Logga in

Visa fullständig version : Vätska som vätska? (cola zero, vatten, loka osv)

OneManArmy
2012-08-24, 08:16
När jag rensade min bil senast från tomburkar upptäckte jag två stora svartsäckar. Ena fyllda med burkar ala monster lowcarb, celcius osv.. den andra fylld med pepsi max, cola zero och annat mys.

Fick mig att tänka lite ang att jag varit sjukt trött senaste månaderna och kom fram till att jag förmodligen dragit i mig en 2-3 stycken energidrycker om dagen eller/och 2 liter light läsk.

Så jag slutade med det och började köpa "bordsvatten" dvs smaksatt kolsyrat vatten istället.
Och blev jävligt mycket piggare! Tror jag drar i mig ca 3 liter bubbelvatten om dagen just nu, visst får man pissa som en tok men känner mig mättare, piggare osv.

Hur är det igentligen med vätskan från light cola/energi drycker osv. Kan man räkna det som vattenintag? eller är det helt enkelt så pass mycket koffein och annat skoj så det blir vätskedrivande och kan orsaka vätskebrist?

Blir nästan förbannad på mig själv om det är så jävla enkelt att min energibrist varit orsakad av att jag inte druckit tillräckligt med vatten!

Pretorian
2012-08-24, 08:37
Jag kan inte svara på din fråga om man kan räkna det som vätskeintag men jag själv dricker max 0,5 liter light-läsk per dag och väldigt sällan energidrycker.

Jag försöker att inte dricka för mycket av det för det känns bara .. fel (säger inte att det ÄR fel). Vill inte bli beroende eller liknande.

Men att byta till vatten tycker jag låter vettigt.

MtotheM
2012-08-24, 12:19
Eller så kanske du blev van vid ett högre koffeinintag som fick dig att bli deppig utan det. Alltså inte vätskebrist utan snarare någon sorts koffeinberoende.

Beelz
2012-08-24, 12:27
Det är med största sannolikhet koffeinet

OneManArmy
2012-08-24, 12:29
Så jag har blivit piggare pga att jag trappat ned på koffeinet? :P
Weird stuff.

Men iallfall så om vi säger man vill dricka 3 liter "vatten" om dagen. Kan man lika gärna hiva i sig 3 liter cola då?

Lychgate
2012-08-24, 12:33
Weird stuff.

Men iallfall så om vi säger man vill dricka 3 liter "vatten" om dagen. Kan man lika gärna hiva i sig 3 liter cola då?

Din kropp återhämtar sig efter överdriven mängd stimulanter under en längre period och gör dig därför piggare.

speedy83
2012-08-24, 12:41
Weird stuff.

Nu kan jag vara ute och cykla men cola är väl vätskedrivande? alltså kontraproduktivt mot vatten?

Lychgate
2012-08-24, 12:46
Nu kan jag vara ute och cykla men cola är väl vätskedrivande? alltså kontraproduktivt mot vatten?

Koffein är vätskedrivande, dock inte i den mängd att det är större än vätskan man får i sig av att dricka colan.

speedy83
2012-08-24, 12:55
Koffein är vätskedrivande, dock inte i den mängd att det är större än vätskan man får i sig av att dricka colan.

Det var så det var ;)

Dock tror jag spontant inte att det är nyttigt att strunta i vatten helt och häva i sig 3l cola om dagen. Men det är ju min inställning och jag vet att många här inte delar den :)

Pretorian
2012-08-24, 13:08
Det var så det var ;)

Dock tror jag spontant inte att det är nyttigt att strunta i vatten helt och häva i sig 3l cola om dagen. Men det är ju min inställning och jag vet att många här inte delar den :)

Jag delar den inställningen... *kissass*

Beelz
2012-08-24, 13:48
Weird stuff.

Har du mycket koffein i kroppen hela tiden så kan du säkert krasha på det när du inte får i dig det, what goes up must come down.. Jag själv har upplevt det