handdator

Visa fullständig version : Mycket mjölk och Gainer för att bulka?

You
2012-09-10, 22:30
Jag har alltid haft svårt för att äta stora portioner. Så jag funderade lite igår på ett alternativ och kom att tänka på följande:

Dricka Gainer 3ggr / dag = ca 1000kcal, 60g protein

1,5L mjölk / dag = 650 kcal, 52g protein

Att dricka till sig 1650kcal och 110g protein gör det enklare att bulka.

Vad gäller måltiderna så antingen skippar jag eller äter istället väldigt lite pasta/ris/makaroner osv så jag får i mig lite mer kött/kyckling osv.

Det finns inget farligt, ohälsosamt eller liknande att göra på detta viset?

Lychgate
2012-09-11, 06:48
Förutsatt att du får i dig allt annat du behöver från den vanliga kosten så nej. Kör på om det känns bra.

Latissimus Dorsi
2012-09-11, 06:50
Enkelt, ja. Men det blir svindyrt i slutändan, vad är det för fel på normal mat och bara en gainer efter träning?
Jag har också haft det väldigt svårt att äta, men det går.

AronP
2012-09-11, 06:57
Enkelt, ja. Men det blir svindyrt i slutändan, vad är det för fel på normal mat och bara en gainer efter träning?
Jag har också haft det väldigt svårt att äta, men det går.

10kr för 600kcal känns väl inte så fasligt dyrt? Speciellt inte när det är en riktigt bra produkt man får i sig.

Lychgate
2012-09-11, 07:05
Gainer och mjölk dyrt? Jämför vi med rent vetemjöl eller? För innehållet är det bra mycket billigare än många livsmedel.

Latissimus Dorsi
2012-09-11, 07:10
10kr för 600kcal känns väl inte så fasligt dyrt? Speciellt inte när det är en riktigt bra produkt man får i sig.

Om jag räknat rätt kostar varje dos runt 7-8 kronor och det blir cirkus 24 spänn per dag så visst har ni rätt vid eftertanke. Det blir ''bara'' 720 spänn i månaden så javisst, ursäktar för mitt ogenomtänkta svar.

edit: addera 1.5 liter mjölk per dag blir det 10 kronor till (tror jag) så blir det en tusenlapp i månaden vilket jag antar inte är mycket. Har dock ingen koll på vad annat man kan få för en tusenlapp i månaden i mat, men det låter ganska prisvärt för så mycket protein och simpliciteten man får.

Sniggel
2012-09-11, 07:32
Jag tror folk underskattar hur dyrt mat kan vara.

Visst, köper man fläskfärs får man både protein och kalorier på köpet (bara ett exempel) men vill man ha proteinrik mat som gärna ska vara fettsnål och samtidigt vill upp i ett visst kaloriintag behöver man köpa mer mat för mer pengar.

Vad ska 1000 kcal kosta? Vad är rimligt?

Om man gör lite prisjämförelser på saker som även innehåller en del protein:
Om man kollar hur mycket pengar det kostar att få i sig 1000 kcal från gainer så kan man börja med att blanda den själv. Vi säger att man vill ha en 20/80 fördelning av protein/kolhydrat.
250g behövs för 1000 kcal (både kolhydrat och fett är 4 kcal per gram) så det går åt 50g proteinpulver (för cirka 7 kr) och 200g kolhydrat (för 7 kr det med!).
14 kr totalt för 1000 kcal. Givetvis kan man få ner priset ytterligare men vill inte bli för extrem här.

