Visa fullständig version : Dagsbehov??
cyberjunkie
2004-02-04, 11:03
Jag vet att men skall använda sökfunktion men tyvärr har jag inte hittat vad jag söker.
Letar efter vad dagsbehovet för i % på fett, prot & kolhydrater "skall" ligga på?? Nu pratar vi alltså "normalt behov".
Frågan kanske är för snäv men man e ju bara en sån där ytterligare "amatör" motionär.
Fakta:
30 år
87 kg (ehh.. finns lite som skall bort jag vet )
180 cm
Tränar:
2-3 morgon cardio i veckan á 60 min, 1 styrka & ett 60 min spinning. Blir lite justering i mars.
Gjort en liten excel-fil med sånt som jag käker. Varierar dock middagar och 18.00 målet nästan varje dag.
Jag e mest nyfiken på om man ligger någorlunda rätt?? Rätt mig gärna :bow: men bespara mig "utskällningar" :(
http://www.psylo.net/public/nutrition.jpg
King Grub
2004-02-04, 11:43
Normalt behov i energiprocent: 50-60% kolhydrat, 15-25% protein, cirka 20% fett. Men det kan variera oerhört beroende för vad som är "optimalt" för den enskilde individen. Det finns inga givna siffror.
Ungefärliga siffror per kg kroppsvikt och dag.
1,5-2,5 g protein Lägre siffran om kör mycket kondition, högre om man styrketränar mer regelbundet. Försöker man minska i vikt så ligg på den högre nivån oavsett.
0,8-1,2 g fett
Kolhydrater så du orkar träna, beror mycket på vad du tränar hur mycket du behöver.
Detta räcker dock inte till för att täcka dagsbehovet av kalorier hos de flesta människor så fyll ut resten med fett och kolhydrater efter egen smak.
Du ligger ganska lågt med fettet vilket inte är så bra i längden annars ser det väl okey ut.
Hur fungerar det? Går du upp, ner, ligger still i vikt och/eller fett?
cyberjunkie
2004-02-04, 13:20
Okkaj...
Så jag borde öka lite fett till samt sänka mig på prot.
Som sagt.. kör mera cardio/kond än styrka. Spec om nån månad är MTB säsongen börjar ordentligt.
Detta är väl första "seriösa" försöket att kolla över mitt matintag men inne på 4:e veckan så känner jag mig lättare, kläderna sitter lösare samtidigt som jag orkar betydligt mer på passen.
Vägde in mig vid starten för fyra veckor sen men tänkte hålla mig ifrån vågen några veckor till. Vill få ordning på maten i rätta propotioner först innan jag "satsar" på viktnedgång.
/CJ
Legz Luthor
2004-02-08, 18:18
När man säger tex "0.8-1.2 g fett/kg kroppsvikt", menar man då fettfri kroppsvikt, tänkte eftersom kroppsfettet inte förbrukar någon energi?
King Grub
2004-02-08, 18:35
Originally posted by Legz Luthor
När man säger tex "0.8-1.2 g fett/kg kroppsvikt", menar man då fettfri kroppsvikt, tänkte eftersom kroppsfettet inte förbrukar någon energi?
Nej, totalt. Det skulle vara bedrövligt krångligt om alla skulle behöva räkna ut sin fettvikt exakt för att kunna följa råden. Och dessutom räkna om siffran så fort den ökar eller minskar.
Och kroppsfett förbrukar indirekt energi, eftersom det kostar att släpa omkring på. :D
Legz Luthor
2004-02-08, 18:45
hmm om jag tar mig som exempel då. 80 kg väger jag med 25% fett (enligt vågen iaf). skulle jag räkna totala vikten skulle fett+protein intaget landa på ca 1680 kcal (80*9 + 240*4). Skulle jag däremot räkna med muskelvikten skulle det bara bli 1260 kcal
(60*9 + 180*4), räknat med 1g fett och 3g protein/ kg kroppsvikt. Tycker jag ändå är en ganska stor skillnad.
King Grub
2004-02-08, 19:09
Det är klart det är skillnad. Men nu räknar man inte på det sättet som standard. Du får räkna så om du vill. Ingen hindrar dig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.