Visa fullständig version : Socker och muskler
Godkväll, jag satt på gymmet och pratade med en snubbe idag som har tränat i 20 år och vi kom in på ämnet kost.
Jag nämnde att jag dagligen åt glass eller chips för 4-500 kalorier om dagen och då vart han helt chockad och sa att det försämrar muskeltillväxten, det hade något med insulin att göra om jag kommer ihåg rätt.
Men när jag tänker tillbaka lite så vill jag ha för mig att Grub har skrivit något som att det inte påverkar det sålänge man täcker sitt proteinbehov och äter majoriteten bra föda.
Så hur ligger det till?
Mvh
vicarious
2012-08-30, 19:55
Det han säger är strunt.
Simonbaws
2012-08-30, 19:59
nja inte helt! glass ger ganska stor insulinutsöndring och det är inte så bra att ha allt för många insulintoppar per dag!
Jag börjar undra om det inte är så att snubbarna på gymmet är gurus men de som lyssnar på vad de säger förvränger allting och får det om bakfoten ;)
"En kille på gymmet sa..."
Nä, han kanske sa något helt annat, men du tolkade det han sade på det vis du gjorde.
Jag börjar undra om det inte är så att snubbarna på gymmet är gurus men de som lyssnar på vad de säger förvränger allting och får det om bakfoten ;)
Nä, han kanske sa något helt annat, men du tolkade det han sade på det vis du gjorde.
Nej jag misstolkade honom inte, han sa att socker försämrar muskeltillväxten.
vicarious
2012-08-30, 20:24
Så är det säkert i vissa fall. Men jag tror också att det finns många stora snubbar som har lyckats bli stora utan egentligen ha någon större koll på vad som faktiskt är vetenskapligt och vad som är broscience. Tyvärr så krävs det ju inte direkt rocket-science-brains för att lyckas bli stor ;)
gratefuldead
2012-08-30, 20:27
Det försämrar ju inte muskeltillväxten på något sätt såvida man får i sig adekvat mängd protein.
Det som är sämst med socker och dålig kost är den stora insulinutsöndringen som Simonbaws tidigare nämnde. Det ökar risken för diabetes.
Canucks_
2012-08-30, 20:45
Jag har svårt att tro att en tränande och aktiv individ med normal vikt, och som äter i det stora hela bra, kommer få diabetes av att äta glass varje dag.
På samma sätt får jag inte diabetes av en gainer om dagen.
gratefuldead
2012-08-30, 20:49
Jag har svårt att tro att en tränande och aktiv individ med normal vikt, och som äter i det stora hela bra, kommer få diabetes av att äta glass varje dag.
På samma sätt får jag inte diabetes av en gainer om dagen.
Bara för att risken ökar betyder det inte att du får det.
exevision
2012-08-30, 21:38
Det som är sämst med socker och dålig kost är den stora insulinutsöndringen som Simonbaws tidigare nämnde. Det ökar risken för diabetes.
Det där vill jag ha källa på... För du vet väll att tex vassle ger större insulinsvar än druvsocker? Och vassle motverkar diabetes.
nja inte helt! glass ger ganska stor insulinutsöndring och det är inte så bra att ha allt för många insulintoppar per dag!
för en frisk tränande aktiv människa?
Spartansk
2012-08-30, 21:44
Var det inte prat om ett tag att insulin var muskeluppbyggande? :Virro Men sedan sa Grub emot det i ett inlägg, har jag för mig...
King Grub
2012-08-30, 21:49
Det är inte jag som "säger emot". Det är inte så; det är gammal kunskap, baserad på djurstudier. Hos grisar och andra djur är insulin det mest anabola och muskeluppbyggande hormon som finns, men det visade sig inte gälla hos människa. Det krävs inte insulin för att aminosyrorna skall stimulera proteinsyntesen maximalt. Det räcker med fastenivåer. Aminosyror i sig stimulerar proteinsynteses maximalt.
In conclusion, using AA-tRNA as the precursor pool, it is demonstrated that, in healthy humans in the postabsorptive state, insulin does not stimulate muscle protein synthesis
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 Oct;291(4):E729-36.
The amino acid simulation of anabolism is not dependent on the presence of insulin, IGF-1 (insulin-like growth factor-1) or growth hormone.
Biochem Soc Trans. 2007 Nov;35(Pt 5):1302-5.
if amino acids in amounts capable of causing a maximal response in protein synthesis are given, adding further insulin has no further stimulatory effect on protein synthesis.
Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36.
no rise in insulin availability is necessary for amino acids to stimulate leg (probably muscle) protein synthesis,
Rennie et al, University of Nottingham (2004) J Physiol 558P, C10
There appears to be a requirement for a minimal concentration of plasma insulin to stimulate muscle protein synthesis in response to resistance exercise and AA ingestion.
Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):1-10. Regulation of mTOR by amino acids and resistance exercise in skeletal muscle.
There appears to be a requirement for a minimal concentration of plasma insulin to stimulate muscle protein synthesis in response to resistance exercise and AA ingestion.
Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):1-10. Regulation of mTOR by amino acids and resistance exercise in skeletal muscle.
at insulin of <5 microU/mL, AAs appear to stimulate MPS without increasing mTOR signaling. Further increasing availability of insulin to postprandial values increases signaling activity, but has no further effect on MPS.
J Nutr. 2006 Jan;136(1 Suppl):264S-8S. Branched-chain amino acids as fuels and anabolic signals in human muscle.
Spartansk
2012-08-30, 21:50
Okej, vad märkligt! Skulle vara intressant att veta den evolutionära förklaringen till varför det är så.
Det är väl fortfarande prat om att insulin är muskelbyggande? Gå in på valfritt amerikanskt forum så misstänker jag att det fortfarande förespråkas insulintoppar i samband med t ex efterträningsdrinken för att bygga maximalt med muskler.
Oavsett så är det dumt att säga att glass och chips för 400-500 kcal dagligen ökar risken för diabetes hos en frisk tränande individ (som trådstartaren förmodligen är) eftersom det är en befängd och obefogad rädsla.
Dessutom diskuterades om socker försämrade muskeluppbyggnaden och det gör det ju inte om det inte är så att man väljer socker istället för protein vid ett givet tillfälle. Men då är det ju frånvaron av protein som är anledningen och inte närvaron av socker.
King Grub
2012-08-30, 21:53
Kan tilläggas att insulin är muskeluppbyggande, i doser höga nog.
we raised forearm insulin concentrations 1,000-fold bove basal levels while maintaining euglycemia for 4 h.
Extreme hyperinsulinemia strongly reversed postabsorptive muscle’s phenylalanine balance from a net release to an uptake (P < 0.001). This marked anabolic effect resulted from a dramatic stimulation of protein synthesis (P < 0.01) and a modest decline in protein degradation. Furthermore, this effect was seen even when basal arterial or venous aminoacidemia was maintained. With marked hyperinsulinemia, protein synthesis increased further when plasma AA concentrations were also increased (P< 0.05). Forearm blood flow rose at least twofold with the combined insulin and AA infusion (P< 0.01), and this was consistent in all groups. These results demonstrate an effect of high concentrations of insulin to markedly stimulate muscle protein synthesis in vivo in adults, even when AA concentrations are not increased.
Am J Physiol. 1998 Jun;274(6 Pt 1):E1067-74. Extreme hyperinsulinemia unmasks insulin's effect to stimulate protein synthesis in the human forearm.
Det är inte att rekommendera. Och inget man äter eller dricker sig till.
gratefuldead
2012-08-30, 22:10
Det där vill jag ha källa på... För du vet väll att tex vassle ger större insulinsvar än druvsocker? Och vassle motverkar diabetes.
Vassle ger inte större insulinsvar än druvsocker. Vore konstigt i och med att jag måste ta många gånger mer insulin till druvsocker än vassleprotein. Jag är diabetiker.
King Grub
2012-08-30, 22:12
http://www.ajcn.org/content/vol80/issue5/images/medium/znu0110403860002.gif
Mean (±SEM) incremental changes ({Delta}) in serum insulin in response to equal amounts of carbohydrate from a white-wheat-bread reference meal (x) and test meals of whey ({circle}), milk ({diamond}), cheese ({triangleup}), cod ({square}), gluten-low ({blacktriangleup}), and gluten-high ({blacktriangledown}) meals.
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 80, No. 5, 1246-1253, November 2004.
Kan tilläggas att insulin är muskeluppbyggande, i doser höga nog.
Am J Physiol. 1998 Jun;274(6 Pt 1):E1067-74. Extreme hyperinsulinemia unmasks insulin's effect to stimulate protein synthesis in the human forearm.
Det är inte att rekommendera. Och inget man äter eller dricker sig till.
Holy shit!
