Visa fullständig version : Bakre axlar?
Hur mycket focus lägger ni här?
Kör själv för de mesta millitärpress, hantelpress och sidolyft, bara ibland det blir att man kör övningar för bakre axlar. Något som borde köras mer kanske?
Sheogorath
2012-08-30, 05:19
Hur mycket focus lägger ni här?
Kör själv för de mesta millitärpress, hantelpress och sidolyft, bara ibland det blir att man kör övningar för bakre axlar. Något som borde köras mer kanske?
Du får knappt med baksidan alls i övningarna du nämner, däremot en del när du kör rygg. Väldigt många har usla baksida axlar precis som väldigt många har usla ben och det är därför muskelgrupper de borde lägga ner mer tid på att träna om de vill ha en balanserad fysik.
Jag skulle vilja säga att det är ofta bakre axlar är bland de 3 sämst utvecklade muskelgrupperna för de flesta tillsammans med baklår och vader.
dessutom bidrar bakre axlar till en grym ryggtavla
Vilken övning bygger mest igentligen?
Cablecross, hantlar eller maskin??
Jag skulle vilja säga att det är ofta bakre axlar är bland de 3 sämst utvecklade muskelgrupperna för de flesta tillsammans med baklår och vader.
dessutom bidrar bakre axlar till en grym ryggtavla
Stort +1 på detta. Folk verkar helt glömma bort dessa (något jag själv gjorde och fick sota för).
Sheogorath
2012-08-30, 10:12
Vilken övning bygger mest igentligen?
Cablecross, hantlar eller maskin??
Ja.
gratefuldead
2012-08-30, 10:14
Facepulls i kabel är en alldeles utmärkt övning för baksida axlar. I stort sett den enda jag kör för baksidan.
Blir väl att börja köra derå! Räcker de med press bakom nacken och några isolationsövningar, eller är de någon vital övning man bör köra?
Sheogorath
2012-08-30, 12:53
Blir väl att börja köra derå! Räcker de med press bakom nacken och några isolationsövningar, eller är de någon vital övning man bör köra?
Press bakom nacken tränar inte baksida axlar. Någon typ av omvänd flye och/eller högrodd (drag mot bröstet med armbågarna rakt ut åt sidorna) är det som ska till. Jag föredrar helt klart flyes själv men det är i mångt och mycket en smaksak.
Latissimus Dorsi
2012-08-30, 12:55
Den här tycker jag är bra och envisas med att nämna varenda gång en person nämner bakre axel http://www.youtube.com/watch?v=BVFUmSOaiWo
Olsson80
2012-08-30, 14:26
Vilken dag tycker bi man skall lägga in det på?
1:Militärpress
2:Marklyft
3:Bänk
4:Böj
//D
Rikard Jansson
2012-08-30, 14:42
Facepulls.
Face
pulls
benaciii
2012-08-30, 14:48
Facepulls.
Face
pulls
+1. Den övning jag kör där jag lyckas att inte dra med skulderbladen utan bara med baksidan.
Spetälsk
2012-08-30, 14:49
Facepulls, facepulls.Hur kan ni gilla fp? den övningen känns bara fel för mig. hög kabelrodd om det finns något som heter så (man drar mot nyckelbenen) känns mycket bättre och ger bra resultat på mig. baksida axlar är lättränade och det är konstigt att de släpar på så många.
Spartansk
2012-08-30, 14:52
Vad menar ni med bakre axlar? Bakre huvudet av deltoiden, eller?
Jag kör två övningar för baksida axel. Alltid kört en men fick just höra att baksida släpar.
Hur kan ni gilla fp? den övningen känns bara fel för mig. hög kabelrodd om det finns något som heter så (man drar mot nyckelbenen) känns mycket bättre och ger bra resultat på mig. baksida axlar är lättränade och det är konstigt att de släpar på så många.
