handdator

Visa fullständig version : Värdelös-Kolhydratsproblem

1684_
2012-09-04, 17:06
Jag e ju kass men vet seriöst fan inte vad jag ska göra...?:smash:

I grund och botten har jag ortorexi/anorexia blandning och väger, just idag helt ärligt, ynka 48kg på 170cm lång! Jag kämpar mig som en dåre för att ta mig upp till 60-65kg igen som e min normala fungerande kroppsvikt som jag hade som tävlande i SL 2008.

problemet

Jag e väl i de närmaste klassad som fisk, ifrån de mesta så sett. förutom... Kolhydratsnojan jag har och haft i 4år nu! Jag e en protein djävul och har inga problem att fullständigt vräka I mig protein, ja överdriva på hög nivå. Vettefan om jag inte ligger på kanske 3-4g/v å vid bulk, tjej, 22år, undervikt e ju det ett skämmt. Så överdrivet och jag VET att de e inte hälsosamt å överdriva med proteinet...
Jag får i mig bra med fett ifrån nötter, smör, mejeriprodukter, avokado, omega 3... Jag köper INTE light!

Men varför, ska de va så förbannat svårt att äta en pasta/ris portion, göra en gröt portion. Tips?

Jag har ju allt hemma...

Just nu lever jag på knäckemacka, grönsaker massor, frukt massor å p r o t e i n men jag känner att min kropp... Fixar inte detta mer, jag behöver riktiga basfödan. Har ni några tips för att trolla in kolhydraterna och sluta noja???!!!! Vill bygga muskler å upp! Rotfrukter e nice med men, de e ju ändå inte "byggar" kost å ändå lågt i kcal dessutom.

Mala
2012-09-04, 17:13
Kolhydrater är så otroliiiigt gott.
När du har en risportion framför dig så kan du tänka på att du har protein framför dig och inte kolisar ;)?

Beelz
2012-09-04, 17:16
börja smått och trappa upp, så kom jag över min kolhydratsnojja, snart så inser man att man inte blir fet av det och att man mår 100ggr bättre och orkar så mycket mer

Gober
2012-09-04, 17:16
Trist, trodde du hade lyckats lägga på dig lite. Har du testat att höja kolhydraterna successivt, lite i taget?

Det känns ju inte som du är frisk egentligen då man kan anta att rädslan för kolhydrater bottnar sig i rädsla för att lägga på sig? Det är ju inte svårt att hålla vikten nere om man bara trycker i sig massa protein så då är man ju lite "safe" och lurar sig själv att man äter ju mycket men utan att gå upp i vikt.

Om du hade klarat att höja kolhydraterna lite i taget skulle du kanske släppa rädslan när du märker att träningen går bättre och att du inte kommer att flyga upp i vikt.

Bara lite tankar, som vanligt tycker jag att sådana här fall är till för experter.

AronP
2012-09-04, 17:18
Vari ligger rädslan om det inte är för att gå upp?

Börja med bra kolhydrater och kolhydrater som är kopplade till proteinrika rätter och notera hur mkt kraftfullare din kropp kommer kännas, det kanske kan ta dig vidare.

dooh
2012-09-04, 17:25
Det skulle inte hjälpa att smyga in tex ris blandat med färs, så att det inte blir rent? Så som andra gör för att dryga ut mat.
Biffar med havregryn osv...

Visserligen är det bara att luras, men om det kan fungera är det väl en bra idé?

RassK
2012-09-04, 17:54
Köp vettiga kolhydratskällor för fan. Aldrig sett någon lägga på sig fett av att äta fullkornsbulgur, mathavre, matvete, kamutvete, quinoa, bovete, havregryn, bär eller frukt.

Sniggel
2012-09-04, 18:26
Förstår inte riktigt varför du nojar dig för kolhydrater?
Antar att du vet detta själv?
Sluta se rotfrukter som kolhydrats"källor". Potatis undantaget kanske.
Men ris, pasta, bröd, müsli kan väl ses som basvaror där.
Eftersom du är aktiv kan även en hel del utav kolhydraterna bestå av socker. Detta vet du nog själv om du tänker logiskt, men känslomässigt är det nog svårare att acceptera.

