handdator

Visa fullständig version : Börja köpa grekiska varor!

Mackan58
2012-09-05, 14:35
Tja!

Tänkte bara uppmana mina kära med-koloiter att köpa varor producerade i Grekland för att få fart på ekonomin deras.

Är ingen expert på grekiskt export, men varor i vardagen är (och för oss byggare) oliver och olivolja.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR1ARk6fkaTX0jyArBE4gX0dZk5A4Oxa AVMiV3Shpa-gokYwDgm&t=1

Ps. Inser att vissa kan tycka att detta verkar löjligt och att det inte påverkar ett dugg. Men betänk Sydafrikas handelssituation när Apartheideran led mot sitt slut. Konsumenten har makt.

ceejay
2012-09-05, 14:52
Inte en chans att jag stödjer det jävla landet. Förstört så mycket för alla andra.

hahavaffan
2012-09-05, 14:54
Oliver är verkligen sjukt äckligt.

Fishtank
2012-09-05, 14:56
Tack men nej tack, hade inte euron och Europas ekonomi kollapsat så hade jag sagt att vi inte ens ska stödja Grekland med nödlånet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

IronBug
2012-09-05, 14:58
Vägrar ge pengar till benaciiis olivodlare och bergsfårsägare till pappa.

tp_88
2012-09-05, 14:59
This:
Oliver är verkligen sjukt äckligt.
And this:
Tack men nej tack, hade inte euron och Europas ekonomi kollapsat så hade jag sagt att vi inte ens ska stödja Grekland med nödlånet.

Ado2000
2012-09-05, 15:05
inte en chans att jag stödjer det jävla landet. Förstört så mycket för alla andra.

+1

agazza
2012-09-05, 15:07
Betalar tillräckligt via skatten. Dom kan slopa lördagar som helg istället och höja pensionsåldern. Fifflare.

sent from phone

Pudzianovski
2012-09-05, 15:10
Kanske blir en grekisk sallad ikväll bara för att "mentalt" stödja Grekland i sin kamp.

David Brent
2012-09-05, 15:26
Nja, dom har förtjänat sin situation.

Tricce
2012-09-05, 15:50
Tja du Mackan här var tydligen inte mycket support men jag ska sätta på en låt med Suicide Angels på spotify så får dom iaf 0.00003 öre från mig! :)

stolpskott
2012-09-05, 16:01
Aldrig. Av ovan nämnda orsaker.

akAn
2012-09-05, 18:26
C5aEoK4B1cQ&start=76&end=79

;)

Olegh
2012-09-05, 18:31
Olivolja är jäkligt överskattat. Rent av dumt att steka i, vilket jag vet att många gör. Oliver är inte gott någonstans vilket redan nämnts.

Brickhead
2012-09-05, 18:33
Inte en chans att jag stödjer det jävla landet. Förstört så mycket för alla andra.

Kanske man inte har något val än att hjälpa Grekland så det inte förstör för ännu fler?

agazza
2012-09-05, 18:43
Kanske man inte har något val än att hjälpa Grekland så det inte förstör för ännu fler?

Finns ingen utväg pga att felet ligger inom landet och dess politik, stödlånen var bara onödigt. Som ett plåster, snabbt ska det gå så man kan gå vidare, titta på island. Dom tog sin smäll.

Okej
2012-09-05, 19:06
Olivolja är jäkligt överskattat. Rent av dumt att steka i, vilket jag vet att många gör. Oliver är inte gott någonstans vilket redan nämnts.

Huh? Iallafall kyckling blir ju bra mycket godare att steka i olja

Oxe
2012-09-05, 19:07
Skulle kunna tänka mig lägga lite pengar i grekland när dom gått ner sig ordentligt och allt är skit billigt liten lägenhet eller dylikt på nåt trevligt ställe. Det har ju rasat men långt ifrån tillräckligt för jag skall tycka det är värt det

Fishtank
2012-09-05, 19:17

Jämför med smör.

Olegh
2012-09-05, 19:18

Javisst, t.ex. jordnötsolja är lämplig. Tål höga temperaturer till skillnad från olivolja.

hahavaffan
2012-09-05, 19:42
Jämför med smör.Smör är otroligt mycket godare!

Exdiaq
2012-09-05, 20:09
Såg rubriken och tänkte att det är någon som försöker få folk att köpa grekiska varor för att få fart på deras ekonomi. Hade en liten överläggning med mig själv 1-2 sekunder och kom fram till att det föll på sin egen orimlighet att någon skulle ha så pass mycket otur när de tänker och helt missa sambanden mellan hur Grekland har det nu och vad de har gjort tidigare. Borde vara en kille som vill importera lite grekiska varor han inte hittar här hemma tänkte jag.

Så fel jag hade.

Mackan58
2012-09-05, 20:20
Oj.

Här var det mycket hat. Men vad är att vänta?

Den grekiska staten har genom en slapp politik gjort landet en (minst sagt) stor otjänst. Men som ni kanske inser ligger det inte i någons intresse att det går utför för Grekland. De kan inte slappa längre, de kommer börja jobba, men för att kunna göra det måste det finnas jobb, och för att det ska finnas jobb måste det tillverkas en vara/tjänst. Varför inte hjälpa till med det? Ska vi istället vara tjuriga och skita it helt? Jag håller helt med om att de förtjänar sin situation men tycker ändå att vi borde hjälpa vårt favorit resemål med de medel vi kan :).

agazza
2012-09-05, 20:46
Oj.

