Visa fullständig version : Dragremmarnas vara eller icke vara
MackeJuve
2012-09-04, 20:51
Så kom den dagen, min gymkamrat har införskaffat ett par dragremmar och är helt lyrisk över dem. I mitt tycke gömmer man bara ett problem, d.v.s. för svagt grepp. Han och någon random som tog hans parti körde med argumentet att jag aldrig kommer att kunna köra ex. latsdrag så tungt som min rygg egentligen pallar utan remmar. Detta är ju lite sant då jag ibland måste byta grepp mitt i rep:et. Även när jag kommer över 200 i marklyft börjar greppet svikta rejält. Min frågeställning är:
1. Använder alla här remmar?
2. I så fall, i vilka övningar?
3. Använder ni alltid remmar eller varierar ni?
4. Om ni var jag, skulle ni skita helt i remmar och beställa en gripper och nöta det istället?
Rikard Jansson
2012-09-04, 20:54
Jag hade använt remmar i mark om jag haft några som inte sög. Har ett par traditionella i tyg, sen ett par gummivarianter från body som ägde men de gick sönder.
King Grub
2012-09-04, 21:00
Även om det inte är några problem med greppet är det lättare att få kontakt med rätt muskler i ryggträningen om man kan slappna av mer greppmässigt och koncentrera sig på ryggen. Greppet kan tränas upp separat om det behövs.
Jag kan "lätt" hålla mitt 1RM på 250 kg med magnesium, men kan inte hålla 4-5 reps på 70% av det. Handflatorna håller helt enkelt inte. Neråt 150 kg håller mina små händer rätt bra dock. Remmar blir alltså bra att ha när man vill reppa lite tyngre.
I andra övningar är det ju bara fånigt att påstå att greppet begränsar.
Jag ser inget problem med att köra med remmar i allt utom marken. Vikterna i övriga övningar är ju inte i närheten av markvikterna. Jag håller med om att man drar mer i latsdrag och dylikt med remmar, även fast det inte är greppet som är problemet. Säkert kan även kontakten bli bättre med remmar.
Jag kör allt markande utan remmar (ok, det händer, men då är nån speciell orsak). Det jag har remmar till är chins, latsdrag, hantelrodd och faktiskt även stelbenta marklyft.
Vill man ha bra grepp tror jag mer på barholds än att skippa remmar i alla övningar.
Beror ju på syfte. Är du mer mån om att utveckla muskelgrupper finns det fog för att använda remmar. Men vill du bli stark kanske det inte finns lika mycket fog. Fast även där kanske man kan hitta anledningar till att stärka upp ryggen utan att låta greppet störa träningen.
Själv använder jag inte remmar. Tycker det är meckigt och förmodligen är jag hyfsat greppstark. Men ibland kan även jag känna att greppet sviker efter många set i t ex marklyft. Men för mig personligen tycker jag inte det är värt att använda dragremmar för att underarmsmusklerna är uttröttade. Då får de tränas upp eftersom de är en svag länk helt enkelt.
MackeJuve
2012-09-04, 21:09
Tack för alla svar! Fler än min kompis som är för remmar med andra ord! Barhold antar jag är övningen där man greppar en stång med en vikt som du precis kan hålla och håller den så länge du kan? Populär övning? Någon som märkt bra resulat av denna?
Latissimus Dorsi
2012-09-04, 21:15
Tack för alla svar! Fler än min kompis som är för remmar med andra ord! Barhold antar jag är övningen där man greppar en stång med en vikt som du precis kan hålla och håller den så länge du kan? Populär övning? Någon som märkt bra resulat av denna?
Ingen aning men två andra bra övningar är ju pinch då du tar tag i två viktplattor och lyfter, och curls med plattor. Så kör lite curls med plattor då och då, bör hjälpa helt ganska bra med greppet. Men annars är ju då just barhold antagligen bra för specifikt marklyft där det är just en stång man håller.
rememberence
2012-09-04, 21:17
Tumlås :D
I hantelrodd är det så jävla gött med remmar.
I hantelrodd är det så jävla gött med remmar.
+1
Mitt grepp håller för 250kg i marken men jag använder remmar på vissa dragövningar.
Jag får rätt saftiga sår på armarna av mina remmar så försöker köra så gott jag kan utan men när armarna börjar bli trötta då åker de alltid på.
I sittande kabelrodd klarar man ju mer vikt med remmar och det är ju inte direkt armarna jag är ute efter att träna i den så win-win, får bättre kontakt med eftersom jag kontrollerar lättare med ett "fixerat" grepp. Samma historia i många andra dragövningar också...
