handdator

Visa fullständig version : [Bilder] Söker feedback på min (misslyckade?) bulk

TPC
2012-08-31, 14:37
Hej!

Startade en tråd för lite mer än tre månader sedan här i forumet där jag efterfrågade råd på hur jag skulle fortsätta med min träning efter avslutad deff.
Den går att hitta här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184483

Svaren jag fick var ense, ett försiktigt överskott skulle göra susen. Långsam bulk. Dumpar en bildjämförelse på "förändringen" under dessa tre månader.

http://img109.imageshack.us/img109/8990/agragf.jpg
Det här är första gången jag aktivt försökt gå upp i vikt och det tog inte lång tid innan jag fattade tycke för de medföljande styrkeökningarna. Jag siktade på att ligga någonstans runt plus 500 kcal, give or take, och har med några få undantag lyckats hålla det. Första veckan valde jag att lägga mig på kaloribalans, mjukstartade, och gick upp tre kilo som resultat av detta. (vätska?) Nästan sex kilo, alltså, allt som allt.

Där har ni bakgrunden.

Jag förväntade mig naturligtvis inga monsterökningar på ynka tre månader, men jag börjar nu oroa mig för förändringarna. Visst, det är roligt att för första gången veta att det faktiskt gömmer sig lite muskler därunder all vaddering jag går och släpar på, som ger sig till känna när jag fyrar av mina ruskiga laymanposes. Nä, Oron ligger i bilden till vänster.

Jag har nämligen redan bidat min tid som fettknopp. Proof:
http://img99.imageshack.us/img99/3362/hsmyjhgshd.jpg
(hösten 2011)

Jag känner mig inte helt säker på hur jag ska fortsätta nu. Å ena sidan älskar jag känslan av att öka i övningarna - för första gången kan jag tycka att det är kul att gå till gymmet. Å andra sidan, min målsättning just nu är att få en kropp som ser bra ut i avslappnat läge. På den senast tagna bilden börjar min fysik visa tendenser till att se ut som en tunna igen och det är nog det sista jag vill.

Det skulle känns fånigt att börja "deffa" igen när jag var nere och vände på 59 kilo och ändå saknade muskeldefinition. Min högst amatörmässiga analys säger mig att det behövs muskler för att man ska se deffad ut. Det leder mig till min frågeställning, som kort och gott är:

Hur går jag vidare härifrån?

Målet är, som för alla andra, att bli större. Jag är kort och som alla vet innebär det också att jag har mindervärdeskomplex. :d Att gå under 60 kilo igen vill jag helst undvika, med tanke på hur liten jag kände mig då.

Vågar jag bulka vidare? Är det kanske bara till att bita ihop och stå ut med att se taskigt ut, avslappnad, tills jag har ordentliga muskler att definiera fram?

Vore väldigt tacksam för svar. Passar på att tacka för all hjälp forumet har gett mig hittills. En alldeles underbar källa till kunskap och motivation.

/tpc

Pepz
2012-08-31, 14:43
undvik regelrätt bulk. satsa på stenhård träning och styrkeökningar. om du sedan går upp ett kilo i månaden är det bra men inget du ska fokusera på. om du väger runt 70kg till nästa sommar borde vara den bästa takten imho.

Victuhh
2012-08-31, 14:44
Tack för att förminskade bilderna :D

Mitt tips, var inte rädd för att gå på dig lite fett, du kan omöjligt se fet ut på 65 kilo om du inte är dvärg. Jag säger kör på, och sätt en målvikt nu säg att där, då ska jag gå ner 5 kilo och se hur det går med det :)

TPC
2012-08-31, 14:51
undvik regelrätt bulk. satsa på stenhård träning och styrkeökningar. om du sedan går upp ett kilo i månaden är det bra men inget du ska fokusera på. om du väger runt 70kg till nästa sommar borde vara den bästa takten imho.

Tack för svaret! Ska jag se min viktuppgång hittills som något negativt? Alltså, bör jag gå ner i vikt igen innan jag ger mig på kaloribalans (?) och hård träning igen?