Vad innebär euglycemia? Att hålla blodsockret under kontroll trots episka insulinnivåer?
A.Steinbach
2012-08-30, 22:20
Vassle ger inte större insulinsvar än druvsocker. Vore konstigt i och med att jag måste ta många gånger mer insulin till druvsocker än vassleprotein. Jag är diabetiker.
Som jag skrev i den andra tråden, som du inte verkar ha sett, om protein och blodsockersvar så har inte proteinets inslinfrisättande egenskaper något med att det höjer blodsockret utan verkar via andra mekanismer.
Du är diabetiker, typ-1 antar jag, så dina betaceller producerar inget eller väldigt lite insulin. Därför så måste du ta insulin för att sänka blodsockret som kommer av druvsockerintaget. Tar du vassle så höjer inte det blodsockret och vasslet kommer ju inte heller i ditt fall att leda till insulinutsöndring då dina betaceller ej fungerar. Därför behöver du inte ta så mycket insulin vid ditt vassleintag då du inte behöver sänka ett stigande blodsocker.
A.Steinbach
2012-08-30, 22:22
Holy shit!
Vad innebär euglycemia? Att hålla blodsockret under kontroll trots episka insulinnivåer?
Ja jämn nivå ska det betyda. Precis som eucaloric betyder energibalans när man pratar om energiintaget.
King Grub
2012-08-30, 22:24
Annars skulle nog inte experimentet med "episka insulinnivåer" sluta lyckligt.
gratefuldead
2012-08-30, 22:26
Som jag skrev i den andra tråden, som du inte verkar ha sett, om protein och blodsockersvar så har inte proteinets inslinfrisättande egenskaper något med att det höjer blodsockret utan verkar via andra mekanismer.
Du är diabetiker, typ-1 antar jag, så dina betaceller producerar inget eller väldigt lite insulin. Därför så måste du ta insulin för att sänka blodsockret som kommer av druvsockerintaget. Tar du vassle så höjer inte det blodsockret och vasslet kommer ju inte heller i ditt fall att leda till insulinutsöndring då dina betaceller ej fungerar. Därför behöver du inte ta så mycket insulin vid ditt vassleintag då du inte behöver sänka ett stigande blodsocker.
Ja det är märkligt från min synvinkel hur vetenskapliga studier säger att vassleprotein gör större frisättning av insulin än druvsocker.
Ja jag har diabetes typ-1 och har inga betaceller som producerar insulin, injiceringen sker manuellt.
Om jag skulle ta samma mängd insulin till protein som till kolhydrat skulle jag få enormt lågt blodsocker.
Det är inte logiskt i mitt huvud och anledningen till att jag är skeptisk.
Men jag ska läsa dina studier nu och så får vi se om jag kan få någon ordning i mitt huvud.
A.Steinbach
2012-08-30, 22:51
Ja det är märkligt från min synvinkel hur vetenskapliga studier säger att vassleprotein gör större frisättning av insulin än druvsocker.
Ja jag har diabetes typ-1 och har inga betaceller som producerar insulin, injiceringen sker manuellt.
Om jag skulle ta samma mängd insulin till protein som till kolhydrat skulle jag få enormt lågt blodsocker.
Det är inte logiskt i mitt huvud och anledningen till att jag är skeptisk.
Men jag ska läsa dina studier nu och så får vi se om jag kan få någon ordning i mitt huvud.
Ja det skulle inte vara så smart att ta samma mängd insulin till proteinintaget som till druvsockerintaget i ditt fall då det i det fallet handlar om att reglera blodsockret, vilket inte kommer att höjas så mycket av vassleintaget.
En frisk kropp får också lägre blodsocker från att inta vassle iom insulinfrisättningen som uppstår oberoende av en blodsockerhöjning men en frisk kropp reglerar blodsockret bättre jämfört med en diabetiker som får tillföra insulin exogent.
Typ-2 diabetiker som fortfarande har fungerande betaceller kan få förbättrad en förbättrad blodsockerreglering i samband med måltid om vassle intas då, just pga vasslets insulinotropiska egenskaper.
Conclusions:It can be concluded that the addition of whey to meals with rapidly digested and absorbed carbohydrates stimulates insulin release and reduces postprandial blood glucose excursion after a lunch meal consisting of mashed potatoes and meatballs in type 2 diabetic subjects.
