Visa fullständig version : Vassleprotein minskar riskfaktorerna för metabolt syndrom
Abstract.
Obesity and type 2 diabetes mellitus (DM) have grown in prevalence around the world, and recently, related diseases have been considered epidemic. Given the high cost of treatment of obesity/DM-associated diseases, strategies such as dietary manipulation have been widely studied; among them, the whey protein diet has reached popularity because it has been suggested as a strategy for the prevention and treatment of obesity and DM in both humans and animals. Among its main actions, the following activities stand out: reduction of serum glucose in healthy individuals, impaired glucose tolerance in DM and obese patients; reduction in body weight; maintenance of muscle mass; increases in the release of anorectic hormones such as cholecystokinin, leptin, and glucagon like-peptide 1 (GLP-1); and a decrease in the orexigenic hormone ghrelin. Furthermore, studies have shown that whey protein can also lead to reductions in blood pressure, inflammation, and oxidative stress.
Dietary whey protein lessens several risk factors for metabolic diseases: a review. Lipids Health Dis. 2012; 11: 67.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3393628/?tool=pmcentrez
Sammanfattning: Vassleprotein från kosten sänker blodtrycket, höjer insulinkänsligheten, sänker blodfetterna, sänker fastande blodglukos, reducerar blodglukossvaret efter måltider, förbättrar leptinkänsligheten, ökar mättnadskänsla vilket sänker födointaget vilket leder till viktnedgång, bibehåller fettfri kroppsmassa vid viktnedgång, ger större viktnedgång än motsvarande energiintag från andra makronutrienter (stimulerar termogenes), ökar mineralabsorbtionen, sänker fettabsorbtionen, har antibakteriella, antiodixativa (minskar oxidativ stress och reducerar reaktiva arter av syreradikaler), antiinflammatoriska egenskaper och stärker immunförsvaret.
Jag har säkert missat 100 andra fördelar med vassle men mitt huvud snurrar efter den där meningen. Jag måste nog dra en vassleshake.
Men NUUUU blir jag förvirrad... KingGrub postade ju precis om att förhöjda nivåer av BCAA i blodet ÖKAR risken för diabetes och övervikt o_O
Men NUUUU blir jag förvirrad... KingGrub postade ju precis om att förhöjda nivåer av BCAA i blodet ÖKAR risken för diabetes och övervikt o_O
För det första var det inte King Grub som sade det, utan en studie.
För det andra sade de inte att ökade nivåer av BCAA i blodet ökar risken för diabetes utan att ökade nivåer av BCAA i blodet är signifikant associerat med övervikt hos barn och ungdomar.
För det första var det inte King Grub som sade det, utan en studie.
För det andra sade de inte att ökade nivåer av BCAA i blodet ökar risken för diabetes utan att ökade nivåer av BCAA i blodet är signifikant associerat med övervikt hos barn och ungdomar.
Jo alltså, jag menade inte att han sa att det var så, men han postade just OM det, en studie :)
Jag är nog inte tillräckligt kunnig (haha, veckans underdrift) om det här för att förstå hur något kan vara signifikant associerat med något annat och motsatsen ändå kan råda :/
Holabandola
2012-09-11, 12:05
Vassle är kung, och bör ingår i allas kost.
Jag botade min depression med vassle, behövde inte SSRI.
Vassle är kung, och bör ingår i allas kost.
Jag botade min depression med vassle, behövde inte SSRI.
Det kan inte ha varit så att du började träna mer i samband med att du började äta vassle? Det har ju en bevisad effekt på depression :)
Det kan inte ha varit så att du började träna mer i samband med att du började äta vassle? Det har ju en bevisad effekt på depression :)
I alla fall konditionsträning.
Holabandola
2012-09-11, 22:13
Nej, började dricka vassle enkom för depressionen. Det var som att trycka på en knapp. Öronsus, vallningar, yrsel försvann nästan omgående och fasades ut på ett par veckor. Hade troligen "serotoninbrist".
Det är enligt mig praktiskt omöjligt att bli kliniskt deprimerad om man dricker vassle dagligen.
Nej, började dricka vassle enkom för depressionen. Det var som att trycka på en knapp. Öronsus, vallningar, yrsel försvann nästan omgående och fasades ut på ett par veckor. Hade troligen "serotoninbrist".
Det är enligt mig praktiskt omöjligt att bli kliniskt deprimerad om man dricker vassle dagligen.
Du kanske hade kalciumbrist ;)
Nä, men visst kan jag tänka mig att vassle kan påverka oss kognitivt med tanke på det snabba påslaget av aminosyror. Har själv upplevt lite liknande effekter kan jag tycka. I alla fall när jag tar det på tom mage, kan jag känna mig lite stimulerad på ett trevligt sätt.