Vi tar ett vanligt matexempel med ungefär samma proteininnehåll för 1000 kcal:
Fläskfärs 17% fett med cirka 20g protein och 233 kcal per 100g - 45 kr/kg
och
Pasta 12g protein (ej fullvärdigt men det fixas med en vettig ksot i övrigt resten av dagen, eller genom att ha ost i måltiden men nu vill jag inte krångla till det) - 360 kcal - 17kr / kg
En trevlig ratio mellan färs och pasta är 200g färs och 100g pasta (nu kommer personliga åsikter in här! :D) och ett genomsnitt för 300g "pasta med färs" blir:
52g protein, 826 kcal och 10,7 kr
Per 100g blir det:
17g protein, 275 kcal och 3,57 kr.
Då behövs 363 gram för 1000 kcal och 61g protein. Kostnaden blir 13 kr

Så 14 kr vs 13 kr på vad jag tycker är en vettig jämförelse. Båda alternativen går att få billigare. Matalternativet gav ca 20% mer protein vilket helt klart är till matens fördel och nog fan är det nyttigare med "riktig" mat.
Men om vi diskuterar enbart pris så vet jag inte om jag tycker pulvertillskott är dyrare.
Sätt man kan få båda alternativen billigare är att t ex kontakta bryggerier för att se om man kan köpa malto direkt från dem samt att man kan blanda ut en del av kolhydraterna med strösocker som nästan är kostnadsfritt :P
På matdelen finns det säkert extra billig pasta och man kan ju även kolla på vegetariska alternativ. "Bönor" innehåller ofta runt 23g protein per 100g och samtidigt mer kalorier än fett kött. Priset är något lägre än exempelköttet jag nämnde. Dock är proteinet ej fullvärdigt men detta går att komplettera med t ex ris.

Det går att få ner priset på mat om man verkligen vill. Sen är ju frågan hur långt man är beredd att gå. Jag tror faktiskt inte så många är förtjusta i fläskfärs (jag är av den uppfattningen iaf) samt att typisk vegetarisk proteinstapelvara inte står så högt i kurs rent generellt.

Då kanske man istället köper kycklingfiléer och får lägga till en massa kalorier från annat håll då kycklingfilé är otroligt fettsnålt och därmed kalorifattigt som bara den. Då blir det genast mycket dyrare.

You
2012-09-11, 14:42
Det smartaste kanske vore att tex ta 1port gainer på vilodagar och 1-2 på träningsdagar och äta tex kyckling och 1 burk kasella om dagen, komma upp i 180g+ protein och om det saknas kalorier tex käka jordnötter för att boosta upp det?

Vad mer skulle man kunna äta istället för jordnötter för att boosta detta? Som är billigt.

Edit: Däremot är ju mjölk fortfarande extremt billigt sett till kcal och protein. Så att dricka 1,5-2L om dagen är ju fortfarande väldigt tilltalande!

Knatcharn
2012-09-11, 15:25
250g behövs för 1000 kcal (både kolhydrat och fett är 4 kcal per gram)

Sorry men jag måste bara påpeka att Sniggel antagligen menade kolhydrat och protein, inte fett. Eller har jag fel?

Annars mycket givande post, var inte meningen att klanka ned på den fina redogörelsen, tänkte bara att någon kanske blir förvirrad. :)

Sniggel
2012-09-11, 19:29
Sorry men jag måste bara påpeka att Sniggel antagligen menade kolhydrat och protein, inte fett. Eller har jag fel?

Annars mycket givande post, var inte meningen att klanka ned på den fina redogörelsen, tänkte bara att någon kanske blir förvirrad. :)

Ja tack, protein ska det vara :D

You
2012-09-12, 17:55
Bör man få i sig 2-3g/vikt i kg även på vilodagarna?

Lychgate
2012-09-12, 18:00
Bör man få i sig 2-3g/vikt i kg även på vilodagarna?

Man behöver inte ens 2g/kv protein på bulk. Det gäller mest vid energirestriktion.

You
2012-09-12, 21:06
Man behöver inte ens 2g/kv protein på bulk. Det gäller mest vid energirestriktion.
Varför läser man då ofta att man ska sträva efter 180g protein om dagen?

Och en annan fråga: 23år gammal, man, 187cm, 84kg. Rör inte på mig speciellt mkt förutom att gymma 4-5ggr/veckan. 3000kcal / dag, är det ungefär vad jag gör av med? Alltså 3100-3300 kcal / dag bör räcka?

cero
2012-09-12, 22:25
Undvik att överkonsumera enskilda produkter eftersom att du lätt får i dig för mycket att vissa vitaminer. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara dåligt för hälsan dock. Men att äta en varierad och mångsidig kost är en bra tumregel.

