handdator

Visa fullständig version : Äta direkt efter gymmet?

Forren
2012-09-09, 22:28
Tja, har hört en del som säger att man ska äta så fort man kan efter man har gymmat, stämmer det?

nitz
2012-09-09, 23:33
Tja, har hört en del som säger att man ska äta så fort man kan efter man har gymmat, stämmer det?

Man är inte 100% säker på hur viktigt det är, dock så är glykogeninlagringen som störst efter träning.
Dricker du en shake efter passet t.ex? Då har du ju redan "ätit" lite protein efter träning.
För att vara på den säkra sidan så gör jag såhär: äter så snart jag kan efter träning men skyndar mig inte extra hem eller dylikt för att det är "superviktigt att jag måste äta så snart jag bara kan efter träning"

Bjern
2012-09-10, 07:22
Du tjänar troligen på att vänta 30-60min(beroende på hur länge du tränar) efter du tränat för att utnyttja muskeluppbyggande processer som sker i kroppen till max.

LilMack
2012-09-10, 07:50
Du kan låta det gå upp till 2 timmar innan du måste få i dig energi.

tjing
2012-09-10, 09:26
Det optimala är att tillföra essentiella aminosyror så fort som möjligt så att de finns i omlopp när muskelproteinsyntesen kickar igång. Men det beror ju helt på kosthållningen i övrigt. Om du intagit aminosyror före eller under passet, eller ätit mat innan passet har du med all sannolikhet kvar aminosyror i blodet, vilket gör att du inte behöver äta så snabbt inpå passet.

Forren
2012-09-10, 17:51
nu säger ni två olika saker, nått proffs som kan avgöra vad jag ska göra?

Mouline
2012-09-10, 17:53
Tar du någon form av protein innehavande aminosyror (EAA, BCAA, Vassle) före/under/efter
finns det ingen stress att äta direkt efter då det stimulerar proteinsyntesen..

tjing
2012-09-10, 18:49

Jag kan garantera att jag skrev stämmer.

nitz
2012-09-10, 18:53
Enkel vägledning:
1. EAA/BCAA/Vassle efter passet.
2. Ät när du har möjlighet efter passet t.ex när du kommer hem men du behöver som sagt knappast springa hem för att akut-äta

vicarious
2012-09-10, 19:06
Du tjänar troligen på att vänta 30-60min(beroende på hur länge du tränar) efter du tränat för att utnyttja muskeluppbyggande processer som sker i kroppen till max.

Wait, what now? Vad skulle man tjäna på det?

tjing
2012-09-10, 19:08

Jag tror att han syftar på tillväxthormon (GH), men det är inte direkt någon key player i muskeltillväxt. Snarare inhiberar det muskelnedbrytning.

Bjern
2012-09-10, 19:15

Jag tror att han syftar på tillväxthormon (GH), men det är inte direkt någon key player i muskeltillväxt. Snarare inhiberar det muskelnedbrytning.

^. Förenklade det bara.

Sheogorath
2012-09-10, 19:17
Enkel vägledning:
1. EAA/BCAA/Vassle efter passet.
2. Ät när du har möjlighet efter passet t.ex när du kommer hem men du behöver som sagt knappast springa hem för att akut-äta

/Tråd låst.

Sverker
2012-09-10, 19:30

Jag trodde tillväxthormon bara hade effekt på fettcellerna när man vuxit klart i 20-års åldern.

Edit:
Nu skrev jag fortare än jag tänkte. Får man ut fett i blodet från fettcellerna så går det säkert att spara muskelprotein..... på ett teoretiskt plan.

Scratch89
2012-09-10, 19:32
^. Förenklade det bara.

Fast vad skulle en halvtimmas katabolism vara bra för?

Latissimus Dorsi
2012-09-10, 19:38
Fast vad skulle en halvtimmas katabolism vara bra för?

Tycker också det är lite onödigt och i längden om vi säger ett år blir det 30 x 365 och det blir ju en summa man inte kan blunda för.

vicarious
2012-09-10, 19:57
Som jag har förstått det är det betydligt viktigare att stimulera uppbyggnaden än att förhindra nedbrytningen. Och stimulera uppbyggnaden gör man lättast med nåt snabbt protein direkt efter. Ser ingen poäng i att vänta..

