Visa fullständig version : Åt mkt i en vecka, ökade i bänk direkt efter. Koppling?
Hej allesammans. (Jag har en liten fråga. som jag och en polare diskuterade om.)
Det var så att jag inte ökade något i bänk på X antal månader. Jag bestämde mig för att börja bulka som en gris, vilket jag gjorde under EN vecka. Jag märkte att jag började för en gångs skull progressera som fan i bänk som jag aldrig gjort förut, efter den veckan. Gjorde matintaget någon skillnad för min styrka?
Min kompis påstår att mina gains kommer från förr.
(Jag ökade nog med 1000kcal/dag)
TL;DR: Åt mkt i en vecka, ökade i bänk direkt efter. Koppling?
Biffpojken
2012-08-24, 21:45
tro fan inte det
tro fan inte det
Detta är förövrigt personen som jag för diskussion med. :) :)
King Grub
2012-08-24, 21:46
Ja, man blir starkare av överätning.
Ja, man blir starkare av överätning.
Case closed.
Ja, det stämmer nog. Så fort jag äter på kaloriöverskott så blir jag starkare.
Jag ökade 10kg i bänk på en vecka på överskott, och 5kg på flera månader annars.
Biffpojken
2012-08-24, 21:49
Så ni tror verkligen att en vecka gjorde såpass stor skillnad? EN VECKA? Tänk lite nu, människor.
vuxenkolik
2012-08-24, 21:53
...det står ju inte hur stor skillnaden var.
Så ni tror verkligen att en vecka gjorde såpass stor skillnad? EN VECKA? Tänk lite nu, människor.
Ja en vecka är nog för mig också.
Spartansk
2012-08-24, 21:55
Ja. I början kan det ju handla om att man får mer glykogen, "tryck" och allt vad det heter. Så i början av överätningen borde man märka den snabbaste ökningen.
Biffpojken
2012-08-24, 21:58
Ja. I början kan det ju handla om att man får mer glykogen, "tryck" och allt vad det heter. Så i början av överätningen borde man märka den snabbaste ökningen.
Visst, är man undernärd för att sedan få i sig tillräckligt med energi kan man märka en skillnad. Men att musklerna skulle klara tyngre vikter p.g.a ökat matintag EFTER EN VECKA låter lika troligt som att du går från otränad till vältränad på 2 veckor.
Vi alla vet hur muskler blir större/hur man blir starkare. Att en överätningsperiod på sju dagar skulle göra en individ permanent starkare måste vara det dummaste jag någonsin har hört.
Visst, är man undernärd för att sedan få i sig tillräckligt med energi kan man märka en skillnad. Men att musklerna skulle klara tyngre vikter p.g.a ökat matintag EFTER EN VECKA låter lika troligt som att du går från otränad till vältränad på 2 veckor.
Vi alla vet hur muskler blir större/hur man blir starkare. Att en överätningsperiod på sju dagar skulle göra en individ permanent starkare måste vara det dummaste jag någonsin har hört.
Kan inte du berätta för oss då hur man blir starkare? Förutom att äta tillräckligt och träna dvs.
King Grub
2012-08-24, 22:01
Nej, det är inte konstigt alls utan snarare standard. Hur många gånger har jag sett det under 25 års träning? Massor.
Ja, det är en koppling. Man växer och blir starkare av överätning.
Biffpojken
2012-08-24, 22:01
Kan inte du berätta för oss då hur man blir starkare? Förutom att äta tillräckligt och träna dvs.
Vad har det med saken att göra? Jag stör mig fortfarande på att det hände på EN VECKA. OP hävdar att hans tidigare träning inte gjorde någon märkbar skillnad.
Spartansk
2012-08-24, 22:02
Jag menar att innan kanske hans glykogendepår var mer tömda, och han kanske hade mindre vätska mm i musklerna, vilket gjorde honom lite svagare. Nu med överätningen har han fått mer energi helt enkelt, även om musklerna såklart inte vuxit jättemycket över en natt.
King Grub
2012-08-24, 22:02
Jag stör mig fortfarande på att det hände på EN VECKA.
Det är just då den plötsliga ökningen kommer. Fortsätter man överäta kommer det inte fortsatta ökningar på det sättet.
Att en överätningsperiod på sju dagar skulle göra en individ permanent starkare måste vara det dummaste jag någonsin har hört.
