Visa fullständig version : Bulka med dubbelhaka?
Jag är den typen som har relativt lång hals och dubbelhaka oavsett hur smal jag är känns det som. Förut vägde jag 70 kg till mina 186 cm (otränad), nu väger jag 80 kg ett år senare och måste säga att dubbelhakan endast växt minimalt. Då är förstås mycket jag lagt på mig rena muskler, förstås.
BILDER. På hakbilden tittar jag snett ner mot kameran, för att hakan skulle synas tydligare. På magbilden är jag helt avslappnad, spänner inte.
http://oi45.tinypic.com/j5k1fl.jpg
http://oi50.tinypic.com/2cgfwjq.jpg Bilden gör den inte riktigt rättvisa, den ser mycket större ut snett från sidan. Kan ta en sådan bild också senare.
Nu vill jag börja bulka inför vintern, men det känns fel sålänge hakan är kvar. Samtidigt känns det fel att deffa, eftersom jag är smal nog för att se sexpack när jag spänner mig, och hakan ändå skulle komma fram igen så fort jag börjar äta.
Hur tycker ni jag ska göra? Sicket jävla dilemma cofffee
vicarious
2012-08-29, 18:11
Jag hade deffat.
Jag hade deffat.
Kanske deffa nu i någon månad, och sedan köra igång bulken och hålla på fram till våren?
Låter ju rimligt. Men samtidigt så har jag problem med att deffa just nu, då jag just haft uppehåll på en månad och ska på semester en vecka om ytterligare en månad. Därför borde jag nog nyttja tiden så mycket som möjligt till att bygga nu?
Kanske deffa nu i någon månad, och sedan köra igång bulken och hålla på fram till våren?
Låter ju rimligt. Men samtidigt så har jag problem med att deffa just nu, då jag just haft uppehåll på en månad och ska på semester en vecka om ytterligare en månad. Därför borde jag nog nyttja tiden så mycket som möjligt till att bygga nu?
dra dig uppåt 83-84kg sen deffa?
aranada05
2012-08-29, 18:33
Jag tycker du borde satsa på att öka din styrka på gymmet samtidigt som du "deffar långsamt". De dagar du klarar ett underskott, blir det underskott. De dagar det inte blir det blir det inte det.
Försök bara käka mer grönsaker/kött så samtidigt som du ökar dina lyft på gymmet så kommer du slimma till dig samtidigt som du bygger mer muskler
Har samma problem. Ansiktet så nästan lika tjockt ut på 75kg, som nu på 95kg. Är 185cm.
Jag tänker deffa nu, endast pga just dubbelhaka som syns från sidan. Jag lär behöva komma ner på typ 10% BF, om inte lägre. Så irriterande.
dra dig uppåt 83-84kg sen deffa?
Jo, det skulle man kunna göra. Då kör jag en "snabb deff" efter jul någon gång, och fortsätter sedan bulka igen. Lättar upp deffarbetet inför våren lite. Vid den tidpunkten kommer jag nog dessutom avklarat höstens "tjurrusning" inom styrka dessutom.
Jag tycker du borde satsa på att öka din styrka på gymmet samtidigt som du "deffar långsamt". De dagar du klarar ett underskott, blir det underskott. De dagar det inte blir det blir det inte det.
Försök bara käka mer grönsaker/kött så samtidigt som du ökar dina lyft på gymmet så kommer du slimma till dig samtidigt som du bygger mer muskler
Detta är förstås också ett väldigt rimligt alternativ, dumpa gainern för whey-80 osv.
I en sådan situation, hur gör man med mellanmål? Just nu käkar jag två-tre mellanmål per dag, brukar bli några ägg och en banan per gång. Ska jag slopa dessa, eller bör jag fortsätta med dem?
Har samma problem. Ansiktet så nästan lika tjockt ut på 75kg, som nu på 95kg. Är 185cm.
Jag tänker deffa nu, endast pga just dubbelhaka som syns från sidan. Jag lär behöva komma ner på typ 10% BF, om inte lägre. Så irriterande.
Nästan värt att lägga sig under kniven och betala några slantar för att göra sig av med problemet för gott. *rolleyes*
I en sådan situation, hur gör man med mellanmål? Just nu käkar jag två-tre mellanmål per dag, brukar bli några ägg och en banan per gång. Ska jag slopa dessa, eller bör jag fortsätta med dem?
This, någon?
mattilainen
2012-08-29, 21:22
det du tycker fungerar. Jag äter hellre mycket mat två - tre gånger om dagen än snåla in för att äta massa små mellanmål hela tiden. Jag älskar att bli riktigt mätt.
det du tycker fungerar. Jag äter hellre mycket mat två - tre gånger om dagen än snåla in för att äta massa små mellanmål hela tiden. Jag älskar att bli riktigt mätt.
Det är med andra ord inte nödvändigt att sprida ut det såpass för att få jämnt med protein över dagen, utan det går bra att äta ordentligt vid få tillfällen?
mattilainen
2012-08-29, 21:55
jajamen. Det går exakt lika bra.
Jag skulle bulka lite till. Du hade ju dubbelhaka redan när du vägde 70 kg, vad får dig att tro att den försvinner vid en eventuell deff? Är det inte bara lös hud som din haka består av?
Tråkigt käkben som gör detta skulle jag tro, finns inte mkt att göra mer än att acceptera och basera dina beslut angående bulk på andra fettreserver (och eventuellt operera käkbenet :) ).
Äsch, bulka på nu och deffa ordentligt i vår, så har du mer massa och mindre haka fram tills nästa sommar.
Tråkigt käkben som gör detta skulle jag tro, finns inte mkt att göra mer än att acceptera och basera dina beslut angående bulk på andra fettreserver (och eventuellt operera käkbenet :) ).
Jag har "manliga" käkben, dvs ganska breda och synliga, men ändå det där jävla gäddhänget.
Fast jag vet inte riktigt om jag förstod vad du menade med "tråkiga käkben", haha.
Jag har "manliga" käkben, dvs ganska breda och synliga, men ändå det där jävla gäddhänget.
Fast jag vet inte riktigt om jag förstod vad du menade med "tråkiga käkben", haha.
Så du argumenterar emot något du inte förstod? Oftast brukar det vara en avsaknad av en ordentlig peak på hakan som gör att det ser ut sådär, det har inte med bredden att göra. Det kan även vara så att man har en tendens att lagra fett just för. Därför får man kolla fler fettdepåer för att bestämma planen.
Jag är inte så mycket för att räkna kalorier, eftersom jag går tredje ring och ännu tvingas äta skolans ovägda kost. Detta förstör mycket både gällande bulk/deff oavsett hur jag väljer att göra.
Några förslag på hur man lättast uppskattat kalorierna i en sådan måltid?
Jag är rädd för att det kommer krävas lite mer än en månad för att bli någorlunda fit med ditt nuvarande utgångsläge såvida du lägger dig på ett för stort underskott.
Jag skulle ha deffat för att sedan köra på ett vagt överskott (2-250).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.