handdator

Visa fullständig version : Lägga i extra nyttigt fett?

Forren
2012-09-09, 20:49
Tja, jag ska ha i mig ca. 20 gram fett per måltid enligt en kalorikalkylator... Men ska dom fetterna vara bra och nyttiga eller kan dom vara grädde och grejer? Eller om jag äter något med fett i borde jag lägga till 20 gram fett till och få i mig bra fetter också?

King Grub
2012-09-09, 20:51
Beror på hur resten av ditt fettintag ser ut fettsyremässigt. Och grädde ger inte per automatiskt onyttigt fett.

Forren
2012-09-10, 17:57
Beror på hur resten av ditt fettintag ser ut fettsyremässigt. Och grädde ger inte per automatiskt onyttigt fett.

Kan du förklara lite djupare? Behöver jag massa olika fettsyror?

Sverker
2012-09-10, 18:57
Ja, du behöver en del olika. Du hittar dem i fisk, ägg, kycklinglever mm.

Vad King Grub skriver ( tolkar jag ) är att kalorier du förbränner inte är något problem. Grädde, olivolja, rapsolja mfl är likvärdiga i många avseenden.

tjing
2012-09-10, 19:02
En skvätt olivolja per måltid är ju en BB-klassiker och ett lätt sätt att få med fettmängden du vill ha.

Silencer
2012-09-10, 19:40
En skvätt olivolja per måltid är ju en BB-klassiker och ett lätt sätt att få med fettmängden du vill ha.

Fast hellre raps då som passar bättre i mat. Olivolja funkar väl inte i något annat än sallad om du frågor mig.

tjing
2012-09-10, 20:36
Fast hellre raps då som passar bättre i mat. Olivolja funkar väl inte i något annat än sallad om du frågor mig.

Du har en poäng där.

Forren
2012-09-11, 15:26
Ja, du behöver en del olika. Du hittar dem i fisk, ägg, kycklinglever mm.

Vad King Grub skriver ( tolkar jag ) är att kalorier du förbränner inte är något problem. Grädde, olivolja, rapsolja mfl är likvärdiga i många avseenden.

Så det spelar alltså ingen roll vilken sorts fett det är bara jag får i mig 20 gram?

RassK
2012-09-11, 16:18
Så det spelar alltså ingen roll vilken sorts fett det är bara jag får i mig 20 gram?

Jo, det spelar roll. Men det är en fråga om förhållande mellan fettsyror. Hur ser din totala fettsyresammansättning i kosten ut? Utan den informationen kan man inte rekommendera dig att äta en viss typ av fettsyra.

Forren
2012-09-11, 20:14
Jo, det spelar roll. Men det är en fråga om förhållande mellan fettsyror. Hur ser din totala fettsyresammansättning i kosten ut? Utan den informationen kan man inte rekommendera dig att äta en viss typ av fettsyra.

kan du säga förhållandena mellan fettsyrorna? Jag vet inte hur min fettsyresammansättning ser ut och jag äter olika hela tiden...

timoat
2012-09-12, 07:08
Jag kör 10 g poumpakärnor och 10 g solrosfrön till varje måltid. Nu vet jag att solrosfrö ligger lite väl högt i omega 6 jämförelsevis, men jag äter omega 3 i tablett också, så det ska nog uppväga det överskottet.

Löpsko
2012-09-12, 10:26
kokosfett,olivolja,omega-3 kapslar lite random nötter och kärnor i rätt mängd är ju fina grejer.

Reaper123
2012-09-12, 12:54
Nu förstår jag inte varför du just måste ha exakt 20g/måltid, men det var inte vad du frågade efter.

Ägg i alla dess slag, riktigt gott och med bacon har du ju en kanonbra frukost (drar iofs iväg i fett med allt för mkt bacon).

Avokado är en annan bra fettkälla, och behöver inte ätas straight-up eller i sallad utan går även den kombinera och då tex med lätt cremefraiche/turkisk yoghurt så får du en härlig guacemole till din måltid ;)