Styrkeökningar kommer ofta i spurts och inte smygande linjärt. En sådan spurt kan sammanfalla med en bulk och det brukar oftast vara så att bulken kan vara gnistan för den där spurten.
Det konstiga är om man ökar 10 kg i styrka, varje vecka.
Biffpojken
2012-08-24, 22:11
Styrkeökningar kommer ofta i spurts och inte smygande linjärt. En sådan spurt kan sammanfalla med en bulk och det brukar oftast vara så att bulken kan vara gnistan för den där spurten.
Det konstiga är om man ökar 10 kg i styrka, varje vecka.
Låter väldigt ologiskt att styrkeökningar kommer i spurter. Visst kan man ha dåliga/bra dagar vilket gör markanta skillnader, men i och med att kroppen fungerar som den gör blir man progressivt starkare. Att bulken skulle vara en gnista har nog mer att göra med att OP åt alldeles för dåligt innan minibulken. Op åt ju bara så i en vecka, enligt era argument borde hans styrkegains ha försvunnit då.
Återigen kan det inte enbart ha varit minibulken som gjorde skillnaden. Den kombinerat med tidigare träning är svaret. Men OP hävdar att det BARA är bulken.
Låter väldigt ologiskt att styrkeökningar kommer i spurter. Visst kan man ha dåliga/bra dagar vilket gör markanta skillnader, men i och med att kroppen fungerar som den gör blir man progressivt starkare. Att bulken skulle vara en gnista har nog mer att göra med att OP åt alldeles för dåligt innan minibulken. Op åt ju bara så i en vecka, enligt era argument borde hans styrkegains ha försvunnit då.
Återigen kan det inte enbart ha varit minibulken som gjorde skillnaden. Den kombinerat med tidigare träning är svaret. Men OP hävdar att det BARA är bulken.
Som jag sa till dig, jag åt inte för dåligt innan bulken. Jag låg på kaloribalans/lite över, gick upp i vikt väldigt sakta
Biffpojken
2012-08-24, 22:15
Som jag sa till dig, jag åt inte för dåligt innan bulken. Jag låg på kaloribalans/lite över, gick upp i vikt väldigt sakta
Då tycker jag att vi kan utesluta en eventuell spurt. 1000kcal kan inte göra någon sådan skillnad.
Hur mycket ökade styrkan?
Hur vet ni att personen som fått styrkeökningarna verkligen har fått dem? Hur kan ni vara 100% säkra på att hans kropp inte klarade av vikterna som hanteras efter styrkeökningarna redan innan? Psyket gör väldigt mycket i denna frågan. Det handlar inte om att man får upp stången, det handlar om att kroppen ska klara av att få upp stången. Resten är psyke.
Utifrån det kan ni ju få fram iaf 3 olika förklaringar. 1, placeboeffekt av överskottet vilket gör att den tidigare begränsande psykesspärren lyfts något. 2, Han klarade av vikten innan, bara inte provat/tagit i tillräckligt. 3, maten har gjort honom starkare på denna tiden.
Det är bara att utesluta så många alternativ som möjligt. Jag har ingen aning om vilket som är rätt, och det finns massvis med aspekter som spelar in. Listar ni ut vad som var den begränsande faktorn kan säkert någon kunnig svara på om denna faktor kan påverkas av födan på så kort tid, men det tror jag inte ni kan. Utan att veta vad den begränsande faktorn var kan ni inte veta vad som påverkat just den faktorn. Det faktum att det förmodligen är flera faktorer som påverkats gör det inte lättare.
Poängen är att ni kommer inte att få ett svar på om maten stått för 100% av förändringen i detta fallet.
Edit: Man kan se det som såhär också, maten har påverkat en faktor som gör att personen kan lyfta mer. Om den faktorn är muskelstyrkan, psyket eller någon av alla de andra faktorerna som spelar in går inte att säga.
Biffpojken
2012-08-24, 22:32
Hur vet ni att personen som fått styrkeökningarna verkligen har fått dem? Hur kan ni vara 100% säkra på att hans kropp inte klarade av vikterna som hanteras efter styrkeökningarna redan innan? Psyket gör väldigt mycket i denna frågan. Det handlar inte om att man får upp stången, det handlar om att kroppen ska klara av att få upp stången. Resten är psyke.
Utifrån det kan ni ju få fram iaf 3 olika förklaringar. 1, placeboeffekt av överskottet vilket gör att den tidigare begränsande psykesspärren lyfts något. 2, Han klarade av vikten innan, bara inte provat/tagit i tillräckligt. 3, maten har gjort honom starkare på denna tiden.
