Visa fullständig version : ätit 2600kcal, tränat bort 3.400 en dag? Förstår inte riktigt... Försökt läsa om det.
frallanskea
2012-09-07, 22:48
Hej! Jag håller på med the body transformation guide just nu, och de två första veckorna är extrem energirestriktion.
Jag tränar lite utanför träningsprogrammet, ex. golf, dans osv.
Idag åt jag detta:
Frukost, 200g köttfärs + 50g bönor, grönsaker.
Mellanmål, 200g köttfärs +50g bönor
Lunch, 200g köttfärs +50g bönor
Whey-80 Protein drink (efter 36 hål på goflbanan)
Mellanmål, 200g köttfärs +50g bönor + omega-3 tablett
Kvällsmål, Omelette (3ägg + grönsaker)
Innan sova, 3 kokta ägg.
+ En Whey-80 Protein drink till
Vilket innebär ungefär 2500kcal som jag förstår det.
Och jag gick en golfrunda med bärbag idag, som genererade i en förbränning på 3500kcal...
Det jag inte förstår, är jag på minus? Har jag ätit för lite?
Denna extrema restriktion är ju endast i 2 veckor...
Tacksam för svar till en lite orolig men ENVISjävel.
antonwiberg
2012-09-07, 22:55
du förbränner inte 3500 kcal på en golfrunda.
Hej! Jag håller på med the body transformation guide just nu, och de två första veckorna är extrem energirestriktion.
Jag tränar lite utanför träningsprogrammet, ex. golf, dans osv.
Idag åt jag detta:
Frukost, 200g köttfärs + 50g bönor, grönsaker.
Mellanmål, 200g köttfärs +50g bönor
Lunch, 200g köttfärs +50g bönor
Whey-80 Protein drink (efter 36 hål på goflbanan)
Mellanmål, 200g köttfärs +50g bönor + omega-3 tablett
Kvällsmål, Omelette (3ägg + grönsaker)
Innan sova, 3 kokta ägg.
+ En Whey-80 Protein drink till
Vilket innebär ungefär 2500kcal som jag förstår det.
Och jag gick en golfrunda med bärbag idag, som genererade i en förbränning på 3500kcal...
Det jag inte förstår, är jag på minus? Har jag ätit för lite?
Denna extrema restriktion är ju endast i 2 veckor...
Tacksam för svar till en lite orolig men ENVISjävel.
Skrev du inte dit en nolla för mycket på förbrukningen för en golfrunda nu?
Bara ett exempel på förbränning: Om du väger 80 kg och joggar non stop 16 km/h i 60 minuter så förbränner du 1397 kcal.
frallanskea
2012-09-07, 23:20
Det är väl lite olika information jag fått fram:
Golfrunda enl vissa: Golf, bära klubbor: 225 /halvtimme.
Jag golfade i 7 timmar.
3150 kcal.
Enl annan källa:
Så här mycket förbränner du på en fyra timmars golfrunda (kroppsvikt 70 kg):
18 hål med bärbag 1548 kcal
18 hål med vagn 1408 kcal
18 hål med bil 984 kcal
(Jag bärbag + 2 rundor)..
Promenad med bärbag under ~7 timmar.
Annan källa:
Golf med bärbag- 387 Kcal /timme...
Det jag undrar är väl mer om hur mitt underskott ser ut.. /F
vicarious
2012-09-07, 23:32
Om du spenderade 7 timmar där så är det ju inte omöjligt att du förbrukade en hel del energi. Men 7h är ju nästan halva din vakna tid det dygnet så det måste du ju ta i beaktning sen när du räknar ut dygnets totala förbrukning.
Men du har tänkt rätt. Energi in vs energi ut.
jokern87
2012-09-07, 23:37
Du får helt enkelt räkna ut din dagliga naturliga förbränning först. Finns bra formler för det här på forumet, bara att söka.
När du vet hur mycket du förbränner på en dag får du lägga på hur mycket extra du har förbränt under dagen utöver vad du förbränner naturligt.
Så bränner du naturligt runt 2500 kalorier på en dag får du lägga på de extra du förbrände under dagens golf, detta ger den totala förbränningen du haft under dagen.
Om du då ätit 2500 kalorier idag betyder det att normalt skulle du kanske gått jämnt upp men golfen har gjort att du ligger på ett underskott idag.
"Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)"
Men som sagt, räkna ut naturliga dagförbrukningen först, lägg sedan på extra aktiviteter för att se den totala förbrukningen under dagen.
vicarious
2012-09-07, 23:42
Du får helt enkelt räkna ut din dagliga naturliga förbränning först. Finns bra formler för det här på forumet, bara att söka.
När du vet hur mycket du förbränner på en dag får du lägga på hur mycket extra du har förbränt under dagen utöver vad du förbränner naturligt.
