handdator

Visa fullständig version : Deprimerad/irriterad

Trainharder
2012-08-22, 17:33
Tja är ny här på kolozzeum.

Har en fråga : har tränat i ungefär 5-6 mån och nu när det har varit sommar och man åker på semester så har jag inte tränat på 3 mån. känner mig deprimerad och irriterad. Är det normalt eller inte ? träningen kändes som en del i mitt liv.:(

Gosti123
2012-08-22, 17:43
Yes, blir också deppig när jag inte tränat på ett tag, antagligen mycket pga de endorfiner du "vant" dig vid att få etc.

Samt ifall man börjar tänka "Nu förtvinar mina muskler" när man inte tränat på ett tag, iaf för mig.

pwnyou
2012-08-22, 17:46
Det är ganska vanligt och orsaken är mycket enkel.

Trainharder
2012-08-22, 17:53
Yes, blir också deppig när jag inte tränat på ett tag, antagligen mycket pga de endorfiner du "vant" dig vid att få etc.

Samt ifall man börjar tänka "Nu förtvinar mina muskler" när man inte tränat på ett tag, iaf för mig.

Tack för svaret ! Men saken är att har nästan tappat all motivation efter semestern har ni några tipps för att höja den ?

Sniggel
2012-08-22, 17:57
Var du deprimerad innan du började träna? Jag var själv rätt omotiverad stora delar av mitt liv. Iaf under perioder då jag inte tränade. Kom på i 18/19-årsåldern att jag är lycklig om jag tränar, så det bör jag göra, tills jag dör. Så det behöver inte vara att man blir deppig när man slutar träna för att man blivit en endorfin-junkie. Det kan helt enkelt vara så att kroppen inte mår bra av att vara inaktiv. Min gjorde det iaf inte.
Kanske inte så konstigt att det rekommenderas att man som människa ska vara fysiskt aktiv. Vi är byggda för det. Att vara inaktiv är inte normaltillståndet så att säga att man blivit beroende av endorfiner för att man tidigare tränat låter ologiskt.

Om jag har ett längre avbrott tappar jag också motivation. Men det räcker att gå till gymmet en gång och så ändras min inställning direkt. Alla kanske inte har det så lätt förstås :P

Trainharder
2012-08-22, 18:08
Var du deprimerad innan du började träna? Jag var själv rätt omotiverad stora delar av mitt liv. Iaf under perioder då jag inte tränade. Kom på i 18/19-årsåldern att jag är lycklig om jag tränar, så det bör jag göra, tills jag dör. Så det behöver inte vara att man blir deppig när man slutar träna för att man blivit en endorfin-junkie. Det kan helt enkelt vara så att kroppen inte mår bra av att vara inaktiv. Min gjorde det iaf inte.
Kanske inte så konstigt att det rekommenderas att man som människa ska vara fysiskt aktiv. Vi är byggda för det. Att vara inaktiv är inte normaltillståndet så att säga att man blivit beroende av endorfiner för att man tidigare tränat låter ologiskt.

Om jag har ett längre avbrott tappar jag också motivation. Men det räcker att gå till gymmet en gång och så ändras min inställning direkt. Alla kanske inte har det så lätt förstås :P

Innan jag började träna så kände jag mig inte deprimerad men ohälsosam om man säger så kändes som kroppen behövde lite fysisk aktivitet. Saken är att jag har såna föräldrar som tror att gainer och protein pulver är livs farligt. och de säger att om jag forsätter att gå på de så kommer jag bli tjock och så. De tror på den gamla myten '' när du byggt muskler och lägger av så försvinner dom inte '' och att '' man kan få fettet att bli till muskler ''. Jävligt irriterande är det. och när man vill förklara något så lyssnar dom inte. (Btw är 18 och har dyslexi förlåt för dålig stavning) :)

Sniggel
2012-08-22, 18:12
Innan jag började träna så kände jag mig inte deprimerad men ohälsosam om man säger så kändes som kroppen behövde lite fysisk aktivitet. Saken är att jag har såna föräldrar som tror att gainer och protein pulver är livs farligt. och de säger att om jag forsätter att gå på de så kommer jag bli tjock och så. De tror på den gamla myten '' när du byggt muskler och lägger av så försvinner dom inte '' och att '' man kan få fettet att bli till muskler ''. Jävligt irriterande är det. och när man vill förklara något så lyssnar dom inte. (Btw är 18 och har dyslexi förlåt för dålig stavning) :)

Du stavar mycket bättre än många icke-dyslektiker här på forumet ;)

Ok då är du inte som jag då :P

Leta upp några nya bilder på Arnold och gamla byggare och visa dem hur tjocka de har blivit av att träna och t om tagit steroider och fått jättestor muskelmassa. De om några borde bli rejält tjocka när de lägger av (eller blir äldre).

Trainharder
2012-08-22, 18:22
Du stavar mycket bättre än många icke-dyslektiker här på forumet ;)

Ok då är du inte som jag då :P

Leta upp några nya bilder på Arnold och gamla byggare och visa dem hur tjocka de har blivit av att träna och t om tagit steroider och fått jättestor muskelmassa. De om några borde bli rejält tjocka när de lägger av (eller blir äldre).

Tackar ska testa men det lär inte att ändra på deras syn men ska försöka. :)

gratefuldead
2012-08-22, 19:24
Tackar ska testa men det lär inte att ändra på deras syn men ska försöka. :)

Du får motbevisa dom :)

loadout
2012-08-22, 19:48
Jag känner mig sjukt deppig på Vilodagarna. Vilar 2 dagar i veckan och det är fan dom tråkigaste dagarna i mitt liv.

mangemani
2012-08-22, 20:44
tvärtom för mig.
har tränat i 12(snart 13) år och i början var jag som mest irriterad och deprimerad, men ju mer åren knallade förbi desto mer släppte det och jag blev bara gladare och idag så är jag väldigt sällan irriterad eller deprimerad(iaf inte i tränings sammanhang), jag vet att på vilodagarna så växer musklerna och man tar igen sig och bara den tanken fyller en utav energi och lycka, så det gör inget om jag är borta 2-3 dagar från träningen.

blondyz
2012-08-22, 21:01
Tar du bort en del av ditt liv utan att ersätta den med annat än dötid krävs det inte mycket för att förstå att det inte kommer att kännas bra till en början iaf.

Kroppen behöver stimulans, får den det på annat sätt, att du är aktiv, har ett aktivt arbete el. dyl. kanske uppehållet inte upplevs så påtagligt. Sätter du dig i soffan och har sommarlov och sitter där dagarna i ända säger kroppen ifrån. Den psykiska biten tillkommer därefter.