Am J Clin Nutr July 2005 vol. 82 no. 1 69-75
Effect of whey on blood glucose and insulin responses to composite breakfast and lunch meals in type 2 diabetic subjects
gratefuldead
2012-08-30, 23:03
Ja det skulle inte vara så smart att ta samma mängd insulin till proteinintaget som till druvsockerintaget i ditt fall då det i det fallet handlar om att reglera blodsockret, vilket inte kommer att höjas så mycket av vassleintaget.
En frisk kropp får också lägre blodsocker från att inta vassle iom insulinfrisättningen som uppstår oberoende av en blodsockerhöjning men en frisk kropp reglerar blodsockret bättre jämfört med en diabetiker som får tillföra insulin exogent.
Typ-2 diabetiker som fortfarande har fungerande betaceller kan få förbättrad en förbättrad blodsockerreglering i samband med måltid om vassle intas då, just pga vasslets insulinotropiska egenskaper.
Am J Clin Nutr July 2005 vol. 82 no. 1 69-75
Effect of whey on blood glucose and insulin responses to composite breakfast and lunch meals in type 2 diabetic subjects
Tack för ett bra och intressant inlägg. Låter lite mer logiskt att få det förklarat så där i mina öron.
Intressant det där med Typ-2 diabetiker och vassle också.
Vassleprotein har en blodsockerhöjande effekt på mig och på andra diabetiker som också tränar och använder vassleprotein.
Misstänker att vassleproteinets snabba upptag stimulerar både insulinfrisättning ( hos "normala" personer ) och frisättning av glukagon.
Lite beroende på näringsstatus och mängd leverglykogen kommer blodsockret att stiga pga glukagonet, både högre och fortare, med vassleprotein än motsvarande kaseinprotein.
gratefuldead
2012-08-31, 17:11
Vassleprotein har en blodsockerhöjande effekt på mig och på andra diabetiker som också tränar och använder vassleprotein.
Misstänker att vassleproteinets snabba upptag stimulerar både insulinfrisättning ( hos "normala" personer ) och frisättning av glukagon.
Lite beroende på näringsstatus och mängd leverglykogen kommer blodsockret att stiga pga glukagonet, både högre och fortare, med vassleprotein än motsvarande kaseinprotein.
Intressant.
Givetvis höjer det lite för mig också, men knappt någonting jämfört med kolhydrat av samma mängd. Tillexempel 20g protein räcker 1 enhet Novorapid för min del. Skulle det vara 20g kolhydrat minst 3 enheter.
exevision
2012-08-31, 17:21
Inte för att vara dryg eller så.. men du hade ingen källa på detta? Du bara trodde att det var så?
gratefuldead
2012-08-31, 17:52
Inte för att vara dryg eller så.. men du hade ingen källa på detta? Du bara trodde att det var så?
Jag har tidigare läst studier som visat att många överdrivna insulintoppar varje dag minskar insulinkänsligheten och således leder till ökad risk för diabetes typ-2. Vassle verkar dock inte påverka insulinkänsligheten på samma sätt som kolhydrat eller fett.
exevision
2012-08-31, 17:57
Jag har tidigare läst studier som visat att många överdrivna insulintoppar varje dag minskar insulinkänsligheten och således leder till ökad risk för diabetes typ-2. Vassle verkar dock inte påverka insulinkänsligheten på samma sätt som kolhydrat eller fett.
Lätt att säga att man läst det. Du kan inte hitta dessa studier?
Sheogorath
2012-08-31, 18:05
Det har inte jag läst och jag har läst en del om diabetes typ II. Däremot vet jag att man lätt kan ge råttor diabetes typ II genom att låta dem föräta sig på fruktos som som bekant har väldigt lågt GI (men som är en viktig del av sockermolekylen, nevertheless). Precis som exevision undrar jag vad du har för källor? Att överdriven sockerkonsumtion kan inducera metabolt syndrom är inte det samma som att det är insulintopparna som är boven vilket är en viktig sak, eftersom man kan kan få högt insulinpåslag utan sackaros, t.ex. genom maltodextrin.
Det ska sägas att insulin minskar dock muskelnedbrytningen.
Det ska sägas att insulin minskar dock muskelnedbrytningen.
