Logga in

Visa fullständig version : Behöver hjälp med kosten och om jag ska deffa eller bulka

Enoxation
2012-09-05, 20:32
Hejsan alla!

Jag kände att det var dags att bli lite seriös och bygga lite nu när jag har flyttat hemifrån och fått total kontroll över min kost men det känns som att något är fel.
Jag kör IF för att det är behagligt för mig på morgonen att slippa gå upp tidigt och äta. Det jobbiga med detta och att vara i skolan från 8-17 är att jag måste tvinga i mig min mat för att komma upp i ca 2700(Harris-Benedict med 1.55 faktor) kcal på mina träningsdagar och jag vet inte om detta är tillräckligt för att bygga muskler. Värt att nämna att jag kunde slutat äta vid 1800 kcal idag och ändå varit proppmätt tills kl. 12 dagen efter.

Jag är 19 år, 177 cm, 68 kg och jag ligger på 13% fett ganska exakt genom mätning på kroppen och användning av våg som räknar fett%, muskel- och skelettvikt. Jag gymmar 3 ggr/vecka samt cyklar minst 30 min på vardagar mellan universitetet i högt tempo.

Min andra fråga är om jag ska bulka eller deffa, jag känner att jag hade varit nöjdare med mig själv om jag hade blivit hyfsat slimmad, kanske ända ner till 9% och sen bulkat försiktigt fram tills sommaren och kanske slutat på 12% som allra högst.

Min tredje fråga är om jag bör äta mer fett och minska på proteinet, jag lyckas hamna på 3.4 g/kv kg vilket jag vet är vädigt högt.

vicarious
2012-09-05, 20:42
Det jobbiga med detta och att vara i skolan från 8-17 är att jag måste tvinga i mig min mat för att komma upp i ca 2700(Harris-Benedict med 1.55 faktor) kcal på mina träningsdagar och jag vet inte om detta är tillräckligt för att bygga muskler. Värt att nämna att jag kunde slutat äta vid 1800 kcal idag och ändå varit proppmätt tills kl. 12 dagen efter.

Kör inte IF då. *screwy*

Jag är 19 år, 177 cm, 68 kg och jag ligger på 13% fett ganska exakt genom mätning på kroppen och användning av våg som räknar fett%, muskel- och skelettvikt. Jag gymmar 3 ggr/vecka samt cyklar minst 30 min på vardagar mellan universitetet i högt tempo.

Såna vågar brukar sällan vara pålitliga. Du får nog en säkrare bedömning om du lägger upp bilder på dig själv här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163800

Min andra fråga är om jag ska bulka eller deffa, jag känner att jag hade varit nöjdare med mig själv om jag hade blivit hyfsat slimmad, kanske ända ner till 9% och sen bulkat försiktigt fram tills sommaren och kanske slutat på 12% som allra högst.

Du svarar ju på frågan själv. Deffa.

Min tredje fråga är om jag bör äta mer fett och minska på proteinet, jag lyckas hamna på 3.4 g/kv kg vilket jag vet är vädigt högt.

Ja jag tycker du kan sänka proteinet och öka på antingen fett eller kolhydrat. Mellan 2-3g/kg hade jag lagt mig på.