Det är bara att utesluta så många alternativ som möjligt. Jag har ingen aning om vilket som är rätt, och det finns massvis med aspekter som spelar in. Listar ni ut vad som var den begränsande faktorn kan säkert någon kunnig svara på om denna faktor kan påverkas av födan på så kort tid, men det tror jag inte ni kan. Utan att veta vad den begränsande faktorn var kan ni inte veta vad som påverkat just den faktorn. Det faktum att det förmodligen är flera faktorer som påverkats gör det inte lättare.
Poängen är att ni kommer inte att få ett svar på om maten stått för 100% av förändringen i detta fallet.
Tack för ett vettigt svar. ffs
Biffpojken, har du provat själv? Om inte, gör det.
VECKA 1
Pass A 40kg 10rep
40kg 10rep
37,kg 10rep
PASS B 42,5kg 10rep
42,5kg 10rep
42,5kg 10rep
Vecka 2
Pass C 45kg 10rep
45kg 10rep
45kg 7rep Under den här tiden åt jag som satan.. Mat mat mat
---------------------------------------------
Biffpojken
2012-08-24, 22:52
Biffpojken, har du provat själv? Om inte, gör det.
Will do. Bara för att!
Biffpojken
2012-08-24, 22:52
VECKA 1
Pass A 40kg 10rep
40kg 10rep
37,kg 10rep
PASS B 42,5kg 10rep
42,5kg 10rep
42,5kg 10rep
Vecka 2
Pass C 45kg 10rep
45kg 10rep
45kg 7rep Under den här tiden åt jag som satan.. Mat mat mat
---------------------------------------------
1000kcal e inte "mat mat mat".
Jag vet inte hur länge du har tränat men jag har alltid både vuxit i spurter och ökat i styrka i spurter och däremellan har det bara stått still.
Iofs kan man inte kalla de ökningar jag gjort på senare år för spurter eftersom de är så små. Men det är samma fenomen, bara mycket mindre i magnitud.
Kanske bör nämna att jag kan se en 3 månadersperiod som "en spurt" :P
Självklart att man ökar linjärt. Hela tiden. Inte svårt att bli stark alls...
bustz0rz
2012-08-24, 23:09
1000kcal e inte "mat mat mat".
Han skrev att han åt 1000kcal/dag mer än han åt tidigare, inte att han bara åt 1000kcal/dag.
Hur länge har du tränat förresten? Det verkar som att du precis har börjat träna?
Biffpojken
2012-08-24, 23:16
Han skrev att han åt 1000kcal/dag mer än han åt tidigare, inte att han bara åt 1000kcal/dag.
Hur länge har du tränat förresten? Det verkar som att du precis har börjat träna?
Vet mycket väl att han åt +1000kcal.
Tack för ett vettigt svar. ffs
Så vad tycker du är vettigt?
"Ja, det finns en koppling mellan matintag och bänkstyrka"
"Nej, det finns ingen koppling mellan matintag och bänkstyrka"
Ja det finns en koppling.
OM det är det som varit den avgörande faktorn i detta fallet? Hur ska någon här veta det?
Det jag skrev var ett inlägg för att försöka förklara varför ingen kan ge er svaret, istället för att skriva en rad med "det kan ingen svara på i detta fallet". Om du inte förstod förklaringen så kanske det hade varit bättre dock, även om jag inte tror att du hade tyckt det var "vettigt" heller, men det är fakta.
Som ett sidospår så ser jag ingen markant ökning enligt vad som redogjordes för av Marcuzz, antar att vecka 1 var "normal" och vecka 2 mer mat?
Låter som om någon är lite jelly över att sin kompis ökat snabbt....
Klart styrkan kan komma så snabbt plötsligt. Speciellt om man legat på balans och sen drar till med 1000+ överskott.
En vecka efter att jag började med ett uppehåll under deffen och grisbulkat lite grann tog jag PB på 112.5 i bänken när jag under deffen hade 100 kg som mitt max.
Alltså 12.5kg ökning på 1 vecka.
http://startingstrength.com/articles/novice_effect_rippetoe.pdf
Mr.Sjöborg
2012-08-25, 11:48
Då tycker jag att vi kan utesluta en eventuell spurt. 1000kcal kan inte göra någon sådan skillnad.
