Visa fullständig version : problem med en viktig del..
Tjena! har lite problem med mina mellanmål. Ska försöka äta 6 gånger per dag.
Jag äter på morgonen, och sen lunch i skolan klockan 12. Sedan när jag kommer hem klockan 5 så tränar jag, efter det äter jag. Och sen kvällsmat innan läggdags.
Som ni ser så måste jag iallafall ha 2 mellan mål. Emellan frukost och lunch. Och också emellan lunch och middag/träning.
Skulle vara tacksam om någon kunde ge mig förslag på vad jag kan ta med till skolan och ha som mellanmål. Inget jobbigt eller kletigt så att säga. Utan något smidigt, billigt och bra mellanmål att ta med.
tack på förhand!
det första ja kommer att tänka på, mackor???
Maine_Cat
2012-08-28, 20:30
kokt ägg, makrill, tonfisk, banan, nötter, avokado
Jag äter på morgonen, och sen lunch i skolan klockan 12. Sedan när jag kommer hem klockan 5 så tränar jag, efter det äter jag. Och sen kvällsmat innan läggdags.
Perfekt, det låter väl bra?
Ska försöka äta 6 gånger per dag.
För att? Det går utmärkt att äta bara 2-3 gånger per dag, om man trivs med det. Eller 15 gånger. Spelar ingen större roll.
Som ni ser så måste jag iallafall ha 2 mellanmål. Emellan frukost och lunch. Och också emellan lunch och middag/träning.
Vad menar du? Jag "ser" ingenting..?
Eller 15 gånger. Spelar ingen större roll.
Tänderna lär ju må sådär om man käkar 15 gånger om dagen. ;)
Mackor med jordnötssmör, wheyprotein, frukt
Pretorian
2012-08-29, 07:10
Om du tycker det är krångligt (och kladdigt) att ta med dig mellanmål så försök vänja dig av vid det. Ät MER vid de tillfällen du redan nu äter.
Om du tycker det är krångligt (och kladdigt) att ta med dig mellanmål så försök vänja dig av vid det. Ät MER vid de tillfällen du redan nu äter.
Håller med.
Själv har jag alltid ätit 3-4 rejäla måltider om dagen, i hela mitt å trivs bra med det. Om man nu måste äta mellanmål blir de väl frukt + mjölk, eller keso med torkad frukt/knäckebröd. Ta med dig kokt ägg, gå och köp något på rasten, frukt, smörgåsar med schyst pålägg, ta med dig en sked eller låna i cafeterian å ät burk keso....
Perfekt, det låter väl bra?
För att? Det går utmärkt att äta bara 2-3 gånger per dag, om man trivs med det. Eller 15 gånger. Spelar ingen större roll.
Vad menar du? Jag "ser" ingenting..?
Läste nämligen att det är bättre om man äter oftare per dag. Men som sagt det kanske stämmer. tacksam för svar!
Tänkte också att det är lättare att få i sig antalet proteiner osv om man äter oftare.
Lite svårt för mig att få i mig all den energi jag ska ha om man bara äter 4 gånger per dag då jag inte kan äta så mycket på en gång, blir mätt relativt snabbt.
Pretorian
2012-08-29, 09:57
Tänkte också att det är lättare att få i sig antalet proteiner osv om man äter oftare.
Lite svårt för mig att få i mig all den energi jag ska ha om man bara äter 4 gånger per dag då jag inte kan äta så mycket på en gång, blir mätt relativt snabbt.
Då kanske det är värt att äta flera gånger. När jag försöker minska dagens kalorier fungerar ETT mål per dag bäst.
Då kanske det är värt att äta flera gånger. När jag försöker minska dagens kalorier fungerar ETT mål per dag bäst.
Ska försöka bygga så mycket som möjligt fram till sommaren var det tänkt !
Holabandola
2012-08-29, 11:12
Ät mer, ät dej tokmätt när du äter. Jobbigt till en början, men magsäcken vänjer sig.
Jag kan äta en eller två gånger gång på en hel dag, men då äter jag nära 2000kcal på en gång också.
Ät mer, ät dej tokmätt när du äter. Jobbigt till en början, men magsäcken vänjer sig.
Jag kan äta en eller två gånger gång på en hel dag, men då äter jag nära 2000kcal på en gång också.
ska läggas på minnet :)
Läste nämligen att det är bättre om man äter oftare per dag. Men som sagt det kanske stämmer. tacksam för svar!
Inte bättre på något sätt (vad jag vet), så länge du är frisk.
Ät så ofta som du trivs med, mer är inte bättre men har du svårt att få i dig tillräckligt med energi på 3 måltider så kanske det är onödigt att "tvinga" i dig mer mat och istället lägga till 1-2 mellanmål.
Hårdkokta ägg, mackor, mjölk, nötter är sånt som håller fräscht relativt länge även i rumstemperatur.
Varför ska han göra det? Låg måltidsfrekvens och enorm magsäck är inget jävla självändamål. Bättre att göra något man trivs med istället.
Sen vet man väl inte heller vilka långsiktiga effekter det har på matsmältningsapparaten/magsäcken etc. att inta stora mängder mat (både energi och volym-mässigt) varje dag, men det är en annan diskussion.
speedy83
2012-08-29, 11:43
Det skulle dock aldrig fungera för mig, jag kan utan svårigheter sätta i mig massor av mat (två pizzor ingar problem tex) men jag blir hungrig med samma frekevens som om jag äter en normalstor måltid. För mig fungerar det helt klart bäst att äta iaf 5ggr dag. Jag mår också betydligt bättre av det då jag helt undviker den "matkoma" som kan inträda när jag äter massor vid samma tillfälle.
Så väldigt individuellt det där skulle jag säga.
TS: Försök ha med dig keso eller lättast är kanske kokt ägg eller varför inte bara en proteindrink? Jag har ju fördelen att ha kylskåp och spis på jobbet så jag kan ta med i stort sett vad som :)
swaggedout
2012-08-29, 11:48
ska läggas på minnet :)
Beskriv ett 2000kcal mål. 1 liter rödmjölk till maten ?
Pretorian
2012-08-29, 13:16
Ett kilo fläskfilé med 500 gram potatis. Sen är det bara att lägga till lite sås eller X antal dl mjölk.
2k kcal på en mål tid är väl inga problem??
speciellt inte om du inte har några krav på hur mkt fett de får vara.
gör 5 burgare på 500g färs. bara köttet och bröden blir 1500kcal sen med dressing och annat pålägg är 2000kcal inga konstigheter alls! :)
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Pretorian
2012-08-29, 13:50
2k kcal på en mål tid är väl inga problem??
speciellt inte om du inte har några krav på hur mkt fett de får vara.
gör 5 burgare på 500g färs. bara köttet och bröden blir 1500kcal sen med dressing och annat pålägg är 2000kcal inga konstigheter alls! :)
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Kan ju inte låta bli när du drar upp burgare. Två av dessa 600-grammare och du är home-free. Dagen efter tycker jag du ska köra ett monster-benpass!
https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-06-26%2007%2033%2057.jpg
nu när vi ändå skriver om kost så undrar jag om sockerfri fullkorns välling är bra till kvällsmat/frukost? såg att det var relativt mycket proteiner per drink.
nu när vi ändå skriver om kost så undrar jag om sockerfri fullkorns välling är bra till kvällsmat/frukost? såg att det var relativt mycket proteiner per drink.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.