handdator

Visa fullständig version : Matråd och tips relaterat till träning

wiff
2012-08-31, 14:11
Tjenare Kolozzer, tränar en hel del och ett antal av mina vänner och även familj har frågat om råd ang. träning och kost. Jag gillar att skriva och tänkte att jag knepar ihop några sidor med information jag tycker är bra att ha kunna. Efter fyra timmar skrivande är detta vad jag lyckats knepa ihop. Jag ville ladda upp det någonstans och sprida på min Facebook, då dök kolozzeum upp i huvudet.

Vad blir bättre än att lägga upp den här? Här kan Kolozzer kritisera och kommentera så de som läser detta får ännu mer information av mer träningsfolk!

Matråd
Vad respektive siffra betyder: (Kcal/100g, Protein, Fett, Kolhydrater)

Proteinkällor:
Konservtonfisk i vatten (106kcal, 24.1, 1.0, 0.0)
Kvarg 1% fett (75kcal, 12.7g, 1.0g, 3.6g
Keso (388kcal, 12.0, 4.0, 2.1)
Ägg (137kcal, 12.3g, 9.7g, 0.4g) Endast 2.7g mättat fett
Kyckling (115kcal, 21.5g, 3.1g, 0.0g) Endast omättat fett!
Proteinshake Whey 80 (395kcal, 76g, 8.5g, 4g)

Kolhydratskällor:
Spenatplättar (Finns i finland, har inte exakta näringen)
Flingor, kolla näringen på paketet för att inte ta allt för onyttiga och sockriga
Havregrynsgröt (67kcal, 2.4g, 1.3g, 10,4g)
Bruna bönor (137kcal, 8.0g, 0.5g, 21.7g)
Äpple (56kcal, 0.3g, 0.1g, 12.4g)
Apelsin (49kcal, 0.8g, 0.1g, 10.2g)
Päron (54kcal, 0.4g, 0.1g, 11,0g)
Vindruvor (75kcal,0.7 g, 0,6g, 15,7g)
Banan (101kcal, 1g, 0.5g, 22g)

Nyttiga kalorinåla källor: Finns massor, här är några få exempel)
Isbergssallad(15kcal, 0.8g, 0.1g, 2.0g)
Tomat(23kcal, 0.9g, 0.1g, 3.7g)
Gurka (14kcal, 0.8g, 0.1g, 2.1g)

Källor med omättat fett:
Cashewnötter(590kcal, 15.3g, 46.3g, 25.9g) Endast 9.2g av osaltade cashewnötter är mättat fett!
Mestadelen av all fisk är nyttigt och innehåller vitaminer, protein och omättat fett!
Makrill(215kcal, 20.1g, 15.1g, 0.0g)
Lax (181kcal, 18.4g, 12.0g, 0.0g)

Tips och tricks samt annat att tänka på:

Omättat fett är det nyttiga fettet man ska sikta efter, det ökar fettförbränningsprocessen i mindre mängder. Tvärtom från mättat fett. Använd kryddor för att spetsa din kost, det innehåller inga märkvärdiga kalorier och kan lyfta smaken på din kost rejält!

Är man van vid att leva onyttigt och har en kost som består av mycket socker, kan det bli svårt att hålla sig ifrån det. Det är pga den beroendeframkallande effekten socker har. När du känner att du behöver en snabb energikick. Använd frukt(Fruktos), honung(Monosackarid) eller druvsocker(Glukos) som dina sockerkällor.

Protein: Protein är viktigt för uppbyggnaden av andra celler. Se det som kroppens byggstenar.
Kolhydrater: En viktig energikälla för kroppen, se det som kroppens bensin.
Fett: Se omättat fett som en energikälla du behöver lite av per dag och mättat fett som en korv som bosätter sig på magen (Överdrivet ja, men du förstår poängen)

Recept, mixar av nyttig kost
Salladsmix: Gurka, Tomat, Isbergssallad, Vindruvor.
Tonfisk, Salladsmix, Keso, Rostat rågbröd skivat i bitar.
Kvarg/Cashewnötter, Kvarg/Fun light, Kvarg/Frukter, Kvarg/Soppa
Knäckebröd, Keso, Tomat, Aromatkrydda
Blomkål, Stekt tonfisk, Vindruvor, Chili, Keso
Spenatplättar, Salladsmix, Ägg

Det är några exempel, det är bara att testa sig fram och experimentera med smaker. Blanda ihop nyttig kost och framställ en antingen kalorisnål eller proteinrik mix. Vad du än behöver för näring går att mixa fram med rätt mängd och ingredienser!

Mer information om hur mycket näring det finns i all kost kan du hitta på:

Det är bra att väga sin kost och räkna kalorier, men det är lättare att bara använda sitt sunda förnuft så man slipper väga, räkna och spendera tid. Man lär sig näringen och måtten utantill när man har blivit van vid en hälsosam livsstil.

