Visa fullständig version : Kött mer förfettande, även vid kaloribalans.
Sir Beef A Lot
2012-09-05, 07:07
iB3KfUPcieE
Varför tror ni att de kom fram till detta? Hormoner? Den högre mängden proteinet? Fettmängden? De ljög eller missuppfattade mängderna i sitt matintag? Svag studie?
A.Steinbach
2012-09-05, 07:18
iB3KfUPcieE
Varför tror ni att de kom fram till detta? Hormoner? Den högre mängden proteinet? Fettmängden? De ljög eller missuppfattade mängderna i sitt matintag? Svag studie?
Kollade inte klippet.
Men verkar ju vara en observationsstudie och det brukar ju inte vara så lätt att kontrollera för och veta exakt vad deltagarna äter och hur mycket eller rättare sagt att dom själva vet hur mycket dom äter.
250g kött/dag skulle då ge ~450g viktökning per år. Kollade dem att folk faktiskt blev feta och inte byggde muskler? Jag är då inte övertygad.
iB3KfUPcieE
Det här är en paj-studie. Man tittar inte på kroppssammansättning, aktivitetstyp, övriga matvanor eller egentligen något alls. Man ser att personer som äter kött går upp mer i vikt med samma energiintag, och då drar man slutsatsen att kött -> mer kroppsfett.
250g kött/dag skulle då ge ~450g viktökning per år. Kollade dem att folk faktiskt blev feta och inte byggde muskler? Jag är då inte övertygad.
Bygger kött automatiskt muskler? Genomsnittspersonen äter nog tillräckligt med protein och det bör isf förekomma någon form av träning.
Bygger kött automatiskt muskler? Genomsnittspersonen äter nog tillräckligt med protein och det bör isf förekomma någon form av träning.
Nu tror jag inte att lite kött gör någon skillnad, men det har visats i studier att ett högt proteinintag faktiskt kan bygga lite muskler på egen hand :P
Jag tycker fortfarande att det är onödigt att ens diskutera den här "studien" för den är så bristfällig...
Nu tror jag inte att lite kött gör någon skillnad, men det har visats i studier att ett högt proteinintag faktiskt kan bygga lite muskler på egen hand :P
Jag tycker fortfarande att det är onödigt att ens diskutera den här "studien" för den är så bristfällig...
Ett "högt" proteinintag till en viss gräns, ja.
Jojo men om min far, som äter som alla andra ökar på köttdelen i sin mat så lär inget hända., speciellt inte nästan ett halvt kilo muskler på ett år.
Jojo men om min far, som äter som alla andra ökar på köttdelen i sin mat så lär inget hända., speciellt inte nästan ett halvt kilo muskler på ett år.
Vi säger så här då:
Alla blir fetare med åren men de som äter lite kött tappar mer muskelmassa.
Vi säger så här då:
Alla blir fetare med åren men de som äter lite kött tappar mer muskelmassa.
Det finns protein i mer än kött, dock. Ditt samband känns lite märkligt.
Det finns protein i mer än kött, dock. Ditt samband känns lite märkligt.
Ja såklart men köttätare tenderar nog att äta mer protein. Samt att jag har för mig att jag sett studier på att köttätare har mer muskelmassa än vegetarianer. Vet dock ej om man justerade för proteinintaget där, jag har för mig det.
Jag kastade dock mest ur mig en hypotes om vad som skulle förklara viktuppgången.
Om alla samlar på sig fett med åren så går man upp i vikt, om man inte samtidigt tappar någon annan typ av vikt, t ex muskler. Även då kan man såklart gå upp i vikt om fettansamlingen är större än muskelförlusten.
Ska man ändå spekulera tror jag det kan ha en del med kreatinet att göra. Äter man inte kött får man inte i sig något kreatin.
Men vafan, nu spekulerade jag själv om den här skämtstudien! Fy på mig.
Sir Beef A Lot
2012-09-05, 15:36
Jag var morgontrött när jag skrev rubriken ser jag nu, jag menade inte "kaloribalans" utan "samma kalorinivå [som lågköttintagare]". De låg på ett överskott förstås.
Aja, tack för all input. Det känns lite mysko ändå med den där studien.
Jag var morgontrött när jag skrev rubriken ser jag nu, jag menade inte "kaloribalans" utan "samma kalorinivå [som lågköttintagare]". De låg på ett överskott förstås.
Aja, tack för all input. Det känns lite mysko ändå med den där studien.
Att olika personer gör av med olika mycket energi är ju ganska basic. Om du matar 100 personer med samma kost en längre tid så kommer de reagera olika på det, beroende på aktivitetsnivå bland annat.
Att 100 personer ligger på 500kcal + en viss tid innebär inte att alla går upp lika mycket i fettvikt heller.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.