Visa fullständig version : Är din kost Syra eller Basbildande? Kalkylator On-Line!
Kostens Syra resp. Basbildande förmåga, brukar ofta förknippas med Svenske näringsforskaren Ragnar Berg, med huvudsaklig verksamhet i Dresden på 1930 och 40-talen. Ser du tabeller på detta, så är de ofta baserade på Bergs forskning som baseras på analysmetodik från början på 1900 talet. Den här kalkylatorn kan du dock låta baseras på senare års analysmetodik, genom att använda t.ex. livsmedelverkets livsmedelsdatabas på nätet.
Syra-Bas Balansen är kroppens system att hålla rätt pH i kroppen. En sak som påverkar Syra-Bas balansen är kostens innehåll av Anjoner och Katjoner. Anjoner som ger upphov till syra, är Svavel och Fosfor. Katjoner som ger upphov till bas är huvudsakligen, Kalium, Kalcium, Magnesium och Natrium.
http://www.nyttgrepp.se/syra-bas_kalkylator.php
Det där får jag inte ihop:confused:
Att svavelaminosyrorna elimineras som svavelsyra/sulfat är en sak men koksalt begriper jag inte.
Äter jag mer koksalt får jag mer basiskt blod och urin. Hur då ?
Vill jag höja pH i blodet äter jag bikarbonat och inte koksalt.
Det där får jag inte ihop:confused:
Att svavelaminosyrorna elimineras som svavelsyra/sulfat är en sak men koksalt begriper jag inte.
Äter jag mer koksalt får jag mer basiskt blod och urin. Hur då ?
Vill jag höja pH i blodet äter jag bikarbonat och inte koksalt.
Det är information från Näringslära för högskolan, att Natrium är en Katjon och därför skall räknas som basbildande, det står också att blodets pH-värde normalt sett är mycket stabilt oavsett vad man äter, det är först vid svält som det påverkas i nämnvärd grad hos friska människor.
Däremot påverkas urinen av mycket basbildande kost.
Jag har skrivit tre kostupplägg, som jag testat i kalkylatorn + Polaren Pär's kostupplägg:
1. Vegankost +43millival
2. Semivegetarisk kost (ägg, mjölk och fisk) +20 millival
3. Ovo-laktovegetarisk kost (ägg & mjölk, baserad på säd och baljväxter) -9 millival
4. Polaren Pär's kostupplägg (kött, fisk, mjölk och ägg, nästan inget frukt o grönt) -33 millival
Det här är inga stora diffar, t.ex. så har ett hekto rå potatis utan salt +10 millival, så åt man 1 hg potatis extra på nr 3. så skulle man ligga på +1 millival.
Näringslära för högskolan har säkert inte fel. Men texten är tagen ur sitt sammanhang vilket gör den helt obegriplig.
En positiv effekt av att någon fyller i din kalkylator är nog att de inser hur lite magnesium de får i sig via kosten.
En positiv effekt av att någon fyller i din kalkylator är nog att de inser hur lite magnesium de får i sig via kosten.
Speciellt som Magnesium är den starkaste katjonen per mg.
Näringslära för högskolan har säkert inte fel. Men texten är tagen ur sitt sammanhang vilket gör den helt obegriplig.
Det enda som är taget ur Näringslära för högskolan är om Ragnar Berg.
Resten är mina tillämpningar av det som står i den.
Vad är det som är obegripligt?
Däremot påverkas urinen av mycket basbildande kost.
Det är väl iofs huvudsakligen intressant för den som har tendenser att få njursten (och inte ens för alla sådana). Jag vill, eftersom det här är det forum det är, betona det YTS redan skrivit om att kroppens pH är stabilt, annat än i extrema situationer. Man äter sig inte till en hälsovådlig acidos eller alkalos.
Det enda som är taget ur Näringslära för högskolan är om Ragnar Berg.
Resten är mina tillämpningar av det som står i den.
Vad är det som är obegripligt?
Kemin och kopplingen till det vi äter.
Med texten skulle jag påverka min kropp i någon pH-riktning genom att äta koksalt. Vad jag vet är filtreringen och resorbtionen i njurarna av natrium helt oberoende av vätejonkoncentrationen.
Denna texten är helt lösrykt:
Anjoner som ger upphov till syra, är Svavel och Fosfor. Katjoner som ger upphov till bas är huvudsakligen, Kalium, Kalcium, Magnesium och Natrium.
Det är en förväxling med det vi får lära oss i grundskolan, att ickemetaller som kväve, svavel och fosfor bildar sura oxider och metaller bildar basiska oxider. Ingen av oss äter rent svavel eller ens funderar på att stoppa metalliskt kalium i munnen.http://www.youtube.com/watch?v=rtNaEFXOdAc
Kemin och kopplingen till det vi äter.
