handdator

Visa fullständig version : Hur ska en 16-åring äta?

emf
2012-09-01, 23:09
Hej jag är 16 år gammal. 157 cm lång och väger ca 58 kg. Jag tränar 6 gånger i veckan (gym 3 gånger och kondition 3 gånger) Hur mycket ska jag äta?
Jag orkar inte räkna kcal utan jag undrar mer om någon vänlig själ där ute kan tänka sig att bara snabbskriva på ett ungefär hur mycket jag borde äta om jag vill hålla min vikt?
typ såhär:

frukost:
macka och fil

och så vidare...

jonteeo
2012-09-01, 23:18
Du vill alltså behålla din vikt?

För att behålla din vikt ska du ligga på balans, därför är det bra att räkna ut dit kalori behov. Om du nu är bestämd att behålla din vikt är det viktigt att räkna dina kalorier för att se om du ligger på underskott eller överskott annars är det ganska svårt. Det är även svårt att skriva ut hur mycket du ska äta och vad du ska äta om du själv inte orkar räkna kalorierna.

Sedan får du fråga dig själv vad ditt mål är med din träning, jag kan med högsta sannolikhet tro att du vill få en snyggare och därmed lite större kropp.

Bizarro
2012-09-01, 23:41
Om du är lika lat som mig och inte pallar räkna kcal är det bara att äta mycket och träna mycket styrketräning, vill du bli mindre däremot så får du träna styrketräning, käka något mindre och fortsätta med konditionen.

Om du ville gymma + konditionsträna och bibehålla/öka vikt och muskelmassa får du trycka i dig några extra mackor med pålägg och en stor middag osv..

LillisJ
2012-09-02, 00:30
Du beskrev inte mycket alls i tråden.

Skriv dina mål. Räkna kcal får du göra om du vill se bästa möjliga resultat och hur mycket du skall äta kan du räkna ut med Harris&Benedictmetoden.

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder) = Ditt dagliga intag av kalorier.

Sedan:

"frukost:
macka och fil

och så vidare... " säger inget alls.

Mala
2012-09-02, 02:42
Precis som en 17 åring med samma mål :)