handdator

Visa fullständig version : Liggande tricepsextensions - Ez-stång eller rakstång?

Järvskan
2012-08-29, 10:45
Har hittills alltid kört tricepsextensions med ez-stång, men jag började undra ifall det finns fördelar med att träna med rak stång?

Vad är skillnaden med att träna liggande tricepsextensions med ez-stång jämfört med rak stång?

pezrulezhaakon
2012-08-29, 10:59
Järvskan

Ingen skillnad för triceps mellan stångvalen. Välj det du tycker är mest bekvämt och kan utföra övningen mest korrekt.

Sheogorath
2012-08-29, 11:01
Det är lättare att hålla ihop armbågarna med EZ-stången vilket jag bara ser som en fördel. Det är inte normalt att kunna hålla armbågarna rakt uppåt om man kör med rakstång så det är inte en fråga om att man "ska" öva upp smidigheten i handlederna som är fallet när man curlar med rakstång. Sen kan man köpa att armbågarna fläker ut en del och det kommer fortfarande att vara en bra tricepsövning. Om man nu vill köra med rakstång av någon anledning.

speedy83
2012-08-29, 11:38
Vill minnas att Arne säger rak stång, någon (han själv?) som vet varför?

Sen en fråga, är det dåligt att armbågarna pekar åt sidorna när man gör övningen, känns omöjligt att hålla dem rakt upp eller är det jag som är orörlig liksom jag är i övriga 99 % av kroppen?

pezrulezhaakon
2012-08-29, 11:48
speedy83

Ja, det skapas onödiga krafter i armbågsleden, men även i axelleden då den måste kompensera.
Detta pga att greppet i de flesta fall är för smalt. Breddas greppet på stången blir det lättare att linjera armbågarna och underarmarna , och träningen blir effektivare.

Eller så kör man med rep OH. Då undviker man en del onödiga krafter.

speedy83
2012-08-29, 11:54
speedy83

Ja, det skapas onödiga krafter i armbågsleden, men även i axelleden då den måste kompensera.
Detta pga att greppet i de flesta fall är för smalt. Breddas greppet på stången blir det lättare att linjera armbågarna och underarmarna , och träningen blir effektivare.

Så att bredda greppet är alltså en lösning, de ska testas. Får alltid grym träningsvärk av övningen så vill verkligen kunna köra den. Ska även testa med rep.

Sheogorath
2012-08-29, 11:58
Så att bredda greppet är alltså en lösning, de ska testas. Får alltid grym träningsvärk av övningen så vill verkligen kunna köra den. Ska även testa med rep.

Och som sagt. EZ-stång eller hammerstång bör också lösa problemet.

pezrulezhaakon
2012-08-29, 12:13
speedy83

Ja, smala grepp vinner man inget alls på muskulärt. Det skapar bara onödiga risker.

Bjern
2012-08-29, 12:18
speedy83

Menar du i kabel-maskin då?

pezrulezhaakon
2012-08-29, 12:21
Bjern

Japp, antingen liggande eller stående.

speedy83
2012-08-29, 12:29
Menar du i kabel-maskin då?

Ja jag tänker mig liggande i CC rörelsen borde ju bli likadan (i mitt huvud iaf).

pezrulezhaakon
2012-08-29, 12:34
speedy83

Ja rörelsen är likadan, men du förändrar belastningskurvan i de olika varianterna.

speedy83
2012-08-29, 12:41
speedy83

Ja rörelsen är likadan, men du förändrar belastningskurvan i de olika varianterna.

Nu är ju jag en relativt normalbegåvad individ för det mesta men här inne är jag det absolut inte, så innebär det att effekten av träningen blir annorlunda i CC mot med stång?

Sheogorath
2012-08-29, 12:47
Nu är ju jag en relativt normalbegåvad individ för det mesta men här inne är jag det absolut inte, så innebär det att effekten av träningen blir annorlunda i CC mot med stång?

Det kan nog ingen svara på. Musklerna belastas lite annorlunda (en jämnare belastning med kabel, enkelt uttryckt) men om det ger annan träningseffekt? Sannolikt ingenting som kan ses utifrån, men kanske någonting man kan mäta. :)

pezrulezhaakon
2012-08-29, 13:55
speedy83, skillnader finns men mest sannolikt får man bäst resultat av den varianten man bäst kan utföra. Däremot för allmän styrka och funktion är det fördelaktigt att köra båda varianterna, förutsatt korrekt utförande.

Ett Orm
2012-08-29, 14:03
speedy83, skillnader finns men mest sannolikt får man bäst resultat av den varianten man bäst kan utföra. Däremot för allmän styrka och funktion är det fördelaktigt att köra båda varianterna, förutsatt korrekt utförande.

Med båda menar du liggand och stående eller med rep och stång?

pezrulezhaakon
2012-08-29, 14:29
Ett Orm

Javisst. Det går att variera sig massor i CC. Man kan ju lättare styra var man vill att belastningen ska vara. Det ena behöver inte vara bättre än det andra, men det öppnar upp fler möjligheter att hitta det man är ute efter. :)

Arne Persson
2012-08-29, 16:50
Vill minnas att Arne säger rak stång, någon (han själv?) som vet varför?

Sen en fråga, är det dåligt att armbågarna pekar åt sidorna när man gör övningen, känns omöjligt att hålla dem rakt upp eller är det jag som är orörlig liksom jag är i övriga 99 % av kroppen?

Jag kör själv alltid med Eleikos normala gymstång som är suveränt lagrad. Senast jag körde liggande triceps ext. med en curlstång var 1980 eller 81 hemma hos Ricky Bruch i Sösdala där vi hade en typ av maxtävling. Jag fick stoppa på 77 kg eftersom jag höll på att paja handlederna pga av den gamla skitstången som inte tillät vikterna att rotera. Å andra sidan gjorde jag 48 kg i enarms scottcurl med hantel.:d