Klockrena exempel på kolhydratskällor som du kan äta minst efter varje träningspass är t ex start, kalaspuffar, kellogs frosties m.m.
Tillsammans med mjölk och eventuellt en proteindrink blir det en riktigt bra återhämtningsmåltid, samtidigt som kaloriinnehållet lätt bör gå upp.
Vill du ha ytterligare kalorier kan du blanda i t ex jordnötter men risken är att det mättar mycket bättre förstås.

Om det hjälper dig så kan jag berätta att jag själv brukar dricka egenblandad gainer där 50g komemr från malto och 50g kommer från strösocker samt at jag rätt ofta vräker i mig corn flakes med mjölk och sylt efter träning. Så du inte bara tror att jag ger råd som jag själv inte hade kunnat tänka mig att följa.

1684_
2012-09-04, 18:34
Ni har så rätt. Jag vill klargöra detta.. å kom ihåg, jag e helt ärlig nu för jag e fan 110% LESS!

Morsan min lagar ibland tex, kålpudding med RIS i, inga problem. För riset e ju som sagt, i maten, färsen.
Jag älskar rotgrönsaker, men de e fortfarande grönsaker..-
Kokt potatis e också safe.

Men...

Att tex, koka en gröt (vilket e ju poplärt, å snart e de ju tomtegröt som gäller), äta spaghetti m , köttfärssås, kyckling file m, ris..... Jag vet inte. Totalt stopp!

Jag tänkte imorgon.. Göra typ en nudelwok med fisk eller nått, sen ska jag försöka äta upp eller kasta ut mina knäckebröd (har typ 6 olika hårtbröd hemma) och ge fan i å köpa hem det och BARA äta mjukt bröd.

Som ni säger, vänja sig igen. Men i min situation borde jag chocka min kropp för jag tror inte den mår bra, senaste 2veckorna har varit fruktansvärda. Frysigt som en idiot, svimkänsla, darrningar, gasig i magen, hård å trög mage, humörsvängningar, hets sug, törst, gått ner lite mer i vikt vilket e ett rejält stopp nu!!!!!!!!!!!!!

Funderar på att starta en journal här btw, en ärlig en, som kanske kan ge mig lite feeback.

Sniggel
2012-09-04, 18:36
Men vad är det som gör att det tar stopp?

"Känslan" över att det är rena kolhydrater? Smaken? Mättnad?

1684_
2012-09-04, 18:36
Förstår inte riktigt varför du nojar dig för kolhydrater?
Antar att du vet detta själv?
Sluta se rotfrukter som kolhydrats"källor". Potatis undantaget kanske.
Men ris, pasta, bröd, müsli kan väl ses som basvaror där.
Eftersom du är aktiv kan även en hel del utav kolhydraterna bestå av socker. Detta vet du nog själv om du tänker logiskt, men känslomässigt är det nog svårare att acceptera.

Klockrena exempel på kolhydratskällor som du kan äta minst efter varje träningspass är t ex start, kalaspuffar, kellogs frosties m.m.
Tillsammans med mjölk och eventuellt en proteindrink blir det en riktigt bra återhämtningsmåltid, samtidigt som kaloriinnehållet lätt bör gå upp.
Vill du ha ytterligare kalorier kan du blanda i t ex jordnötter men risken är att det mättar mycket bättre förstås.

Om det hjälper dig så kan jag berätta att jag själv brukar dricka egenblandad gainer där 50g komemr från malto och 50g kommer från strösocker samt at jag rätt ofta vräker i mig corn flakes med mjölk och sylt efter träning. Så du inte bara tror att jag ger råd som jag själv inte hade kunnat tänka mig att följa.

jag vet.. alla här hemma runt omkring mig tjatar å säger det samma som dig. Jag tror jag ska undvika knäckebröd, rotfrukter , massa grönsaker i några månader framöver och bara inrikta mig på pasta/ris, mjukt bröd, havre och lätt smälta grejer, typ riskakor...

1684_
2012-09-04, 18:37
Jag tror.... dee all jävla LCHF snack som satt sprätt.... kanske e man rädd för å rusa upp i vikt på fel sätt med. Jag e ju egentligen en sann kolhydrats älskare.