2g/kv protein per dag brukar vara en rekommendation här på Kolozzeum. Och då gäller det alla dagar.

Och det går inte att säga hur stor din energiförbrukning är. Du får utgå från ett värde och sedan justera i efterhand när du ser vad som händer med vikten. Fast jag tycker inte du behöver räkna kalorier öht. Ät så mycket som krävs för att du ska stå still i vikt, och så lägger du till lite mer och följer viktutvecklingen.

You
2012-09-13, 08:44
Undvik att överkonsumera enskilda produkter eftersom att du lätt får i dig för mycket att vissa vitaminer. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara dåligt för hälsan dock. Men att äta en varierad och mångsidig kost är en bra tumregel.

2g/kv protein per dag brukar vara en rekommendation här på Kolozzeum. Och då gäller det alla dagar.

Och det går inte att säga hur stor din energiförbrukning är. Du får utgå från ett värde och sedan justera i efterhand när du ser vad som händer med vikten. Fast jag tycker inte du behöver räkna kalorier öht. Ät så mycket som krävs för att du ska stå still i vikt, och så lägger du till lite mer och följer viktutvecklingen.
Det fattar väl jag också. Men du förstår, jag är ute efter det där värdet. Vill ju veta om det rör sig om ca 3000 kcal eller 3500 som jag ska få i mig. Det är ganska stor skillnad.

clavain
2012-09-13, 09:09
Det fattar väl jag också. Men du förstår, jag är ute efter det där värdet. Vill ju veta om det rör sig om ca 3000 kcal eller 3500 som jag ska få i mig. Det är ganska stor skillnad.

Ligger du viktstabil idag?

I sånt fall är det inte svårare än att du för matdagbok över några dagar och antecknar vad du äter och räknar ut hur många kcal du trycker i dig.

Enkelt och betydligt mer träffsäkert än vilken ekvation du än väljer...

You
2012-09-13, 09:32
Ligger du viktstabil idag?

I sånt fall är det inte svårare än att du för matdagbok över några dagar och antecknar vad du äter och räknar ut hur många kcal du trycker i dig.

Enkelt och betydligt mer träffsäkert än vilken ekvation du än väljer...
/Facepalm

Jag för matdagbok. Men jag vill fortfarande veta vad jag bör få i mig UNGEFÄR. 3500 kcal för att bulka exempelvis?

Jag fattar väl själv att det går att väga sig men det tar tid att märka det. Att ha ett ungefärligt värde att gå efter är hjälpsamt.

Jag antar att jag som 23åring, 84kg, 187cm, inte rör på mig mkt förutom 4-5 ggr gymmande i veckan bör ha i mig ca 3000kcal för att ligga stabilt i vikt. Är det en bra gissning?

Reaper123
2012-09-13, 09:59
/Facepalm

Jag för matdagbok. Men jag vill fortfarande veta vad jag bör få i mig UNGEFÄR. 3500 kcal för att bulka exempelvis?

Jag fattar väl själv att det går att väga sig men det tar tid att märka det. Att ha ett ungefärligt värde att gå efter är hjälpsamt.

Jag antar att jag som 23åring, 84kg, 187cm, inte rör på mig mkt förutom 4-5 ggr gymmande i veckan bör ha i mig ca 3000kcal för att ligga stabilt i vikt. Är det en bra gissning?Ja, good enough!

Kör på det ett par veckor och justera sedan om vikttrenden inte är den önskade!

clavain
2012-09-13, 12:09
/Facepalm

Jag antar att jag som 23åring, 84kg, 187cm, inte rör på mig mkt förutom 4-5 ggr gymmande i veckan bör ha i mig ca 3000kcal för att ligga stabilt i vikt. Är det en bra gissning?

/Facepalm^2

Du för matdagbok vet därmed vad du stoppar i dig, dessutom är du viktstabil. Ehmm, vad i hela fridens namn ska du då gissa för?