Det är lätt att komma ihåg vad som är nyttigt och vad som inte är om man tänker på vad som är naturligt utan tillsatta ämnen och vad som är människoproducerat med tillsatta ämnen. Det mesta som kommer direkt från naturen utan tillsatta ämnen är oftast de nyttigaste.

Träna så mycket som möjligt med kroppen och fria vikter, dina muskler kommer lära sig att kommunicera med varandra bättre. Det betyder alltså att du kommer kunna använda din kropp till mer som är, eller kan bli nödvändigt att kunna i livet.

Anaboliska processen: Den processen som bygger upp dina muskler större och starkare medans du vilar dem.
Kataboliska processen: Är den processen som bryter ner din muskel, detta gör du när du tränar en muskel. Den anaboliska processen börjar efter träningspasset då du fått i dig näring.

Du kan träna om varje muskel ca 36 timmar efter att du tränat den och starta om den Anaboliska processen igen. Alltså kan du träna samma muskel två gånger i veckan med mer resultat än engång i veckan. Orsaken varför kända muskelbyggare och bodytidningar säger att man ska träna engång i veckan är p.g.a att de skriver hur de själva tränar och vad som funkar för dem. Det många inte tänker på när de läser detta är att de flesta muskelbyggarna som tävlar och är klassade som proffs kurar steroider. Om du kurar steroider bryter du ner muskeln mindre (Kataboliska processen) och förlänger din Anaboliska process. Det betyder att din muskel bryts ner mindre under träning och bygger sig större och starkare under en längre tid. Därför fungerar denna taktik bättre för professionella muskelbyggare. Rent teoretiskt fungerar det bättre för oss ”vanliga” att träna en muskel två gånger i veckan. Det är endast mer tid och planering som krävs.

Att motstå alkohol är en viktig del av kosten, det är inte bara extremt ohälsosamt. Det drar även ner motivationen och kroppen används för att rena kroppen från gift istället för bygga upp musklerna du slitit för.

Som en extrem bonus när man har en hälsosam livsstil är att man ser alkoholen som ett handikapp och avstår från det hur lätt som helst och med ett gott samvete.

Att motstå frestelsen av nikotinförbrukning kan vara svårt, men obviously är även det är viktigt för hälsan. Det är endast pengaslöseri och dumhet att inta gifter i kroppen som kostar både pengar och liv.

Finland har bättre mattraditioner och mer nyttig kost att välja på. I Sverige är utbudet nyttig kost liten och dyr. Spring över till Finland och det kommer vara mycket billigare och lättare att hitta nyttig kost.

Mängden kalorier din kropp behöver per dag kan du räkna ut med Harris&Benedict ekvationen:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) –(4.676 x ålder)
Slutsiffran är ditt basala energibehov (BEE)

Därefter multiplicerar du ditt BEE med mellan 1.2 och 2.0 beroende på din aktivitetsfaktor. Där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren.

Om vi säger att du är en 18 årig man som väger 80 kg, är 180cm lång och sitter framför datorn en hel dag blir ditt BEE:
66.5 + (13.75 x 80) + (5.003 x 180) – (6.775 x 18) x 1.2 =
66.5 + 1100 + 900.54 – 121,95 x 1.2 = 2333.46 kcal/dag

Ett kilo fett är cirka 7000kcal. Den optimala kalorimängden för att gå upp/ner i vikt sägs vara 500kcal mer eller mindre än ditt BEE beroende på om du vill gå upp eller ner i vikt. Teoretiskt ger/sänker det din massa med 0.5kg per vecka.

GDA (Guideline Daily Amount) för vuxna män är:
2500kcal, Protein 55g(12.22%), Kolhydrater 300g(66.66%) och Fett 95g(21.11%)
Personligen ökar jag proteinintaget samt sänker både kolhydrats och fettintagen då jag finner att det fungerar minst lika bra om inte bättre.

Att motstå frestelser såsom t.ex Socker, Alkohol, Nikotin, Vitt bröd, Läsk, Skräpmat osv. Kan bli svårt, men när man väl känner att man lagt det på hyllan så är det lätt att fortsätta sin nyttiga livsstil. En nyttig livsstil minskar depression och gör personligheten mycket gladare. Det är enklare än man tror att leva nyttigt om man aldrig försökt en längre tid, första steget är det svåraste. Sedan flyter det bara på och det är något man inte kan ångra. När man har en nyttig livsstil och väl tar det steget att äta skräpmat eller något gott men inte så nyttigt, så kommer det smaka många gånger bättre än förut när det var en vanlig del av kosten. Det blir en mycket god raritet att låta frestelsen styra vad man äter, istället för visheten.