Sheogorath
2012-09-04, 18:39
Jag har tyckt se mig en trend i att de som är i absolut bäst form på forumet INTE är rädda för kolhydrater... ;)

1684_
2012-09-04, 18:41
Ja... utom mig. Nä seriöst, imorgon får de fan bli slut på det här. Sitter här nu med världens mest ondskefulla mage. Typ vart 80% protein ätande idag, och jag har ångest! De här e onormalt, å jag som tränar serilöst, underviktig har ju lyxläge nästan av att få njuta av kolhydrater. Jag e åtminstone medveten om mina problem, de e väl alltid nått

Sheogorath
2012-09-04, 18:43
*tar fram sin förväga lilla blandpåse med Riesen och Haribo Stjerne-mix*

Dags för laddning nummer 2 post-jogging!

(ja, jag förstår att det inte är där skon klämmer för dig, men jag vill peppa dig lite; visa att det funkar)

1684_
2012-09-04, 18:45
*tar fram sin förväga lilla blandpåse med Riesen och Haribo Stjerne Mix*

Dags för laddning nummer 2 post-jogging!

(ja, jag förstår att det inte är där skon klämmer för dig, men jag vill peppa dig lite; visa att det funkar)

hehe... som jag brukar säga, tur man e singel just nu, killen skulle haft ihjäl mig eller nått. Tryckt i mig en påse makaroner om inte annat och tagit kycklingen å kutat.

Tolkia
2012-09-04, 19:02
Jag e en protein djävul och har inga problem att fullständigt vräka I mig protein, ja överdriva på hög nivå.
Ärligt talat, jag tror inte på det här. Om du verkligen "vräkte i dig" protein (i relation till hur mycket du rör på dig) skulle du inte väga 50 kg på 170 cm.

Mitt intryck är att du behöver försöka ta ett grepp om hela din situation, igen, som jag antar att du gjorde tidigare. Det här handlar inte om att du är nojig specifikt kring kolhydrater, det handlar om att du är nojig kring mat och att äta så mycket som kroppen behöver. Du behöver se problemet i dess helhet för att kunna göra något åt det. Jag tycker att du skall söka proffshjälp. Du behöver stöd för att lära dig äta LAGOM och ge kroppen det den behöver, istället för att hela tiden tänka i extremer av deff och bulk, svälta och vräka i dig (det är åtmistone i de termerna det du skriver om mat här på forumet går; det är väldigt mycket extremer).

Jag förstår att det är svårt, och jag förstår om du lackar på mig nu för att jag är och pillar på sårskorpor, men jag tror verkligen att du skulle må bra av hjälp. Det finns inget i det här som är, som du skriver, "värdelöst", men du mår definitivt inte bra.

Prost
2012-09-04, 19:03
[QUOTE=1684_;5963474Jag kämpar mig som en dåre för att ta mig upp till 60-65kg igen som e min normala fungerande kroppsvikt som jag hade som tävlande i SL 2008.[/QUOTE]

Jag säger inte att det är så men JAG tror att du LJUGER. Och jag menar inte att vara taskig, hoppas jag har fel.. :-) Men om du med det menar att du kämpar mot din rädsla att gå upp i vikt så kanske.. Men du som hänger här på kolozzeum har nog läst det mesta om kost med mera så du vet nog en hel del tror jag.

Vad känner du när du ska försöka äta kolhydrater? Vad är du rätt för att ska hända? :-)

1684_
2012-09-04, 19:10
När jag tar tuggan av tex, ris e de ju skit gott. å äter upp allt. de e processen att göra det!!

Sniggel
2012-09-04, 19:11
Ok då är det något mentalt som sätter stopp. Fast det är konstigt att det funkar att äta kolhydrater om det är inblandat?

Varför skulle kolhydrater få dig att gå upp i vikt "på fel sätt" ?

Jag tror iofs inte det funkar med logik på dig för du vet själv hur det funkar så det är inte lönt att jag försöker förklara. Du är bara rädd att du kanske har fel och att, i detta fallet, LCHF-förespråkarna har rätt och att du skulle bli fet av kolhydrater, fetare än vad t ex fett skulle kunna göra dig.

Sheogorath
2012-09-04, 19:20
Jag tror att många sådana här föreställningar ligger närmare det fobiska, d.v.s. det är helt irrationellt. Jag vet att spindlar inte är farliga men inte fan hjälper det när jag ser en stor jävel pila över vardagsrumsgolvet. Men i det specifika fallet tror jag att Tolkias angreppssätt är det vettiga, specifika matfobier eller inte. Det verkar finnas ett större bekymmer i botten ändå.

Sniggel
2012-09-04, 19:29
Antagligen ja.

