handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som vill veta mer om kaffe eller vi som redan kan allt

Bjern
2012-08-27, 13:35
Som topic. Finns det verkligen en märkbar skillnad på olika kaffesorter? Vilket sorts kaffe ska man dricka till vad?

Själv vill jag ha mitt kaffe så starkt som möjligt.

Pipe
2012-08-27, 13:53
Förr var jag mer för kvantitet framför kvalitet men nu för tiden så dricker jag hellre en liten kopp gott kaffe istället för en jävla massa blask. Jag tycker mig känna stor skillnad mellan olika sorter, skulle inte kunna namnge nån i blindtest men klar skillnad är det iaf.

Mental
2012-08-27, 14:00
Som topic. Finns det verkligen en märkbar skillnad på olika kaffesorter? Vilket sorts kaffe ska man dricka till vad?

Själv vill jag ha mitt kaffe så starkt som möjligt.

Ja, men det kan vara rätt små nyanser.

Rostningsgraden är väl den stora skillnaden oftast.

Jag får lite "är det skillnad på öl" vibbar.

Så starkt som möjligt är sällan sant, har flera vänner som säger det, men när jag då brygger kaffe och tar ca 4 skopor per kopp klagar de på att det är bäskt och jävligt. Men snälla säg då inte så starkt som möjligt.

Jag gillar mörkrostat pressokaffe till vardags, och kan uppskatta en kopp milt aromatiskt "finkaffe" till helgen.

312
2012-08-27, 14:00
Jag gillar snabbkaffe mer än hemmabryggt. Halvsvagt ska det vara, japp. (Duckar för flaming nu)

Holmeros
2012-08-27, 14:14
Hemma brygger jag oftast zoegas skånerost eller blue java i min moccamaster. Styrkan är väl lagom, c.a 1-1,5 skopa per kopp.

Ristretto
2012-08-27, 14:23
Ja, men det kan vara rätt små nyanser.

Rostningsgraden är väl den stora skillnaden oftast.

Jag får lite "är det skillnad på öl" vibbar.

Så starkt som möjligt är sällan sant, har flera vänner som säger det, men när jag då brygger kaffe och tar ca 4 skopor per kopp klagar de på att det är bäskt och jävligt. Men snälla säg då inte så starkt som möjligt.

Jag gillar mörkrostat pressokaffe till vardags, och kan uppskatta en kopp milt aromatiskt "finkaffe" till helgen.

Det går ju att göra starkt utan att det blir beskt, surt eller bittert.

Balansgången mellan bitterhet och rundhet tycker jag är svårast när man brygger epresso.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

hahavaffan
2012-08-27, 14:24
Jag tar tillfället i akt och frågar om någon av er diskar era delar till kaffemaskinen i diskmaskinen? Jag har blivit väldigt lat sedan vi flyttade och fick diskmaskin, så numera åker allt in där oavsett hur enkelt det är att diska för hand. Men i samband med detta så har vi fått så jääää-häävla äcklig smak på kaffet! Det tog mig ett par månader innan jag insåg sambandet, men för att bli riktigt säker så tänkte jag höra med er om ni upplevt samma sak någon gång? Det är en Moccamaster, och jag brukar köra vattenbehållarens lock, filterhink+lock, kanna och stålröret som levererar varmt vatten till filterhinken i diskmaskinen. Resultatet är besk och allmänt fruktansvärd smak på kaffet.

Spartansk
2012-08-27, 14:25
cofffee

Holmeros
2012-08-27, 14:56
Jag tar tillfället i akt och frågar om någon av er diskar era delar till kaffemaskinen i diskmaskinen? Jag har blivit väldigt lat sedan vi flyttade och fick diskmaskin, så numera åker allt in där oavsett hur enkelt det är att diska för hand. Men i samband med detta så har vi fått så jääää-häävla äcklig smak på kaffet! Det tog mig ett par månader innan jag insåg sambandet, men för att bli riktigt säker så tänkte jag höra med er om ni upplevt samma sak någon gång? Det är en Moccamaster, och jag brukar köra vattenbehållarens lock, filterhink+lock, kanna och stålröret som levererar varmt vatten till filterhinken i diskmaskinen. Resultatet är besk och allmänt fruktansvärd smak på kaffet.