Träna både styrka och kondition, en välbalanserad kropp med inte för mycket av någonting är enligt mig den optimalaste. Har man bra kondition, är stark, är vig och kan använda kroppen till att göra volter/balansera/andra kroppsövningar som är kul att kunna. Är man enligt mig, på rätt spår.

Stretcha mycket!
Det är väldigt viktigt att stretcha varesig man tränar eller inte, det minskar inte bara skaderisken. Du lär känna dig kroppen och hur mycket den klarar av samtidigt du som blir vigare för varje gång du stretchar. När du stretchar kommer du lära känna dina muskler såpass väl att du kommer kunna göra egna övningar för att isolera den muskeln du vill träna. Det kommer hjälpa dig mycket på vägen till att bygga muskler. Det går att stretcha många olika muskler samtidigt, om du t.ex ska göra standard flamingostretchningen. Så kan du med platt fot, böja på andra benet och stretcha vaden, ankeln och smalbenet samtidigt som du stretchar låret. Efter du stretchat en tid och lärt känna musklerna kommer du automatiskt lära dig nya stretchövningar.

Det här är ingen guide som visar hur du ska leva efter till punkt och pricka. Det här är endast ett hjälpmedel som ger dig en del nyttig information som du kan ha missat. Det bästa är att läsa mer om träning/kost själv. Det finns mycket mer detaljer och fördjupning om allting jag skrivit. Det här är endast en handfull av all nyttig information det finns att kunna. Det fetstilta är rubriker, viktiga ord eller ord som gör det lättare att hitta i texten. Hoppas den har tillbringat dig motivation och information. Allting skrivet är inte bara forskning, även fast det mesta är grundat på forskning har jag skrivit annat som låter logiskt för mig, jag har provat och sett resultat.

Lycka till!*hug*
Skrivet av Sebastian Westin

MAXX
2012-08-31, 14:15
Tack för denna informationen. Fan vad stor jag ska bli!

wiff
2012-08-31, 14:17
Haah, kritisera istället så gör du nytta ;)

Dreas
2012-08-31, 14:17
Bra tänkt. Du skulle nog ha gjort några varv till här inne. Mycket kan man säga njaaaaaaeeeee om. Kanske, inte riktigt. Och nyttigt är ju sjukt svårdefinierat även om många tydligen menar fettsnålt med mycket protein.

wiff
2012-08-31, 14:20
Jo, har inte läst här på länge utan mer lärt mig med kompisar då vi experimenterat samt kollat på google/youtube om jag vill fördjupa mig. Kändes vettigt nu att lägga hit den så man får kritik från er som är pålästa och bra på att kritisera. Jo nyttigt är ett ganska så löst ord, men tror nog de flesta är ganska medvetna om vad som är nyttigt och vad som inte är. Även fast de inte vet exakt varför det är så.

mikaelj
2012-08-31, 14:23
men tror nog de flesta är ganska medvetna om vad som är nyttigt och vad som inte är. Även fast de inte vet exakt varför det är så.

OK, då säger jag så här: Ägg, fett kött, fet fisk är nyttigt. Spannmål är inte särskilt nyttigt.

Är det "de flesta är ganska medvetna om vad som är nyttigt", då?

Catstyle
Det var en väldans massa tokigheter. :)

Dreas
Jo, har inte läst här på länge utan mer lärt mig med kompisar då vi experimenterat samt kollat på google/youtube om jag vill fördjupa mig. Kändes vettigt nu att lägga hit den så man får kritik från er som är pålästa och bra på att kritisera. Jo nyttigt är ett ganska så löst ord, men tror nog de flesta är ganska medvetna om vad som är nyttigt och vad som inte är. Även fast de inte vet exakt varför det är så. Av ditt inlägg att döma så är nyttigt just det jag skrev, mycket protein och fettsnålt. Eller bara fettsnålt.

Fett är inte dåligt per automatik. Protein är inte bra per automatik.

Din syn på mättat fett tror jag skulle behöva putsas.

Sen har vi ju det personliga med hur mycket och ofta man kan träna.

Nordenator
2012-08-31, 14:27
En del av det du skriver om finns redan innefattat i t.ex. deffguiden. Av det som finns kvar är en del fel, en del spekulation och vidare är en hel del din åsikt. Om du ska skriva en guide kan det väl vara en tanke att börja med att faktiskt göra lite research och sedan försöka vara aningen mer objektiv.

wiff
2012-08-31, 14:35
Jopp, men det är så jag tänker. Jag ville skriva en lättläst text som innehåller information till folk som inte har ett träningstänkande. Jag spekulerar mycket här i livet och gillar att diskutera vidare på spekulationer. Det är ungefär såhär jag tänker och har sett resultat. Visst, vissa delar är mer skrivet som fakta men påpekar i slutet att det är bättre att fördjupa sig om man är intresserad. Texten ska få upp läsarens intresse och motivation till att ändra sitt levnadssätt till ett hälsosammare.

wiff
2012-08-31, 14:40
Av ditt inlägg att döma så är nyttigt just det jag skrev, mycket protein och fettsnålt. Eller bara fettsnålt.