1684_
2012-09-04, 19:29
tror jag med, men ska gå i botten med detta, imorgon ska jag ändå utmana mig själv, med nudlar efter träning! ska bli en bra matdag.

Sniggel
2012-09-04, 19:37
Det är väl nog rätt vanligt med återfallsproblem. Man ska nog inte förvänta sig att bli fullt normal någonsin. Men att man kan bli mycket bättre och att framsteg alltid är bra. Samt att man inte ska se återfall som att man är dömd att misslyckas. Det är bara att ta tag i det igen och använda ens tidigare erfarenhet.

Prost
2012-09-04, 20:30
tror jag med, men ska gå i botten med detta, imorgon ska jag ändå utmana mig själv, med nudlar efter träning! ska bli en bra matdag.

Kör på, det e goda grejer det. :-) Chansar också att mer kolhydrater i kosten kan hjälpa mot ångest möjligen jämfört med enbart protein, fett o minimalt med kolhydrater. Jag tycker iaf att jag blir nedvarvad på något sätt av en stor mångd kolhydrater.

adlan
2012-09-04, 20:31
varför noja över kolhydrater?
kan förstå det där med pasta och lite med riset men inte andra kolhydrat källor! Är eller har varit i samma sits som dig och är en kille på 17 år som väger 51 kg på 183 cm som käkar 1,5-2 dl ris till en portion mat, ändå har jag den sista veckan tappat 1.5 kg och har en dags/mat tabell jag följer som ligger på 3300-4100 kcal/dag! så man blir inte tjock eller rusar iväg i vikt om det är det du tror!
du tränar säkert också vilket inte jag gör, kan säga så att jag på en hell dag går 1-1.5h utdelad på hela dagen!
PS: var nere på 44 kg!!!!!

centralt
2012-09-04, 22:49
1. Ät rätter där du får i dig dit älskade protein men som samtidigt innehåller kolhydrater/fett, få in en känsla i början av att du äter det för protein, efter en tid kommer du gilla rätten i sig och därmed börja "acceptera" K/F.

2. Självklart vill du inte bulka upp dig massa fett, ha därför som mål att 0.2-0.4kg per vecka (med samma vattenansamling och viktkontroll direkt på morgonen). Din vikt i nuläget är ju helt bedrövlig givetvis men tillslut leder småviktökningar till en sund vikt, detta tsm med ditt sköna intag av protein = Muskler!

3. Känner du aldrig att dina knäckebrödsmackor blir smaklösa och tråkiga?
Pålägg förfan :) Det finns runt 1000miljon olika pålägg brukar man säga.

4. Häng inte upp dig på pasta/ris/gröt/kyckling, tar det stopp så försök ät annat. Så lägg din energi på andra problem istället.

Morty
2012-09-05, 08:10
Kolhydrater är ju muskelbränslet. Att trycka på med byggmaterial, men inget bränsle, är dödfött. Dessutom är det anabolt att ha kolhydratsladdade muskler. Utöver det så är bröd riktigt proteinrikt, äter du 100g kolhydrater från något mjukt bröd så får du oftast 25g protein på köpet.

Jag hoppas att du kommer över din noja, så att du kan må bra igen. Ett liv utan pasta är inte värdigt!

Silencer
2012-09-05, 08:22
Koka riset och ät. Sluta krångla.

tjing
2012-09-05, 09:31
Kommer nojan från att kolhydrater binder vatten i kroppen och gör att du ser aningen plufsigare ut?

Annars är ju inte kolhydrater i sig särskilt benägna att lagras in som triglycerider liksom. En idé kan vara att dricka kolhydrater till en början för att vänja dig helt enkelt.

smeander
2012-09-05, 10:14

I grund och botten har jag ortorexi/anorexia blandning och väger, just idag helt ärligt, ynka 48kg på 170cm lång! Jag kämpar mig som en dåre för att ta mig upp till 60-65kg igen som e min normala fungerande kroppsvikt som jag hade som tävlande i SL 2008.

problemet

Jag e väl i de närmaste klassad som fisk, ifrån de mesta så sett. förutom... Kolhydratsnojan jag har och haft i 4år nu! Jag e en protein djävul och har inga problem att fullständigt vräka I mig protein, ja överdriva på hög nivå. Vettefan om jag inte ligger på kanske 3-4g/v å vid bulk, tjej, 22år, undervikt e ju det ett skämmt. Så överdrivet och jag VET att de e inte hälsosamt å överdriva med proteinet...
Jag får i mig bra med fett ifrån nötter, smör, mejeriprodukter, avokado, omega 3... Jag köper INTE light!

