handdator

Visa fullständig version : schema?

kiffe
2012-08-28, 08:16
Måndag (bröst, axlar) 8rep 4set
- Bänkpress
- Lutande bänkpress
- Flyies
- Bröstmaskin
- Lutande hantelpress
- Millitärpress bakom nacke
- Stående lyft åt sidan
- Kabel åt sidan
- Kabel för bakre

Tisdag (biceps, triceps)
- Vanliga Hantelcurl
- Sned stång curl
- Halvliggande bänk curl
- Kabel curl
- Koncentrerade curl
- Dips
- Pushdowns annat grepp
- Pushdowns med tamp
- Liggande press smithmaskin
- Press bakom nacke

Onsdag (ben, underarmar)
- Liggande bencurl
- Benböj med stång
- Benkabel utåt
- Sittande vadpress
- Stående vadpress
- Benpress
- Stång bakom rygg curl
- Kabel curl med lutande bänk
- Ovansida arm med sned stång

Torsdag (rygg, mage)
- Chins
- Latsdrag stång
- Latsdrag kona
- Rodd med stång
- Shrugs med hantlar
- sträckbänk nedre del
- Magbänk
- Brygga
- Bänkövningar

så ser mitt nya schema ut, vill bara ha lite åsikter om själva träningsschemat, om jag ska ändra om lite eller om det ser bra ut!
tack på förhand // Kiffe

drakfelt
2012-08-28, 08:25
Du är i fel del av forumet, men det kan säkert någon vänlig moderator ordna åt dig.

Rent spontant tycker jag att du kör alldeles för många övningar och hakar upp dig för mycket på detaljer, tre övningar för underarmar?!

Du får ju med hela kroppen på detta vis, men du kan nog komprimera ditt schema för att slippa studsa runt i kabelhissen och köra underarmar halva kvällen. Lite basövningar + komplement räcker långt :thumbup:

Finns gott om nybörjarscheman i träningsdelen av forumet!

kiffe
2012-08-28, 11:30
okej! men grejjen är att jag har tränat ett tag och är lite halv krallig!
men problemet är att jag aldrig har fått till ett riktigt bra träningsschema..

RoRoo
2012-08-28, 11:48
Tycker det ser bra ut. Jag själv föredrar att köra flera övningar. Sen finns det dom som kör 2 övningar per muskelgrupp och kommer säga att det är för mycket. men kötta på !

Matsa
2012-08-28, 12:01
Tycker det ser bra ut. Jag själv föredrar att köra flera övningar. Sen finns det dom som kör 2 övningar per muskelgrupp och kommer säga att det är för mycket. men kötta på !

Fast egentligen är antalet set oftast mer intressant än antalet övningar. Man behöver t.ex inte alls ha 5 övningar för bröst utan 2-3 övningar är sannolikt fullt tillräckligt för att täcka in den muskeln. Antalet set kan vara samma i bägge fallen.

Jag har dock själv kört fler övningar än jag egentligen behöver ibland eftersom jag tyckte att det kändes bra just då.

deadich
2012-08-28, 12:11
Imo för många övningar, men det är ju mer vad man själv föredrar. Däremot är det kanske inte optimalt att köra tricepsisolering dagen efter bröst. Sen så tycker jag att du behöver en schysst ländryggsövning och en viktad magövning.

Sen så skulle jag satsa på att träna muskeln oftare än 1 gång per vecka, men återigen så är det mer en personlig preferens.

Varför militärpress bakom huvud? Ska inte det typ ta precis likadant fast vara typ sämre vinkel för axlarna, skademässigt? Eller är det bara latsdrag bakom huvudet?

Pretorian
2012-08-28, 12:15
Jag föredrar färre övningar och att man satsar på dem. Både när det gäller utförandet och antalet set (fler set men färre övningar).

Jag tror det räcker med bänk och sned bänk för bröst. Och stående curl med bred stång tror jag räcker för biceps... tex.

Men jag ska inte säga att fler övningar INTE fungerar men jag skulle tipsa om färre övningar.

Lychgate
2012-08-28, 12:33
Det viktiga är inte antalet set eller övningar utan att man faktiskt tränar till fullo istället för att dalta omkring och köra lättare vikter och längre setvila för att man har 5 övningar med 3 set på varje kvar innan man är "klar" med passet.

kiffe
2012-08-28, 12:36
Imo för många övningar, men det är ju mer vad man själv föredrar. Däremot är det kanske inte optimalt att köra tricepsisolering dagen efter bröst. Sen så tycker jag att du behöver en schysst ländryggsövning och en viktad magövning.

Sen så skulle jag satsa på att träna muskeln oftare än 1 gång per vecka, men återigen så är det mer en personlig preferens.

Varför militärpress bakom huvud? Ska inte det typ ta precis likadant fast vara typ sämre vinkel för axlarna, skademässigt? Eller är det bara latsdrag bakom huvudet?

kör bakom huvud eftersom vanlig millitärpress verker för mig, plus att jag själv tycker att bakom huvud tar bättre, men det är ju från person till person

kiffe
2012-08-28, 13:13
skulle vara oerhört tacksam om någon kunde göra om mitt vecko-schema så det blir bra enligt er själva! :)

deadich
2012-08-28, 13:17
skulle vara oerhört tacksam om någon kunde göra om mitt vecko-schema så det blir bra enligt er själva! :)

Dom flesta skulle antagligen byta ut hela schemat med sitt egna. Det är väl därför de flesta kör med sitt schema de kör med, för att de tycker att det är bra/bäst.

personligen kör jag halvkropp 4-6 ggr i veckan.

Brick
2012-08-28, 13:53
Kan du köra vilka dagar som helst? Dina underarmar får ju stryk 3 dagar i rad...

kiffe
2012-08-28, 19:49
Kan du köra vilka dagar som helst? Dina underarmar får ju stryk 3 dagar i rad...

3 dagar i rad? kör dom endast en gång per vecka, jag kopplar sellan in andra muskler när jag väl tränar en muskel.

deadich
2012-08-28, 22:53
3 dagar i rad? kör dom endast en gång per vecka, jag kopplar sellan in andra muskler när jag väl tränar en muskel.

Du måste vara jävligt skicklig som kan köra rygg och biceps utan att använda underarmarna

Rusk
2012-08-28, 23:01
Fruktansvärt imo, ser ut som något man hittar i en gammal byggar tidning fast med dubbla volymen.
Liksom 18 set bröst?! Avslutar du setsen innan det blir jobbigt eller är tekniken ursel? Har man ett bra utförande och slutar runt 1 rep från failure så är muskeln rätt slut efter 6-9 sets.

Pretorian
2012-08-29, 06:57

BEN
Benpress
Bencurl
Benspark
Vadpress

BRÖST
Bänk
Sned bänk

RYGG
Mark
Smala latsdrag

AXLAR/ARMAR