handdator

Visa fullständig version : Ägg + Tillagning + Vitaminer.

Bejkon
2012-09-09, 22:04
Hej!

Jag har sökt lite här på forumet och inte riktigt hittat det jag söker.

Om jag gör fem st omeletter på söndagen och sedan förvarar dem i kylen, jag tar fram en omelett och värmer på den till lunch i en ugn eller microugn. Försämras vitamin innehållet från äggen då? Jag tänkte på tiden mellan tillagningen och intagstillfället, att vitaminerna "försvinner" i väntan på att ätas. Är det så att jag måste göra en omelett varje gång jag vill nyttja äggens innehåll. Är det sämre att återvärma i en microugn? Än att långsammt värma dem i en vanlig ugn?

Tacksam för svar.

Sverker
2012-09-10, 16:55
Hur återuppvärmd omelett smakar vet jag inte. Måste vara godare som färsk.
Omelett är snabbmat så jag ser inga problem att tillaga varje gång.

Svar på din fråga är att all återuppvärmining förstör lite av de värmekänsliga B-vitaminerna.

Du kan säkert räkna med att 15 - 25 % av vitaminerna förstörs vid tillagningen. Så ska det vara och det kommer du inte ifrån. Äggproteinerna ska denatureras och ev. matförgiftande bakterier ska avdödas. Lite försluster får vi alltid räkna med.
En återuppvärmning är oftast lindrigare, inte lika varmt och inte under så lång tid. En höftning är ytterligare 10 % av vitaminerna som försvinner.

Långsam uppvärmning i ugn är det absolut sämsta m a p vitaminer. En kort och snabb uppvärmning i mikro blir alltid lindrigare medan vitaminerna på ytan av omeletten förstörs i ugnen långt innan omeletten blivit varm i mitten.

Bejkon
2012-09-10, 21:03
Ok, tack för svar Sverker. Omelett är snabbt och lätt lagat, tänkte mest ha med mig det på jobbet som lunch där jag inte har tillgång till nått kök. Återigen tack.