Men varför, ska de va så förbannat svårt att äta en pasta/ris portion, göra en gröt portion. Tips?

Jag har ju allt hemma...

Just nu lever jag på knäckemacka, grönsaker massor, frukt massor å p r o t e i n men jag känner att min kropp... Fixar inte detta mer, jag behöver riktiga basfödan. Har ni några tips för att trolla in kolhydraterna och sluta noja???!!!! Vill bygga muskler å upp! Rotfrukter e nice med men, de e ju ändå inte "byggar" kost å ändå lågt i kcal dessutom.

3-4g/kg protein är varken skadigt eller ohälsosamt, ät dom kolhydrater du tycker är goda. Gillar du pasta så ös på med det, gillar du bröd så ös på med det osv. Kolhydrater är det som driver på träningen så gillar du att träna och gillar att prestera och förbättra dig är det korkat att inte äta kolhydrater, ät kolhydrater och träningen blir ännnu roligare :)

Dreas
2012-09-05, 10:23
3-4g/kg protein är varken skadigt eller ohälsosamt, ät dom kolhydrater du tycker är goda. Gillar du pasta så ös på med det, gillar du bröd så ös på med det osv. Kolhydrater är det som driver på träningen så gillar du att träna och gillar att prestera och förbättra dig är det korkat att inte äta kolhydrater, ät kolhydrater och träningen blir ännnu roligare :)Du kanske inte riktigt ska slänga dig med sådana uttalanden när det kommer till protein?

Teoretisk toxisk gräns ligger kring där.

z_bumbi
2012-09-05, 10:30
TDet känns ju inte som du är frisk egentligen då man kan anta att rädslan för kolhydrater bottnar sig i rädsla för att lägga på sig? D

-snip-

som vanligt tycker jag att sådana här fall är till för experter.

Där.

z_bumbi
2012-09-05, 10:32
och så rent allmänt. Har ni ingen aning om vad ätstörningar är så kanske ni behöver tänka över om ni tillför så mycket i en sådan här tråd.

Anatis87
2012-09-05, 10:39
Mitt tips är att inte gå igenom det själv. Ta kontakt med en KBT terapeut som har kunskap om ortorexi/anorexia. Det finns flera än vad du tror, men om du går till VC med det först så kan de eventuellt remittera dig till en, eller om inte annat i alla fall rekommendera en. För det är ju en kostnad, men det hjälper inte att bara äta kolhydrater, du måste också ner i botten och förstå varför du hamnade där du är från första början. Annars blir du aldrig fri.

1684_
2012-09-05, 11:26
Sitter med en skål nudlar nu och fan två tunnbrödknäcke (dessutom!!!) med ost och en grillad kycklingvinge, det nu :D E hur jävla gött som helst!

Rabiat
2012-09-05, 13:24

problemet

Jag har ju allt hemma...

Jag vet inte om det har kommit upp tidigare i tråden, men kan det kanske hjälpa om du hårdnöter näringslära ett tag, och särskilt fokuserar på områden som rör kolhydrater, typ glykogensyntesen? Jag har aldrig haft någon ätstörning, men jag kommer precis ur en 17kg bantning och rakt in i träning och har varit livrädd för kolhydrater jag också. Sen började jag maniskt läsa allt jag kom över om vad kroppen faktiskt gör med kolhydraterna och under vilka förutsättningar olika saker händer. Nu är jag helt fine med att äta nästan 600g kolhydrater per dag...

Gober
2012-09-05, 13:30
Sitter med en skål nudlar nu och fan två tunnbrödknäcke (dessutom!!!) med ost och en grillad kycklingvinge, det nu :D E hur jävla gött som helst!

Även om det nu är sant att du äter kolhydrater just idag så ta dig en funderare på om du inte ska söka riktig hjälp utanför kolo. Tänk på alla inlägg du skrev till Flessa angående hans ätstörning och om hur du själv kommit över alla dessa problem. Det var väldigt längesedan nu. Bara en liten sista tanke, som sagt jag gillar inte riktigt att försöka ge råd om något jag inte är utbildad för utan bara en tanke, lycka till.