Livsmedel som innehåller mycket tryptofan (som är förstadie till serotonin) gör ju folk generellt gladare och mindre depressiva om kanske lite trötta ifall det inte paras ihop med någon methylxantin. T.ex. kaffe, choklad, vassle, bananer eller havregryn.
:laugh:*slap*
exevision
2012-09-12, 18:39
Livsmedel som innehåller mycket tryptofan (som är förstadie till serotonin) gör ju folk generellt gladare och mindre depressiva om kanske lite trötta ifall det inte paras ihop med någon methylxantin. T.ex. kaffe, choklad, vassle, bananer eller havregryn.
Vad är "methylxantin"?
Eddie Vedder
2012-09-12, 20:26
Jag är nog inte tillräckligt kunnig (haha, veckans underdrift)
Ja och du är inte ensam. Ett råd är att i princip aldrig bry dig om de studier som dyker upp här. Inte för att de alltid är skräp eller så men eftersom den som inte kan värdera studier, och vad de faktiskt tittat på, ständigt kommer förvirra sig och tro massa saker som inte stämmer.
Ja och du är inte ensam. Ett råd är att i princip aldrig bry dig om de studier som dyker upp här. Inte för att de alltid är skräp eller så men eftersom den som inte kan värdera studier, och vad de faktiskt tittat på, ständigt kommer förvirra sig och tro massa saker som inte stämmer.
Finns det någon "bibel" om sånt här? Alltså inte en referens-bok, utan något som fungerar att ha som studiematerial? Eller är det miljarder böcker man måste plöja igenom för att lära sig sakerna hyfsat?
Vad är "methylxantin"?
Methylxantiner är en klass av milda stimulanter t.ex. koffein, teobromin eller teofyllin
exevision
2012-09-13, 09:21
Methylxantiner är en klass av milda stimulanter t.ex. koffein, teobromin eller teofyllin
Och du menar att även bananer, vassle och havregryn är det?
Och du menar att även bananer, vassle och havregryn är det?
Nope. Det hade inneburit att jag varit en jävla idiot som inte kunde tolka saker.
Fredrik_S
2012-09-13, 09:31
det är ju typ exakt det man äter typ jämt. Mikrar ofta på havregryn(utan vatten) och har på oboy och lättamargarin på det, dricker en vassledrink och kaffe, inte helt sällan en banan...
exevision
2012-09-13, 10:24
Nope. Det hade inneburit att jag varit en jävla idiot som inte kunde tolka saker.
Men du skrev ju det redan här:
Men du skrev ju det redan här:
Han menade att vassle, bananer och havregryn innehåller mycket tryptofan och att kaffe och choklad innehåller methylxantiner.
Old Nick
2012-09-18, 15:40
Långtgående slutsatser här ser jag. Du menar alltså att eftersom DU blev bättre av en vassledrink så är alla problem kring klinisk depression nu lösta? Det finns INGA andra anledningar till klinisk depression? Det är bara vassleproteinbrist?
Det finns fler faktorer av vassleprotein som kan påverka depressionstillstånd. Det påverkar NMDA-receptorer som är inblandade i kontrollen av dopaminerga interneuroner. Mycket forskning finns fram för allt på NMDA-receptorer i förhållande till parkinsons, alzheimers och schizofreni men jag kan inte hjälpa att se sambandet istället för dissociationerna.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21458955
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23000629
Mycket intressant.
...in vivo enzymatic conversion of ALAC-generated tryptophan to kynurenic acid.
Kynurensyra är förhöjt vid t ex schizofreni ;) Frågan är om effekten av a-lactoalbumin på tryptofan-turnover i hjärnan (hos råttor) är helt och hållet positiv.
Mycket intressant.
...in vivo enzymatic conversion of ALAC-generated tryptophan to kynurenic acid.
Kynurensyra är förhöjt vid t ex schizofreni ;) Frågan är om effekten av a-lactoalbumin på tryptofan-turnover i hjärnan (hos råttor) är helt och hållet positiv.
Nej, precis som du säger så är det inte att föredra vid schizofreni. NMDA-receptorerna måste inhiberas vid schizofreni för att kontrollera dopaminfrisättningen i motsats till alzheimers, parkinson och depression. Mycket intressant diskussion även om den inte hör till tråden!
Det var ju du som tog upp diskussionen om depression i en tråd om metabolt syndrom.
Min poäng var att a-lactoalbumin enligt vad framgår av texten verkar konvertera tryptofan tillfört av a-lactoalbumin, till kynurensyra. Så frågan är ju bra detta är. Det är inte nödvändigtvis bra mot depression. Effekten av vassle på depression kan ju lika väl bero på höga halter av BCAA/fenylalanin i vasslet som slår på andra sätt.
Dessutom diskuterar ju abstrakten du postade effekter på epilepsi hos råttor. Hur ska du ha det?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.