handdator

Visa fullständig version : Tips om Glasgow

Petoria
2012-08-27, 12:51
Jag ska börja studera i Glasgow om en vecka så undrar om någon som varit där kan ge lite tips om vilka ställen man borde besöka och undvika. Finns det några bra gym som ligger centralt?

Scratch89
2012-08-27, 13:44
Glasgow. *cupid*

Träning vettetusan, men det finns en väldigt fin gata med flera olika krogar, uteställen och nattklubbar på. Bra drag där även mitt i veckan. Rätt så liten stad med ett kompakt centrum, känns som ett Göteborg fast utomlands.

Vad ska du läsa?

Petoria
2012-08-27, 14:11
Låter bra det ju. Vad heter den gatan och var ligger den ungefär? :)

Ska läsa BA Business på Glasgow Caledonian University. Skulle egentligen gått på Strathclyde men tydligen så räckte inte CAE engelska provet utan hade behövt göra ett IELTS test istället.

Petoria
2012-08-27, 21:44
Bump

Scratch89
2012-08-27, 23:21
Den schyssta gatan heter Westminster Terrace, och sträcker sig likt Oxford Street över halva centrala delen av stan. De delar där vi hängde var vid korsningarna WT/Elmbank Street, WT/Holland Street och WT/Pitt Street. Ett ställe som hette Campus, där alla öl, drinkar och shots kostade typ 2 pund. :D Lite väl ungt folk dock, men passade oss när vi var där (jag var 21 då).

Följer man den vägen åt öster kommer man till Buchanan Street, vilket är motsvarande Avenyn eller så. Massor av butiker, och längst bort ligger det ett stort, väldigt fint och fräscht köpcenter.

Det jag gillar med Glasgow är alla gamla hus och backar. Många städer känns som om de har sprängt stora delar av landskapet för att det ska vara platt. Det är säkert hundra meter i höjdskillnad mellan hamndelen av stan och toppen.

Petoria
2012-08-27, 23:28
Låter bra det ju. Ska definitivt kolla in ställena du nämnde.

Tack för tipsen!

Scratch89
2012-08-27, 23:34
Jag var bara där i tre-fyra nätter nånting, så jag hann ju inte se asmycket (var där för att se blink-182 2010). Däremot kände både jag och min vän som jag var där med att det lätt hade varit en stad man kunde tänka sig att bo i en period av livet. Har hört att sjukgymnaster tjänar bra där. :D

Billigt att handla är det också. Nya spel som kostar 600 kr här betalar du 20-30 (skottska) pund för. Samma sak med film och liknande också. Kläder ligger på halva priset, som dyrast. Köpte en Sergio Tacchini-hoodie för 20 pund. Kostar väl säkert 700-800 kr om jag ska skaffa liknande i Sverige.

EDIT: Sen är det ju absolut ingen nackdel att alla killar pratar som William Wallace, och tjejerna låter som Cheryl Cole. :D

Rahf
2012-08-28, 07:09
Om du känner någon Glaswegian, så fråga om vilka ställen man helst ska undvika. Mina skotska surrogatföräldrar har inte regelrätt bott i staden på många år, så jag kan inte fråga åt dig.

Skottar, precis som irländare, kan vara snarstuckna. Men jävlars vad härliga dom är när man kommer in i sällskapskretsarna.

Exhale_
2012-08-28, 07:12
Passa på att ge dig ut på det skotska höglandet när du ändå är i krokarna. Underbar natur för en hike!

Snafu
2012-08-28, 11:57
Petoria: du kommer hänga med alla andra utbytesstudenter. Bered dig på kopiösa mängder alkohol. Gym kommer säkerligen att finnas på universitetet. Sånt kommer du få reda på snabbt första dagen vid induction antagligen.

Sen kan jag föreslå att du redan nu börjar googla runt och lyssna på Glaswegianska dialekter så du förstår vad taxichaffisar och folk i affärer säger (om du inte redan kan snacket).