Fettecke
2012-09-04, 22:47
Jag röstar på magnesium iaf... =)
WOLFENSTEIN
2012-09-05, 00:50
Wendler on grip
http://www.jimwendler.com/2011/09/building-a-better-grip/
Comment by Aaron — September 9, 2011 @ 8:43 pm
Hey Jim: What is your take on using straps? My grip gives out way before my legs and back on deads. I feel like it’s holding me back and wondered if straps are an acceptable workaround for my lagging grip.
Comment by Jim Wendler — September 9, 2011 @ 10:24 pm
Unless you are hurt, leave the straps at home.
http://www.bodybuilding.net/powerlifting/q-and-a-with-jim-wendler-10928.html
Question: Do you ever wear wrist straps when doing max effort deadlift movements?
Answer: Yes. Don’t let your grip be the limiting factor when training for max effort. If your grip is weak, train it separately. Also, a lot of people will always use an overhand/underhand grip when deadlifting. Switching to a double over hand grip and using straps will lessen the chance of a biceps tear as well as eliminating the windmill effect that many lifters seem to have when using a pronated/supinated grip.
Är det ditt grepp som hindrar dig vid "maxningar" - använd remmar
Hindrar ditt grepp dig vid "vardagsträningen" - jobba på ditt grepp genom att inte använda remmar.
Låter väl vettigt?! :)
Vad innebär "windmill effect" ?
Använder alltid remmar vid ryggträning. Är väl den jag vill träna maximalt inte underarmarna.
frassekatt
2012-09-05, 06:21
Vad innebär "windmill effect" ?
Av sammanhanget gissar jag att det innebär att kroppen vrids/snedbelastas om man använder mixat grepp i marken. Om detta är korrekt eller verkar dock vara en av tillvarons eviga frågor, om man ska döma av tidigare diskussioner på Kollo...
/F
Oftast remmar på alla ryggövningar, vill inte att greppet ska vara det som först ger efter vid ryggträning. Greppet kan man träna andra dagar.
vicarious
2012-09-05, 07:33
4. Om ni var jag, skulle ni skita helt i remmar och beställa en gripper och nöta det istället?
1. I do.
2. Latsdrag, chins, rodd, shrugs och i vissa fall marklyft.
3. Alltid.
4. Nej, kör både och!
svenbanan
2012-09-05, 07:48
Använder mest remmar vid rakbenta mark (eftersom det blir c:a 10 reps). Ibland (rätt sällan) vid maxtungt marklyft. Jag använder dock mixat grepp vid maxtunga marklyft.
Aldrig vid chins/pullups e.dyl.
Använder mest remmar vid rakbenta mark (eftersom det blir c:a 10 reps). Ibland (rätt sällan) vid maxtungt marklyft. Jag använder dock mixat grepp vid maxtunga marklyft.
Aldrig vid chins/pullups e.dyl.
Intressant, för rakbensmark är min primära greppträning. Mixar greppet när jag kör maxtungt i marklyft och använder remmarna på hantelrodden. 5x10 i rakbenmark och 5x10-12 i chins är de övningar som jag inte använder remmar eller magnesium i.
Så kom den dagen, min gymkamrat har införskaffat ett par dragremmar och är helt lyrisk över dem. I mitt tycke gömmer man bara ett problem, d.v.s. för svagt grepp. Han och någon random som tog hans parti körde med argumentet att jag aldrig kommer att kunna köra ex. latsdrag så tungt som min rygg egentligen pallar utan remmar. Detta är ju lite sant då jag ibland måste byta grepp mitt i rep:et. Även när jag kommer över 200 i marklyft börjar greppet svikta rejält. Min frågeställning är:
1. Nej.
2. Inga.
3. Aldrig.
4. Om jag var du så skulle jag testa magnesiumkarbonat till att börja med (om du inte redan gjort det). Känner du att greppstyrkan begränsar resten av träningen till den grad att det hindrar din utveckling så kanske det kan vara värt att titta på remmar Och sedan träna greppet mer separat.
Observera att detta bara är hur jag gör/hade gjort. Jag ser inget behov av remmar så länge jag inte begränsas väldigt mycket av mitt grepp.
smeander
2012-09-05, 10:17
Använder alltid dragremmar enbart med argumentet att armarna bara är krokar som ska sitta runt stången, greppet och underarmar får tränas separat. När jag kör rygg så kör jag rygg och vill inte involvera andra muskelgrupper som snor den träning som ryggen ska ha....