Fett är inte dåligt per automatik. Protein är inte bra per automatik.

Din syn på mättat fett tror jag skulle behöva putsas.

Sen har vi ju det personliga med hur mycket och ofta man kan träna.

det är det jag menar, folk vet inte exakt varför det är nyttigt. T.ex varför proteinrik mat är nyttigt när man har tränat styrka. Ok, det är rätt så basic. Men t.ex varför Druvsocker är bättre att ta innan ett konditionspass än en vanligt strösocker. Jo, håller med om det med mättat fett. Har fått en slags syn på mättat fett som äckligt :f

Tolkia
2012-08-31, 14:41
Jag ville skriva en lättläst text som innehåller information till folk som inte har ett träningstänkande. Jag spekulerar mycket här i livet och gillar att diskutera vidare på spekulationer.
Det fetstilade funkar inget vidare i kombination. För att spekulationer skall bli givande krävs att man har grundkunskapen. En text blir inte bra bara för att den är lättläst samt propagandistisk och känslosam i sitt uttryck; det som står i texten måste stämma också.

Jag tror att du behöver läsa på lite mer om du skall börja skriva guider åt andra. Samt kanske vara lite mer kritisk när du väljer källor på the internetz. Det är inte direkt som att det krävs faktagranskning för att man skall få lägga upp något. .

wiff
2012-08-31, 14:47
Det fetstilade funkar inget vidare i kombination. För att spekulationer skall bli givande krävs att man har grundkunskapen. En text blir inte bra bara för att den är lättläst samt propagandistisk och känslosam i sitt uttryck; det som står i texten måste stämma också.

Jag tror att du behöver läsa på lite mer om du skall börja skriva guider åt andra. Samt kanske vara lite mer kritisk när du väljer källor på the internetz. Det är inte direkt som att det krävs faktagranskning för att man skall få lägga upp något. .

Ett sådant här svar jag ville ha i tråden, det är sant det du säger. Det är nog inte min grej att skriva träningsguider, men kanske något annat ;) Antar att jag så desperat ville få folk att leva nyttigare gjorde texten något mer propagandistisk än guideinriktad. Tack!

mikaelj
2012-08-31, 14:49
Det enda du är desperat över är att få uppmärksamhet...
Postat via en mobil enhet

Dreas
2012-08-31, 14:52
det är det jag menar, folk vet inte exakt varför det är nyttigt. T.ex varför proteinrik mat är nyttigt när man har tränat styrka. Ok, det är rätt så basic. Men t.ex varför Druvsocker är bättre att ta innan ett konditionspass än en vanligt strösocker. Jo, håller med om det med mättat fett. Har fått en slags syn på mättat fett som äckligt :fFolk vet inte varför det är nyttigt? Så du anser att det jag nämnt rakt av kan ses som nyttigt?

wiff
2012-08-31, 14:57
Det enda du är desperat över är att få uppmärksamhet...

Faktiskt inte, prioriterar annat än uppmärksamhet här i livet. Har skriva som ett intresse och gav det ett försök till att hjälpa folk till en nyttigare livsstil. Men sedan vad folk kan tycka och tänka är något annat, du behöver inte tro så säkert att du konstaterar fakta i din text.. Fast man skulle kunna säga samma sak om min text :D:D

Folk vet inte varför det är nyttigt? Så du anser att det jag nämnt rakt av kan ses som nyttigt?

"Fett är inte dåligt per automatik. Protein är inte bra per automatik."
Det var dem meningarna jag syftade på när jag citerade och skrev

Tolkia
2012-08-31, 15:34
Antar att jag så desperat ville få folk att leva nyttigare gjorde texten något mer propagandistisk än guideinriktad. Tack!
Ja, och då blir resultatet att du skapar något som är som Aftonbladets viktnedgångsreportage, fast sämre.

Något jag tycker är viktigt när man skall försöka informera, i tal eller skrift, någon som vet mindre än man gör själv, är att utgå från vad mottagaren behöver veta och vilka förutsättningar mottagaren har (även vilka förutsättningar mottagaren har att ta till sig information). Detta är vad som skall styra vad man säger/skriver, och inte vad man själv brinner av lust att få säga/skriva. Man bör också tilllämpa självkritik - vet man med sig att man inte är mer än något lite mer bildad än mottagaren är det snyggaste att hänvisa till grundlitteratur av någon som kan mer än man själv. Detta gäller även om mottagaren tror att man är sjukt mycket kunnigare än honom/henne. Snarast särskilt då, eftersom ens ansvar för vad man säger blir större ju mindre mottagarens förmåga att genomskåda en är.