Sen tycker jag att du ska skita i gymmet och bara köra disco och fokusera på att ha kul.

Edit: såg att du ska plugga där i tre år. Ignorera allt jag sa. Det appliceras bara om du ska plugga i ett halvår. Men det blir nog rejält med grogg ändå.

Petoria
2012-08-28, 12:24
Om du känner någon Glaswegian, så fråga om vilka ställen man helst ska undvika. Mina skotska surrogatföräldrar har inte regelrätt bott i staden på många år, så jag kan inte fråga åt dig.

Skottar, precis som irländare, kan vara snarstuckna. Men jävlars vad härliga dom är när man kommer in i sällskapskretsarna.

Har snackat med några andra som också ska plugga där och dem skulle visa mig runt lite i staden. Vilka ställen man ska undvika osv.

Passa på att ge dig ut på det skotska höglandet när du ändå är i krokarna. Underbar natur för en hike!

Ja det hade jag tänkt göra någon helg så klart. Har alltid gillat Skottland så blir kul att äntligen åka dit.

Petoria: du kommer hänga med alla andra utbytesstudenter. Bered dig på kopiösa mängder alkohol. Gym kommer säkerligen att finnas på universitetet. Sånt kommer du få reda på snabbt första dagen vid induction antagligen.

Sen kan jag föreslå att du redan nu börjar googla runt och lyssna på Glaswegianska dialekter så du förstår vad taxichaffisar och folk i affärer säger (om du inte redan kan snacket).

Sen tycker jag att du ska skita i gymmet och bara köra disco och fokusera på att ha kul.

Edit: såg att du ska plugga där i tre år. Ignorera allt jag sa. Det appliceras bara om du ska plugga i ett halvår. Men det blir nog rejält med grogg ändå.

Haha tänkte försöka blanda drickandet med träningen. Bara dricka i 4 år känns inte så bra :D

Och har kollat en del videor med hur dialekten låter och det är inte helt lätt att förstå, men det är väl bara att vänja sig antar jag!

Petoria
2012-08-28, 12:27
Tack för alla tips, uppskattar det verkligen!

Lychgate
2012-08-28, 12:35
Glasgow, love it. Tyvärr inga direkta tips om man ska bo där då dom visiter jag utfört har varit vid en väldigt berusat läge. ;)

Rekommenderar starkt en dagstrip med buss till Edinburgh, finns ett hamburgerhak på Royal Mile som var utsökt efter en promenad till slottet. *popcorn*

Petoria
2012-08-29, 00:49
Glasgow, love it. Tyvärr inga direkta tips om man ska bo där då dom visiter jag utfört har varit vid en väldigt berusat läge. ;)

Rekommenderar starkt en dagstrip med buss till Edinburgh, finns ett hamburgerhak på Royal Mile som var utsökt efter en promenad till slottet. *popcorn*

Låter intressant det ju, tänkte sticka över till Edinburgh någon gång.

Rahf
2012-08-29, 03:08
Tur att Glasgow inte är som Aberdeen. Där snackar vi omöjlig förståelse för språket :D.

Surrogatpappan är Glaswegian, fast hans dialekt har blivit mycket mjukare under åren. En vän, som hälsade på från Sverige, satt dock med ögonen i kors ibland.

Petoria
2012-08-29, 13:33
Tur att Glasgow inte är som Aberdeen. Där snackar vi omöjlig förståelse för språket :D.

Surrogatpappan är Glaswegian, fast hans dialekt har blivit mycket mjukare under åren. En vän, som hälsade på från Sverige, satt dock med ögonen i kors ibland.

Haha jag behövde ringa och prata med någon från skolan för ett tag sen, förstod knappt något :D

Tur att jag inte ska till Aberdeen då haha.

xan
2020-08-24, 13:43
Är det gratis att plugga kandidat + master i Skottland för oss EU-medlemmar? Undrar även angående Irland (ej nord).

Var kan man få studievägledning?