Du kanske drar för högt, mot pannan eller så. Det får inte bli fokus på att rotera eller så, utan bara på att dra överarmen bakåt utan att trycka ihop skuldrorna för mycket. Dra mot axlarna om det hjälper dig. Gör många reps. Lägg på 50-60 kg i en dubbeltrissa och kör till fail, tre gånger. Känns pumpen i baksida.
Vad menar ni med bakre axlar? Bakre huvudet av deltoiden, eller?
Yup. Inte främre huvudet, inte mellersta, utan det bakre. Muscula Deltoideus pars dorsalis.
vicarious
2012-08-30, 14:57
Vilken dag tycker bi man skall lägga in det på?
1:Militärpress
2:Marklyft
3:Bänk
4:Böj
//D
Vilar du mellan 4 och 1? På 2 känns mest logiskt, bara det inte påverkar din bänk negativt dagen efter.
ToughLove
Vanliga hantel lyft där man står böjd framåt i 90 grader, tar så in i hel*ete på baksida axelparti
Spartansk
Yup. Inte främre huvudet, inte mellersta, utan det bakre. Muscula Deltoideus pars dorsalis.
Uppfattat!
Jag tycker ämnet är intressant, för på mig ser det ut som om jag har bra mellandeltoid och bakre deltoid, men att det fattas massa mellan de två. *screwy* Kan det vara bakre fibrerna av mellandeltoiden som behöver tränas?
BelowAverage
2012-08-30, 15:04
Facepulls, delt-flyes.
Stående pulldowns med rep med kontrollerade vikter ger mig bra "pump" i teres major.
Weh. Det är helt enkelt svårt att träna axlarna utan att ta i med större muskler.
Jag tror det är bra att varva 6-10 reps med 10-15 så man kan göra kontrollerade rörelser utan fusk.
Är det ok att låsa skuldrorna när man gör face pulls för att slippa gör det till en ryggövning?
Uppfattat!
Jag tycker ämnet är intressant, för på mig ser det ut som om jag har bra mellandeltoid och bakre deltoid, men att det fattas massa mellan de två. *screwy* Kan det vara bakre fibrerna av mellandeltoiden som behöver tränas?
du behöver nog mer fett/trapz eller en blandning av dem båda.
Spartansk
2012-08-30, 15:12
du behöver nog mer fett/trapz eller en blandning av dem båda.
Om inte min egen teori stämmer så skulle jag snarare tro att jag egentligen har för klen mellandeltoid, men att en stor frontdeltoid skapar en illusion av att mellandeltoiden är rätt stor.
Eller så kanske jag har en klen bakdeltoid, och det jag tror är bakdeltoiden är en ryggmuskel? *jorgen*
Om inte min egen teori stämmer så skulle jag snarare tro att jag egentligen har för klen mellandeltoid, men att en stor frontdeltoid skapar en illusion av att mellandeltoiden är rätt stor.
Eller så kanske jag har en klen bakdeltoid, och det jag tror är bakdeltoiden är en ryggmuskel? *jorgen*
kolla på anatomikartan så ser du att det är snarare trapz du har för lite av. Det finns en anledning varför mellandeltoiden kallas utsida axlar, för det är utsidan, inte så mycke ovansidan.
En välutvecklad mellandeltoid gör att det ser ut som att du har breda axlar. välutvecklade(eller rent utav överutvecklade i jämförelse med allt annat) främredeltoider gör att dina bröst ser små ut.
har man dåligt utvecklade mellandeltoider ser det ut som en sluttning ner från halsen som i princip håller samma gradantal hela vägen, har du däremot välutvecklade mellandeltoider får du illusionen av att vara bred för att gradantalet bryts och sluttningen planas ut.
Spartansk jag ser nu att jag läste fel på det inlägg jag skrev om.. jag läste mellan mellandeltoiden och halsen inte mellan mellandeltoiden och främredeltoiden..
