handdator

Visa fullständig version : Vinprovning: IR-termometer/värmekamera/trådlös tempmätning?

Aping
2012-09-01, 11:42
Så.

Pappas födelsedag nalkas och jag hade tänkt ge honom en present han kommer bli väldigt glad av i och med att han är en riktig vinnörd.

Jag undrar om någon av er har erfarenhet av temperaturmätning i samband med vinprovning som innebär att man inte sticker ner en prob i glaset. Min första tanke är förstås IR-termometer (ev med synligtljusdiod/laser för att se var man mäter och för flashfaktorn när han är med vingänget) men det kanske finns andra sätt att mäta på som inte innebär direkt kontakt med vätskan?

Noggrannhet? Vinkännare är rätt petiga och vill inte att det diffar på mer än en grad. Blir det dyrt att betala för den känsligheten?

hultman
2012-09-01, 11:53
Är man någorlunda vettigt funtad (och i enlighet med sitt vinintresse införskaffat sig en vettig vinkyl) så förstår man hur ett vin bör förvaras och ställas fram/dekanteras för att sedermera serveras i rätt temperatur. Jag gillar ditt engagemang men tycker inte att det är något för en självutnämnd nörd :D Om inte en prylnörd förstås...

Aping
2012-09-01, 12:18
Är man någorlunda vettigt funtad (och i enlighet med sitt vinintresse införskaffat sig en vettig vinkyl) så förstår man hur ett vin bör förvaras och ställas fram/dekanteras för att sedermera serveras i rätt temperatur. Jag gillar ditt engagemang men tycker inte att det är något för en självutnämnd nörd :D Om inte en prylnörd förstås...
Tack för din åsikt :)

Han har väldigt bra koll men du underskattar värdet av att snabbt kunna kontrollera temp och att ha prylen som "snackis".

Som exempel:
Det är inte heller alltid man har tillgång till samma förutsättningar som hemma hos sig själv och vidare vill man ibland kunna vara spontan och snabbkyla eller ta fram vin och hålla koll på när det når optimal temp utan att behöva slaska runt i flaska/glas med en vanlig termometer.

Minimjölk
2012-09-01, 14:38
Värmekameror är bra men dyra.

Sverker
2012-09-01, 17:16
Har aldrig mätt temperatur på vin:d

Men IR-mätaren mäter bara på ytan eftersom den mäter mängden energi som strålar tillbaka till instrumentet..

I mitt barndomshem fanns en termometer som var smal men hade en hals att flyta med. Ned i flaskan kom den inte, men den kunde guppa runt i vinkaraffen och ge ett fint värde.