Tack för att förminskade bilderna :D

Mitt tips, var inte rädd för att gå på dig lite fett, du kan omöjligt se fet ut på 65 kilo om du inte är dvärg. Jag säger kör på, och sätt en målvikt nu säg att där, då ska jag gå ner 5 kilo och se hur det går med det :)

Haha, blev livrädd när jag gick in i tråden och möttes av att skärmen var täckt av man-nipples stora som tallrikar. Ber om ursäkt för det. :d

Och tack för svaret, ska fundera över det. Dock ska det sägas att jag redan nu tycker att jag börjar se smygfet ut.

apfel
2012-08-31, 15:13
+1. gör som han säger och lägg dig på balans ett tag nu.

Lychgate
2012-08-31, 16:25
+1 på Pepz. Tyvärr har du inte tillräckligt med massa för att göra en ordentlig deff, tycker jag. Balans på vilodagar och ett litet överskott på träningsdagar hade jag kört.

gratefuldead
2012-08-31, 17:18
Jag tycker absolut inte att din deff är misslyckad. Det ser ut som du har lagt på dig en del massa. Hur mycket har du ökat i dom stora övningarna?

Jag tycker du ska träna tungt, äta normalt(balans eller lite plus) och köra på, ifall du är rädd för att lägga på dig mer fett.

TPC
2012-08-31, 17:43
+1. gör som han säger och lägg dig på balans ett tag nu.

Will do! Tack för svaret.

+1 på Pepz. Tyvärr har du inte tillräckligt med massa för att göra en ordentlig deff, tycker jag. Balans på vilodagar och ett litet överskott på träningsdagar hade jag kört.

Nä, det är väl precis som du säger. Låter som ett bra upplägg, tack.

Jag tycker absolut inte att din deff är misslyckad. Det ser ut som du har lagt på dig en del massa. Hur mycket har du ökat i dom stora övningarna?

Jag tycker du ska träna tungt, äta normalt(balans eller lite plus) och köra på, ifall du är rädd för att lägga på dig mer fett.

Deadlifts, från 60 till 100kg sedan i våras. Från runt 50 till 90 i squats. Bänken ökar jag ruskigt långsamt i. Är uppe i knappa 55 kilo, och då talar vi MAX. Vet inte om det handlar om det fortfarande kan handla om utförande; har gått igenom fruktansvärda mängder instruktionsvideos.

Tack för feedbacken.

Hur ligger det till med ökningar när man ligger på kaloribalans? Har någonstans på vägen fått för mig att man i princip måste ligga på ett överskott, om än ett litet sådant, för att öka i muskelmassa. Så är alltså inte fallet?

Fishtank
2012-08-31, 18:14
Tycker ändå det ser ut som du lagt på dig en del kött.
Mer specifikt på axlar och bröst, lite på biceps också.

apfel
2012-08-31, 18:21
För att över en mätperiod få positiv proteinsyntes så krävs det inte ett energiöverskott. det går att bygga muskler på både underskott och balans men det är svårare.

aldoschadewitz
2012-08-31, 20:04
om jag var du skulle jag öka repsen och volymen överlag en del. värkar som att du byggt mer styrka än massa.

tappa inte motivationen, bara att kötta på men dra ner lite gran på maten.. nästan 100% säker på att du äter för mycket

TPC
2012-09-01, 13:09
Tycker ändå det ser ut som du lagt på dig en del kött.
Mer specifikt på axlar och bröst, lite på biceps också.

Tycker mig också se en marginell skillnad - men får samtidigt känslan av att solbrännan kan spela en nyckelroll här. ;)

För att över en mätperiod få positiv proteinsyntes så krävs det inte ett energiöverskott. det går att bygga muskler på både underskott och balans men det är svårare.

Okej. Något särskilt man ska ta och tänka på vid styrketräning på kaloribalans? Hur är det med makrofördelningen?

om jag var du skulle jag öka repsen och volymen överlag en del. värkar som att du byggt mer styrka än massa.

tappa inte motivationen, bara att kötta på men dra ner lite gran på maten.. nästan 100% säker på att du äter för mycket

Ah, får väl göra det.

apfel
2012-09-01, 13:19
Okej. Något särskilt man ska ta och tänka på vid styrketräning på kaloribalans? Hur är det med makrofördelningen?
Jämfört med bulk så kan jag tänka mig att det kan vara bra att ta ned lite på fettet och på så sätt få plats med mer protein och kolhydrater. Men själv fördelningen dem emellan får du testa dig fram till.