Visa fullständig version : [Hjälp] Vet inte hur jag ska gå ner i vikt...
Tja Kolozzeum, hoppas ni har det i bra regnet *cry*
Det är så här, jag börjar från början.
Jag har alltid vart stor, jag vägde ett tag 120kg och är 16 år med längden 195cm. Jag har jobbat mig ner till 109kg men siktar på att hamna under 100kg innan jul och det vill jag verkligen fixa.
Jag tror jag äter hyfsat bra. Jag äter inte så mycket kolhydrater, bara till frukost och lite till lunch/kvällsmat. Men jag är osäker på vad jag ska äta med, just nu äter jag halva tallriken med sallad och en kvart med kött/fisk och resten kolhydrater. Har ni några tips som jag kan göra för att få ut det ultimata ur min kost?
Nu till träningen...
Jag tränar varannan dag enligt schemat som axon.se har gjort. Jag värmer upp 10-15min varje gång innan jag tar ett pass. Men ska jag öka på konditorn (löp, cykel, rodd) och minska med styrkan eller ska jag fortsätta så som jag gör nu?
Hade vart jätte roligt om någon kunde hjälpa mig med idéer så jag till slut hamnar under 100kg.
//Davve
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Tror du måste specificera problemet innan någon kan hjälpa dig.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Tror du måste specificera problemet innan någon kan hjälpa dig.
Har läst det och förstår inte riktig, hur ska jag kunna hålla koll på alla KCAL jag stoppar i mig...?
Har läst det och förstår inte riktig, hur ska jag kunna hålla koll på alla KCAL jag stoppar i mig...?
Du väger maten och matar in vad du har ätit på en sajt som ShapeUpClub.
Du mäter vad du äter genom att väga det, sen tar du reda på mängden energi det representerar och sen adderar du allting så vet du hur mycket kalorier du har stoppat i dig.
Det är onekligen en hel del jobb.
En bra idé är att väga sig varje dag och sen föra i det i excel eller liknande program för att se om du går ner i vikt eller står stilla. Man bör väga sig varje dag (direkt när du vaknar och har varit på toaletten) och sen när du har en veckas data kanske du kan dra några slutsatser.
Om vikten står stilla så måste du äta mindre, eller se till så du förbrukar mer energi, genom t.ex. träning. En kombination är oftast en bra idé.
Om du fortfarande inte klarar av att gå ner i vikt så är räkna kalorier något som kan vara en bra idé.
Du väger maten och matar in vad du har ätit på en sajt som ShapeUpClub.
Okej, tack!
Du mäter vad du äter genom att väga det, sen tar du reda på mängden energi det representerar och sen adderar du allting så vet du hur mycket kalorier du har stoppat i dig.
Det är onekligen en hel del jobb.
En bra idé är att väga sig varje dag och sen föra i det i excel eller liknande program för att se om du går ner i vikt eller står stilla. Man bör väga sig varje dag (direkt när du vaknar och har varit på toaletten) och sen när du har en veckas data kanske du kan dra några slutsatser.
Om vikten står stilla så måste du äta mindre, eller se till så du förbrukar mer energi, genom t.ex. träning. En kombination är oftast en bra idé.
Om du fortfarande inte klarar av att gå ner i vikt så är räkna kalorier något som kan vara en bra idé.
Ska prova excel en vecka sen får vi se! Tack för hjälpen.
gratefuldead
2012-08-30, 20:29
När du lärt dig ganska bra på ett ungefär vilken mängd energi maten innehåller kan du också "höfta" lite grann, istället för att väga det varje gång.
Det är en god idé att läsa igenom deffguiden som någon tidigare länkade.
Hur eller vad du tränar spelar ingen egentlig roll, det som gör att du går ned i vikt är att du ligger på energiunderskott. Att du gör dig av med mer än du stoppar i dig. Självklart är träning ett bra verktyg för att öka ditt behov så du lättare kan ligga på minus.
vicarious
2012-08-30, 20:47
Börja räkna kalorier vid 16 bast? Kom igen nu grabbar.
Att justera intaget av mat så man fortsätter gå nedåt i vikt borde inte vara så knepigt. Väg dig ofta, gärna varje dag vid samma tidpunkt och håll koll så det går i rätt riktning. Försök i största möjliga mån undvika onödiga kalorier i form av snacks, godis, alkohol osv. Betyder inte att jag tycker du ska utesluta sånt helt och hållet, det blir inget roligt liv i längden men försök hålla det till ett minimum iaf.
Pretorian
2012-08-31, 07:29
Börja räkna kalorier vid 16 bast? Kom igen nu grabbar.
Att justera intaget av mat så man fortsätter gå nedåt i vikt borde inte vara så knepigt. Väg dig ofta, gärna varje dag vid samma tidpunkt och håll koll så det går i rätt riktning. Försök i största möjliga mån undvika onödiga kalorier i form av snacks, godis, alkohol osv. Betyder inte att jag tycker du ska utesluta sånt helt och hållet, det blir inget roligt liv i längden men försök hålla det till ett minimum iaf.
Du kommer långt på just det, att utesluta (kanske inte helt) skräpmaten och satsa på "riktig" mat.
Du har ju redan lyckats halvvägs till ditt mål. Bra jobbat! Hur gjorde du det? Har viktnedgången stannat av eller är det något annat som gör att du frågar om hjälp här?
Du har ju redan lyckats halvvägs till ditt mål. Bra jobbat! Hur gjorde du det? Har viktnedgången stannat av eller är det något annat som gör att du frågar om hjälp här?
Kan bara hålla med. Start jobbat hittils. 11 kilo redan och bara 9 kvar. Fortsätt på samma sätt. Om minskningen stannat av så ät helt enkelt lite mindre eller gå några extra promenader i veckan. Du klarar det utmärkt utan att börja väga allt käk med mera. Vill du senare i livet sätta dig in mer i träning och kost så gör det men det är ingen nödvändighet, du är ju redan på g.
Det finns gott om hjälp och inspiration att få på internet men tänk på att du mest troligt redan gått ner mer i vikt än många av de som kommer ge dig tips.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.