Jag stoppar locken och filterhållaren i diskmaskin, resten tar jag för hand. Kannan kanske inte spelar någon roll, men kan tänka mig att stålröret som levererar vattnet kan samla på sig diskmedel å annat innuti under diskning i maskin?

miaz
2012-08-27, 15:03
har druckit arvid nordquist rätt länge nu, mörkrost.
häromdan var jag dock tvungen att köpa mellanrost då det int
fanns annat på affärn.
det funkar fan inte, smakar inte som kaffe.

Jockefoten
2012-08-27, 16:24
Olika typer av Arvid Nordquist är mina favoriter. Men det viktigaste IMO är en bra bryggare.

Tricce
2012-08-27, 16:27
Litet tips när man kör med bryggare är att "platta" till kaffet lite i filtret så suger vattnet med sig mer arom ner i kannan.

Sheogorath
2012-08-27, 16:35
cofffee

Äntligen kom den till nytta! ;)

Olegh
2012-08-27, 16:36
Olika typer av Arvid Nordquist är mina favoriter. Men det viktigaste IMO är en bra bryggare.

Brukar växla mellan Festivita och Gran Dia. Oftast blir det Grand Dia. Håller med om att en bra bryggare är A och O, de flesta billigare modellerna kommer inte upp i tillräckligt hög temp.

majak0vskij
2012-08-27, 19:57
Fördrar kokkaffe över bryggt, men Löfbergs Lila är den enda kokkaffesort som smakar rävpiss. Banlyst att koka kaffe på varmt vatten - hur kan man ens komma på tanken?
Att diska kaffepannan ren är en annan dundermiss då det smakar röv ett bra tag innan den fått en inre beläggning igen.

Brygger jag kaffe gör jag det dock med 4-5 skopor/koppen och toppar med lite mjölk. Avnjuter även pulverkaffe i mängder, 1 msk/ koppen av Gevalias ekologiska.

Vad ska man tänka på då man köper en bryggare för att get it right?

Morty
2012-08-27, 20:21
Jag förstår inte folk som säger att de gillar sitt kaffe "starkt". Varje böna och rostning (och malning!) har sin optimala bryggning, och att ta mer kaffe per kopp gör att kaffets karaktär förstörs. Gillar man sitt kaffe med mycket smak väljer man såklart en böna/blend som passar bra i någon av de kraftigare bryggmetoderna: Aeropress eller espresso exempelvis.

Mörkrost har jag sällan något för. Man har då rostat kaffet så hårt att kaffebönan tappar stora delar av sitt smakspektrum, vilket är tråkigt. Mörkrost görs ju generellt för att dölja en dålig blend, med delvis omogna/övermogna bär. Har man en fin blend/estate så rostar man på ett sånt sätt att det får fram kaffets karaktär mest!

Ja, jag är kaffenörd. Men jag är inte närapå så kunnig som vissa är. Jag är kanske på Sheo-mode om King Grub är referensen, antagligen inte ens det. Det är jävligt komplext, kaffe.

Kryss
2012-08-27, 21:03
Vad ska man tänka på då man köper en bryggare för att get it right?

Se till att den faktiskt skickar igenom vatten med rätt temp, alltför många jag använt som skickat igenom det för kallt så det bara blir blask.

Och ingen förbannad värmeplatta under karaffen, "Termos"-lösningarna är bra.

Bjern
2012-08-27, 21:10
Visste att någon skulle reagera ang. starkt kaffe. Det jag menar är att jag vill ha en stark smak på mitt kaffe, en stark kaffesmak. Aldrig smakat ett kaffe som inte blivit godare ju mer pulver man använder. Här hemma använder vi f.ö en s.k Pressobryggare, mycket smidig att använda om man ska göra kaffe i mindre mängder (1-4 koppar).

http://www.bodum.com/media/pic/products/medium_510/10573-16.jpg

Jag har språkat med amerikaner lite om kaffe, de är väldigt förtjusta i svenskt kaffe. Dem säger att de har svårt att få samma starka kaffesmak på deras kaffe, skopar dom i mer pulver (försöker få det starkare) får dom bara en beskare smak.

Morty
2012-08-28, 08:00
Presso är ju för härlig bryggmetod! Ställa fram på bordet och se bryggningen själv, ja tack. Skulle gärna använda det själv om det inte vore för att det går mer kaffe än till andra bryggmetoder. Jag använder faktiskt perkulator, vissa hatear på det men jag gillar det.

spoon
2012-08-28, 08:16
Jag ser oftast kaffe som ett drivmedel eller något som jag dricker på gammal vana. Men om jag får välja så dricker jag helst kokkaffe. Gillar smaken och att det luktar kaffe i hela lägenheten. Brings back the memories from home.

killenigrillen
2012-08-28, 08:25
Presso är ju för härlig bryggmetod! Ställa fram på bordet och se bryggningen själv, ja tack. Skulle gärna använda det själv om det inte vore för att det går mer kaffe än till andra bryggmetoder. Jag använder faktiskt perkulator, vissa hatear på det men jag gillar det.

