handdator

Visa fullständig version : "bulk" hur gör ni?

Jeml
2012-09-08, 09:10
tja!
jag skulle vilja ha lite tips på hur ni sköter er bulk osv. jag har själv aldrig bulkat då jag var överviktig när jag började träna.

har hursomhelst hållt mig till endast styrketräning på gym nu i ett år och deffen ner mig kring ~10%bf (75kg på 186cm) och tänkte gå upp lite under 5-6månader nu.

vad är ett rimlig viktmål för den tidsperioden? och har ni några tips hur man sköter kosten på ett bra sätt? vettifan om jag kommer orka räkna allt även uunder bulk (bor hemma), det är en sak att man gör de under deff men är det nödvändigt under bulk oxå?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Zizou
2012-09-08, 09:28
Har ett intag som jag kör på (3000 i snitt just nu. Väger inte exakt allt jag stoppar i mig). Men sedan om jag blir bjuden på fika, bortbjuden på middag, ska på bio eller så, så äter jag helt enkelt hur mycket jag vill den/de dagarna av det jag bjuds på :) känns fel för mig att tacka nej till sådana saker bara för att försöka vara så "opti" som möjligt.
Men då har jag som sagt inget strikt mål som jag siktar mot just nu, vilket någon annan kanske har och får således göra det.

Jeml
2012-09-08, 09:51
okej nej grejen är ju att det blir nästan ett sjukligt beteende att väga allt man äter o laga sin egen mat o aldrig äta det dom andra äter. På deff är det en sak då det är under en begränsad tidsperiod.

men viktigast. vad är ett rimligt viktmål för en 5-6mån bulk? tänkte mig typ 5kg men det kanske inte ger nåt? finns bilder på första sidan i journalen som är typ 2veckor gammla men ligger på samma vikt.

Zizou
2012-09-08, 09:55
okej nej grejen är ju att det blir nästan ett sjukligt beteende att väga allt man äter o laga sin egen mat o aldrig äta det dom andra äter. På deff är det en sak då det är under en begränsad tidsperiod.

men viktigast. vad är ett rimligt viktmål för en 5mån bulk?

0.2-0.5 kg per vecka skulle jag säga. Men då får du ju ta i åtanke att ju mer du lägger på dig per vecka, desto mer fett kommer även läggas på. Men samtidigt mer muskler.
Vill du undvika en längre deff men eventuellt mindre massa, så kanske du bör sikta på 0.2-0.3 kg i veckan.
Sen är det ju helt omöjligt att pricka exakt dom siffrorna varenda vecka. Men man får göra så gott man kan och justera intag efter vad vikten visar. Någon vecka kanske du går upp 0,5 och den andra veckan ner 0,1. Då har du ju trots allt +0,4 kg på 2 veckor vilket då är 0,2 kg / vecka. Man får se det i längre perspektiv än per vecka :)

Jeml
2012-09-08, 10:15
jo som sagt tänkte mig cirkus 0,2kg i veckan. är det lagom eller för lite?? någon som har bra/dålig erfarenhet av snabbare eller saktare?