handdator

Visa fullständig version : Bieffekter av att äta "skrymmande" mat?

Barbastark
2012-09-08, 16:40
Hejhej

Saken är den att jag ÄLSKAR välkryddade grönsaksblandningar och porös havregrynsgröt. Då man måste äta mycket av denna mat för att komma upp i rätt mängd kcal så tar den ju väldigt stor plats i magsäcken. Kan känna mig ganska spänd i magen efter jag ätit. Så undrar om det finns några nackdelar för magsäck eller dyl av att äta såhär? Kanske att rekommendera att begränsa mig lite ang denna, min syndiga, "last"?

användaren
2012-09-08, 16:59
Häll olja över grönsakerna så blir det lite bättre

Saga
2012-09-08, 17:09
Jag har samma problem. Tydligen kan man vara överkänslig mot kostfibrer som gör att tarmen blir uppsvälld och gasig när man äter mycket fiberik mat som grönsaker och gryn. Stämmer på mig iallafall. Jag har fått dra ned på frukt och grönt samt grötfrukostar och då ser jag inte gravid ut på kvällen.

1684_
2012-09-08, 17:19
samma här, därför har jag lagt typ all fullkorn på hyllan, får bli barnmat... mos, ris, vit pasta mm... vissa grönsaker å frukter med.

cero
2012-09-08, 17:23
Tydligen kan man vara överkänslig mot kostfibrer som gör att tarmen blir uppsvälld och gasig när man äter mycket fiberik mat som grönsaker och gryn.

Är väl många som får magproblem av för mycket fibrer även om dem inte är "överkänsliga".

Gober
2012-09-08, 17:31
"ÄLSKAR" du denna mat som måste ätas i så stora volymer eller vågar du inte äta energität mat? Undrar mest varför man trycker i sig något som man får magproblem av?

Barbastark
2012-09-08, 17:37
"ÄLSKAR" du denna mat som måste ätas i så stora volymer eller vågar du inte äta energität mat? Undrar mest varför man trycker i sig något som man får magproblem av?

Varför äter man över huvud taget något som kan ses som ohälsosamt

Saga
2012-09-08, 17:49
Är väl många som får magproblem av för mycket fibrer även om dem inte är "överkänsliga".

Säkert rätt. Men grejen som jag förstod det var att många inte klarar den mängd kostfibrer som livsmedelsverket rekomenderar att man ska äta varje dag. Och därigenom är man "överkänslig".

Sniggel
2012-09-08, 20:05

Ytterligare en retorisk fråga:

Varför äter vissa uteslutande mat som anses vara hälsosam?

:D

Fredrik_S
2012-09-08, 20:10

definiera ohälsosam.

För en person med 5000 kcal behov blir det väldigt ohällsosamt att leva på kalorisnåla grönsaker broccoli och kylingfileer
För en person med 2500 kcal behov blir kaloritäta livsmedel snabbt ohällsosamt...