Perkulator is the only whay!

shut teh face
2012-08-28, 08:32
Jag fick en schysst bryggare med dubbla element av morsan så den använder jag, kör 100 % Arabicabönor som jag maler själv. Jag har inte hittat någon färdigmald favorit än. Har även en press hemma och perkulator, men använder mest bryggaren.

Ibland är jag kräsen, ibland kör jag snabbkaffe. Jag gillar kaffe rent generellt, så länge det är klokt gjort.

Oftast så blir det dock te hemma, och sen kaffe på jobbet, och jag vettefan vad de använder där...

När jag var i London så käka jag alltid frukost på ett ställe, och han hade ett jävla bra kaffe, aldrig hittat motsvarigheten i Sverige.. men dum som jag är så fråga jag honom inte vad det var. :D

BlötSnö
2012-08-28, 10:40
Bra trådstart. Det här ligger mig varmt om hjärtat.

Jag är lite som shut teh face, kvaliteten på kaffet kan variera, men kaffe blir det alltid.
Nyligen flyttad, så jag kör mest på snabbkaffe, men är på jakt efter något bättre alternativ. En pressobryggare ligger nog närmast till hands, men i hemlighet drömmer jag om att göra som min polares farsa och sedemera min polare har gjort och införskaffa en sådan där massiv maskin som de brygger kaffe med på kaféerna. Mest för att jag är väldigt förtjust i Americano (tror jag den heter. dubbel espresso med vatten. Dvs. typ samma sak som bryggkaffe, fast ändå inte), men också för att man kan använda den som element istället för ordinarie element i bostaden om man nu tycker det är en bra idé. Inte speciellt energisnålt och speciellt inte om man som jag har har värme/vatten inkluderat, men för en person i hus kanske det inte är en så farlig extrautgift.

Beelz
2012-08-28, 12:26
Bra tråd! Jag är kaffenewbie fortfarande, kör på snabbkaffe, brygg eller presso.. Vanligtsvis blir det presso på helgmornar när man har tid.. Annars kör jag bryggkaffe med timer på morgonen så det är klart lagom tills jag drar till jobbet. Jag har druckit kaffe mer "seriösare" i ett halvår kanske så jag letar fortfarande febrilt efter ett gott bryggkaffe.. Är ute efter rik kaffesmak, inget syrligt eller beskt utan gärna lite milt i smaken :)

watertouch
2012-08-28, 12:58
Hur får man ut mest Koffein? Gör några skopor nått extra lr är det bättre att ha "normal" mängd. Dem kanske släpper koffein bättre med mer genomströmning??

Kör mest vanligt bryggkaffe gevalia mellanrost.

Brukar få nån typ av "krater" i filtret.

PowPow
2012-08-28, 13:18
Har funderat på att köpa en presso. Vilken ska man köpa? Bodum? Ikea?
Hur lång tid tar det innan kaffet blir kallt? Tänker på lata helgmorgnar när man sippar i sig några koppar på en timme eller nåt.

Någon nackdel med att köpa en lite större modell även om man inte alltid gör stora batcher?

Christian_S
2012-08-28, 13:20
Maler själv kaffebönorna och kör nästan bara espresso.
Bönorna brukar bli något närproducerat så att man vet att de är nyrostade.

tntballe
2012-08-28, 13:21
Yirgacheffe Peaberry från Kahls slår alla andra bönor jag smakat, och är en av dom som kan avnjutas även om kaffet i koppen svalnat.
Här blir det oftast nymalet som körs genom en bryggare med guldfilter. Filtret är senaste inköpet och ska ge något bättre smak, men tvivlar på att det är någon skillnad jämfört med ett bra pappersfilter.

TomasB
2012-08-28, 13:49
Kaffebryggare: Moccamaster

Kaffsort: Två olika, Zoegas mörkrost eller en colombiansk historia som jag köpte på sibyllan (en klassisk kaffe och te handlare i Stockholm).
Bägge är goda och ska man ha mjölk i kvittar det. Men om man som jag dricker svart på morgonen är det en skillnad på kvalité.
Sen kostar ett kg färskmalet på sibyllan 110 spänn och Zoegas 39.