Men vad pratar du om? hur mycket erfarenhet har du inom det här?
1000kcal extra varje dag i en vecka gör väldigt stor skillnad(var det varje dag?)
Jag märker enrom skillnad på hur jag presterar bara efter EN högdag
Mycket mat, mycket energi, mycket tryck mycket bra!
Deadandlivin
2012-08-25, 13:02
Om det är en ökning med 5 kilo när man redan ligger på 40 kg kan det mer handla om att tekniken och formen blir bättre samt att muskelfästena och balansmusklerna tillåter tyngre vikter. När jag började gymma för drygt ett år sedan började jag med 30kg i bänken. Gick ganska fort upp till 40 kg på ca 3 veckor. Sedan 4 veckor senare till 50, då satt tekniken bra och man hade kommit igång lite. Dina muskler kunde förmodligen ha pallat den vikten innan med bra näringsnivåer, bara att du möjligen inte allt som krävdes för att pusha dig själv vilket känns som ett problem bland nya inom styrketräning.
Dock tycker jag personligen att överätning leder till enorma styrkor. En fungerande PWO + 1000 kcal överskott så kan jag reppa 90kg x 8. Nu under extrem VLCD kost kan jag drömma om att ta de vikterna, 75 x 10-12 brukar gå an dock. Nästa överskottsperiod räknar jag med att spurthöjja i bänken till 90 igen eftersom brösten ligger på torsdagar och dietförändringar av någon slags religiös anledning alltid sker på måndagar.
Mycket underhållande tråd.
Phil Heath
2012-08-25, 16:18
Låter som någon är avundsjuk...
bustz0rz
2012-08-25, 16:20
Vet mycket väl att han åt +1000kcal.
Varför skrev du då som du gjorde? 1000kcal extra per dag är väl rätt så mycket mot vad man är van vid. Det kan gör underverk för styrkan!
Varför skrev du då som du gjorde? 1000kcal extra per dag är väl rätt så mycket mot vad man är van vid. Det kan gör underverk för styrkan!
Och kaggen.
Nu verkar dock kolozzeums standard vara lågt bf och svag som en flicka men för oss andra som håller styrkan varmt om hjärtat....cofffee
jag tycker att det är väldigt vanligt att man ligger och kämpar på samma vikt och sen säger det poff så orkar man mycket mer.
Vad har det med saken att göra? Jag stör mig fortfarande på att det hände på EN VECKA. OP hävdar att hans tidigare träning inte gjorde någon märkbar skillnad.
Det verkar som att du glömmer bort att han inte ökat i bänken på flera månader. Så det hände ju egentligen inte på en vecka utan på flera månader.
Sheogorath
2012-08-25, 17:38
Tveklöst. En vecka är inte särskilt kort tid om man överäter kraftigt varje dag.
låter som om någon är lite jelly över att sin kompis ökat snabbt....
+1
Diskuterar vi verkligen det här?
Biffpojken verkar inte ha testat det själv.
Mer mat i kroppen = Mer vätska och tryck. Det är sådant man ökar i styrka av, det krävs inte bara muskler.
Peter Hansen
2012-08-27, 11:54
Sen är väl snabba ökningar på de här vikterna inte så konstigt heller kanske? Ren nervanpassning + lite styrka? Vad överätning gör på nervanpassning vet jag dock inte
Sker detta enbart när man är relativt färsk inom styrketräning eller fungerar det bra även när man har hållit på några år och stagnerat i utvecklingen?
Sker detta enbart när man är relativt färsk inom styrketräning eller fungerar det bra även när man har hållit på några år och stagnerat i utvecklingen?Har du varit igång några år och inte gått upp i vikt och har stagnerat kan överätning mycket väl få dig att öka i träningsvikt.
Rikard Jansson
2012-08-27, 12:18
Viktökning bör nästan alltid, om man inte samtidigt råkar göra något annat fel, ge ökad styrka!
Biffpojken vill inte ha fel, tar inte åt sig information från personer med 10 tals års erfarenhet av kost och träning. Tyder endast på att du är avundsjuk, lev med det :)
viktökning bör nästan alltid, om man inte samtidigt råkar göra något annat fel, ge ökad styrka!
+1
Pretorian
2012-08-27, 12:41
Jag får energi av att äta extra EN DAG innan ett pass. Skulle jag ladda SJU DAGAR så skulle jag slå alla rekord (typ) på gymmet.