Sniggel
2012-09-05, 13:35
Kommer nojan från att kolhydrater binder vatten i kroppen och gör att du ser aningen plufsigare ut?

Hur många upplever detta egentligen? Är inte det bara enstaka undantagsfall?
Eller syftar du på själva nojan över att man är rädd för att bli plufsig?

Duran
2012-09-05, 13:46
Försök att tänka på dig själv som någon du faktiskt tycker om. Typ en god vän eller om du skulle ha en dotter. Föreställ dig vad du skulle tänka om dig själv om du såg dig utifrån med kärleksfulla ögon. Vad skulle du ge dig själv för råd då? Hur skulle du vilja att du tog hand om dig? Försök att agera därefter. Minns inte var jag läste det rådet, men jag tycker att det funkar ibland för att få perspektiv.

Sen tycker jag också att professionell hjälp låter som en bra idé.

Morty
2012-09-05, 16:19

:thumbup:

Du har ju guldläge för att bli swole nu. Så länge du håller demonerna i huvudet i schack. Ät, njut, prestera!

1684_
2012-09-05, 16:43
JAA! Denna dagen har ju varit betydligt bättre än igår. Jag höll mitt löfte, ätit betydligt mer carbs och inte promenerat omkring så jävla mkt.. Dessutom fick jag till ett grymt benpass mitt på dagen som gav rejäl mjölksyra. Ska verkligen försöka hålla i det här nu <3

Eddie Vedder
2012-09-05, 20:03
Jag vet inte om det har kommit upp tidigare i tråden, men kan det kanske hjälpa om du hårdnöter näringslära ett tag, och särskilt fokuserar på områden som rör kolhydrater, typ glykogensyntesen? Jag har aldrig haft någon ätstörning, men jag kommer precis ur en 17kg bantning och rakt in i träning och har varit livrädd för kolhydrater jag också. Sen började jag maniskt läsa allt jag kom över om vad kroppen faktiskt gör med kolhydraterna och under vilka förutsättningar olika saker händer. Nu är jag helt fine med att äta nästan 600g kolhydrater per dag...

"Börja läsa maniskt" är INTE ett bra råd till en person med ätstörningar. Och dessutom är det nog inget som är/varit en bristvara heller. Överhuvudtaget finns det ingen fördel alls i att, så som flera i tråden gör, komma med logiska argument som bygger på att "det är ju bra att äta kolhydrater" eller "ät vettiga kolhydratkällor" för det hjälper inte.

Du vet vad felet är 1684 och du vet vad du ska göra. Jag hoppas att det går bra.

RykteT
2012-09-05, 20:13
Förlåt, men jag blir så less på folk som 'kan saker' om ätstörningar! Nu får inte alla ta illa upp då några säger väldigt viktiga och insiktsfulla saker, men alla som inte kan något om ämnet bör inte lägga sig i!

Jag tycker det är bra att du äter kolhydrater IDAG, men som du säkert själv vet hjälper det inte ett skvatt imorgon om du inte upprepar det! Jag tycker du ska, som t.ex Gober sa, söka hjälp även utanför kolozzeum.

Sen har jag ett personligt råd till dig som hjälpte mig: Börja skriv en journal här på forumet VARJE DAG så kan folk, som jag, som gått igenom samma sak stötta dig och få dig att fortsätta med ditt positiva beteende och hjälpa dig ur negativa dagar! (Du har mig som prenumerant i varje fall om du skulle börja!)

älskarcola
2012-09-05, 20:16
varför noja över kolhydrater?
kan förstå det där med pasta och lite med riset men inte andra kolhydrat källor! Är eller har varit i samma sits som dig och är en kille på 17 år som väger 51 kg på 183 cm som käkar 1,5-2 dl ris till en portion mat, ändå har jag den sista veckan tappat 1.5 kg och har en dags/mat tabell jag följer som ligger på 3300-4100 kcal/dag! så man blir inte tjock eller rusar iväg i vikt om det är det du tror!
du tränar säkert också vilket inte jag gör, kan säga så att jag på en hell dag går 1-1.5h utdelad på hela dagen!
PS: var nere på 44 kg!!!!!

Som sagt du är inte uppe på 3300-4100 kcal om dagen när man läst din senaste tråd.