Är det värt skillnaden? Ptja, om man älskar kaffe som jag och vill unna sig lyx emellanåt så why not? Betalar man 59 spänn för en stor, utslagen mellanöl på krogen i sthlm är det en no brainer att investera 110 spänn i nåt som håller ett par veckor iaf för mig.

watertouch
2012-08-28, 13:54
Kaffebryggare: Moccamaster

Kaffsort: Två olika, Zoegas mörkrost eller en colombiansk historia som jag köpte på sibyllan (en klassisk kaffe och te handlare i Stockholm).
Bägge är goda och ska man ha mjölk i kvittar det. Men om man som jag dricker svart på morgonen är det en skillnad på kvalité.

Är det värt skillnaden? Ptja, om man älskar kaffe som jag och vill unna sig lyx emellanåt så why not? Betalar man 59 spänn för en stor, utslagen mellanöl på krogen i sthlm är det en no brainer att investera 110 spänn i nåt som håller ett par veckor iaf för mig.

Men endå köper du en avslagen öl för 60 spänn :d

Ristretto
2012-08-28, 14:48
Hur får man ut mest Koffein? Gör några skopor nått extra lr är det bättre att ha "normal" mängd. Dem kanske släpper koffein bättre med mer genomströmning??

Kör mest vanligt bryggkaffe gevalia mellanrost.

Brukar få nån typ av "krater" i filtret.

Man använder robustabönor. I bryggkaffe kanske det inte är så lyckat, men i espressoblandningar tycker jag att upp till 30% kan vara riktigt bra.

Morty
2012-08-28, 14:49
Om ni undrar var man ska köpa sitt finkaffe så är det självklara valet Johan & Nyström (http://www.johanochnystrom.se/). Även Drop Coffee har schysst kaffe och skitduktig personal.

Morty
2012-08-28, 14:57
Inget kaffe än idag. >.<
http://www.johanochnystrom.se/pictures/DSC_7079_FULL.jpeg

Sir Anselm
2012-08-28, 15:06
Jag är lite kaffenörd. Jag har en rejäl espressomaskin, två elektriska kvarnar, två handkvarnar, två pressbryggare, en aeropress, en chemex och ett enkopps porslinsfilter.

Kaffet kommer oftast från da Matteo, ibland blir det Johan & Nyström eller Waxholms kafferosteri också.

Espressomaskinen och Aeropressen används mest, tycker det blir lite mycket slam i pressbryggaren.

Så visst hävdar jag att det är stor skillnad på olika kaffebönor, precis som det är stor skillnad mellan olika öl! :d

Kryss
2012-08-28, 15:20

Kilopriset för zoegas är väl ändå över 100kr? Har för mig det ligger runt 110 på willys här.

Simon
2012-08-28, 15:23
Kilopriset för zoegas är väl ändå över 100kr? Har för mig det ligger runt 110 på willys här.

50-60kr per halvkilospaket har jag för mig det kostar här..

watertouch
2012-08-28, 16:06
Man använder robustabönor. I bryggkaffe kanske det inte är så lyckat, men i espressoblandningar tycker jag att upp till 30% kan vara riktigt bra.

ok njae espresso känns inte hemma riktigt hos mig...

Ristretto
2012-08-28, 19:11
Jag är lite kaffenörd. Jag har en rejäl espressomaskin, två elektriska kvarnar, två handkvarnar, två pressbryggare, en aeropress, en chemex och ett enkopps porslinsfilter.

Kaffet kommer oftast från da Matteo, ibland blir det Johan & Nyström eller Waxholms kafferosteri också.

Espressomaskinen och Aeropressen används mest, tycker det blir lite mycket slam i pressbryggaren.

Så visst hävdar jag att det är stor skillnad på olika kaffebönor, precis som det är stor skillnad mellan olika öl! :d

Vad kör du med för maskin och kvarnar?

Vinylsvarv
2012-08-29, 11:31
Kaffemärket där jag hittat ett par olika sorter jag gillar är Starbucks :hbang: finns dock just nu bara att köpa i malmö,arlanda ska finnas en nätbutik som säljer det också tror jag.

Supermicke
2012-08-29, 14:18
Jag kokar vatten i vattenkokare och häller sedan kaffet igenom filter själv direkt i en termoskanna. Man kan göra det riktigt bra om man häller ner lite i taget så att allt kaffe blandas mycket.

