Visa fullständig version : Dokumentärtips!
Bara det faktum att det är HBO gör det värt att se hela serien. Även nyfiken på vad ni med bra koll har att säga om resultat som uppvisas i serien.
http://theweightofthenation.hbo.com/
Tack för tipset, har kollat på första filmen nu och det är riktigt välgjort tycker jag :)
Jag kollar ganska mycket dokumentärer och tycker not att den där var i tråkigaste laget. Har dock bara sett första avsnittet än så länge.
Skönt där första minuterna, hon som "prövat allting" men det funkar inte, sen har dom matorgie med massa friterat, söta efterätter osv, suck.
Skönt där första minuterna, hon som "prövat allting" men det funkar inte, sen har dom matorgie med massa friterat, söta efterätter osv, suck.
Prövat ja, men inte just nu :naughty:
Skummade bara sista delen men kände att man fokuserade alldeles för mycket på att det är politikernas fel. Grönsaker subventioneras inte tillräckligt så man köper choklad/chips istället, barn har inga parker att leka i och måste därför sysselsätta sig med TV:n, läsken är för billig och därför dricker man inte vatten. Påminner en del om diskussionen i Sverige där vandalism sker för att det saknas fritidsgårdar. Visst kan politiker förbättra livssituationen för befolkningen men någonstans måste man ändå se över sina egna handlingar.
Scenen där ett barn inte vet vad broccoli är påminner om Jamie Olivers föreläsning (http://www.stefannilsson.com/amazing-lecture-by-jamie-oliver/) där skolbarn inte kan skilja på potatis och tomater. Det visar hur stora problemen är. Hur ska barnen kunna växa upp och laga mat till sina barn om man själv har ätit snabbmat hela livet?
gratefuldead
2012-08-23, 17:19
Intressant, tack för tipset! Mycket intressant att titta på dokumentärer rörande hälsa, träning och liknande.
Har tittat på en fyra fem episoder nu (ej i ordning). Det känns som många kraftigt överviktiga missar den viktigaste poängen, nämligen energibalansen.
gratefuldead
2012-08-25, 13:44
Har tittat på en fyra fem episoder nu (ej i ordning). Det känns som många kraftigt överviktiga missar den viktigaste poängen, nämligen energibalansen.
Jo men så är det ju. Alla gravt överviktiga vill ha en enkel lösning på sitt problem, något så enkelt som att äta mindre än vad man gör sig av med är inte enkelt nog. Det ska vara enkelt och bekvämt, det ska helt enkelt vara amerikanskt.
Eddie Vedder
2012-08-25, 14:06
Jo men så är det ju. Alla gravt överviktiga vill ha en enkel lösning på sitt problem, något så enkelt som att äta mindre än vad man gör sig av med är inte enkelt nog. Det ska vara enkelt och bekvämt, det ska helt enkelt vara amerikanskt.
Sökandet efter den enkla lösningen är nog ganska allmänmänsklig. Kolla kosttillskottsavdelningen för många bra exempel.
Spetälsk
2012-08-25, 14:56
Sökandet efter den enkla lösningen är nog ganska allmänmänsklig. Kolla kosttillskottsavdelningen för många bra exempel.bra liknelse. enkelt och fritt fån ansträngning ska det vara. orka anstränga sig när man kan lura sig själv att en pwo full med industrikemikalier man inte vet något om är bra för en och gör jobbet.
Är lagom trött på feta amerikaner! Är detta ens något sevärt?
Ondskapelsen
2012-08-27, 12:32
Är lagom trött på feta amerikaner! Är detta ens något sevärt?
Ja, det är sevärt! Man liksom bubblar inombords när man ser alla tjockisar som säger att dem provat "ALLA" dieter men INGENTING funkar.
azeriath
2012-08-29, 08:05
Ska kollas in, helt klart
Oemotståndlig
2012-08-29, 08:25
Jag har plöjt igenom 3 av 5 nu, tycker det är helt klart sevärd!
Blir förbannad när jag ser hur dom misshandlar barnen både i skolan och hemma med all skit mat och inte nog med det flera av dom blir utsatta för mobbning och trackaserier i skolan pgr av sin övervikt.
En sak är om vuxna tar idiotiska beslut, men barn där tycker jag gränsen går!
Sen tycker jag dokumentären har givit mig en tanke ställare (även om jag visste om detta innan)
Ska själv börja se över ännu mer hur mycket jag vill stödja dessa bolag, dock kommer jag inte utesluta något men jag kommer vara ännu försiktigare.
Jävligt bra att kolla på denna serie nu när man är i deff :d
Om folk har fler tips på dokumentärer så lägg upp här, eller nämn namn på dom.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.