Visa fullständig version : Inspektionen för vård och omsorg finansieras
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15411389.ab
Ledsen för ab.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Inspektionen_f%C3%B6r_v%C3%A5rd_och_omsorg
"Nästa sommar startar den nya myndigheten Inspektionen för vård och omsorg.
Nu är det klart att den får en budget på 376 miljoner kronor för 2013 och 651 miljoner för 2014."
Vad jag har uppfattat tidigare i debatter kring detta var att denna myndighet skulle kontrollera att allt går rätt till hos de privata vårdföretagen bland annat. Det uppfattar jag dock inte wikipedias förklaring av myndigheten.
Man ville alltså privatisera vården för att minska kostnaden för samhället (och effektivisera?), men sedan måste man ändå finansiera ett organ som inspekterar detta? Vad betyder denna myndighets existens för oss?
Scratch89
2012-09-09, 16:49
370 miljoner är en spott i havet i sammanhanget.
Stockholm län planerar (http://www.sll.se/sll/templates/NormalPage.aspx?id=61560) att lägga 49 miljarder på hälso- och sjukvård under 2013. 370 miljoner för att säkerställa kvalitén i hela landet låter inte så mycket i jämförelse. Sedan går det naturligtvis att diskutera hur många myndigheter vi behöver och hur många myndigheter det krävs för att granska våra myndigheter.
650 miljoner under 2014 då? 2013+2014= 1 miljard kronor. Sen kommer det ju fortsätta vara kostsamt 2015, 16, 17, 18... fast dessa står inte budgeterade ännu. Detta för att inspektera vården som "de rika" har råd med. Istället för at säkerställa vård för de som inte har möjlighet att betala privat vård.
Man ville alltså privatisera vården för att minska kostnaden för samhället (och effektivisera?), men sedan måste man ändå finansiera ett organ som inspekterar detta? Vad betyder denna myndighets existens för oss?
Hur mycket kommer man att spara totalt då?
Hur mycket kommer man att spara totalt då?
Det är svårt att säga när man inte vet hur denna myndighet ska budgeteras efter 2014, men jag tycker att inrättandet av denna myndighet bekräftar vad de som är emot privat vård har sagt.
Ignatius72
2012-09-09, 17:38
Det är svårt att säga när man inte vet hur denna myndighet ska budgeteras efter 2014, men jag tycker att inrättandet av denna myndighet bekräftar vad de som är emot privat vård har sagt.
Den här myndigheten kommer att ha fullt upp med de kommunala verksamheterna. De offentliga är i förkrossande majoritet. Privata verksamheter som gör ett dåligt jobb blir bortvalda av kunderna.
Det var min tanke också. Hur mycket var det nu vårdmissar kostar per år? Det är så mycket att man får haksläpp och nackspärr av att tänka på det.
spoonchest
2012-09-09, 18:28
Och då har man budgeterat 300 av de där miljonerna till kickoffen.
Privata verksamheter som gör ett dåligt jobb blir bortvalda av kunderna.
Det är väl i princip den simpelheten från liberalerna som inte går hem hos mig.
Och då har man budgeterat 300 av de där miljonerna till kickoffen.
Precis!
Ignatius72
2012-09-09, 20:26
Det är väl i princip den simpelheten från liberalerna som inte går hem hos mig.
Inte svårare än att jag undviker konsum pga av höga priser och dålig service. Har man barnen kvar på de privata dagiset om man tycker personalen är usel? Har man sin gamla mor på ett hem där de inte möter behoven?etc etc
Sen finns det positiva effekter på de kommunala verksamheterna av precis samma anledning. Valfrihet överhuvudtaget tycker de flesta är rätt bra.
Granatgiraffen
2012-09-09, 20:29
Privat vård finansieras till stor del av statliga medel också.
Den myndigheten var antagligen nödvändig innan privatiseringen också. Däremot så undra jag om inte landstinget som organisation känner sig en smula inkompetensförklarat, för det här trodde jag att de gjorde.
BelowAverage
2012-09-09, 20:55
Vården ska privatiseras för högre effektivitet och lägre kostnader för vårdtagaren. Hela resonemanget bakom privatisering är så naivt att det gör mig magsjuk.
Hursom så måste vården inspekteras vare sig den är statlig eller privat, kostnaden för inspektionen i sig bör inte skilja nämnvärt.
I den kommunala sektorn tror jag t.ex MAS:arna har ansvaret för inspektionen av sina egna arbetsgivare vilket blir rätt vridet. Det slipper man iaf i detta fallet, men det är väl också det enda positiva med privatiserad vård.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.