Akada
2012-09-10, 20:04
Nåt om att kroppen börjar bygga upp musklerna igen nån timme efter styrketräningen (efter är väl iofs lite svårt att precisera exakt?) så därför man bör vänta lite, så att timingen med vilket aminosyrorna börjar cirkulera i blodet är "rätt"?

Väldigt diffust. :p

blondyz
2012-09-10, 20:18
Nåt om att kroppen börjar bygga upp musklerna igen nån timme efter styrketräningen (efter är väl iofs lite svårt att precisera exakt?) så därför man bör vänta lite, så att timingen med vilket aminosyrorna börjar cirkulera i blodet är "rätt"?

Väldigt diffust. :p

Går allt från maten ut i din kropp samma stund som du stoppar det i munnen?

Det är ju omöjligt att göra en sådan timing, eftersom du inte vet exakt när kroppen kan börja återhämta sig och exakt när nutrienterna från maten når rätt plats. Äter du direkt efter träningen kommer nutrienterna ut så fort som möjligt, och troligtvis är kroppen vid den tidpunkten mer än mogen för att ta hand om det på bästa sätt. Tror jag.

tjing
2012-09-10, 20:24
Jag trodde tillväxthormon bara hade effekt på fettcellerna när man vuxit klart i 20-års åldern.

Edit:
Nu skrev jag fortare än jag tänkte. Får man ut fett i blodet från fettcellerna så går det säkert att spara muskelprotein..... på ett teoretiskt plan.

Tillväxthormon är ju högst involverat i reducerad muskelproteinnedbrytning vid fastetillstånd.

The protein-retaining effects of growth hormone during fasting involve inhibition of muscle-protein breakdown.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11147801

Men i övrigt är det ju som du säger, varför jag inte riktigt förstår poängen med att vänta med att äta efter träning heller. Därmed inte sagt att det blir så stor skillnad om man väntar med att äta eller inte, men poängen är ju att stimulera muskelproteinsyntesen framförallt.

tjing
2012-09-10, 20:28
Som jag har förstått det är det betydligt viktigare att stimulera uppbyggnaden än att förhindra nedbrytningen. Och stimulera uppbyggnaden gör man lättast med nåt snabbt protein direkt efter. Ser ingen poäng i att vänta..

Precis.

Akada
2012-09-10, 20:36
Går allt från maten ut i din kropp samma stund som du stoppar det i munnen?

Det är ju omöjligt att göra en sådan timing, eftersom du inte vet exakt när kroppen kan börja återhämta sig och exakt när nutrienterna från maten når rätt plats. Äter du direkt efter träningen kommer nutrienterna ut så fort som möjligt, och troligtvis är kroppen vid den tidpunkten mer än mogen för att ta hand om det på bästa sätt. Tror jag.
Skrev ju inte det som någon sanning på något vis, utan det är snarare vad jag tror att snubben som skrev det där tänker.

Sen borde det väl finnas siffror på hur lång tid det tar att uppnå en viss koncentration av aminosyror i blodet efter intag av mat/proteinpulver, så det går nog att optimera på iaf det planet om man nu vill (och det är nödvändigt).

Scratch89
2012-09-10, 20:37
Tillväxthormon är ju högst involverat i reducerad muskelproteinnedbrytning vid fastetillstånd.

The protein-retaining effects of growth hormone during fasting involve inhibition of muscle-protein breakdown.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11147801

Men i övrigt är det ju som du säger, varför jag inte riktigt förstår poängen med att vänta med att äta efter träning heller. Därmed inte sagt att det blir så stor skillnad om man väntar med att äta eller inte, men poängen är ju att stimulera muskelproteinsyntesen framförallt.

Muskelproteinnedbrytningen är inte av betydande grad jämfört med uppbyggnaden.

tjing
2012-09-10, 20:38
Muskelproteinnedbrytningen är inte av betydande grad jämfört med uppbyggnaden.

Efter träning, nej. Har jag sagt det förresten? Förklarade bara vilken effekt GH har.