Lite oordnade tankar kring din text:

Min åsikt är att du behöver läsa på MYCKET mer innan du kan ge dig på att skriva mat- och träningsinstruktioner till andra. Det du har skrivit om anabolism och katabolism gör ärligt talat lite ont i mig när jag läser det. Undervisa inte i sådant du inte behärskar, utan håll dig till det du kan.

Det du har skrivit om att man automatiskt lär sig nya stretchövningar när man tränat längre tid är ju också blaj, vilket t.ex. stela hockeyspelare genom tiderna kan bekräfta. Stretchtipsen är omöjliga att förstå, även för mig som är van att stretcha.

Fett är sjukt viktigt för kroppens celler - varje cells cellmembran består av fett, gissa hur många sådana du har i kroppen; det blir extremt märkligt (och fel) att skriva att protein är viktigt för cellerna, men fett kan du skita i, det är en korv som sätter sig på magen.

Att använda något slags gymslang i text avsett för den som ingenting kan är dumt. Det ingår inte i allmänbildningen att känna till slang som "kura". Använd även i möjligaste mån beteckningar på det språk du skriver på, och som är etablerade. GDA blir t.ex. på svenska RDI, rekommenderat dagligt intag.

Bestäm dig innan du skriver för ungefär på vilken nivå du vill lägga dig. Nu blandar du tips för supernybörjaren som aldrig vågat sig in på ett gym med detaljonani. Det kommer att göra din supernybörjare GANSKA förvirrad.

Börja med den förklarande texten. Strukturera/dela upp texten i avsnitt som hänger samman. Det du presenterar här nu är i stort sett en näringsinnehållslista direkt klippt någonannanstans ifrån, och sedan lite oredigerad text utan struktur. Vem orkar läsa en text som börjar med en ensidas innehållsförteckning?

Det är OK att skriva med patos, men man måste välja var man gör det. Passusen om att springa till Finland tycker jag är rolig och lyfter texten, men Aftonbladetpropaganda kring fakta utan granskning sänker den.

KORREKTURLÄS FÖR HELVETE. Inga stora bokstäver på saker som inte är egennamn. Inga bisatser som fristående meningar. Kommatering har en funktion, och är ingen dekoration. Var vaksam med hur det blir när du kopierar in text från andra källor. När du gör det, ange vilka källor du har använt. Skall du framhäva viktiga ord genom att fetstila/kursivera måste det också vara viktiga ord. Se t.ex. passusen om Harris & Benedict, där det ser ut som om du har fetstilat helt slumpmässigt. Eljest kan du glömma att någon skall ta din text på allvar. Nybörjare på träning är inte nödvändigtvis idioter, och de kommer att genomskåda dig.

Thorwaldsson
2012-08-31, 16:16
Vilken smörja rent ut sagt *gah!*

För att citera Tolkia:

Det du har skrivit om anabolism och katabolism gör ärligt talat lite ont i mig när jag läser det. Undervisa inte i sådant du inte behärskar, utan håll dig till det du kan.

Mitt råd till trådskaparen är att börja med att skapa dig en teoretisk bas, exempelvis via ett standardverk i näringslära (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147053550), innan du lämnar råd på ett träningsforum.

wiff
2012-08-31, 16:47
Text
Å härre, man tackar! Du är guldvärd för mig nu, dina tips kommer utveckla mig mycket. Somsagt skrev detta på fyra timmar och har inte kopierat någonting rakt av, skriver mina texter på en laptop utan internet. Använde dock internet genom mobilen och kollade BEE-formeln och näringen i skriven kost på slv. Ni, speciellt du har gett mig mycket kritik och information på bara någon timme efter jag publicerade den här texten.

Det är såhär man lär sig. Hatten av för dig!

Vilken smörja rent ut sagt *gah!*

För att citera Tolkia:

Mitt råd till trådskaparen är att börja med att skapa dig en teoretisk bas, exempelvis via ett standardverk i näringslära (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147053550), innan du lämnar råd på ett träningsforum.

Du har nog inte läst allt, jag lämnar inte råd på ett träningsforum. Jag får råd av ett träningsforum där svaren är baserade på min text/information och mina spekulationer/teorier. Det är en ganska stor skillnad!

mikaelj
2012-08-31, 16:54
Ja, och då blir resultatet att du skapar något som är som Aftonbladets viktnedgångsreportage, fast sämre.

Något jag tycker är viktigt när man skall försöka informera, i tal eller skrift, någon som vet mindre än man gör själv, är att utgå från vad mottagaren behöver veta och vilka förutsättningar mottagaren har (även vilka förutsättningar mottagaren har att ta till sig information). Detta är vad som skall styra vad man säger/skriver, och inte vad man själv brinner av lust att få säga/skriva. Man bör också tilllämpa självkritik - vet man med sig att man inte är mer än något lite mer bildad än mottagaren är det snyggaste att hänvisa till grundlitteratur av någon som kan mer än man själv. Detta gäller även om mottagaren tror att man är sjukt mycket kunnigare än honom/henne. Snarast särskilt då, eftersom ens ansvar för vad man säger blir större ju mindre mottagarens förmåga att genomskåda en är.