Med texten skulle jag påverka min kropp i någon pH-riktning genom att äta koksalt.
Okey! Jag har kollat upp detta noggrannare och du har rätt, så nu räknar jag inte med koksalt.
Denna texten är helt lösrykt:
Anjoner som ger upphov till syra, är Svavel och Fosfor. Katjoner som ger upphov till bas är huvudsakligen, Kalium, Kalcium, Magnesium och Natrium.
Det är en förväxling med det vi får lära oss i grundskolan, att ickemetaller som kväve, svavel och fosfor bildar sura oxider och metaller bildar basiska oxider. Ingen av oss äter rent svavel eller ens funderar på att stoppa metalliskt kalium i munnen.http://www.youtube.com/watch?v=rtNaEFXOdAc
Det står i näringslära för högskolan att metionin & cystein bildar sura svavel produkter när de förbränns och att fosfor finns i form av fosforsyra i maten.
Vissa syror som vi äter, bildar basiska produkter, när de omsätts i kroppen står det också.
Nu har jag uppdaterat kalkylatorn, så att den visar syra resp. basbildande förmåga hos kosten, uttryckt som millival/MJ
Istället för total förmåga i millival.
Detta eftersom ett kostupplägg om 3000 kcal, som har +30millival i basbildande förmåga, har +60 millival om man dubblar portionerna (6000kcal)
För att man ska kunna relatera millival till referens värden är därför millival/MJ en bättre idé. Mellan -3 & + 3 millival/MJ är rätt normala värden.
http://www.nyttgrepp.se/syra-bas_kalkylator.php
Om du inte har egna värden, så testa följande ur ett av mina kostupplägg:
Energi 2784 kcal
Protein 127g
Fosfor 3176mg
Kalium 8644mg
Kalcium 1840mg
Magnesium 962mg
Här är värdena på de olika kostuppläggen jag nämnde tidigare i tråden:
Vegankost baserad på säd, baljväxter och potatis. +3,9 millival/MJ
Ovo lakto vegetarisk säd baserad på ägg, mjölk, säd och baljväxter helt utan potatis. 0 millival/MJ
Semivegetarisk kost, baserad på fisk, ägg, keso, mjölk, baljväxter, säd & potatis. +2,5 millival/MJ
Polaren Pär's bland kost, ingen potatis, men mjölk, fisk, ägg & säd. (nästan inget frukt & grönt) -3,1 millival/MJ
Scratch89
2012-09-09, 23:02
En fråga såhär från golvet. På vilket sätt är detta relevant för friska, tränande människor? Blodets pH-reglerande mekanismer är så otroligt finkänsliga.
En fråga såhär från golvet. På vilket sätt är detta relevant för friska, tränande människor? Blodets pH-reglerande mekanismer är så otroligt finkänsliga.
Jag skulle säga att det inte är det alls. Med undantag för personer med vissa typer av återkommande njursten, och inte ens där handlar det om att sitta och räkna på maten, utan om att vara sparsam med vissa födoämnen eller supplementera med vissa saker. (Förtydligande: Då handlar det förstås inte om blodets pH, utan om urinens.)
Scratch89
2012-09-10, 06:19
Dåså. Då är vi på samma nivå.
Jag kan säga att sen jag plockade bort alla syrebildande matvaror ur kosten har jag fått noll sura uppstötningar, jävligt skönt! Jag äter fortfarande havregryn och får uppstötningar av det, men det är så billigt! Kanske borde dricka ett glas citronvatten samtidigt och de om det hjälper.
Jag har läst om syra-bas balansen och blev intresserad, mest av nyfikenhet, så jag gjorde den här kalkylatorn. Jag antar att det finns fler än jag som är intresserade av syra-bas balansen (även om det kanske inte har nå'n praktisk betydelse).
En förklaring till att människor faktiskt upplever att de mår bättre på basbildande kost är att det krävs att man äter potatis istället för ris eller pasta, (potatis är betydligt näringsrikare än dessa, om vi pratar vit pasta och polerat ris) samt att man äter mycket fullkorns bröd, (vilket också är näringsrikare än vitt bröd), samt mycket grönsaker, (som ger mycket näring + fytokemikalier, som bl.a. motverkar vissa sjukdommar). Dessutom höjs fiberintaget, vilket i längden brukar vara positivt, i de flesta fall bättre funktion på tarmarna. (Vissa lider dock av candida och då är speciellt sockerrika produkter ett problem, eftersom det ger upphov till gaser.)
Kollade livsmedelsverkets livsmedels databas i dag och de hade ett värde som hette %fullkorn, vilket är nytt för mig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.