Visa fullständig version : Stannat
twosides
2012-08-28, 19:44
Tjena!
Deffar just nu men jag går inte ner i vikt längre...vill tappa mer fett.
Dagsbehov vid vila är ca 2900kalorier.
Frukost: ett paket kvarg med en banan = 300kalorier
Lunch: Varierar dock under 1000kalorier
Middag: Mest kött, samma där under 1000kalorier
Ska jag skära ner på kolhydraterna, fettet eller kalorierna?
vicarious
2012-08-28, 19:45
Tjena!
Kolhydrater och fett ÄR kalorier (även protein). Och det är kalorier du måste skära ned på.
twosides
2012-08-28, 19:50
Det är väl bara olika sorters kalorier? Skär jag ner ännu mer känns det som jag kommer dö av hunger
vicarious
2012-08-28, 20:19
Det är väl bara olika sorters kalorier? Skär jag ner ännu mer känns det som jag kommer dö av hunger
Who said it was gonna be easy.. :) Inte mycket att göra, står du still i vikt måste du äta mindre. Inte nödvändigtvis mindre volym men mindre energi totalt sett. Protein är den makronutrient som mättar bäst, och fett ger mer än dubbelt så mycket energi per gram jämfört med kolhydrat och protein. Något att ha i åtanke när man väljer sina livsmedel under deff kanske.
vicarious
2012-08-28, 20:31
mer cardio?
Kan vara värt att prova om man inte vill dra ner på maten, absolut. Frågan är om cardion även ökar på hungern, isåfall är det ju föga värt :)
twosides
2012-08-28, 20:38
Kan vara värt att prova om man inte vill dra ner på maten, absolut. Frågan är om cardion även ökar på hungern, isåfall är det ju föga värt :)
Cardio är inget jag hinner med just nu då jag har skadat revbenen (tränar thaiboxning). Ja får väl prova ditt första förslag, att skära ner på maten.
Japp! Mera vitkål o gröna oliver..*gah!*
Sheogorath
2012-08-29, 05:11
Cardio är inget jag hinner med just nu då jag har skadat revbenen (tränar thaiboxning). Ja får väl prova ditt första förslag, att skära ner på maten.
Det är liksom inget "förslag". Går du inte ner i vikt så måste du helt enkelt äta mindre om du inte har tid för att röra på dig mer. Sen kan vissa sjukdomar, eller menscykeln för tjejer, göra att man samlar på sig vätska, men det är ingenting du behöver utgå från i ett första skede.
Nu skriver du inte vad du äter till lunch och middag men en bra start är att byta ut några livsmedel mot andra alternativ för att bli mätt på färre kalorier. T.ex. så stryper jag potatiskroketter och liknande vid deff för att det inte mättar särskilt bra till kalorierna det innehåller.
Lägg till 1h daglig promenad och problem solved.
Tjena!
Kan ditt "Dagsbehov vid vila är ca 2900kalorier" verkligen stämma? För mig (man, 27år 195cm 95kg) är det ca 2500 Kcal. Lägger jag till aktivitet hamnar jag på ca 3200 Kcal.
Vem är du? Kön, längd, vikt, ålder, aktivitet etc?
speedy83
2012-08-29, 12:37
Jag har legat extremt lågt senaste veckan men det händer inget ändå. Skulle jag äta mindre skulle jag knappt äta alls. Senaste veckan har jag ätit ungefär enligt följande:
Frukost: 2 stekta ägg
Lunch: 125g lax och 100-120g wokgrönsaker
Mellanmål: proteindrink (115kcal)
Efter träning: Proteindrink
Middag: 100-120g nötfärs och 150-200g potatis
Till detta har jag tränat varje dag antingen styrka eller ca: 40 min kondition.
Tydligen är detta min balans?? jag dricker enbart vatten och kaffe och äter inga onyttigheter eller annat.
gratefuldead
2012-08-29, 13:03
Låter mycket märkligt med utebliven vikt nedgång under faktiskt underskott. Troligtvis felberäknat någonstans. Går man inte ned måste man öka förbrukningen eller skära ned på energiintaget.
Se till att verkligen se över intaget och se att det stämmer. Har ni olja/smör i maten eller på mackan tex.? Kan vara såna småsaker som ställer till det.
Reaper123
2012-08-29, 13:08
Nu får jag känslan av att du inte räknar så jättenoga på kalorierna du intar, med tanke på att du trots allt borde ligga MINST 600 i underskott exkl träningen/vardagsmotionen...
Oavsett hur det står till med mätnoggranheten är det helt enkelt äta mindre och/eller röra på dig mer som gäller, som redan nämts...
Upplever du det svårt att äta mindre mat så får du försöka hitta mättande livsmedel (vilket protein ofta brukar upplevas som) och sånt med bra volym, så borde "lidandet" åtminstone minimeras maximalt!
Jag har legat extremt lågt senaste veckan men det händer inget ändå. Skulle jag äta mindre skulle jag knappt äta alls. Senaste veckan har jag ätit ungefär enligt följande:
Frukost: 2 stekta ägg
Lunch: 125g lax och 100-120g wokgrönsaker
Mellanmål: proteindrink (115kcal)
Efter träning: Proteindrink
Middag: 100-120g nötfärs och 150-200g potatis
Till detta har jag tränat varje dag antingen styrka eller ca: 40 min kondition.
Tydligen är detta min balans?? jag dricker enbart vatten och kaffe och äter inga onyttigheter eller annat.
Det kan hända den bästa att man börjar samla vätska, som förmodligen släpper om en vecka om du fortsätter.
Går man inte ned måste man öka förbrukningen eller skära ned på energiintaget.