Det gör det alltså? Är det mer än försumbart?
gratefuldead
2012-09-01, 00:05
Det har inte jag läst och jag har läst en del om diabetes typ II. Däremot vet jag att man lätt kan ge råttor diabetes typ II genom att låta dem föräta sig på fruktos som som bekant har väldigt lågt GI (men som är en viktig del av sockermolekylen, nevertheless). Precis som exevision undrar jag vad du har för källor? Att överdriven sockerkonsumtion kan inducera metabolt syndrom är inte det samma som att det är insulintopparna som är boven vilket är en viktig sak, eftersom man kan kan få högt insulinpåslag utan sackaros, t.ex. genom maltodextrin.
Jag har försökt att leta en del ikväll utan något resultat. Jag har för mig starkt att jag läst det i en studie för några år sedan.
Ska leta ett tag till, hittar jag på några studier postar jag dom, men tills vidare kan vi lika gärna dementera mina påståenden.
Känns mycket tråkigt om jag påstår felaktigheter.
Sheogorath
2012-09-01, 05:26
Jag har försökt att leta en del ikväll utan något resultat. Jag har för mig starkt att jag läst det i en studie för några år sedan.
Ska leta ett tag till, hittar jag på några studier postar jag dom, men tills vidare kan vi lika gärna dementera mina påståenden.
Känns mycket tråkigt om jag påstår felaktigheter.
Bara för att du inte hittar den har du ju inte fel och det är en ganska vanligt förekommande uppfattning både hos lekmän och mer lärda att frekventa och höga insulinutsöndringar leder till typ-II-diabetes. Jag har däremot aldrig sett studier på det. Jag frågade en överläkare i endokrinologi för tre år sedan och han svarade ungefär att "han vet inte men så borde det vara" vilket jag faktiskt inte tycker duger.
Varför skulle typ 2-diabetiker tappa muskelmassa ?
De är oftast överviktiga och stoppar in fettet både här och där. Kroppen flödar av energi och insulinsignalen sitter i taket. Motsattsen är obehandlad diabetes typ 1 där musklerna svälter medan blodsockret är högt och sliter på kroppen.
Att de tappar muskelmassa borde mer vara en effekt av att de inte orkar eller kan flytta kroppen:(, utsätta den för belastning.
Säkert resonerade överläkaren så. Prioriteten borde istället vara att återställe patientens blodsocker och övervikt snarare än att bevara en muskelmassa.
Sheogorath
2012-09-01, 07:04
Varför skulle typ 2-diabetiker tappa muskelmassa ?
De är oftast överviktiga och stoppar in fettet både här och där. Kroppen flödar av energi och insulinsignalen sitter i taket. Motsattsen är obehandlad diabetes typ 1 där musklerna svälter medan blodsockret är högt och sliter på kroppen.
Att de tappar muskelmassa borde mer vara en effekt av att de inte orkar eller kan flytta kroppen:(, utsätta den för belastning.
Säkert resonerade överläkaren så. Prioriteten borde istället vara att återställe patientens blodsocker och övervikt snarare än att bevara en muskelmassa.
Nu vet inte jag om någon annan nämnt någon överläkare men jag pratade inte med honom om muskelmassa.
Ja. Jag upptäckte nu att det blev helt fel där:em:.
Men vad är hönan och vad är ägget ?
Det är lätt att överäta socker vilket kan leda till övervikt m a p stort kaloriintag. Övervikten leder till lägre insulinkänslighet och tillslut diabetes typ 2.
Det gör det alltså? Är det mer än försumbart?
Insulin and muscle protein turnover in humans: stimulatory, permissive, inhibitory, or all of the above?
http://ajpendo.physiology.org/content/295/4/E731
...As such, it seems that one definitive effect of insulin with respect to muscle protein turnover is a suppression of proteolysis.
...The authors’ main conclusions are that amino acids are, in and of themselves, remarkably anabolic and can stimulate a marked rise in muscle protein synthesis even in the face of basal (i.e., 5 μU/ml) insulin.
...Hence, insulin is not even mildly anabolic with increasing doses above 5 μU/ml and is definitely antiproteolytic; however, beyond even moderate hyperinsulinemia (i.e., 30 μU/ml), there is no further effect on muscle protein balance. Thus, can we say at this point that insulin is simply permissive for protein synthesis and suppressive for protein breakdown
Jag frågade en överläkare i endokrinologi för tre år sedan och han svarade ungefär att "han vet inte men så borde det vara" vilket jag faktiskt inte tycker duger.
Ja, se läkare.
Ja. Jag upptäckte nu att det blev helt fel där:em:.
Men vad är hönan och vad är ägget ?
Det är lätt att överäta socker vilket kan leda till övervikt m a p stort kaloriintag. Övervikten leder till lägre insulinkänslighet och tillslut diabetes typ 2.
