handdator

Visa fullständig version : Några tips och råd

komintepånågot
2012-09-05, 07:33
Vill börja med att säga att jag inte har för avsikt otroligt stark eller ha otroligt stora muskler. Jag vill ha någorlunda definierade muskler.

Då jag länge försökt komma underfund med hur jag ska orka träna ska jag nu prova en ny metod, träna i samband med lunchen. Jag jobbar som egenföretagare och kan då flexa lite, därför tänkte jag ta en halvtimma extra vid lunch och dela upp 40 minuter träning / 40 minuter lunchrast. Är det rekommenderat att träna före eller efter man ätit? Har ni några tips på bra lunchmat som är snabbtillverkad?

En till liten fråga. Appen iFitness Pro verkar vara en välutvecklad app, dock är jag lite tveksam till de program de erbjuder. De flesta programmen har en salig blandning av övningar för hela kroppen, i samma träningspass. Jag har alltid blivit drillad att koncentrera mig på 2-3 muskelgrupper per pass. Hur ställer vi oss till detta?

Också en till för att avsluta. Jag känner att jag vill ha en liten motivator med träningen. En väldigt god motivator är ju att mäta resultat. Eftersom (som jag förstått det) muskler väger mer än fett så kanske jag stannar i vikt men får mer muskler. Finns det några bra förslag på mätbara mål?

Donkey Kong
2012-09-05, 14:50
Några snabba 5-öres svar, reservation för fel som andra kan bättre. :)

Definierade muskler - muskler är muskler, synliggör musklerna genom att tappa fett. Dock blir det svårt att öka musklemassa, utan att äta. Jag är ingen stjärna på det med kost, men troligen bör du upp något i kalorier per dag (vi saknar kön, ålder, längd vikt, träningsresultat här för att kunna säga så mycket).

Träna på lunchen, tja, kanske en banan 1 timme innan träningen, sen träna, sen lunchmaten.

Mäta resultat - styrkeökning, samt måttband/spegel (kamera kanske?). Personligen tycker jag vågen säger lite. 45 cm överarmar tycker jag är schysst mål ;)

Egentligen, leta upp ett bra nybörjarprogram här på kollo, starta lugnt, många bränner ut sig och slutar sen när inga snabba ökningar kommer, faen 2 kilo muskler per år är nåt talar vi om som max... Det ingår liksom en 6-12 månaders ingångsperiod då senor och fästen skall hyfsa till sig om du inte kört tidigare.

Lycka till! :)