Jag har aldrig använt remmar av den anledningen att jag inte känner att det tar "stopp" pga underarmen när jag tränar rygg, utan d blir alltid ryggen som ger sig först. Dock tar jag inte så jättemycket, markar kanske 140kg ca 4-5 rep. Chins gör jag en 13-14rep, inga problem där heller.
Jag råder dig att köra på utan remmar och försöka träna upp underarmen, alternativt så kan du köra med remmar och sedan kompensera med ett par set till o träna underarmarna, fast det känns som om d blir lite "overkill". Detta är min åsikt!
Illustrerade mannen
2012-09-05, 11:20
Remmar (eller snarare de där gummiprylarna från Body) vid tunga mark samt vid viktade chins, aldrig annars.
ARMSTARK
2012-09-05, 13:01
Personligen tycker jag remmar är ett sätt att komma förbi ett problem istället för att ta itu med det. Marklyft kan jag väl förstå lite grann, det kan röra sig om djävligt tunga vikter där fingrarna inte hänger med. Men dragövningar i maskin...pallar man inte hålla stången utan ansträngning så har man VÄLDIGT underutvecklade underarmar (fingerstyrka).
Röda Björnen
2012-09-05, 18:20
Det beror på målen med din träning och hur du gillar att träna. Jag använder alltid remmar under arbetsset på alla dragövningar, även vid högre reps i marklyft eller väldigt tunga kronlyft så är remmar bra för att just träna med vikter din rygg kan klara med ditt grepp misslyckas med.
Men sen tränar jag också underarmar lika mycket som allt annat och använder grippers, om man nu blint inte vill använda remmar så skulle jag föreslå flytande magnesium just för greppet inte ska bli något som kan hålla tillbaks din ryggträning och så att du inte ska tappa något [svettiga händer kan irritera dig lika mycket som en gymägaren].
MVH
Personligen tycker jag remmar är ett sätt att komma förbi ett problem istället för att ta itu med det. Marklyft kan jag väl förstå lite grann, det kan röra sig om djävligt tunga vikter där fingrarna inte hänger med. Men dragövningar i maskin...pallar man inte hålla stången utan ansträngning så har man VÄLDIGT underutvecklade underarmar (fingerstyrka).
Jag tycker tvärtom, det är lättare att hålla maxvikter i marklyft förutsatt att man använder mixat/tumlås än att reppa i t.ex stångrodd. Mitt grepp begränsar mig inte i marklyft och jag kan göra 10 chins med ca 20kg extravikt (och greppet är inte orsaken till att det inte blir fler) så jag tror inte att min greppstyrka är VÄLDIGT underutvecklad (men nog kan den bli bättre!). Ändå har jag problem vid stångrodd med överhandsgrepp, det räcker att komma upp i strax över 100kg för att det ska bli besvärligt.
Stången är visserligen viktig här också. Där jag oftast kör stångrodd är stängerna hala med kass lättring och magnesium tillåts ej men där jag oftast kör tung mark är stängerna ganska ok och magnesium tillåts. Jag använder därför remmar ibland i rodd, dock bara när jag maxreppar. Vissa övningar ger mig även obehag i handlederna, det liksom sticker på undersidan och då kan jag ta till remmar även där. Det skall dock sägas att jag strävar efter att använda remmarna så lite som möjligt men om träningskvalitén blir lidande pga greppet tycker jag det är helt ok att ta till dem. Bara att kompensera med mer greppträning, repchins och högreps i shrugs brukar ta bra.
:D
Jag kan säga att det är bra mycket svårare för folk med små händer. Nu jobbar jag så mycket som möjligt utan remmar, men ibland blir det irriterande att avbryta ett set p.g.a. fingrarnas oförmåga att hålla fast.
dream_theater_
2012-09-05, 19:01
Inga remmar, och jag skulle aldrig få för mig att använda det.
Jag använder mer än gärna remmar (även i t.ex bicepscurl), det underlättar för mig att träna avsedd muskel utan att begränsas av att greppet. Det dom flesta brukar märka tydligt är att dom orkar fler reps när dom kör chins med remmar än utan även om man inte märker att man blir svagare i greppet. Det gör skillnad i träningen att ha ett fast grepp både i kontakt och uthållighet.
Sen när jag går ned och kör lågreps, i t.ex marken, så kan jag köra utan remmar för att få lite styrka. Och mina underarmar växer ändå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.