Så bränner du naturligt runt 2500 kalorier på en dag får du lägga på de extra du förbrände under dagens golf, detta ger den totala förbränningen du haft under dagen.
Om du då ätit 2500 kalorier idag betyder det att normalt skulle du kanske gått jämnt upp men golfen har gjort att du ligger på ett underskott idag.
"Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)"
Men som sagt, räkna ut naturliga dagförbrukningen först, lägg sedan på extra aktiviteter för att se den totala förbrukningen under dagen.
Fast det där blir ju skevt om han var hela 7h på golfrundan. Den vanliga dagsförbrukningen utgår ju från 24h. Med ditt sätt att tänka så blir det 24 timmars vanlig förbrukning plus energin från 7h golfrunda. Det blir ju 31h.
Bättre att räkna på metabolic equivalent, MET.
http://en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_equivalent
http://prevention.sph.sc.edu/tools/docs/documents_compendium.pdf
frallanskea
2012-09-07, 23:47
jag håller på köra the body transformation guide, just nu är jag inne på dag 6 snart, och de 2 första veckorna är extrem energi restriktion (men gör ju lite saker utöver, som ni kan se). Jag äter exakt som schemat fortf, eller försöker trycka i mig lite extra proteiner.
Kolhydrater är ju inget du ska äta under de 2 första veckorna. Är detta felaktigt eller okej att göra under en väldigt kort period fastän jag kör på extra såhär? :)
Eller kommer mina muskler tyna bort direkt,
Ps. missade att skriva 2 golfrundor i första inlägget*
/F
vicarious
2012-09-07, 23:54
Med ett stort underskott riskerar man alltid mer muskelförlust än med ett mindre underskott. Hur eller om du kommer tappa muskler med ditt upplägg är svårt att svara på. Det är fler faktorer som påverkar, bland annat utgångsläge (kroppsfett). Desto fetare man är, desto större underskott klarar kroppen av utan att behöva bryta ned muskler. Två andra saker som är viktiga är styrketräningen och proteinintaget.
jokern87
2012-09-08, 00:04
Fast det där blir ju skevt om han var hela 7h på golfrundan. Den vanliga dagsförbrukningen utgår ju från 24h. Med ditt sätt att tänka så blir det 24 timmars vanlig förbrukning plus energin från 7h golfrunda. Det blir ju 31h.
Bättre att räkna på metabolic equivalent, MET.
http://en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_equivalent
http://prevention.sph.sc.edu/tools/docs/documents_compendium.pdf
Fel vet jag inte om det blir, om han räknar enligt formeln som jag skrev in räknar han ut sin förbrukning utan några aktiviteter inräknat, dvs vad hans kropp behöver för att fungera.
Nu när han har gjort något utöver att bara ligga på rygg så får ju det räknas med som extra förbrukning.
Vad timmar har med saken att göra vet jag inte riktigt, om han går under dagens 24 timmar så förbränner han mer än om han ligger still 24 timmar i sträck, dock blir det inte några extra timmar utan bara ökad energiförbrukning.
jokern87
2012-09-08, 00:08
jag håller på köra the body transformation guide, just nu är jag inne på dag 6 snart, och de 2 första veckorna är extrem energi restriktion (men gör ju lite saker utöver, som ni kan se). Jag äter exakt som schemat fortf, eller försöker trycka i mig lite extra proteiner.
Kolhydrater är ju inget du ska äta under de 2 första veckorna. Är detta felaktigt eller okej att göra under en väldigt kort period fastän jag kör på extra såhär? :)
Eller kommer mina muskler tyna bort direkt,
Ps. missade att skriva 2 golfrundor i första inlägget*
/F
Vet inte exakt vad body transformation innebär men normalt brukar man säga att -500 kalorier är lagom om du ska behålla så mycket av din massa som möjligt samtidigt som du tappar fett.
Ligger du exakt på din förbrukning står du still i vikt och äter du mer än du förbrukar ökar du.
Om du är rädd att tappa massa av din extra motion tror jag att det räcker att äta något under rundan så du håller energi nivåerna uppe och sedan tar ett större mål mat efter golfen för att balansera upp den ökade förbränningen.
Sheogorath
2012-09-08, 07:11
Fel vet jag inte om det blir, om han räknar enligt formeln som jag skrev in räknar han ut sin förbrukning utan några aktiviteter inräknat, dvs vad hans kropp behöver för att fungera.
Nu när han har gjort något utöver att bara ligga på rygg så får ju det räknas med som extra förbrukning.
Vad timmar har med saken att göra vet jag inte riktigt, om han går under dagens 24 timmar så förbränner han mer än om han ligger still 24 timmar i sträck, dock blir det inte några extra timmar utan bara ökad energiförbrukning.
