handdator

Visa fullständig version : För många mejeriprodukter...?

Lågpastöriserad
2012-09-01, 23:08
Hej!

Jag bara undrar en sak. Är det dåligt att ha för många mejeriprodukter? Jag dricker typ liter mer än en halv liter mjölk om dagen, äter 250 gram kesella och dricker sedan 50 gram vassleprotein.

Kan detta vara dåligt i något avseende?

King Grub
2012-09-02, 09:04
Det är möjligt att ett högt intag av mejeriprodukter ökar risken för diabetes och flera sorters cancer, men ditt intag är inte speciellt högt.

Holabandola
2012-09-02, 09:20
Mjölk är ett så pass komplett födoämne så det gör sannolikt mer nytta än skada.

Vad ska du byta ut mjölken mot? Det är svårt att hitta ett så komplett födoämne helt enkelt. Jag har dragit ner lite på mjölkkonsumtionen, men jag kan inte påstå att jag hittat något motsvarande lika bra.

exevision
2012-09-02, 09:29
Det är möjligt att ett högt intag av mejeriprodukter ökar risken för diabetes och flera sorters cancer, men ditt intag är inte speciellt högt.

Men vassle minskar risken för diabetes? Är det kasein som du menar höjer risken? Vanlig mjölk då?

King Grub
2012-09-02, 09:30
Kasein, ja. Proteinet i vanlig mjölk består till 80% av kasein. Kesella till nära 100%.

Lågpastöriserad
2012-09-02, 12:30

Cancer? Man får fan cancer av allt. En ridtur med cykeln ger väl snart cancer det också.

Jaja, tack för ditt svar! ^^

Scratch89
2012-09-02, 13:40
Hej!

Jag bara undrar en sak. Är det dåligt att ha för många mejeriprodukter? Jag dricker typ liter mer än en halv liter mjölk om dagen, äter 250 gram kesella och dricker sedan 50 gram vassleprotein.

Kan detta vara dåligt i något avseende?

Låter som en optimal mjölkkonsumption.

exevision
2012-09-02, 14:00
Kasein, ja. Proteinet i vanlig mjölk består till 80% av kasein. Kesella till nära 100%.

Så du menar att vanlig mjölk ökar risken för diabetes? Har väll visats att mjölk förhindrar detta? http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5890256&postcount=45

Men det kanske är omvänt vid extremkonsumtion?

Eddie Vedder
2012-09-02, 14:02
Så du menar att vanlig mjölk ökar risken för diabetes? Har väll visats att mjölk förhindrar detta? http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5890256&postcount=45

Allt handlar om samband. Sambanden i vissa undersökningar varierar. Förväxla inte med kausalitet.

swaggedout
2012-09-02, 14:08
Vilka mejeri är det rent vassle i? Jag tror att jag får acne av endast kasein för det blommar av kesella,mjölk sorry för OT

King Grub
2012-09-02, 14:16

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1694546&postcount=8

Det är kaseinet från våra svenska/skandinaviska kor som ökar risken.

Scratch89
2012-09-02, 17:26
Vilka mejeri är det rent vassle i? Jag tror att jag får acne av endast kasein för det blommar av kesella,mjölk sorry för OT

Messmör. *popcorn*

King Grub
2012-09-02, 17:38
Inte vassleprotein dock. Vassle i messmör är mest vatten, mjölksocker och aska.

Scratch89
2012-09-03, 16:53
Jaha, vi pratade om proteinet specifikt.

Rabiat
2012-09-03, 17:11
Jag känner flera som haft 4-5l standardmjölk om dagen som grund i sin bulkdiet, och ingen av dom har fått diabetes än. Nu dricker dom ju inte så mycket mjölk året runt, men åas dricker dom tre gånger så mycket som du under långa perioder. Det är nog ingen fara.

King Grub
2012-09-03, 17:15
Jag känner flera som rökt ett par paket cigaretter om dagen och ingen av dom har fått lungcancer än. Det är nog ingen fara.

Scratch89
2012-09-03, 22:10
Jag känner flera som rökt ett par paket cigaretter om dagen och ingen av dom har fått lungcancer än. Det är nog ingen fara.

Min pappa har rökt sen tidiga tonåren och han har fortfarande perfekta lungvärden, inga som helst tecken på obstruktivitet eller något. :d

Måste vara rätt så opti att röka.

Sniggel
2012-09-04, 22:29
Varför har folk så svårt att förstå långtidseffekter eller riskökning?

Framförallt cancer är en sjukdom som utvecklas i flera stadier och att det under de första stadierna inte ens går att se några symtom.
Man kan likna det vid inkubationstid:

"Jag hade sex med min jätteförkylda flickvän men nu 1 timme senare känner jag mig fortfarande jättefrisk! Tror inte förkylningar smittar så lätt faktiskt, jag menar efter den exponeringen borde jag ju ha blivit sjuk?"

crilleman
2012-09-05, 20:22
Cancer? Man får fan cancer av allt. En ridtur med cykeln ger väl snart cancer det också.
Nejdå, men av det mesta som är onaturligt. (naturlig föda i orimlig mängd i förhållande till vad kroppen klarar av räknas också som onaturligt)

Ditt mejeriproduktsintag tror jag dock du inte behöver oroa dig för. :)