Visa fullständig version : Bikarbonat och hypertrofiinriktad styrketräning
King Grub
2012-09-04, 08:50
The aim of the present study was to examine the effects of sodium bicarbonate (NaHCO(3)) administration on lower-body, hypertrophy-type resistance exercise (HRE). Using a double-blind randomized counterbalanced design, 12 resistance-trained male participants (mean ± SD; age = 20.3 ± 2 years, mass = 88.3 ± 13.2 kg, height = 1.80 ± 0.07 m) ingested 0.3 g kg(-1) of NaHCO(3) or placebo 60 min before initiation of an HRE regimen. The protocol employed multiple exercises: squat, leg press, and knee extension, utilizing four sets each, with 10-12 repetition-maximum loads and short rest periods between sets. Exercise performance was determined by total repetitions generated during each exercise, total accumulated repetitions, and a performance test involving a fifth set of knee extensions to failure. Arterialized capillary blood was collected via fingertip puncture at four time points and analyzed for pH, [HCO(3) (-)], base excess (BE), and lactate [Lac(-)]. NaHCO(3) supplementation induced a significant alkaline state (pH: NaHCO(3): 7.49 ± 0.02, placebo: 7.42 ± 0.02, P < 0.05; [HCO(3) (-)]: NaHCO(3): 31.50 ± 2.59, placebo: 25.38 ± 1.78 mEq L(-1), P < 0.05; BE: NaHCO(3): 7.92 ± 2.57, placebo: 1.08 ± 2.11 mEq L(-1), P < 0.05). NaHCO(3) administration resulted in significantly more total repetitions than placebo (NaHCO(3): 139.8 ± 13.2, placebo: 134.4 ± 13.5), as well as significantly greater blood [Lac(-)] after the exercise protocol (NaHCO(3): 17.92 ± 2.08, placebo: 15.55 ± 2.50 mM, P < 0.05). These findings demonstrate ergogenic efficacy for NaHCO(3) during HRE and warrant further investigation into chronic training applications.
Eur J Appl Physiol. 2012 Sep 4. Sodium bicarbonate supplementation improves hypertrophy-type resistance exercise performance.
Holabandola
2012-09-04, 09:33
...intressant.
Bikarbonaten sänker pht i blodet visste jag, men det har inte slagit mig att det skulle kunna neutralisera mjölksyran också.
Det finns dock risker med att peta i sig bikarbonat (har själv gjort det).
Dels så kan man få för lågt ph i blodet, vet inte exakt vad det kan få för konsekvenser men det är långt ifrån bra.
Sen så är bikarbonat smått basiskt och kan torka ut slemhinnorna i halsen/magmun så de börjar blöda (gjorde det på mig, hostade blod). Därtill minskar saltsyre-mängden i magen och man kan bli rapig och men också göra maten mer svårsmält.
watertouch
2012-09-04, 09:36
Såg att dem diskuterade detta på Doctors en serie som går på 4an. Där alla var inne på att magsyran skulle ta hand om bikarbonatet innan det ens gick ut i blodet...
Ola Wallengren
2012-09-04, 11:07
Såg att dem diskuterade detta på Doctors en serie som går på 4an. Där alla var inne på att magsyran skulle ta hand om bikarbonatet innan det ens gick ut i blodet...
När magsyran bildas ökar pH i blodet kring magsäcken så det tar ut en eventuell effekt av ökad produktion av magsyra. Mycket riktigt blir blodet mer basiskt i denna och andra studier med bikarbonattillskott.
christian9
2012-09-04, 12:14
Dels så kan man få för lågt ph i blodet, vet inte exakt vad det kan få för konsekvenser men det är långt ifrån bra.
Sen så är bikarbonat smått basiskt och kan torka ut slemhinnorna i halsen/magmun så de börjar blöda (gjorde det på mig, hostade blod). Därtill minskar saltsyre-mängden i magen och man kan bli rapig och men också göra maten mer svårsmält.
Bara av ren nyfikenhet, varför åt du bikarbonat? Och hur mycket/länge för att få sånna effekter?
A.Steinbach
2012-09-04, 16:23
...intressant.
Bikarbonaten sänker pht i blodet visste jag, men det har inte slagit mig att det skulle kunna neutralisera mjölksyran också.
Dels så kan man få för lågt ph i blodet.
Ph ökade ju, precis som Ola skrev.
"NaHCO(3) supplementation induced a significant alkaline state (pH: NaHCO(3): 7.49 ± 0.02"
Neutralt pH vid 37 grader C är ca 7.2.
Holabandola
2012-09-04, 17:59
Ja ph ökar, inte minskar, my bad.
Käkade det som test för att se om jag hade för låg magsyreproduktion. (hade problem med magen men PPI funkade inte).
Resultatet av att käka bikarbonat ska då bli att man blir rapig och bubblig om man har adekvat produktion (magsyran och bikarbonaten kombinerat bildar koldioxid som rapas upp). Händer inget alls kan det ge en fingervisning om att produktionen är för låg, och man får då snarlika symtom som vid för hög produktion.
Jag blev dock rätt rapig, så inget problem med för lite magsyra alltså.
Körde vidade med bikarbonaten för det var otroligt effektivt mot magkattar.
Men efter att jag hostade blod la jag ner. Det var nog efter trejde gången och berodde på att jag itne sköljde ner allt ordentligt nog. Det låg helt enkelt kvar rester i halsen/magmunnen och frätte.
Ska man käka bikarbonat ska man gärna äta eller dricka mycket efteråt så det inte ligger kvar i halsen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.