Spartansk
2012-08-30, 15:33
Spartansk jag ser nu att jag läste fel på det inlägg jag skrev om.. jag läste mellan mellandeltoiden och halsen inte mellan mellandeltoiden och främredeltoiden..
Okej, tyckte det lät lite konstigt! ;)
Jag gör facepulls i hopp om att man ska få med skulderbladsmuskulaturen så mycket som möjligt, inte för att isolera bakre delts.. Brukar avsluta med omvända flyes i kabel, 1 arm i taget. Mina släpar så in i helvete för jag aldrig tränat dem separat. Måste dock erkänna att även mina hamstrings och vader släpar också så jag har en balanserad släpande discofysik.
Supermicke
2012-08-30, 16:10
jag kör också facepulls i hopp om att träna utåttrotation för axelhälsa.. ;x men tar det lite baksida också blir man väl glad
Högrep i framåtlutade hantellyft åt sidan med inåtroterade axlar och låsta skulderblad.
Och pullaparts.
Missade denna till stor del i början av träningskarriären. Älskade facepulls förut, men efter ett uppehåll så känner jag ingen kontakt öht. Har gått över till framåt-lutande hantellyft (finns säkert något tjusigt namn på latin eller liknande). Saftar på fint i rhomberna också. Kör också 3 set stångrodd med ganska brett grepp där stången träffar typ nipples. Att träna bakre axlar har hjälpt mig att få en bättre hållning.
Press bakom nacken tränar inte baksida axlar. Någon typ av omvänd flye och/eller högrodd (drag mot bröstet med armbågarna rakt ut åt sidorna) är det som ska till. Jag föredrar helt klart flyes själv men det är i mångt och mycket en smaksak.
Aja okej. Då satsar vi på facepulls och baksida axel i maskin sen lägga in några set högrodd med ryggpasset. Men tack för hjälpen allihopa :thumbup:
Albin Eriksson
2012-08-31, 06:33
Omvända flyes i kabel och med hantlar liggande på mage eller framåtlutade, samt omvänd pecdec vilket många gym har.
Själv får jag oftast inte vidare bra kontakt i facepulls...
vicarious
2012-08-31, 06:59
Jag tycker facepulls tar mer på rhombs och trapz, men det kan ju bero på bristande teknik också. Reverse pec-deck är min favorit.
Pretorian
2012-08-31, 07:12
Den här tycker jag är bra och envisas med att nämna varenda gång en person nämner bakre axel http://www.youtube.com/watch?v=BVFUmSOaiWo
Tack för tipset. Testade den för första gången igår på axelpasset. Jag har anat att jag inte fått med baksidan i mitt schema (av Aron bla) så det är kanske dags att börja med det nu.
Nephelite
2012-08-31, 07:48
Börjat köra baksida axlar tillsammans med rygg 2 ggr i veckan.
Funkar skitbra =)
köttar på stående "reverse flyes" i CC, frammåtlutande sidolyft och ngn maskin eventuellt face-pulls.
kom ihåg 90-graders vinkeln med kroppen eller försök iaf =) tkr det tar mkt bättre då!
Sheogorath
2012-08-31, 08:04
On topic: Jag ser inte hur facepulls med sedvanlig teknik skulle vara en övning primärt för baksida axlar... Gör man däremot en "chest pull" blir det en annan femma, men då är det ju inte "face pull" längre.
Rikard Jansson
2012-08-31, 08:20
On topic: Jag ser inte hur facepulls med sedvanlig teknik skulle vara en övning primärt för baksida axlar... Gör man däremot en "chest pull" blir det en annan femma, men då är det ju inte "face pull" längre.
Den enda skillnaden är att armarna samtidigt roteras uppåt vilket orsakar ett ytterligare moment?
Spetälsk
2012-08-31, 08:57
Den enda skillnaden är att armarna samtidigt roteras uppåt vilket orsakar ett ytterligare moment?Tycker det är svårt att göra utan att vinkla handlederna också och då blir det en väldig komplex instabil rörelse. kanske har jag gjort fel, körde med knutrep.
