta inlägg.
hur länge har du hållt den här kosten?
I princip nästintill dagligen sedan ungefär ett år tillbaka. Men att alltid välja det lättaste alternativet i butiken har jag nog alltid gjort sedan jag ville gå ner i vikt, och då var jag väl runt 18-19 år, idag är jag 23. Men då bodde jag ju också hemma och åt det som stod på bordet för dagen, så just då hade jag nog en mer "normal" kosthållning, inget överdrivet proteinintag.
Sedan har räknandet av kcal kommit i efterhand, fick för mig förra vintern att leangains lät ju toppen så det tänkte jag testa på, och verkligen gå in för att väga minsta lilla droppe mjölk osv. Ingen smart idé då man lätt fastnar i träsket och håller nu och försöker avvänja mig så gott det går, men som det har sett ut i kosten det senaste året så har det varit minimalt med fett nästan. Någon avokado ibland, lax kanske 1-2 gånger i månaden, lite oliver i salladen, ibland 4%keso, ibland nötter på kvargen. Men jag har nog aldrig kommit över 70-80 gram fett en normal dag. Sen har det varit dagar då man grisat i sig rejält med godis eller nåt.
Mickelvarg
2012-09-16, 10:04
Jag känner igen mig delvis, hade liknande problem innan jag började med lchf för ett och ett halvt år sen. Kan säga att min relation till mat har blivit mycket sundare och jag är inte alls lika fokuserad på vad jag ska äta och hur många kalorier jag får i mig. Mina vansinniga cravings efter chips, godis, bullar och läsk försvann helt efter första dagen och mitt skräpmatsintag nuförtiden sträcker sig till en kanelbulle i månaden (besöker Burger King ofta men käkar då hamburgare utan bröd vilket inte kan betraktas som skräpmat ;)). Dessutom behöver jag inte oroa mig för när jag ska äta i samband med träning, jag vet att så länge jag äter när jag är hungrig och äter tills jag är mätt så ligger jag på matchvikt och mår bra både fysiskt och psykiskt. Pga att blodsockret inte åker berg och dalbana under dagen är jag pigg tills jag går o lägger mig. Tidigare då jag åt mängder med pasta var det väldigt vanligt med matkoma osv som gjorde att jag kraschade flera gånger om dagen, inte roligt.
Dock tror jag det viktigaste med kosten är att man fokuserar på naturlig och relativt oprocessad mat. Väljer man bort kolhydrater till förmån för fett får många automatiskt i sig bättre mat, då mjölbaserade livsmedel som pasta och bröd är helt näringsbefriade. Dessutom är en annan stor kolhydratskälla direkt skadlig för både hälsan och psyket - sockret. Man blir förbluffad då man inser hur mycket tillsatt socker det finns i dagens livsmedel, framförallt i livsmedel som redan innehåller en ansenlig mängd kolhydrater.
Felixflobby
2012-09-16, 13:02
Under diet brukar jag hamna på runt 2000kcal. Tidigare har jag alltid kört lågt på kolhydrataterna och mycket fett, och vikten har verkligen rasat. Jag tappad emellertid väldigt mycket styrka när jag körde lowcarb, vilket var sjukt surt.
Nu testar jag en diet på 2000-2500kcal per dag, fast low fat och high carb istället, och jag har bannemig ökat i vikter.. Dock går jag inte ned lika snabbt, men det är helt klart värt det.
Känns dock lite konstigt att jag gick ned snabbare på 2000kcal high fat än vad jag gör på 2000kcal high carb.. Kanske kreatinen som spökar dock ..
vicarious
2012-09-16, 13:04
Under diet brukar jag hamna på runt 2000kcal. Tidigare har jag alltid kört lågt på kolhydrataterna och mycket fett, och vikten har verkligen rasat. Jag tappad emellertid väldigt mycket styrka när jag körde lowcarb, vilket var sjukt surt.
Nu testar jag en diet på 2000-2500kcal per dag, fast low fat och high carb istället, och jag har bannemig ökat i vikter.. Dock går jag inte ned lika snabbt, men det är helt klart värt det.
Känns dock lite konstigt att jag gick ned snabbare på 2000kcal high fat än vad jag gör på 2000kcal high carb.. Kanske kreatinen som spökar dock ..
En low carb-diet innebär troligtvis lägre glykogennivåer. Glykogen binder ca 2.7g vätska per gram så det kan nog vara delvis därför.
Mickelvarg
2012-09-16, 16:24
En low carb-diet innebär troligtvis lägre glykogennivåer. Glykogen binder ca 2.7g vätska per gram så det kan nog vara delvis därför.
Det första som händer när man drar ner på kolhydraterna ordentligt är att 2-3 kg försvinner i form av vatten. Jag droppade ytterligare 7-8 kg på väldigt kort tid och det var, enligt spegeln i alla fall, underhudsfett :naughty:.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.