Rikard Jansson
2012-08-27, 12:45
Prova att göra en tömning (0 kolhydrater) på 3-4 dagar och sen en tokfyllning (500+ g kolhydrater) så ska ni få se på grejer dagen efter;d
Sheogorath
2012-08-27, 13:02
Jag får energi av att äta extra EN DAG innan ett pass. Skulle jag ladda SJU DAGAR så skulle jag slå alla rekord (typ) på gymmet.
Lite så ja.
Lågpastöriserad
2012-08-27, 17:55
Jag har testat på samma sak. Jag har låtit bli att styrketräna under en hel vecka och har fokuserat på att käka 3,500 KCAL (ett överskott på 600 kcal). Kom nyligen hem från ett helvetes grymt träningspass. En annan grej jag faktiskt också vill säga är att jag lagt till kreatin före och efter passet. Men ökade totalt 5 KG i bänkpress, 7,5 KG i övre bröst i smith och 10 KG i dips. 2-3 minuters vila mellan seten för att få maximalt med energi och fokus på styrka. 3-5 minuters vila mellan övningar.
Det tog mig sådär 365 dagar att fatta att kolhydrater och överätning är två avgörande faktorer för styrka....:(
Ska köra på detta ett tag. Thanks! :)
Det tog mig sådär 365 dagar att fatta att kolhydrater och överätning är två avgörande faktorer för styrka....:(
Japp, kolhydrater och överätning är toppen om man vill ha kul på gymmet.
Vilket är ytterligare en anledning till att ligga på överskott varje dag om man vill bulka istället för att dra ner på allting på vilodagar.
Lågpastöriserad
2012-08-27, 18:10
Japp, kolhydrater och överätning är toppen om man vill ha kul på gymmet.
Vilket är ytterligare en anledning till att ligga på överskott varje dag om man vill bulka istället för att dra ner på allting på vilodagar.
Men jag har aldrig trott på det. Greg Plitt nämner detta i sina klipp hela tiden, men min hjärna vägrar acceptera faktumet att minst 4 gram kolhydrater per kg kroppsvikt är nödvändigt för att växa. Tråkigt att man fortfarande är ung och dum....:)
Men jag har aldrig trott på det. Greg Plitt nämner detta i sina klipp hela tiden, men min hjärna vägrar acceptera faktumet att minst 4 gram kolhydrater per kg kroppsvikt är nödvändigt för att växa. Tråkigt att man fortfarande är ung och dum....:)
Om inte annat så blir som sagt prestationen i gymmet mycket bättre :)
Lågpastöriserad
2012-08-27, 18:26
Om inte annat så blir som sagt prestationen i gymmet mycket bättre :)
Jaja, men precis. Efter att både ha lyssnat på Greg och sedan kikat en del på ämnet själv, så innebär det att du får mycket energi. Jag kände mig helt laddad med energi och ville bara förbruka allt. Jag har suttit fast ett år på 60 KG bänk och ökade bara nu 5 KG sådär helt själv. Det säger ju en del, right? :) Så ja, definitivt! ^^
EDIT: Nu kan jag ju trots allt inte veta om det ENBART berodde på kolhydraterna. Jag låg ju på ett överskott och intog 5 gram kreatin före och efter träningen. Men generellt är det nog så...:)
Jag intar inte kreatin och upplever det likadant och det känns lika gött varje gång :)
Lågpastöriserad
2012-08-27, 18:47
Jag intar inte kreatin och upplever det likadant och det känns lika gött varje gång :)
Jag har ingen aning om hur bra kreatin egentligen är. Men eftersom Greg kör på detta, så måste även jag...;)
Om inte en vecka skulle göra skillnad biffpojken, när skulle man kunna förvänta sig den? Efter två veckor? Tre?
Biffpojken
2012-08-30, 22:03
Enligt era teorier hade tjockisar på 300kg klarat 2 ton i bänkpress.
Owned
/Signed out
King Grub
2012-08-30, 22:06
Owned
/Signed out
En tolkning på en 5-årings nivå av vad som skrivits gör ingen "owned".
Biffpojken
2012-08-30, 22:40
En tolkning på en 5-årings nivå av vad som skrivits gör ingen "owned".
Hur hade jag fel? *hug*
Det är just då den plötsliga ökningen kommer. Fortsätter man överäta kommer det inte fortsatta ökningar på det sättet.
Hur hade jag fel? *hug*
:Virro
Owned
/Signed out
Söt
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.