Lite oordnade tankar kring din text:

Min åsikt är att du behöver läsa på MYCKET mer innan du kan ge dig på att skriva mat- och träningsinstruktioner till andra. Det du har skrivit om anabolism och katabolism gör ärligt talat lite ont i mig när jag läser det. Undervisa inte i sådant du inte behärskar, utan håll dig till det du kan.

Det du har skrivit om att man automatiskt lär sig nya stretchövningar när man tränat längre tid är ju också blaj, vilket t.ex. stela hockeyspelare genom tiderna kan bekräfta. Stretchtipsen är omöjliga att förstå, även för mig som är van att stretcha.

Fett är sjukt viktigt för kroppens celler - varje cells cellmembran består av fett, gissa hur många sådana du har i kroppen; det blir extremt märkligt (och fel) att skriva att protein är viktigt för cellerna, men fett kan du skita i, det är en korv som sätter sig på magen.

Att använda något slags gymslang i text avsett för den som ingenting kan är dumt. Det ingår inte i allmänbildningen att känna till slang som "kura". Använd även i möjligaste mån beteckningar på det språk du skriver på, och som är etablerade. GDA blir t.ex. på svenska RDI, rekommenderat dagligt intag.

Bestäm dig innan du skriver för ungefär på vilken nivå du vill lägga dig. Nu blandar du tips för supernybörjaren som aldrig vågat sig in på ett gym med detaljonani. Det kommer att göra din supernybörjare GANSKA förvirrad.

Börja med den förklarande texten. Strukturera/dela upp texten i avsnitt som hänger samman. Det du presenterar här nu är i stort sett en näringsinnehållslista direkt klippt någonannanstans ifrån, och sedan lite oredigerad text utan struktur. Vem orkar läsa en text som börjar med en ensidas innehållsförteckning?

Det är OK att skriva med patos, men man måste välja var man gör det. Passusen om att springa till Finland tycker jag är rolig och lyfter texten, men Aftonbladetpropaganda kring fakta utan granskning sänker den.

KORREKTURLÄS FÖR HELVETE. Inga stora bokstäver på saker som inte är egennamn. Inga bisatser som fristående meningar. Kommatering har en funktion, och är ingen dekoration. Var vaksam med hur det blir när du kopierar in text från andra källor. När du gör det, ange vilka källor du har använt. Skall du framhäva viktiga ord genom att fetstila/kursivera måste det också vara viktiga ord. Se t.ex. passusen om Harris & Benedict, där det ser ut som om du har fetstilat helt slumpmässigt. Eljest kan du glömma att någon skall ta din text på allvar. Nybörjare på träning är inte nödvändigtvis idioter, och de kommer att genomskåda dig.

*cupid*

wiff
2012-08-31, 17:11
aah hann inte redigera, tänkte iallafall tillägga detta i föregående inlägg:

Har inte kopierat från några källor förutom från ett textdokument jag själv skrivit som började centrera meningarna automatiskt. Vilket jag inte åtgärdade tidigt nog innan jag inte tänkte på det någon mer. Det strulade även till det mer när jag klistrade in texten hit från en annan dator. Jag blev tvungen att göra fetstilt med html-kod, som inte behövdes när jag skrev i ett textdokument. Blev inte så noggrant gjort, men antar att jag inte hade orken att göra det lika noggrant ännu engång. Hur kan du inte 'uppfinna' nya stretchövningar när du stretchar? När jag började stretcha lärde jag mig grunderna till stretchning och fortsatte genom att bara självlära, eventuellt diskutera med kompisar och komma på nya övningar.

Med fett och och anaboliska/kataboliska processen borde jag speciellt ha läst på innan jag yttrade mig om dem. Trodde det lätt och smidigt gick att förklara vad det är som händer när man tränar/har tränat.

Att bli jämförd med Aftonbladet gör mig motiverad till att utveckla min skrift och textuppbyggnad, även fast jag vet att jag kan göra många gånger bättre än detta. Jag personligen ogillar Aftonbladet rätt så rejält så den jämförelsen ska vi bli av med! :)

Anyhow, overall har allting du skrivit påverkat mitt tankesätt till det bättre. Cudos!

mikaelj
2012-08-31, 17:29
Läs mer litteratur. Det gör att ditt skrivande blir bättre.

Thorwaldsson
2012-08-31, 17:30
Du har nog inte läst allt, jag lämnar inte råd på ett träningsforum. Jag får råd av ett träningsforum där svaren är baserade på min text/information och mina spekulationer/teorier. Det är en ganska stor skillnad!

