handdator

Visa fullständig version : Maratonpremiär om 2 veckor - Varit sjuk i 3 veckor

macxs
2012-09-09, 15:37
Hej!
Som rubriken antyder är det dags för mitt första marathon den 22 september.
Fram till december 2011 var jag helt oerfaren när det gäller löpning, dock har jag styrketränat i ca 5 år varav sista 2-3 åren mer och mer seriöst.

Nu är det alltså dags för marathon (full distans) och jag har vart 100% övertygad om att det kommer gå bra hela vägen fram till nu.

Så den 21 augusti fick jag bältros, detta höll mig borta från träningen till ca 30 aug. då jag började känna mig bra igen och redo för att börja träna lite smått. Blev då förkyld och fick feber igen och har vart borta från jobb och träning fram till idag, då jag sprang mitt första pass sedan 19 august. Det gick som förväntat tungt, sprang 5 lugna kilometer och kände mig inte i särskilt bra form.

Värt att tillägga är att träningen annars har gått bra, jag sprang mitt längsta pass i slutet på juni på 30 km på 3:05, första milen var en ordentlig stigning och en del rödljus etc. sinkade tiden generellt, tippar att det gick strax under 3 timmar om det varit kontinuerligt. Annars har jag kört ca 3 pass i veckan, blandade distanser från 1 mil till ca 2,5 mil. Varvat detta med en del intervallpass.

Jag har lagt ner oerhört mycket själ och hjärta i det här och vill verkligen fixa det. Målet är att komma runt först och främst, förhoppningsvis runt 4 timmar.

-----

Nu till min fråga; hur ska jag lägga upp mina sista två veckor fram till 22 september när marathon går av stapeln? Skulle vilja ha en genomtänkt plan som förbereder mig på bästa möjliga sätt.

Tacksam för svar! Hjälp mig!

RundoSund
2012-09-09, 17:44
Maraton sitter 80% i huvudet. Skulle säga att du bör få in ett långpass till om du siktar på 4timmar. Iofs kanske inte jag ska ge råd. Men jag tog mig runt på 5.40 på ren vilja på Stockholm maraton 2012. vi hade 4+ och regn. Det efter att jag bara sprungit 6 mil totalt på hela våren, Tränade innebandy och gick mycket iofs. 4 veckor innan maran så fick jag ryggskott och då körde jag nästan bara rehab på gymmet + promenader. nog tror jag du tar dig runt på 4 om du är mentalt laddad för det. :-) Tips från coachen Ta alvedon eller en ipren innan du lägger dig så kan du sova ordentligt på natten, kan bli lite jobbigt annars :) Hoppas jag var till någon hjälp

944RS
2012-09-09, 20:17
Gör inget annorlunda nu plötsligt bara för tävlingen börjar närma sig.
Har du sprungit pass på 25-30km så kommer distansen inte vara något problem.

Bestäm dig för vilka kläder och övrig utrustning du tänker tävla i och träna med dem så den biten inte är ovan på loppet.
Testa gärna att dricka samma sorts sportdryck vid ungefär samma kilometrar på en långrunda som du kommer göra på tävlingen. Har du möjlighet så kan det oxå vara bra om du startar den rundan samma tid på dygnet som loppet.
Allt för att känna sig så bekväm som möjligt på startlinjen.

Hur du ska lägga upp träningen sista dagarna lämnar jag åt dem som planerar mer än vad jag gör :)

Ställ annars frågan i den stora löpartråden där många duktiga och erfarna löpare är aktiva.

Jonithan
2012-09-09, 20:40
Bör tilläggas att jag inte är någon expert på det här med förberedelserna så reserverar på eventuella fel! :)

Jag sprang göteborgsvarvet förra året med väldigt dåliga förutsättningar. Dåligt tränad och i dålig form, och formen verkar ju inte vara 100 procentig för dig. Mitt tips är att tugga på rätt så lågintensivt de sista veckorna här nu. Tugga på sakta men långt. Med en vecka kvar kan du ju gå ner på distanser för att hålla igång kroppen och inte tappa något. Jag hade även testat att carbo-ladda en gång innan tävlingen så du vet hur du reagerar på det. Själv fick jag ut väldigt mycket av det, åt otroliga mängder kolhydrater dagen innan och jag kände mig rejält mycket piggare och orkade längre på tävlingsdagen.

Gör det inte till en så big deal :) Förutsatt att du inte gör något du är otroligt ovan vid kommer det inte ske några övveraskningar!

Limpanz
2012-09-09, 21:56
Idiotträna inte. Nöt inte flera långpass om du inte gjort det innan, men som sagt, något enstaka i LÅG fart kan möjligen vara fördelaktigt. Välj kläder du har haft på pass som känts bra, det hjälper iallafall för mig. När man får på sig klubbens färger som enbart vid tävling så peppar det lite extra...

Kör hårt! Känslan efter målgång är bland de bästa som finns. Lycka till :)