Visa fullständig version : Turkisk get-up
Iron claw
2012-09-09, 18:13
Sällan man ser denna förnämliga övning på gym. Är därför lite nyfiken hur alla framstående atleter här på kolo gör. Är det några som kör denna övning? I så fall hur kör ni den (tungt, höga reps, med skivstång, hantel etc) och i vilket syfte? Vad tycker ni om övningen?
killenigrillen
2012-09-09, 18:54
.Jag kör den när jag får för mig att leka med kettlebellsen med jämna mellanrum.
Jag ser den som en övning där varje del bildar en helhet, du ska absolut inte slarva igenom någon rörelse eller något läge i övningen utan se till att du har full kontroll och 100% teknik i varje läge.
Den utmanar balans/styrka/rörlighet och i viss mån flåset.
Om du vill köra den som ren styrkeövning eller en del i ett cardioprogram är ju helt upp till dig.
Testa dig runt. Om du inte har kört den så mycket så var inte rädd att börja med låg vikt.
Iron claw
2012-09-10, 19:17
.Jag kör den när jag får för mig att leka med kettlebellsen med jämna mellanrum.
Jag ser den som en övning där varje del bildar en helhet, du ska absolut inte slarva igenom någon rörelse eller något läge i övningen utan se till att du har full kontroll och 100% teknik i varje läge.
Den utmanar balans/styrka/rörlighet och i viss mån flåset.
Om du vill köra den som ren styrkeövning eller en del i ett cardioprogram är ju helt upp till dig.
Testa dig runt. Om du inte har kört den så mycket så var inte rädd att börja med låg vikt.
OK, tack för synpunkterna.
Ingen annan som kör denna övning?
svenbanan
2012-09-10, 20:26
Jodå, ibland i alla fall. Nu var det ett tag sedan. Jag håller med om det grillkillen skrev. Själv brukar jag köra med en hemagjord kettlebell på 15kg, eller ibland hantel. Brukar försöka göra så många jag orkar i rad. Främst är det bålstabilitet (och axelstabilitet/uthållighet) som jag har brukat träna med denna övning. Även ryckböj är kanon för bålstabilietet.
Jag kör snorstabila och snorstrikta ettor(dvs 1/sida, så eg tvåor kan man säga), oftast med OL eller SL stång, jobbar mig då på en bra dag upp till 50kg. Kör detta när jag känner för det som komplement till ordinarie träning ca 1gång varannan vecka eller så.
Awesomeous Prime
2012-09-15, 12:46
jag brukar köra det av och till, oftast då att jag kör den i 10-20min med 32kg KB och kör så att ja alternerar sida varje rep...
dock är tidsaspekten bara där som ram, inget som gör att jag stressar/slarvar mig igenom nåt i detta, utan det blir det antal reps det blir åsså inte så mycket mer med det...
inte gett mig på å köra den med stång men vore ju kanske nåt å köra nån dag...
Iron claw
2012-09-17, 04:39
Kör själv en variant med sandsäck på axeln, ger bra träning för bålen.
Donkey Kong
2012-09-17, 15:44
Jo jag brukar köra denna 1 gång i veckan på vikt som passar. Endera 5-6-8 på 20 eller 24 eller ettor på 28 eller 32. Passar bra som allmän "nisse-övning" (bara sett jag som gör denna uppenbara tönt-övning *rolleyes*). Lägger den först, gärna till axel eller mage dag.
Skulle gärna bli medlem i "beastmaster-klubben" (är det 48 kilosen..?) men saknar teknik, styrka, samt har lite småskadade axlar. Dessutom saknar gymmet 36ans kettlebell, väl hårt att gå på 40 direkt? :P
Tips på denna övning, hur blir man bra på detta? Ser på youtube minst 2 olika benpositioner, samt olika "stopp på vägen upp"?
PS var 3 dar i Istanbul, men såg ingen göra Turkish get-ups! :( DS
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.