Även om jag missade syftet med din text så kvarstår mitt råd. Skapa dig själv en grundläggande teoretisk kunskap innan du ger dig på att ge någon råd kring kost och näringslära.

Att föra vidare den här typen av "kunskap" är enligt mig inte att ge goda råd. Jag kanske är gnällig/sur/butter, men det känns som att det skulle vara ungefär som att få en sjukdomsdiagnos av sin rörmokare. =)

Eddie Vedder
2012-08-31, 18:13
Fett: Se omättat fett som en energikälla du behöver lite av per dag och mättat fett som en korv som bosätter sig på magen (Överdrivet ja, men du förstår poängen)

Det är inte bara en överdrift. Det är fullständigt felaktigt.

Sedan angående socker och beroende så är det inget du har några bra belägg för. Man kan ha ett matmissbruk som framför allt triggas av raffinerade kolhydrater men det är inte samma sak. Ett fysiologiskt beroende till sackarosmolekylen är inte konstaterat.

Bra tanke, mindre bra text.

ceejay
2012-08-31, 18:21
Broscience!

Tolkia
2012-08-31, 18:34
Nej, du gör ju inte det. Tyvärr, för på ett forum hade du kunnat få mothugg av personer som kan mer än du och ser var det glappar (som du ser i den här tråden). Nu ger du dig istället på något ännu svårare, att ge råd åt folk som inte kan någonting, och som INTE kommer att kunna se var det brister. Tipset att läsa på om grundläggande närings- och träningslära är i mina ögon MYCKET relevant och jag tycker att du skall göra det. Jag får av det du skrivit intrycket att du inte har haft jättetur när du har valt vilka källor du skall stödja dig på.

Jag inser att du säkert vill ha mer specifika råd när det gäller vilka kunskapsbrister du skall åtgärda, men ärligt talat är hålen för många och för stora för att jag (eller någon annan) skall kunna vara mer specifik än att säga LÄR DIG GRUNDERNA FÖRST. För det behöver du.

wiff
2012-08-31, 19:02
Nej, du gör ju inte det. Tyvärr, för på ett forum hade du kunnat få mothugg av personer som kan mer än du och ser var det glappar (som du ser i den här tråden). Nu ger du dig istället på något ännu svårare, att ge råd åt folk som inte kan någonting, och som INTE kommer att kunna se var det brister. Tipset att läsa på om grundläggande närings- och träningslära är i mina ögon MYCKET relevant och jag tycker att du skall göra det. Jag får av det du skrivit intrycket att du inte har haft jättetur när du har valt vilka källor du skall stödja dig på.

Jag inser att du säkert vill ha mer specifika råd när det gäller vilka kunskapsbrister du skall åtgärda, men ärligt talat är hålen för många och för stora för att jag (eller någon annan) skall kunna vara mer specifik än att säga LÄR DIG GRUNDERNA FÖRST. För det behöver du.

Jag har inte publicerat den här någon annanstans än här, just vars jag kan få mothugg och vettig kritik om texten. En av huvudorsakerna jag skriver är pga att jag vill att folk overall ska börja träna. Det finns så många bra orsaker till att ta hand om sin kropp. Tycker det är tråkigt att se folk med ohälsosam livsstil som inte gör någonting åt det. Efter jag läst era responser, ser jag de flesta brister i texten klarare och att det krävs mycket mer text och annorlunda information för att skriva en korrekt, motiverande text med grunder och mer detaljerad information samt vars den kommer ifrån.

Läs mer litteratur. Det gör att ditt skrivande blir bättre.
Bortsett från felinformationen då, skriver jag verkligen så illa?

Även om jag missade syftet med din text så kvarstår mitt råd. Skapa dig själv en grundläggande teoretisk kunskap innan du ger dig på att ge någon råd kring kost och näringslära.

Att föra vidare den här typen av "kunskap" är enligt mig inte att ge goda råd. Jag kanske är gnällig/sur/butter, men det känns som att det skulle vara ungefär som att få en sjukdomsdiagnos av sin rörmokare. =)

Ja, det ska jag göra. Jag ska även kunna skriva om det tydligt och bra.
Så du menar, om en person med ohälsosam livsstil läser detta - räknas det som värdelösa råd och påverkar dem negativt? Själv tycker jag att jag fick med en del motiverande text som kan få ohälsosamt folk att tänka om, eller ge en hälsosamlivsstil en tanke iallafall?

Sätt er i sitsen att en person med halvkasst självförtroende om sin kropp har funderat på att börja leva hälsosamt men ändå inte kommit riktigt igång. Man kanske inte riktigt har orken att läsa om allting som är utspritt lite överallt. Efter att ha läst en sådan här text kanske den personen tänker om och blir inspirerad till att börja läsa om hälsa, kost och träning.

Det är inte bara en överdrift. Det är fullständigt felaktigt.