Golfrundan görs under de 24 timmarna där man har sin basalmetabolism, inte under extratid som läggs utöver dygnet. Det är hur mycket EXTRA energi man förbrukar under dygnet som är intressant om man ska titta på hur mycket man "förbränner" (för att exempelvis energikompensera eller vad man nu vill ha siffran till). Jag känner inte att den här förklaringen blev så mycket enklare än vics, men oh well.
Jag tar en smygtitt åt professionella golfares håll, ser att en del av dem är rätt överviktiga, och konstaterar därefter att det nog inte är en så stor förbrukning som 3400kcal per 7h. Å andra sidan bär dem inte sin egen bag under tävling.
Jag tar en smygtitt åt professionella golfares håll, ser att en del av dem är rätt överviktiga, och konstaterar därefter att det nog inte är en så stor förbrukning som 3400kcal per 7h. Å andra sidan bär dem inte sin egen bag under tävling.
Det finns ju nåt som kallas golfbil..
Latissimus Dorsi
2012-09-08, 08:25
Ta bara ditt bmr så multiplicerar du den med typ 1.5 eller 1.6 , 2.0 är ju det en elitatlet förbrukar så du är nog inte ens nära där. Svårare än så är det inte
frallanskea
2012-09-08, 09:13
Dem tävlar inte varje dag heller :) Utan, dem lallar på en 18håls runda sakta men säkert, vilket innebär att dem inte förbrukar allt för mycket, sen tror jag ölen är rätt uppskattat hos vissa :)
Se på Tiger Woods though?.. Tror dock inte det är golfen.
Jag har ett dagligt behov av:
3354 kcal enligt Harris Benedict.
3206 kcal enligt MD Mifflin and ST Jeor
Läs gärna min journal, så jag kan få feedback på mat&träning så jag kan lära mig så mycket det går :) Klicka här: Frallans Journal (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=187657&page=4)
Så jag tränar väl 6 gånger gym per vecka just nu, utöver det så dansar jag 2-4 timmar samt golfar ~5rundor per vecka..
Så tycker det är klurigt att veta vad man ska äta :) (Just nu så äter jag, som ni kan se i ovan inläggen, samt i min journal)... Lär ju gå ner rätt mycket? Men förlorar man mycket muskler under en period på 2 veckor? Ni kan också se bilder på journalen..
Förövrigt väger jag ~78 kilo och försöker sova minst 9 timmar per natt just nu.
Dem tävlar inte varje dag heller :) Utan, dem lallar på en 18håls runda sakta men säkert, vilket innebär att dem inte förbrukar allt för mycket, sen tror jag ölen är rätt uppskattat hos vissa :)
Se på Tiger Woods though?.. Tror dock inte det är golfen.
Jag har ett dagligt behov av:
3354 kcal enligt Harris Benedict.
3206 kcal enligt MD Mifflin and ST Jeor
Läs gärna min journal, så jag kan få feedback på mat&träning så jag kan lära mig så mycket det går :) Klicka här: Frallans Journal (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=187657&page=4)
Så jag tränar väl 6 gånger gym per vecka just nu, utöver det så dansar jag 2-4 timmar samt golfar ~5rundor per vecka..
Så tycker det är klurigt att veta vad man ska äta :) (Just nu så äter jag, som ni kan se i ovan inläggen, samt i min journal)... Lär ju gå ner rätt mycket? Men förlorar man mycket muskler under en period på 2 veckor? Ni kan också se bilder på journalen..
Förövrigt väger jag ~78 kilo och försöker sova minst 9 timmar per natt just nu.
Du gymmar 6 gånger i veckan, dansar 3 timmar och golfar 5 rundor? Du ska inte köra något superextradiet-program, du ska bara dra ner _lite_ på vad du äter och fortsätta göra det du gör, fettet kommer smälta av dig...
frallanskea
2012-09-08, 13:04
Haha, men under 2 veckor skulle detta skada mig? :) har ju bara en vecka kvar och på gymmet känns det som Om jag kan prestera fullt fortf... Men är det bara negativt? :)
frallanskea
2012-09-08, 13:26
Känns förövrigt om jag skulle äta kolhydrater att jag skulle faila programmet haha, weird envis tanke?? Men känns rent psykoligskt värre att börja äta kolhydrater under dessa 2 veckor pga jag har ställt in mig på att klara det :)
vicarious
2012-09-08, 13:37
Men förlorar man mycket muskler under en period på 2 veckor? Ni kan också se bilder på journalen..
Nej det tror jag verkligen inte. Se till att styrketräna och få i dig minst 2g protein per kilogram kroppsvikt så är det nog inga problem. Att ge ett svar på hur mycket eller ens OM du kommer tappa muskler, är som jag förklarade tidigare, i princip omöjligt.
frallanskea
2012-09-08, 13:50
Okej... Jag testar köra på dessa två veckor lär ju inte döda mig, känner mig smalare efter en vecka .. Så får ju se om det blir nå resultat :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.