Visa fullständig version : 6:a Whisky efter träning.
Holabandola
2012-09-01, 18:46
Jag tränade nyss, har ätit och så nu, men blev omåttligt sugen på EN 6cl whisky.
Men jag vill heller inte kasta bort passet jag precis genomfört.
Därför: Hur pass dåligt är det med sprit direkt efter passet?
Går inte att ge siffror på. Men om du fått i dig någon vettig proteinkälla lär det nog fortfarande vara positivt med träningen även om du tar dig en virre.
Våga prova whiskeyn om du nu blivit sugen på den ;)
Eddie Vedder
2012-09-01, 19:04
Lova att du aldrig mer slänger ur dig ätstörningsanklagelser efter den här tråden. :) Här har jag skrivit om de studier jag känner till som testat alkohol och träning: http://traningslara.se/alkoholintag-prestation-och-aterhamtning/
Ren kuriosa-fråga med tanke på att såna här trådar dyker upp så ofta: Finns det (i fråga om nutrition då) överhuvudtaget något man kan göra "fel" som verkligen har en sådan signifikativ påverkan på ens resultat efter man tränat att det hade i princip varit bättre att inte träna alls?
Holabandola
2012-09-01, 19:23
Okej, bra svar.
...groggen glider ner :-)
Definiera "fel"?
Kompromisser finns det gott om. Klart att 6 cl whiskey bör ha en negativ effekt på muskelmassan tätt inpå träning. Men hur stor är den effekten och blir det "fel" bara för att man inte är optimal 24/7 365 dagar om året?
Man får ta hänsyn till livsnjutning också. Speciellt i Holabandolas fall då jag misstänker att han behöver bli bättre på att släppa vissa hämningar.
Edit: läste inlägget lite slarvigt. Att göra så pass mycket fel att träningen blir negativ kanske är något i stil med att inte äta på 12-16 timmar efter träningen. Men jag är faktiskt osäker på om det räcker.
Okej, bra svar.
...groggen glider ner :-)
:thumbup:
Definiera "fel"?
Kompromisser finns det gott om. Klart att 6 cl whiskey bör ha en negativ effekt på muskelmassan tätt inpå träning. Men hur stor är den effekten och blir det "fel" bara för att man inte är optimal 24/7 365 dagar om året?
Man får ta hänsyn till livsnjutning också. Speciellt i Holabandolas fall då jag misstänker att han behöver bli bättre på att släppa vissa hämningar.
:thumbup:
"Fel" som i någonting som påverkar ens resultat negativt. Det var en rent nyfiken fråga och inte något ställningstagande.
"Fel" som i någonting som påverkar ens resultat negativt. Det var en rent nyfiken fråga och inte något ställningstagande.
Läs min edit. Det är väl nåt sånt det handlar om. Eller att man tränar sig skadad genom att inte bry sig om återhämtning (t ex anorektikerträning).
Men oftast är det nog så att hur dåligt man än sköter kost, proteinintag och även missbrukar alkohol eller andra droger, så har nog träning oftast en positiv effekt ändå.
Undantag är väl när man kommit riktigt långt. En byggare som varit fanatiskt med sitt proteinintag/kost och sin träning i 10-20 år kan säkert få negativ effekt av att halvera sitt proteinintag en dag och dricka en flaska whiskey den dagen. Men det är fortfarande bara en dag och eventuellt nån dag till där påfrestningen av alkoholen gör sig påminnd.
Jag spekulerar nu bara så du inte tar mig för bokstavligt. Men jag tror att man överlag kraftigt överskattar vad som ska till för att träningen ska bli bortkastad. Vi lever i en tid där kringfaktorerna anses viktagare än själva träningen.
Folk slutar träna för att proteinpulvret inte kommit ännu och vissa funderar på att börja ta steroider "eftersom de ska börja träna till sommaren", en annan undrar om det går att bygga muskler utan att "ta proteinpulver".
Jepp jag har stött på alla dessa typer av människor och de har varit 20-25.
Holabandola
2012-09-01, 20:07
Min tanke med alkoholen är den att etanolen i sig tex neutraliserar IGF-1 nivåerna i muskeln efter träning. Alkohol tränger ju in i alla celler och har en förmåga att kunna lösa upp och förstöra bidningar på både fett och vattenlösliga molekyler.
Min tanke då var att alkoholen helt enkelt skulle kunna neutrasilera de "triggers" som sätts igång efter träning...och att träningen därmed skulle vara bortkastad.
Nej. Skitsnack. Det är en alldeles för djupdykande inställning till sina resultat, om man nu tror att en liten nubbe efter träning skulle rända allt sönder & samman.
Ignatius72
2012-09-02, 10:33
Nej. Skitsnack. Det är en alldeles för djupdykande inställning till sina resultat, om man nu tror att en liten nubbe efter träning skulle rända allt sönder & samman.
Optinojjan slår till hårt ibland. De negativa tankarna kring nojjan är troligen värre än både en sexa whisky, priteinsammansättningen i fiskpinnarna och det faktum att man fick lite puls när man cyklade till gymmet-tillsammans.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.