Sedan angående socker och beroende så är det inget du har några bra belägg för. Man kan ha ett matmissbruk som framför allt triggas av raffinerade kolhydrater men det är inte samma sak. Ett fysiologiskt beroende till sackarosmolekylen är inte konstaterat.

Bra tanke, mindre bra text.

Skall läsas mer om nämnd information. Man tackar.

Broscience!

The funniest kind of science, inventing new science!... :hbang:;)

mikaelj
2012-08-31, 19:06
Jag har inte publicerat den här någon annanstans än här, just vars jag kan få mothugg och vettig kritik om texten

Du kanske skulle ha varit tydligare med det i ditt första inlägg.

Bortsett från felinformationen då, skriver jag verkligen så illa?

Det tycker jag. Det liknar mer talspråk än skriftspråk och är bitvis svårt att följa med i.

Tolkia
2012-08-31, 19:15
Sätt er i sitsen att en person med halvkasst självförtroende om sin kropp har funderat på att börja leva hälsosamt men ändå inte kommit riktigt igång. Man kanske inte riktigt har orken att läsa om allting som är utspritt lite överallt. Efter att ha läst en sådan här text kanske den personen tänker om och blir inspirerad till att börja läsa om hälsa, kost och träning.
Det du säger här är egentligen: Om den som jag riktar mig till kan så lite att han inte märker att det jag säger är fel, så är det OK med felaktig information. Jag håller inte med dig.

Det går utmärkt att skriva lättläst och övergripande för nybörjare, men man måste kunna det man skriver om. Egentligen är det så att ju mer man skall förenkla, och ju mer övergripande man skall förklara något, desto MER behöver man kunna. Det är ingen slump att professorerna ofta är bättre än doktoranderna på att förklara de stora dragen, medan doktoranderna är skitbra på att förklara detaljer i den specifika sak de jobbar med. Det största problemet med din text är att det är för mycket som är rakt av fel. Det spelar ingen roll hur mycket du ältar att du skall skriva för att inspirera folk i din närhet som vet mindre än du, det är fortfarande så att det är för mycket i din text som inte stämmer för att den skall vara vettig att sätta i händerna på en nybörjare. Det spelar ingen roll hur goda dina intentioner är om det du producerar är ... dåligt. Felaktigt. Osant. Att ge sig in på spekulationer när man riktar sig till nybörjare är vidare dålig stil, SÄRSKILT om man inte kan tillräckligt mycket för att det skall vara någon kvalitet på spekulationerna.

Du har gapat över mycket, helt enkelt, och nu får du hantera att du får kritik därefter.

Eddie Vedder
2012-08-31, 19:35
Skall läsas mer om nämnd information. Man tackar.

Varför skriver du saker som du inte har läst in dig på?

Och nej jag håller inte med om att desinformation är okej så länge den okunnige läsaren bara köper det.

wiff
2012-08-31, 19:38
Det du säger här är egentligen: Om den som jag riktar mig till kan så lite att han inte märker att det jag säger är fel, så är det OK med felaktig information. Jag håller inte med dig.

Nej, så är det inte. Förklarar jag verkligen så värdelöst. Jag har inte publicerat min text någonstans förutom här. Hade jag tänkt som du påpekar, hade jag redan spridit den här till nybörjare och mer okunniga kompisar. Men det har jag inte gjort, jag vände mig hit även fast jag inte har hängt här på flera år. Jag visste att kunskapen finns här och skrev här först.

Det går utmärkt att skriva lättläst och övergripande för nybörjare, men man måste kunna det man skriver om. Egentligen är det så att ju mer man skall förenkla, och ju mer övergripande man skall förklara något, desto MER behöver man kunna. Det är ingen slump att professorerna ofta är bättre än doktoranderna på att förklara de stora dragen, medan doktoranderna är skitbra på att förklara detaljer i den specifika sak de jobbar med. Det största problemet med din text är att det är för mycket som är rakt av fel. Det spelar ingen roll hur mycket du ältar att du skall skriva för att inspirera folk i din närhet som vet mindre än du, det är fortfarande så att det är för mycket i din text som inte stämmer för att den skall vara vettig att sätta i händerna på en nybörjare. Det spelar ingen roll hur goda dina intentioner är om det du producerar är ... dåligt. Felaktigt. Osant. Att ge sig in på spekulationer när man riktar sig till nybörjare är vidare dålig stil, SÄRSKILT om man inte kan tillräckligt mycket för att det skall vara någon kvalitet på spekulationerna.

Du har gapat över mycket, helt enkelt, och nu får du hantera att du får kritik därefter.

Det är det jag gör, hanterar kritiken ni skrivit och utvecklas därifrån till det bättre. Jag kommer inte rekommendera och sätta texten i händerna på bekanta och kompisar innan jag fått till det fullständigt och lättläst.