Logga in

Visa fullständig version : Hur blir det sen?

Danyar
2012-09-08, 18:00
Tja,

När man tränar och är aktiv konsumerar man en himla massa mat.
Vad händer när man blir äldre och lägger av med träningen? Man har vant sig vid att äta oerhört mycket mat, blir man inte överviktig då? Eller måste man gå på "diet" resten av livet, som egentligen består av vanlig kost på ~2000 kalorier?

Rabiat
2012-09-08, 18:17
Tja,

När man tränar och är aktiv konsumerar man en himla massa mat.
Vad händer när man blir äldre och lägger av med träningen? Man har vant sig vid att äta oerhört mycket mat, blir man inte överviktig då? Eller måste man gå på "diet" resten av livet, som egentligen består av vanlig kost på ~2000 kalorier?

Om du fortsätter äta lika mycket så kommer du lägga på dig fett, men åas brukar väl inte pensionärer vara särskilt matglada heller?

älskarcola
2012-09-08, 18:18
Kroppen kräver mindre mat när du inte tränar och då går man väl inte på "diet"? Man äter som man ska !

blondyz
2012-09-08, 18:18
Det händer ingenting.

Om du inte vill gå upp eller ner i vikt ska du få i dig lika mycket energi som du gör av med. Vill du gå upp i vikt ska du få i dig mer än du gör av med, om du vill gå ner i vikt äter du mindre än du gör av med. Detta gäller för alla.

Slutar du träna, dvs ditt energibehov minskar får du även äta mindre för att inte gå upp i vikt. All kost kan vara diet, beroende på hur man ser det. Har du samma energibehov som en "vanlig människa" kan du också äta "vanlig kost" och förbli viktstabil.

King Grub
2012-09-08, 18:32
Man lägger inte av med träningen när man blir äldre. Ju äldre man blir, desto viktigare att träna.

Danyar
2012-09-08, 18:37
Gött :)

Sniggel
2012-09-09, 02:40
Man lägger inte av med träningen när man blir äldre. Ju äldre man blir, desto viktigare att träna.

Gött :)

:D

Men om man nu skulle göra så vet jag inte man kan säga något generellt om hur man äter. Aptiten regleras ju alltid mer eller mindre. Mig personligen så vet jag att när jag haft längre avbrott i (styrke)träningen så går jag ner i vikt och då är det inte enbart muskler som försvinner.

Om man tittar på folk som inte tränar så verkar det som om man antingen blir fetare och fetare med åren, eller magrar av mer och mer. Gemensamt för båda (för)fallen är att kroppsfettprocenten ökar. Och det är väl därför det är viktigare att träna ju äldre man blir. Motverka ffa förlusten av benmassa, men även muskelmassa (ffa de explosiva fibrerna verkar försvinna snabbt som tusan när man är gammal och inaktiv - dessa är nog väldigt viktiga för att hålla balansen och undvika olyckor).

Man kan ju titta på de som har "tränat hela sitt liv" och lägger av vid 50-60 och se hur de står sig i jämförelse med genomsnittet efter 5-10 år av inaktivitet. Jag skulle misstänka att de ändå är i bättre form än de flesta andra i sin ålder.

Eddie Vedder
2012-09-09, 07:27
"Man" gör ingenting. Många blir tjockare med åldern men många magrar av väldigt också. Och det är ju skillnad på ålder också. En person som är överviktig vid 60 kan ju ha magrat av något förskräckligt vid 85. Träning är ju bara en liten del i att hålla vikten.

tjing
2012-09-09, 08:55
man lägger inte av med träningen när man blir äldre. Ju äldre man blir, desto viktigare att träna.

+1