Ni som kör facepulls för axlarna, vilken set-up har ni? Hur högt har ni trissan och kör ni rakt mot ansiktet osv.
Sheogorath
2012-08-31, 09:31
Den enda skillnaden är att armarna samtidigt roteras uppåt vilket orsakar ett ytterligare moment?
Allteftersom överarmarna roteras utåt förflyttas belastningen till yttre delta och själva rotationen utförs av utåtrotatorerna. Tänker dig en omvänd pec-dec (inte pec flye) där man ju har 90 grader i armbågsleden och armbågen pekar mot golvet; det är knappast en bra övning för baksida axlar. Armbågen måste peka bakåt, inte nedåt, för att belastningen ska komma rätt.
I en "face"-pull får man det om man drar mot bröstet. Egentligen blir det bara en högrodd med rep. :)
Rikard Jansson
2012-08-31, 09:38
Allteftersom överarmarna roteras utåt förflyttas belastningen till yttre delta och själva rotationen utförs av utåtrotatorerna. Tänker dig en omvänd pec-dec (inte pec flye) där man ju har 90 grader i armbågsleden och armbågen pekar mot golvet; det är knappast en bra övning för baksida axlar. Armbågen måste peka bakåt, inte nedåt, för att belastningen ska komma rätt.
I en "face"-pull får man det om man drar mot bröstet. Egentligen blir det bara en högrodd med rep. :)
Om man börjar dra armbågarna neråt i samma takt om armarna roteras då, så att de alltid drar "bakåt" i förhållande till belastningen?
Sheogorath
2012-08-31, 09:47
Om man börjar dra armbågarna neråt i samma takt om armarna roteras då, så att de alltid drar "bakåt" i förhållande till belastningen?
Jag tror inte jag fattar riktigt vad du menar. Kan du leta upp ett YT-klipp på utförandet tror du?
Denna cykel så kör jag baksida med hjälp utav CC, bakom nacken. Körs med fördel med höga reps och "kort ROM". Tycker det isolerar baksidan som fan! Jag vet inte om detta är en officiell övning eller något jag kokat ihop själv, därför har jag inget smart namn på den och kan inte riktigt förklara den. Så jag slänger in en video istället där jag kör den (kika från 6:18):
ZP-1Z3KHY7A
Denna cykel så kör jag baksida med hjälp utav CC, bakom nacken. Körs med fördel med höga reps och "kort ROM". Tycker det isolerar baksidan som fan! Jag vet inte om detta är en officiell övning eller något jag kokat ihop själv, därför har jag inget smart namn på den och kan inte riktigt förklara den. Så jag slänger in en video istället där jag kör den (kika från 6:18):
ZP-1Z3KHY7A
varför kör du bara halva rörelsen i sittande millitärpress?
Rikard Jansson
2012-08-31, 11:39
Jag tror inte jag fattar riktigt vad du menar. Kan du leta upp ett YT-klipp på utförandet tror du?
http://www.youtube.com/watch?v=eCLe5ILzlhI runt 4 minuter och framåt
Sheogorath
2012-08-31, 11:47
http://www.youtube.com/watch?v=eCLe5ILzlhI runt 4 minuter och framåt
Skapligt utförande. Det går att optimera men det träffar förmodligen baksidan bättre än de vanligare facepull-varianterna.
varför kör du bara halva rörelsen i sittande millitärpress?
Nu handlade inte tråden om sittande militärpress men jag väljer att gå offtopic ändå:
"Halva rörelsen" enligt vem? Jag får maximal kontakt genom att köra det utförandet jag gör då muskeln hela tiden stimuleras och eftersom jag tror på det så trivs jag bra med det. Sedan jag började köra detta utförande så anser jag personligen att mina axlar mår bättre och dessutom växer "mer".