Fast visar dock inte studier att folk som äter mer socker är smalare än folk som äter mindre socker?
Det finns ju confounders där också såklart; folk som äter mindre socker äter kanske mer fet mat osv. Glukosdelen av socker kan bli till glykogen osv.
Sheogorath
2012-09-01, 10:47
Ja, se läkare.
Jag tyckte visserligen att det var ovanligt ärligt att han svarade "vet inte" på en fråga där "common knowledge" (kanske felaktigt) är att frekventa och/eller höga insulin-påslag -> diabetes. Annars är det ju väldigt vanligt att experter drar svar ur arslet och antas ha rätt bara för att de är auktoriteter.
Jag tyckte visserligen att det var ovanligt ärligt att han svarade "vet inte" på en fråga där "common knowledge" (kanske felaktigt) är att frekventa och/eller höga insulin-påslag -> diabetes. Annars är det ju väldigt vanligt att experter drar svar ur arslet och antas ha rätt bara för att de är auktoriteter.
Det har du faktiskt rätt i.
Måste finnas ett samband mellan höga insulinpåslag och sänkt insulinkänslighet. För insulinbehandlade diabetiker finns risken att stora doser insulin bara stimulerar immunförsvaret att bryta ned insulinet.
Höga insulinnivåer kommer ändå bara sänka receptorsvaret. Vilket visas av att många diabetesmediciner förstärker insulinets effekt på cellnivå.
Frågan är mer vem och varför någon får höga insulinsvar. Vi som tränar och håller kroppsvikten lär inte drabbas.
Jag har faktiskt aldrig hört någon prata om insulinnivåerna specifikt som ett problem INNAN individen börjar slira mot diabetes, varken endokrinologer eller "tjockisdoktorer". Iofs är det inte som att jag har hört en miljon sådana heller. Men, apropå det du skriver om "common knowledge" så beror det ju lite på vem du menar är common people, men går du till folk på stan så är rätt vanligt att det som "alla vet" är ganska dåligt underbyggt, skulle jag säga.
De läkare eller (universitets)lärare jag har hört föreläsa eller pratat med om saken har varit väldigt samstämmiga i sitt utpekande av överintag av energi och övervikt som de stora bovarna. Vissa går så långt som till att säga att det inte finns några överviktiga typ 2-diabetes (de räknar då inte MODY), men det är ju att gå väl långt. Den ärftliga belastningen spelar ju också in, bland mycket annat. Men jag tror att det ligger mycket i det som Sverker skriver om det att hålla vikten och röra på sig som riskminskare.
Sheogorath
2012-09-01, 16:36
Jag har faktiskt aldrig hört någon prata om insulinnivåerna specifikt som ett problem INNAN individen börjar slira mot diabetes, varken endokrinologer eller "tjockisdoktorer". Iofs är det inte som att jag har hört en miljon sådana heller. Men, apropå det du skriver om "common knowledge" så beror det ju lite på vem du menar är common people, men går du till folk på stan så är rätt vanligt att det som "alla vet" är ganska dåligt underbyggt, skulle jag säga.
De läkare eller (universitets)lärare jag har hört föreläsa eller pratat med om saken har varit väldigt samstämmiga i sitt utpekande av överintag av energi och övervikt som de stora bovarna. Vissa går så långt som till att säga att det inte finns några överviktiga typ 2-diabetes (de räknar då inte MODY), men det är ju att gå väl långt. Den ärftliga belastningen spelar ju också in, bland mycket annat. Men jag tror att det ligger mycket i det som Sverker skriver om det att hålla vikten och röra på sig som riskminskare.
Och jag instämmer. Anledningen till mitt engagemang i frågan är att det för några år sedan gick tongångar i stil med "omg du kan inte dricka gainer som mellanmål för då får du diabetes!" Som sagt har jag inte hittat stöd för ett sådant påstående.
Anledningen till mitt engagemang i frågan är att det för några år sedan gick tongångar i stil med "omg du kan inte dricka gainer som mellanmål för då får du diabetes!"
Den där typen av uttalanden får mig att känna lite såhär: *gah!*
Jag tror ju också att det skulle vara väldigt svårt att i efterhand säga att någon hade utvecklat diabetes just p.g.a. gainer, bland alla andra tausend faktorer, med ärftlig belastning (som man inte skall glömma när det gäller typ 2, tycker jag) som en.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.