handdator

Visa fullständig version : Program ge mig råd

goom
2012-09-09, 19:08
Tjenare, känns som jag tränat helt fel under min träningsperiod. Tränade först halvkroppspass 3 gånger i veckan under ca 2-3 månader men böt sedan till 6 gånger i veckan (1 muskelgrupp per pass) och har kört på det i ca 2-3 månader nu.

Allt har fungerat bra och jag gillar verkligen att träna ofta och hårt, även om jag bara har gjort det ett tag så känner jag att jag kan hålla i det. Det var väl egentligen anledningen till varför jag böt till 6 gånger i veckan. Men nu har det skapat problem, jag har läst att split inte fungerar bra och tänkte därför gå över till helkroppspass för att få bättre resultat.

Visst min träningsperiod har varit givande, jag har ökat i volym och styrka men vet inte om det är på det mest effektiva sättet med tanke på att jag inte ökat sådär jätte mycket.

Nu tror jag säkert att kosten har mycket med mina resultat att göra, men jag anser att jag äter bra. Jag äter inte helt strict men jag får troligtvis i mig det jag behöver. Fått flera kommentarer på att jag äter så sjukt mycket, så kosten borde ju inte vara det enda problemet.

Men vad vet jag, jag är ny och behöver hjälp och det är därför jag vänder mig till er som är lite kunnigare.

Hur ska jag träna? Split, halvkropp eller helkropp och hur ofta? Vad kommer ge mig mest.

lite info, vet inte om det hjälper men kanske:

Längd: ca 178cm
Vikt: 60-61 kg

Fråga om det är något som är oklart.
Tack på förhand

Rabiat
2012-09-09, 19:20
Tjenare, känns som jag tränat helt fel under min träningsperiod. Tränade först halvkroppspass 3 gånger i veckan under ca 2-3 månader men böt sedan till 6 gånger i veckan (1 muskelgrupp per pass) och har kört på det i ca 2-3 månader nu.

Allt har fungerat bra och jag gillar verkligen att träna ofta och hårt, även om jag bara har gjort det ett tag så känner jag att jag kan hålla i det. Det var väl egentligen anledningen till varför jag böt till 6 gånger i veckan. Men nu har det skapat problem, jag har läst att split inte fungerar bra och tänkte därför gå över till helkroppspass för att få bättre resultat.

Visst min träningsperiod har varit givande, jag har ökat i volym och styrka men vet inte om det är på det mest effektiva sättet med tanke på att jag inte ökat sådär jätte mycket.

Nu tror jag säkert att kosten har mycket med mina resultat att göra, men jag anser att jag äter bra. Jag äter inte helt strict men jag får troligtvis i mig det jag behöver. Fått flera kommentarer på att jag äter så sjukt mycket, så kosten borde ju inte vara det enda problemet.

Men vad vet jag, jag är ny och behöver hjälp och det är därför jag vänder mig till er som är lite kunnigare.

Hur ska jag träna? Split, halvkropp eller helkropp och hur ofta? Vad kommer ge mig mest.

lite info, vet inte om det hjälper men kanske:

Längd: ca 178cm
Vikt: 60-61 kg

Fråga om det är något som är oklart.
Tack på förhand

Split funkar bra om man gör rätt och tungt. Halvkropps funkar också bra, om man gör rätt och tungt. Helkropps funkar fint, om man gör rätt och tungt (och orkar). Rena basövningar funkar fint, om man gör rätt och tungt.

Jag undrar faktiskt också hur mycket du äter om du inte får resultat på 6 pass i veckan...

Hur länge har du tränat, och hur mycket har du ökat per månad i snitt?

Mikaelsson
2012-09-09, 19:29
Välj split efter hur ofta du vill träna. Funkar halvkroppspass sex ggr i veckan för dig så tycker jag det låter bra. Själv skulle jag inte hålla för det.
Kör du helkroppspass sex gånger i veckan och känner dig fräsch inför varje pass skulle jag börja bli fundersam på hur du tränar och om det inte vore bättre att köra halvkroppspass och träna lite hårdare, men alla är väl olika antar jag och du kanske är välsignad med en bättre återhämtning än en annan.
Vill du nödvändigtvis köra helkropp varje dag så kan du ju alltid splitta kroppen så att du kör halva kroppen tungt och andra halvan med lätta vikter mest för att få lite genomblödning och sedan alternera halvorna.
Lyssna på kroppen bara, mer är inte alltid bättre.