Visa fullständig version : Hjälp, min matematik är av det sämre laget
Jag har under dom senaste 10 veckorna bulkat, jag har gått från 70,5 till 73,5, alltså +3kg varav 1.4kg är vätska från kreatinet så vi kan säga +1,6kg.
Detta betyder att jag har lagt på mig 0,16kg i veckan och det jag undrar är vad det är i ett ungefärligt överskott dagligen?
Kollar man på matkalkyl.se så räknar dom med att 1kg fett är 7k kalorier så det kan vi med göra.
Så om jag skulle ätit +500kcal dagligen så skulle jag ha lagt på mig 0.5kg i veckan.
Det jag kom fram till med min värdelösa matematik är ett ungefärligt överskott på 200 om dagen, är detta korrekt eller är jag helt ute och seglar?
Mvh
vicarious
2012-09-04, 15:49
Jag har under dom senaste 10 veckorna bulkat, jag har gått från 70,5 till 73,5, alltså +3kg varav 1.4kg är vätska från kreatinet så vi kan säga +1,6kg.
Hur vet du det?
Hur du nu vet att exakt 1.4 kg är från kreatinet vet jag inte :D
Men om 0,5 kg = 500 kcal om dagen, så bör alltså 0,16 kg vara 160 kcal om dagen.
Så +160 kcal per dag.
Är det relevant då? Du vet att du ligger på ett överskott, hur ser det ut i spegeln? Hur känns det på gymmet? Ökar du i styrka? etc etc
Detta betyder att jag har lagt på mig 0,16kg i veckan och det jag undrar är vad det är i ett ungefärligt överskott dagligen?
Kollar man på matkalkyl.se så räknar dom med att 1kg fett är 7k kalorier så det kan vi med göra.
Så om jag skulle ätit +500kcal dagligen så skulle jag ha lagt på mig 0.5kg i veckan.
Det jag kom fram till med min värdelösa matematik är ett ungefärligt överskott på 200 om dagen, är detta korrekt eller är jag helt ute och seglar?
Mvh
Jag undrar också hur du kommit fram till att 1,4 kg är pga vätskebindning av kreatin. Var det vad du gick upp efter uppladdningsfas? Låg du på kaloribalans under den tiden?
I vilket fall, vi antar att 1,4 kg är hyfsat realistiskt och 1,6 kg är den övriga viktuppgången fördelat på 10 veckor. Om man ska räkna enkelt, och det tycker jag man ska göra, så brukar jag tänka att varje hekto viktuppgång motsvarar ett dagligt överskott på 100 kcal. I ditt fall får jag det då till 160 kcal i överskott och du har själv fått det till 200 så det låter ju realistiskt.
Låter för övrigt som ett lagom överskott för bulk.
Hur vet du det?
Jag la mig på vad jag tror är min balans i 2 veckor, första veckan var uppladdningsfas och efter dessa 2 veckorna så visade vågen +1.4kg.
Varför jag la mig på balans var för att jag var nyfiken på hur mycket jag skulle gå upp av kreatinet.
Jag la mig på vad jag tror är min balans i 2 veckor, första veckan var uppladdningsfas och efter dessa 2 veckorna så visade vågen +1.4kg.
Varför jag la mig på balans var för att jag var nyfiken på hur mycket jag skulle gå upp av kreatinet.
Hur kan du veta om det var balans om du började med det samtidigt som med kreatinet?
Hur kan du veta om det var balans om du började med det samtidigt som med kreatinet?
För med den mängden kalorier har jag legat stilla på vikt tidigare, och jag skrev TROR.
+1
"Vad jag tror är" visar sig ofta vara helt åt helskotta fel.
Du räknar ut vad din balans är innan du börjar manipulera med andra variabler.
Annars kan du knappast påstå att dina uträkningar stämmer. Speciellt inte så noggrannt som 1,4. Jag hade avrundat det till 1 eller 2.
Men sen säger du att du bulkat 10 veckor varav 2 är när du tog kreatin. Du sa att du la dig på "vad du trodde var" kaloribalans?
Det känns lite motsägelsefullt. Varför räknar du inte bara på viktuppgången från vecka 3 till 10 då uppladdningen var avklarad?
Då spelar det ingen roll om du låg på balans de första 2 veckorna eller inte.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.