handdator

Visa fullständig version : Möjlighet att byta studieort? T1 psykologprogrammet

majak0vskij
2012-09-04, 08:18
Hej på er kolo,
min lillasyster har börjat på psykologprogrammet på KI nu i dagarna men vill byta till UU då hon bor hos mig i Uppsala. Ger er lite bakgrund.
Min syster är väldigt beroende av fasta rutiner och har svårt med nya sociala kontakter. Det gör att hon har svårt att klara av tågpendlingen, hon är förtvivlad efter första resorna till Solna. Hon vill inte gå i Solna med tanke på alla nya människor och avsaknaden av någon slags fast punkt vilket jag kan vara i Uppsala. Det gör också att det är uteslutet för henne att flytta till Solna och bo ensam. Hon köar till NPF-utredning för Aspergers men den kön är lååång. Det är alltså inte vanlig lättja eller nervositet som ligger bakom viljan att byta.

Är det någon som vet om det är möjligt att byta och hur man isåfall skulle bära sig åt, eller är det att vackert vänta till våren och söka om?

Olegh
2012-09-04, 08:26
Två tankar. För en eventuell flytt till UU så hänger ju allt på att man kan skaka fram en plats där. Ringa och förklara läget för det aktuella programmets studievägledare torde vara steg ett.

För det andra så tänker jag mig att psykologyrket är extremt starkt kopplat till att snabbt kunna knyta an och skapa nya sociala kontakter.. Är detta ett så pass stort problem, är det kanske dags att ta sig en funderare.

majak0vskij
2012-09-04, 08:36
Håller på att försöka få tag på studievägledaren för att mötas och diskutera läget för fullt.

Om hon får en plats på UU får hon bedöma om läget då är mer hanterbart då hon åtminstone slipper tågsituationen, vilket verkar vara det större problemet, annars är nog en funderare på sin plats utifrån utbildningskraven också på sin plats. Hon tror sig kunna hantera den distanserade kontakt som en psykolog han med sin patient.

olwe
2012-09-04, 09:10
Det går ju även att forska inom psykologi. Om det är ämnet som driver henne kan hon ju sikta in sig på forskning inom psykologi. Om så blir fallet skulle jag personligen inte läsa psykologprogrammet utan istället ta kurser i psykologi. Men jag är tveksam till om jag tycker att det är psykologi i Uppsala som gäller då. Masterprogram hålls ju inte av psykologiska institutionen i Uppsala utan man får läsa psykologi via sociologiska institutionen.

majak0vskij
2012-09-04, 09:27
Ja den möjligheten finns förstås. Ska upplysa henne om att man kan gå den vägen, tack för tipset!
Syster har i vilket fall pratat med studievägledaren och det är inte möjligt att byta lärosäte under termin 1. Väldigt synd =(