Den grekiska staten har genom en slapp politik gjort landet en (minst sagt) stor otjänst. Men som ni kanske inser ligger det inte i någons intresse att det går utför för Grekland. De kan inte slappa längre, de kommer börja jobba, men för att kunna göra det måste det finnas jobb, och för att det ska finnas jobb måste det tillverkas en vara/tjänst. Varför inte hjälpa till med det? Ska vi istället vara tjuriga och skita it helt? Jag håller helt med om att de förtjänar sin situation men tycker ändå att vi borde hjälpa vårt favorit resemål med de medel vi kan :).

Dom har ju inget jag vill köpa, finns det inte arbete får dom börja emigrera dit dom kan få jobb, och dom kan klara ut sin egen situation helt enkelt genom att arbeta mer och för mindre pengar, det är dock inget dom vill göra men så ser situationen ut.

Eller kan dom gå ur EU och göra en default, införa egen valuta igen, och göra precis vad dom vill, det kommer antagligen också hända så småningom, så tills dess kan vi avvakta lite :)

vicarious
2012-09-05, 20:47
Smör är otroligt mycket godare!

+ en miljon :)

Mindek
2012-09-05, 21:20
Grekisk Total yoghurt med 10% protein brukar jag köpa :)

Mantus
2012-09-05, 21:24
Oj.

Varför föreslår du att vi hjälper Spanien (populäraste resmålet 2011) när du pratar om Grekland? :)

Är det verkligen någon som tycker att Grekland är ett roligt och trevligt resmål längre? Det var nog tio år sedan jag senast funderade på att åka på semester till Grekland.

Tricce
2012-09-05, 21:28
http://www.fackligt.eu/2012/09/05/grekland-avkravs-6-dagars-arbetsvecka/

"Bland annat föreslås att lagstiftade minimilöner införs och att grekerna ska jobba sex dagar i veckan."

Duran
2012-09-06, 06:09
Tja!

Tänkte bara uppmana mina kära med-koloiter att köpa varor producerade i Grekland för att få fart på ekonomin deras.

Är ingen expert på grekiskt export, men varor i vardagen är (och för oss byggare) oliver och olivolja.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR1ARk6fkaTX0jyArBE4gX0dZk5A4Oxa AVMiV3Shpa-gokYwDgm&t=1

Ps. Inser att vissa kan tycka att detta verkar löjligt och att det inte påverkar ett dugg. Men betänk Sydafrikas handelssituation när Apartheideran led mot sitt slut. Konsumenten har makt.

Jag måste säga att jag uppskattar din inställning. Om fler tänkte på hur de påverkar världen med sina handlingar (och handlande) så skulle saker och ting se bättre ut. När det gäller just Grekland är jag dåligt insatt.

Oliver och olivolja är gott.

hahavaffan
2012-09-06, 06:41
Varför föreslår du att vi hjälper Spanien (populäraste resmålet 2011) när du pratar om Grekland? :)

Är det verkligen någon som tycker att Grekland är ett roligt och trevligt resmål längre? Det var nog tio år sedan jag senast funderade på att åka på semester till Grekland.Grekland är ett utmärkt resmål! Jag och tjejen var på Skiathos förra året, och Korfu detta. Helt sjukt nöjda, och vi är inga rese-n00bs som knappt sett Gran Canaria precis.

xodd
2012-09-06, 06:46
Skrota innan det är för sent. Enorma pengar har pumpats in i ett land där det är högst troligt att det bara finns en väg att gå. Att tro det skall funka att ha en centralt styrd valuta när det egna landet är i så djup kris är bara dumt. Man borde insett detta redan innan miljarder pumpades in som stödlån.

Greklands kris är även ruggigt självförvållad. Tyvärr blir det ju dock generationer som kommer få städa upp skiten och som inte fått ta del av "the good life" innan.

PowPow
2012-09-06, 08:01
Säga vad man vill om Grekland och deras ekonomi. Men att oliver och olivolja inte skulle vara gott?!
:eek:

Holmeros
2012-09-06, 08:15
Grekland är ett utmärkt resmål! Jag och tjejen var på Skiathos förra året, och Korfu detta. Helt sjukt nöjda, och vi är inga rese-n00bs som knappt sett Gran Canaria precis.

Jag har ett par föräldrar som är fullständigt förälskade i Korfu. Vilket innebär att jag varit där 6 eller 7 gånger.

Gör det inte sämre att jag stött på rätt många fräscha brudar från Canada och Australien. Mums mums! :D

On topic: Jag håller med de som säger att de själva satt sig i den situationen, men efter rätt långa samtal med hotellägarna när jag var där i Maj så tycker jag fan jävligt synd om befolkningen. Det är jävligt många familjer som saknar arbete och inte har någon inkomst, vilket gör det svårt för dem att placera mat på bordet.

Jag köpte med mig olivolja hem iallafall :D

Ladugårdsdörr
2012-09-06, 09:11
Jag köper hellre finskt.