Vi kan ta eventuell fortsatt diskussion i PM eller i min journal så vi slipper gå ännu mera offtopic. :)
För mig blir det mycket reverse flyes i CC men kör även framåtlutande eller liggande reverse flyes med hantlar.
Filar på tekniken och antar att armbågarna ska upp en bit i rörelsen i videon
rP18qhhWkro
pezrulezhaakon
2012-08-31, 13:44
daloatf
Är det en kombinationsträning du är ute efter mellan romber, traps, baksida delta och underarmens/handledens extensorer?
daloatf
Är det en kombinationsträning du är ute efter mellan romber, traps, baksida delta och underarmens/handledens extensorer?
Egentligen inte, men det blir det på grund av att jag har händerna högt upp och går med armbågarna för långt ner antar jag?
Hur ska jag ändra tekniken där för att ta bort rhomb stimuleringen så mycket som möjligt? Dra ner kablarna till axel höjd och bara dra åt sidan så att armarna är i samma vinkel som axlarna, så att kroppen bilder ett T?
Jag har börjat köra baksida axlar med hantlar och i maskin för att mina axlar är ganska framåtroterade. Rekommenderas skarpt för att få bättre hållning och symmetri.
pezrulezhaakon
2012-08-31, 15:21
daloatf
Ja, dra gärna ner trissorna till axelhöjd. Om de är något över spelar inte jättestor roll sålänge dragrörelsen och armbågarna pekar i rätt riktning.
Du kan laborera lite med var du står i förhållande till vikttornen. Koppla ur romber och traps kan du inte göra helt, men fixerar du axelpartiet så du inte har rörelse där, och endast ser till att överarmarna rör sig så gör du det bästa av situationen.
Sedan bör du undvika att "möta" rörelsen, alltså flytta kroppen framåt samtidigt som du drar bakåt. Stå då hellre i "utfalls-stance" för att stå stabilare.
Om handtagen går att ta bort, så kan du istället hålla med pronerad underarm i kabeln för att minska arbetet i underarmen (extensorerna). Hur böjd eller sträckt armbågsled du har spelar också roll beroende på var du står mellan tornen. Det finns lite grejor att förbättra där också för att optimera effekten.
Väljer du sittande eller liggande variant så ökar du effektiviteten ytterligare några snäpp.
Snurra fast något verktyg runt handlederna så du kopplar ur underarmarna fullständigt. Att hålla "lösare" i hantlarna har hjälpt mig hitta vägen till post. delt. aktivering.
Fullständig isometrisk kontraktion i mid/lower trapezis samt rhomboideerna hela setet.
Eller köp såna aMeRiKaNsKa "isolatorz". Endast 999$ just nu.
daloatf
Ja, dra gärna ner trissorna till axelhöjd. Om de är något över spelar inte jättestor roll sålänge dragrörelsen och armbågarna pekar i rätt riktning.
Du kan laborera lite med var du står i förhållande till vikttornen. Koppla ur romber och traps kan du inte göra helt, men fixerar du axelpartiet så du inte har rörelse där, och endast ser till att överarmarna rör sig så gör du det bästa av situationen.
Sedan bör du undvika att "möta" rörelsen, alltså flytta kroppen framåt samtidigt som du drar bakåt. Stå då hellre i "utfalls-stance" för att stå stabilare.
Om handtagen går att ta bort, så kan du istället hålla med pronerad underarm i kabeln för att minska arbetet i underarmen (extensorerna). Hur böjd eller sträckt armbågsled du har spelar också roll beroende på var du står mellan tornen. Det finns lite grejor att förbättra där också för att optimera effekten.
Väljer du sittande eller liggande variant så ökar du effektiviteten ytterligare några snäpp.
Ska testa göra dessa ändringar och se hur det känns. Jag har nyligen gått ifrån liggande för att då drar jag ojämt. Tycker det är lättare att kontrollerar om jag står upp.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.