Har alltid druckit mörkrost i hopp om att man blir mer pigg för det är starkare.. men är det så egentligen?

btw köp ej melitta mild rinner igenom för fort.. :P klent..

drakfelt
2012-08-29, 14:51
Jag drack precis den godaste koppen kaffe jag någonsin smakat. Tror det var något svart, varmt. Nyvaken eftet operation

Postat via en mobil enhet

watertouch
2012-08-29, 15:08
Jag drack precis den godaste koppen kaffe jag någonsin smakat. Tror det var något svart, varmt. Nyvaken eftet operation

Postat via en mobil enhet

Sjukhuskaffe...... Opererade du bort smaklökarna då lr :d

Sir Anselm
2012-08-29, 15:16
Vad kör du med för maskin och kvarnar?

Jag har en Expobar Office Leva och en Mahlköning Vario Home till espresso, Wilfa CGR-1 till Aeropress och övrigt. Sen har jag två manuella, OrphanEspresso Pharos och Hario Skerton.

Christian_S
2012-08-30, 09:20
Jag är en nöjd ägare av en Dalla Corte mini och en Mazzer Mini E till espresso samt Wilfa CRG-1 till brygg och aeropress. Sålde precis min Vario home kvarn, blev lite mycket prylar i köket.

PowPow
2012-08-30, 09:24
Så, presskanna och enklare kvarn. Kan detta funka?
Ingen erfarenhet av någon av prylarna.

http://www.cervera.se/laga/Produkt/?pid=9208
+
http://www.cervera.se/Laga/Produkt/?pid=4422

Eller vill man ha någon speciell malning för att det ska fungera bra till presskanna?

Solidar
2012-08-30, 09:35
Att ni alls diskuterar, bäst kaffe får man av en gammal kaffepanna på spisen.

Sen att det är lite coolt med maskiner för flera tusen må så vara :smash:

Morty
2012-08-30, 09:36
Jag kokar vatten i vattenkokare och häller sedan kaffet igenom filter själv direkt i en termoskanna. Man kan göra det riktigt bra om man häller ner lite i taget så att allt kaffe blandas mycket.

Har alltid druckit mörkrost i hopp om att man blir mer pigg för det är starkare.. men är det så egentligen?

btw köp ej melitta mild rinner igenom för fort.. :P klent..

Det smakar starkare, grövre för att det är mer rostat och den rostade smaken tar över. Tänk dig vanlig rostad macka mot macka som man rostat lite för länge. Den ena smakar tydligt rost, den andra har fortfarande en härlig blandning av smaker.

Remokillen
2012-08-30, 09:43
Så, presskanna och enklare kvarn. Kan detta funka?
Ingen erfarenhet av någon av prylarna.

http://www.cervera.se/laga/Produkt/?pid=9208
+
http://www.cervera.se/Laga/Produkt/?pid=4422

Eller vill man ha någon speciell malning för att det ska fungera bra till presskanna?

Japp det funkar alldeles utmärkt. Jag använder press och är väldigt nöjd med resultatet. När du lärt dig hur du vill ha det så får du ett väldigt bra resultat
till ett minimalt pris och en relativt liten arbetsinsats.
Personligen så är jag för lat för att använda kvarn, jag kör med Zoega presso.

Jag har för mig att presso är något grövre malt än bryggkaffet men är inte säker.

Ristretto
2012-08-30, 09:48
Jag hade lagt mer pengar på kvarnen och köpt en Wilfa CGR-1 (om det inte handlar om espresso).

PowPow
2012-08-30, 09:58
Gytt, tack för svaren.

TomasB
2012-08-30, 10:09
Men endå köper du en avslagen öl för 60 spänn :d

Inte längre! Jag har inte druckit på två år :d
Innan dess betalade jag vadsomhelst för bärs iofs.

