Visa fullständig version : Många frågor ang. protein...
Total nybörjare (på just styrketräning), men hängiven redan försöker jag reda ut begreppen för mig själv...
- Jag väger 68 kg - hur mycket protein bör jag äta?
- Hur lite protein kan jag äta för att bibehålla muskelmassan även om den inte ökar?
- Förbränner muskler protein?
- Om jag inte tillför något protein utöver dom kanske 30gram om dagen jag nu äter kommer jag då inte att växa alls?
Tacksam för alla synpunkter... :bow:
Om du bara får i dig 30g protein via maten kanske du äter väldigt illa?
Till din vikt skulle du äta mellan 1g-2g\kg kroppsvikt.
Kroppen byggs upp av proteiner men proteiner kan även göras om till energi och förbrukas av musklerna.
Vill du bygga muskler så finns det en sak som är viktigare än träning och det är maten efter det är det vilan...sist träningen.
Utan de första 2 kan du träna som du vill utan resultat.
Du bör kolla in lite trådar här vad som rekomenderas att äta
när man tränar...under kosttillskott finns mycket info om protein
osv...
King Grubb är en moderator som är grym på kost och näringslära
så läs hans inlägg i kost trådar noga.
//garnax
Originally posted by comp
Total nybörjare (på just styrketräning), men hängiven redan försöker jag reda ut begreppen för mig själv...
- Jag väger 68 kg - hur mycket protein bör jag äta?
sikta på att äta runt 2 g / kg kroppsvikt.
- Hur lite protein kan jag äta för att bibehålla muskelmassan även om den inte ökar?
exakt o,67584009 g / kg kroppsvikt ;) ärligt så kan ingen svara på det.
musklerna tar inte näring ifrån proteinerna i första taget.
- Om jag inte tillför något protein utöver dom kanske 30gram om dagen jag nu äter kommer jag då inte att växa alls?
nej du kommer inte växa! och förövrigt tror jag duä ter mera än så....30 gram är ju inte ens en liter mjölk.....fast iof om du bara äter nudlar så.... :)
Tacksam för alla synpunkter... :bow:
Originally posted by mange_
förövrigt tror jag duä ter mera än så....30 gram är ju inte ens en liter mjölk.....fast iof om du bara äter nudlar så....
Ja, tyvärr laktosintolerant och Thaimatsälskare, men ska pilla ner lite kyckling hädanefter... :)
.
Personligen äter jag mycket ris och mycket kyckling.
Det blir även mycket tonfisk och mackgrill i tomatsås.
Grovt bröd och skinka, gröt, mini lättmjölk osv.
Proteintillskott är underlättar byggandet av muskler en del och kan vara att rekomendera...
Du får ganska snart en uppfattning om kost om du läser mycket i kost delen här på forumet och som sagt King Grubb är lysande i ämnet så läs vad han skriver..
Fråga på och VÄLKOMMEN HIT
//garnax
King Grub
2004-02-03, 17:13
Jag väger 68 kg - hur mycket protein bör jag äta?
För att ge kroppen förutsättningar att bygga muskelmassa - 2-3 gram protein per kilo kroppsvikt. OBS: du skall räkna med ALLT protein, inte bara ren proteinmat. Pasta innehåller över 10 gram protein per 100 gram pasta, bara för att ta ett exempel.
50-60 gram per dag, kanske, men det förutsätter att du inte ställer stora krav på återhämtning efter nedbrytande träning, t ex stryrketräning.
Protein förbrukas i ämnesomsättningen, ja. Endast en bråkdel av proteinet, om något, av det du äter, går åt till muskelbygge.
Nej. Jag tror du underskattar ditt proteinintag, om du inte svälter dig. Med ett någorlunda normalt energiintag, även om det uteslutande är baserat på mat vars huvudsakliga energigivare är kolhydrater, kommer du över 30 gram per dag.
Tack!
Suveränt... - :bow:
johnblaze
2004-02-03, 17:59
Originally posted by King Grub
[b]OBS: du skall räkna med ALLT protein, inte bara ren proteinmat. Pasta innehåller över 10 gram protein per 100 gram pasta, bara för att ta ett exempel.
Hur är det med proteinet (det lilla) som finns i grönsaker? Vad jag har hört kan inte kroppen tillgodogöra sig det.
King Grub
2004-02-03, 18:05
Originally posted by johnblaze
Hur är det med proteinet (det lilla) som finns i grönsaker? Vad jag har hört kan inte kroppen tillgodogöra sig det.
Jodå. Det är inte fullvärdigt, men aminosyreprofiler kompletterar varandra även när det gäller grönsaker. Så länge du inte enbart äter grönsaker (eller t om bara en enda sorts grönsak) till ett mål är det inga problem.
Originally posted by Garnax
Det blir även mycket tonfisk och mackgrill i tomatsås.
Svårtuggat ? ;) :booty:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.