Nej, man måste inte. Kosten var verkligen inte energirik, så jag tror på att det blivit ett "stopp", dvs kroppen samlar på sig lite vätska.
speedy83
2012-08-29, 20:17
Jag använder smör att steka i men att det tas upp så mycket kan jag inte tänka mig? jo jag är ju ganska pragmatisk och har tänkt att jaha blir väl bara att skära ner mer men då börjar det blir svårt att få i sig protein då jag inte kan gå så mycket lägre i kalorier känns det som.
Nästa steg är att jag funderar på att testa att köra några dagar där man endast kör ca: 3 st proteindrinkar samt ett mindre mål mat där man lätt kan överblicka kaloriinnehållet tex en tallrik gröt.
Ska väga mig på fredag igen och se vad som har hänt. kan ju vara så att kroppen har samlat på sig vatten, hoppas kan man ju. Känns ju ganska sjukt att ligga på balans på så här lite mat när man ser hur mycket andra äter som inte tränar och inte går upp i vikt!
Har ju dock legat på underskott sedan oktober bortsett från några veckor på semestern...
Vikt och längd? 2900 kcal är ändå ett stort behov om du räknat ut det på vila..
twosides
2012-08-29, 22:58
My bad...räknade med min gamla vikt, har nästan gått ner 10kg nu därav.
Jag försöker med era tips nu i en månad så får vi se om det har lönat sig!
twosides
2012-08-29, 23:07
Kan ditt "Dagsbehov vid vila är ca 2900kalorier" verkligen stämma? För mig (man, 27år 195cm 95kg) är det ca 2500 Kcal. Lägger jag till aktivitet hamnar jag på ca 3200 Kcal.
Vem är du? Kön, längd, vikt, ålder, aktivitet etc?
Jag är en man, 178 lång, 76 (senast jag vägde mig), relativt hög
BEE = 1887 x 1,5 = 2830
Gamla BEE = 2024 x 1,5 = 3037 (därav av att jag skrev fel!)
monteramita
2012-08-30, 06:40
Speedy! Jag har varit med om liknande "platåer" i deffen. För mig funkade det bra att ta en vecka då jag äter mer, typ ligger på balans eller ett litet överskott, för att sedan starta om deffen och då börjar jag tappa i fett igen direkt. Tror det kallas för refeed. Kan va svårt att förklara ibland varför man inte går ner trots att man ligger på ett underskott, men det beror ju på vad man har för tidsperspektiv. Under en eller ett par enskilda veckor är det ju möjligt att man står stilla medan du säkert har gått ner om du slår ut det över 10-20 veckor på deff. Så antagligen är det bara att ha tålamod och fortsätta, men jag tror inte det skadar med en refeed då och då under en lång deff.
speedy83
2012-08-30, 07:39
Speedy! Jag har varit med om liknande "platåer" i deffen. För mig funkade det bra att ta en vecka då jag äter mer, typ ligger på balans eller ett litet överskott, för att sedan starta om deffen och då börjar jag tappa i fett igen direkt. Tror det kallas för refeed. Kan va svårt att förklara ibland varför man inte går ner trots att man ligger på ett underskott, men det beror ju på vad man har för tidsperspektiv. Under en eller ett par enskilda veckor är det ju möjligt att man står stilla medan du säkert har gått ner om du slår ut det över 10-20 veckor på deff. Så antagligen är det bara att ha tålamod och fortsätta, men jag tror inte det skadar med en refeed då och då under en lång deff.
Tack för tipset! ska väga mig imorgon och har inget hänt med vikten då ska jag testa på det här refeed.
Leder skadan till att du rör dig mindre/tränar mindre? I så fall kan ju det förklara varför viktnedgången har stannat av.
twosides
2012-08-30, 15:20
Leder skadan till att du rör dig mindre/tränar mindre? I så fall kan ju det förklara varför viktnedgången har stannat av.
Klart att jag får ju inte det underskottet som jag hade tidigare men jag kompenserar det med att äta mindre samt nyttigare
Jag är en man, 178 lång, 76 (senast jag vägde mig), relativt hög
BEE = 1887 x 1,5 = 2830
Gamla BEE = 2024 x 1,5 = 3037 (därav av att jag skrev fel!)
Om din aktivitetsnivå är 1,5 så ska det funka inget snack om saken, jag är dock man, är 187 lång och väger 83 kilo och efter mycket "kaloripetande" fram och tillbaks så står jag stilla PÅ vilodag på 2600 kalorier.
Att idiotkolla på slv är ett tips.
twosides
2012-08-30, 17:44
Om din aktivitetsnivå är 1,5 så ska det funka inget snack om saken, jag är dock man, är 187 lång och väger 83 kilo och efter mycket "kaloripetande" fram och tillbaks så står jag stilla PÅ vilodag på 2600 kalorier.
Att idiotkolla på slv är ett tips.
Vi får justera lite och se om det fungerar!
Vad är slv?
http://www.slv.se/
sök sen på näringsinnehåll på allt du käkar under en dag
gratefuldead
2012-08-30, 21:01
Nej, man måste inte. Kosten var verkligen inte energirik, så jag tror på att det blivit ett "stopp", dvs kroppen samlar på sig lite vätska.
Det var egentligen ett svar till trådskaparen. Men jag håller med om killen som käkade laxen, det var inte särskilt energirikt och han borde gå ned i fettvikt.
twosides
2012-08-31, 08:02
http://www.slv.se/
sök sen på näringsinnehåll på allt du käkar under en dag
Jaha, den har jag som startsida!
Det var egentligen ett svar till trådskaparen. Men jag håller med om killen som käkade laxen, det var inte särskilt energirikt och han borde gå ned i fettvikt.
Hur blir man "vätskefylld" och hur förhindrar man/ undviker detta?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.