Men uppskattar man verkligen ett bra kaffe så tycker jag att man ska satsa på att antingen köpa en kvarn och bönor eller köpa färskmalet. :)

Ado2000
2012-08-30, 10:19
Visste att någon skulle reagera ang. starkt kaffe. Det jag menar är att jag vill ha en stark smak på mitt kaffe, en stark kaffesmak. Aldrig smakat ett kaffe som inte blivit godare ju mer pulver man använder. Här hemma använder vi f.ö en s.k Pressobryggare, mycket smidig att använda om man ska göra kaffe i mindre mängder (1-4 koppar).

http://www.bodum.com/media/pic/products/medium_510/10573-16.jpg

Jag har språkat med amerikaner lite om kaffe, de är väldigt förtjusta i svenskt kaffe. Dem säger att de har svårt att få samma starka kaffesmak på deras kaffe, skopar dom i mer pulver (försöker få det starkare) får dom bara en beskare smak.

finns det speciella sorter kaffe som man kan ha i presson eller kan man använda samma kaffe som man har i kaffe maskinen som Zoegas ?

sen undrar jag vilket är det starkaste kaffet av dom olika kaffemärkena som finns på marknaden och är espresso den starkaste typen av kaffe man kan dricka eller finns det nåt starkare ?

å hur brygger man det starkaste kaffet ?? :P

jag är kaffe newb :P, dricker det bara sen 1,5 år tillbaka :D

Arf Pingvin
2012-08-30, 10:25
Zoega har två varianter som är gjorda för pressobryggare med de kryptiska namnen presso och presso gentile. Men i min erfarenhet funkar typ alla zoegas sorter i pressobryggare.

REDaction
2012-08-30, 10:41
Ah, kaffe. Att något så enkelt kan ge en sådan njutning. Kommer inom några dagar få en försenad födelsedagspresent i form av en kaffekvarn (Wilfa CGR-1). Kommer bli skoj!

Olegh
2014-03-08, 10:40
Bump.

Började precis fundera på att skaffa presskanna och vattenkokare, två attiraljer som mig nu saknas. Jag dricker i 99% av fallen kaffe själv och då två koppar i stöten. Jag funderar lite på om jag vill ha en stor kanna (1 l) eller en liten (0.35 l). Blir det sämre att göra lite kaffe i en stor kanna?

Nordenator
2014-03-08, 11:31
Man gillar ju kaffe. Mitt kök är lite halvfullt med kaffeprylar :D

http://i.imgur.com/cGSPh9E.jpg
http://i.imgur.com/n3a0mgz.jpg
http://i.imgur.com/a129Oip.jpg

Bump.

Började precis fundera på att skaffa presskanna och vattenkokare, två attiraljer som mig nu saknas. Jag dricker i 99% av fallen kaffe själv och då två koppar i stöten. Jag funderar lite på om jag vill ha en stor kanna (1 l) eller en liten (0.35 l). Blir det sämre att göra lite kaffe i en stor kanna?

Jag hade köpt mig en liten Bodum, men jag har inte direkt ställt en stor och liten mot varandra. Det känns som att du borde tappa rätt mycket temp på vattnet genom att brygga halvfullt i en större kanna om du inte förvärmer den.

Olegh
2014-03-08, 19:57
Hmm. Jo, en liten verkar mer lämpligt. Hittade dock nåt mellanting på Amazon (http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00012D0R2/ref=ox_sc_act_title_1?ie=UTF8&psc=1&smid=A3P5ROKL5A1OLE) som jag funderar på att slå till på. Frågan är bara vad jag kan tya med för inköp den här månaden. Ligger lite annat i varukorgen också :) Har levt över mina tillgångar många månader nu och tänkte försöka vända trenden.

Vitkål
2014-03-08, 21:44
Man gillar ju kaffe. Mitt kök är lite halvfullt med kaffeprylar :D

http://i.imgur.com/cGSPh9E.jpg

Vad fick du punga för den där espressomaskinen med kvarn?

R Scarpa27
2014-03-08, 21:52
kört detta i snart 2 år nu =P gillart..
http://cdn.mat.se/product-images/7114-280.jpg

Nordenator
2014-03-08, 22:14
Vad fick du punga för den där espressomaskinen med kvarn?

Köpte ett kit från kaffegrossisten med rocky/silvia, tamper/tamperhållare, mjölkkanna/termometer och enkel-/dubbelfilter för en bit över 8000. Det var för några år sedan däremot.

nissepelle
2014-03-08, 23:56
Kör Nescafe LYX mörkrost. Kraftig bränd smak, och lyxigt. Bästa som finns.

Hemi
2014-03-09, 02:05
Köper stora burkar Maxwell house, inte det bästa men det går att göra det lite bättre. Värmer först mjölk i micron i koppen, lägger sen i brunt socker rör om och sen i med kaffet. Jag är kaffebarbar men det är godare än om man häller i mjölk och socker efteråt. Förr använde jag aldrig socker.