Sheogorath
2012-09-06, 06:01
Förlåt, men jag blir så less på folk som 'kan saker' om ätstörningar! Nu får inte alla ta illa upp då några säger väldigt viktiga och insiktsfulla saker, men alla som inte kan något om ämnet bör inte lägga sig i!

Jag tycker det är bra att du äter kolhydrater IDAG, men som du säkert själv vet hjälper det inte ett skvatt imorgon om du inte upprepar det! Jag tycker du ska, som t.ex Gober sa, söka hjälp även utanför kolozzeum.

:thumbup:

1684_
2012-09-06, 07:14
Tack alla för feeback och söttning. Jag har en öppen dialog med mina problem med familjen, jag ljuger inte för någon mer. Kan lova er, att jag har haft skrämmande känslor i kroppen det senaste 1året som varningstecken och jag vet, att 4års egen misshandel, kaloriunderskott,träning och undervikt + kvinna på det e inte bra.

Jag lovar att sköta mig, äta på och vara öppen för proffs hjälp, dessutom eventuellt starta en journal igen. Träningen går iaf framåt.... Ökar vikterna!

Vivaldi
2012-09-06, 14:48
Feel your pain, har varit i, och är välfortfarande i lite samma situation, mitt tips är ( att då du precis som jag verkar gillar att gå på fakta, och sedan har en tendens att överdriva ) att du startar smått med framför allt frukt och kolhydrater som ej har så mycket volym so mexempelvis gröt.
Just nu ligger jag i bulk, och trycker standard i mig en sats proteinchokladbollar på kvällen, det är 2,5 dl havregryn i en sats, skulle jag äta det i grötform skulle jag med bli nojig, men på detta vis fungerar det faktiskt.
Märkt av sådan otrolig skillnad nu då jag faktiskt möter mitt energibehov, legat på MAX 2800 kcal/dag innan, nu FÖRSÖKER jag att äta misnt det på träningsdagar och lite under på vilodagar.

För er som tycker att 2800 är mycket kan jag tillägga att jag är 19, fd. anorektiker som som minst var 1.87 på 63 kg, nu väger jag 77, siktar på 80 innan december. Gymmar 5 gånger i veckan och snittar över det ca 3 mil på cykel varje dag, jobbar dessutom med dörrförsäljning ( snittlön 250 kr/h ;) ) och inom restaurang vilket betyder att jag ju är relativt fysiskt aktiv.

Märkt otroliga gains i alla basövningar, samt att jag fått tillbaka energi, fantasi, och sexlust ( helt borta under uberdeffperioden .... )
Börja litet, du behöver ju inte tvunget KASTA i dig pasta och vetemjöl, men bär frukt och havregryn är inte farligt, bara underbart gott <3

1684_
2012-09-06, 16:14
som jag skrivit så e inte frukt å grönsaker, samt potatis och rotfrukter, knäckebröd mitt problem.

Det är PASTA, MJUKTBRÖD, Havregryn i stora mängder och RIS men det går framåt nu! Å jag e piggare redan!!

tjing
2012-09-06, 17:33
3-4g/kg protein är varken skadigt eller ohälsosamt, ät dom kolhydrater du tycker är goda.

Det har du ju dock inte en susning om.

tjing
2012-09-06, 17:35
Hur många upplever detta egentligen? Är inte det bara enstaka undantagsfall?
Eller syftar du på själva nojan över att man är rädd för att bli plufsig?

Inte "plufsig", plufsig såklart. Men visst tusan kan formen se annorlunda ut med mycket kolhydrater jämfört med mindre. Det måste väl även du märkt någon gång?

RykteT
2012-09-06, 17:39
som jag skrivit så e inte frukt å grönsaker, samt potatis och rotfrukter, knäckebröd mitt problem.

Det är PASTA, MJUKTBRÖD, Havregryn i stora mängder och RIS men det går framåt nu! Å jag e piggare redan!!

Det är bara att kämpa på! :)

Hur har dagen idag sett ut?

P.S Glöm inte att säga till om du startar journal! :)

Wzup2u
2012-09-06, 17:45
hade med nojja förr över sådana kolhydrater tills ja började märka min vikt rasa & jag var trött & slö... började sakta äta pasta ris m. m.m efte ett tag märker du hur bra du mår! & vill bara ha me & mer! nu äter jag mkolhydrater i massor till 6 måltider per dag! pasta med smör eller kanske grädde! börja sakta & ta små potioner lycka till!